Su çərşənbəsi
gəldi...
Günəş Yerin ətrafına 365 gün 6 saat dövrə vurduqdan sonra martın 20-21-i, ilk yaz günü öz yerinə qayıdır. Şimal yarımkürəsində astronomik
yazın başlandığı
gecə ilə gündüz bərabərləşir.
Ayrıca həm şimal, həm də cənub qütbü eyni anda günəşin doğması xəttində
olur. Gün işığı hər
iki yarımkürə
arasında bərabər
paylanır. Günəş
zodiaq qurşağının
su təbiətli Balıq bürcündən
ayrılıb, Qoç
bürcünə daxil
olur. Beləliklə, bahar gəlir.
Bahar bayramı olan
Novruzun mənşəyi, onunla bağlı əsatirlər,
miflər qədimdir. Tədqiqatçılar Novruz
bayramının məhz Yaxın Şərqin qədim əkinçiliklə
məşğul olan xalqları arasında meydana gəldiyini
söyləyirlər. Qədim zamanlardan başlayaraq bəzi
Şərq xalqlarında martın 20-21-i rəsmi təqvimin
ilk günü sayılıb.
Türklərin bayramı
Qədim türk
bayramı olan Novruz Avrasiyaya yayılıb. Çin mənbələrində
hunların eradan yüz illər əvvəl bu bayramı qeyd
etdikləri yazılır. Eradan əvvəl III əsrdə
Mete xana dövründən türklər bu bayramı
keçiriblər. Hunlardan sonra uyğurlar da bu bayramı
keçiriblər, beləliklə, bu günümüzə qədər
gəlib çatıb. Uyğurlar Novruz bayramı ilə
bağlı tablolar çəkiblər. Novruzu fars bayramı
kimi təqdim edən Firdovsinin "Şahnamə"si və
digər belə qaynaqlar yanlışdır. Çünki həmin
mənbələrdə Novruz bayramı haqqındakı məlumatlara
XI əsrdə rast gəlinməyə başladığı
bildirilir. Eradan əvvəlki illərdə Novruz haqqında
fars mənbələrində hər hansı məlumat və
qeyd yoxdur. Ancaq hunlarda
bu qeydlər mövcuddur.
XI əsrdə
yaşamış Nizamül-Mülk də "Siyasətnamə"
adlı əsərində bayramdan söz açıb. Əsərdə
bu bayramın yeni ilin başlanğıcı olduğu
bildirilir və Novruz adət-ənənələrindən
söz açılır. Eyni zamanda Mahmud Kaşğari də
"Divan-i Lüğətül Türk" əsərində
də Novruzun yeni ilin başlanğıcı olduğu əksini
tapıb. Həmçinin 12 bürcdən ibarət türk təqvimində
də başlanğıc 21 Martdan hesablanır. Səlcuqlar
dövründə də Novruz şənliklərinin
keçirildiyi, bu bayramda xüsusi yeməklər
bişirildiyi, hədiyyələr verildiyi məlumdur. Osmanlı
dövründə də bu bayram geniş miqyasda keçirilib.
O da diqqət çəkir ki, coğrafi baxımdan türk
dünyasından ayrı düşmüş Yakutiya türkləri
belə bu bayramı geniş şəkildə qeyd edirlər. Bunun
özü də bu bayramın məhz türklərə məxsus
olduğunu təsdiqləyir.
Ancaq türk bayramı olsa da, tək Türk Dünyasında
deyil, bu gün Novruz Əfqansıtanda, İranda, Suriyada və
başqa ölkələrdə keçirilir. Bir sözlə,
türklərin məskən saldığı Çin səddindən
Adriatik dənizinə qədər, Hindistan, Tatarıstan,
Moldoviya, Macarsıtan və Balkanlara qədər geniş
coğrafiyada Novruz bayramı yaşadılır.
Su, Od, Yel və Torpaq ünsürləri
Əslində Novruz
bayramına hazırlıq 2-3 ay əvvəldən
başlanır. Qış aylarını həftələrə,
çillələrə və son mərhələdə
çərşənbələrə bölüb Novruza
yetişməyə çalışırıq. Yazqabağı
Su, Od, Yer və Torpaq ünsürlərinə söykənən
Novruzda çərşənbə axşamlarında xörəklər
bişər, xonçalar tutular, qonaq gedər, imkansızlara
pay göndərilər, uşaqlar isə həyətlərdə
bağçalarda tonqal qalayıb atəşfəşanlıq
edərlər. Dədə-baba qaydalarına əməl edərək
ilaxır çərşənbələrində mütləq
plov bişməlidir. Deyimlərə görə, qədimlərdə
həmin gecə kimin evindən aş iyi gəlməsəydi,
bu nəinki həmin evin, hətta bütün kəndin
qüsuru sayılırmış. Ona görə də
hamı bayram aşı bişirsin deyə, imkanlılar
imkansızların evinə plov azuqəsi göndərirmişlər.
Hələ bu
harasıdır. Həmin il bərəkətli, firavanlıq gətirsin
deyə, Novruz axşamı ailənin
başıpapaqlısı bayıra çıxıb, 3 dəfə
evin başına dolandıqdan sonra, yenidən evin
qapısını döyürmüş. Qapı arxasından
eşidilən "Kimsən, nəçisən, nə gətirmisən"
sualına: "Adım Xoşqədəmdi, özümlə
təzə il, səadət, əmin-anamlıq gətirmişəm,
izn verin, gəlim". Qapı açılandan sonra gələn
şəxs əlindəki taxıl dənələri,
qoz-fındıq və ya lobya ilə dolu bir qabı evin
döşəməsinə, ocaq yerləşən mətbəxə,
ailə üzvlərinin üstünə
tökürmüş. Rəvayətə görə, bununla
ev-eşiyə bar-bərəkət, firavanlıq gəlir.
Bal və balıqsız olmaz
İltəhvil
saatına müəyyən müddət qalmış, istər
saraylarda, istər də evlərdə ilk öncə "iltəhvil
süfrəsi" açılır. Hələ qədimlərdə,
hamının yerdə oturduğu zamanlarda döşəməyə
yekə süfrə salınıb. Evin, otaqların 4
güncündə şam yandırıblar. Süfrədə
Novruzun başlıca simvolu sayılan Səməni və Qurani
Kərimin bir nüsxəsi, güzgü qoyub, önünə
də bir az buğda səpiblər. Güzgünün hər
iki tərəfində evdəki adamların sayına görə
şam düzüblər. Səfərə yollanıb,
süfrə başında olmayan və köhnə il ərzində
dünyasını dəyişmiş ailə üzvləri
üçün də şamlar qoyulub, onları yada
salıblar.
Bununla yanaşı,
"iltəhvil süfrəsi"nə suyunda həmişəyaşıl
zeytun yarpağı və ya içərisində xırda
qızıl balıqlar üzən şəffaf
şüşə qab da qoyulub. İri təndir çörəyi,
qatıq, süd, təzə pendir, boyanmış yumurta, ən
əsası bal və balıq mütləq süfrədə
olmalı imiş. Bişmiş və ya qurudulmuş balıq
süfrəyə gətirilir, bir tərəfinə su, digər
tərəfinə düyü qoyar, balığın
gözünə baxıb, arzu tutarlar. Sonra balıqdan bir az yeyər
və inanarlar ki, arzuları çin çıxacaq. Çünki
süfdərə olan bu təamlar evə, ailəyə sevinc
dolu firavanlıq və bolluq gətirirmiş. Səbirsizliklə
gözlədiyimiz Novruzun ilk günü sübh tezdən durar,
çayın içindən xırda daşlar
götürüb, un kisəsinə, çörək təknəsinə,
yağ küpələrinə qoyarlar. Növbəti Novruzadək
onlar tərpədilməz. Daşlar nə qədər ki,
öz yerindədi, o evdən bolluq, bərəkət əskik
olmaz.
Atıl-ütül çərşənbə...
İlaxır çərşənbələrin
özünəməxsus adət-ənənələri olub və
indi də yaşamaqdadır. Su, Od, Yel və Torpaq çərşənbələrində
adətən, tonqallar qalanır, insanlar tonqalın
üstündən atılıb
ağrı-acılarının oda tökülməsini arzu
edirlər. Burada məqsəd qışda qalan
ağırlığın, ağrı-acının candan
tökülməsi, insanın sağlam ruhla, saf qəlblə
bayrama qovuşmaq istəyidir. Qulaq falına çıxmaq,
qapılara papaq atmaq çərşənbə
axşamlarının gözü sayılır. Bu günlərdə
küsülülər də mütləq
barışmalı, insanlar bir-birlərini xoş sözlərlə
dindirməlidir. Çərşənbə
axşamlarını həyəcanla gözləyən gənc
qızlar da niyyət tutar, duzlu kökə yeyib, yatarlar. Əgər
yuxularında "ağ atlı oğlan"ı görərlərsə,
deməli, qız üçün həmin il düşərli
olacaq.
Məsələn, bu
gün su çərşənbəsidir. Boz ayın 4 müqəddəs
çəşənbələrindən ilki olan su çərşənbəsi
xalq arasında həm də "əzəl çərşənbə",
"gözəl çərşənbə", "gül
çərşənbə", "sular Novruzu"
adları ilə deyilir. Deyimlərə görə, yeni ilin su
çərşənbəsində təbiətin 4
ünsüründən biri olan su yenilənir. Su çərşənbəsi
suya sitayişlə başlayar. İnsanlar günəş
doğmadan bulaq başına gedər, təzə suda əl-üzünü
yuyar, suyun üstündən atlanar, yaralıların
yarasına çərşənbə suyu səpərlər.
O gün suyun ətrafına bir sıra mərasimlər
keçirilər. Səsi batıb, danışa bilməyənlərə
çərşənbə suyu içirirlər.
Su çərşənbəsində
sübh tezdən gedib axar bulaqdan, çaydan və ya arxdan
"lal su" (suyu evə gətirənə qədər
heç kimlə danışmaz) gətirərlər. Bu suyu
qablara doldurarlar. Axşam bütün qızlar toplanarlar, hər
biri öz bəxti üçün üzüyünü
saçına sürtüb atar. Üzük qabın kənarına
toxunub cingildəyər. Əfsanələrə görə,
üzük neçə dəfə cingildəyərsə, o
qızın bəxti də o sayda il sonra açılar. Çərşənbə
axşamlarının məziyyətlərindən
danışmaqla qurtarmaq olmaz. Əsas odur hamının evinə,
ailəsinə bərəktli, firavan Novruz qonaq gəlsin.
Nuranə Tofiqli
Xalq Cəbhəsi .- 2009.- 24 fevral.- S.11.