Xocalı faciəsi
yaradıcılıq əsərlərində
Bu mövzuda daha çox publisistika öz
sözünü deyib
Xocalı faciəsi bizim
üçün sözün həqiqi mənasında dərsdir.
Bu faciə bizim bir millət olaraq XX yüzilin sonlarında
ikinci dəfə müstəqilliyimizi qazandığımız
dövrə təsadüf etdi. Xocalı əhalisi əliyalın
qaldı. 20 yanvar faciəsi ilə bağlı incəsənətin
demək olar, bütün sahələrində soraqlar
olduğu halda Xocalı mövzusunda hələ ki, daha
çox publisistika sözünü deyib. Bu mövzuda radio-telekanallarda, qəzet-jurnallarda
xeyli yazılar çap olunub. Lakin faciənin
"mövsümilikdən çıxması",
sözün əsl mənasında faciəvilikdən birdəfəlik
qurtulmağımız yönündə düşünməyimiz,
bu inamın incəsənətin bütün sahələrində
ifadəsini tapması son dərəcə gərəkli bir məsələdir.
Xocalı Faciəsinin
canlı şahidləri bildirirlər ki, Xocalıdan diri
tutulanlaran biri olan Vidadinin erməninin qəbri üzərində
başı kəsilib. 6 yaşında Xocalı faciəsini
görən oğlu Taleh həmin gecəni belə
xatırlayır: "Həmin gecə atam postdan yenicə
qayıtmışdı. Dedi ki, vəziyyət pisdir. Anam
süfrə açdı, elə süfrə başına
toplaşmaq istəyirdik ki, hər tərəfdən atəş
açıldı. Atəşin arası kəsilmirdi. Atam
silahını götürüb getdi. O andan başlayaraq
Xocalı ardıcıl atəşə tutuldu. Hər yanda
qırğın, qiyamət, qan vardı. Atam çıxanda
dedi ki, həyətdəki hamamda gizlənin. Mən, balaca
bacım, anam, bibim və başqa qohumlarımız hamamda gizləndik.
Qızları hamamdakı odun qalağının arxasında
gizlətdilər. Ermənilər gəldilər. Birdən
bacımı öskürək tutdu, ermənilər səsdən
bildilər ki, burda adam var, hamımızı tutdular".
Uşaqlar və qadınlar 4 gün hamamda
qalıblarmış. Əsirləri Ağdama dəyişmək
üçün gətirirlər. O zaman bunları
qoymurlarmış ki, ətrafa baxmaq olmaz. Balaca Taleh isə
maşındakı balaca deşikdən baxır, hər
yanın meyitlərlə dolu olduğunu, hətta çəpərlərin
üstündən körpə uşaqların meyitlərinin
asıldığını görür...
Azərbaycan rəssamlığında
Xocalı faciəsi ilə bağlı rəssamlarımız əsərlər
yaradıblar. Bu mövzuda Rəssamlar İttifaqı tərəfindən
sərgi də təşkil edilib. Xocalı mövzusunda ən
diqqətçəkən plakat tez-tez qəzet-jurnallarda
rastlaşdığımız Vaqif Ucatayın əsəridir.
Əsərdə türk uşağının qarnına
qılınc saplanıb, qan hər yana tökülüb...
Tanınmış rejissor,
xalq artisti Mərahim Fərzəlibəyov bu mövzuda
"Qırmızı qar" adlı film çəkib. Filmin
ssenari müəllifi Ağarəhim Rəhimov, bəstəkarı
Cavanşir Quliyevdir. Hər il müxtəlif telekanallar bu filmi
nümayiş etdirirlər. Rollarda Məleykə Əsədova,
İftixar Piriyev, Ələsgər Məmmədoğlu, Səmayə
Sadıqova və başqaları çəkiliblər. Bu
mövzuda "Azərbaycanfilm" tərəfindən Oruc
Qurbanovun rejissorluğu ilə "Ağrı" filmi də
çəkilib. Ümumən Qarabağ, Xocalı mövzusunda
soydaşlarımızın yadında ən yaxşı qalan
"Fəryad" filmidir. Bu filmdə Xocalı ilə
bağlı ştrixlər xüsusi nəzərə
çarpır. "Qırmızı qar" filminin rejissoru
M.Fərzəlibəyov Xocalı mövzusunda rejissorların
daim düşünməsinin vacibliyini deyir: "Ermənilər
qaniçən olduqları dərəcədə özlərinin
yazıq obrazlarını daim dünyaya təqdim ediblər.
Biz isə belə bir faciə ilə üz-üzə
qaldığımız dərəcədə hələ də
bu barədə kifayət qədər dünyanı xəbərdar
etməmişik".
M.Fərzəlibəyov 20
yanvar faciəsi ilə müqayisədə Xocalı mövzusu
ilə bağlı dramaturji materialın
azlığını qeyd edir: "Hər halda Xocalı
mövzusunda publisistika çox iş görüb. Mən
şəxsən rejissorlarımızdan bu mövzuda əsərlər
gözləyirəm".
Dövlət Gənclər
Teatrında Qarabağ mövzusunda əsərlər teatr tərəfindən
səhnələşdirilib. Hüseynbala Mirələmovun
"Vicdanın hökmü" əsəri Qarabağ hadisələri
ilə bağlıdır. 20 Yanvar mövzusuna Rafiq Səməndərin
həsr etdiyi "Şəhidlər" tamaşası mərhum
rejissor Hüseynağa Atakişiyevin quruluşunda 1991-ci ilin 20
yanvarında səhnələşdirilib.
Mərhum bəstəkar Ramiz
Mustafayev konkret Xocalı mövzusunda əsər yazmasa da,
Qarabağ, milli azadlıq mövzusunda xeyli əsərlərin
müəllifi idi. Bu sıradan onun mərhum Nəbi Xəzrinin
sözlərinə yazdığı "Salatın"
oratoriyasını, Məmməd İsmayılın sözlərinə
yazdığı "Bu qan yerdə qalan deyil" vokal simfonik
poemasını, Hikmət Ziyanın sözlərinə
yazdığı "Haqq sənlədir, Azərbaycan"
kontatasını qeyd etmək olar. Ümumiyyətlə,
90-cı illərdən üzü bəri tanınmış
Azərbaycan bəstəkarları Hacı Xanməmmədov,
Vasif Adıgözəlov, Sərdar Fərəcov, Xəyyam
Mirzəzadə və başqaları xeyli vətənpərvərlik
mahnıları yazıblar.
Tanınmış rəssam
Rza Avşar bu mövzuda bütün incəsənət
adamlarının daim düşünməli olduğunun
vacibliyini önə çəkir: "Bu dəhşətli
hadisəni eşidəndə uzun müddət şokda
qaldım. Ümumiyyətlə, Xocalı mövzusu rəssamlıqda
ifadəsini tapsa da, hər halda ortada olan nümunələr məni
tam qane etmir. Hesab edirəm ki, rəssamlarımız bundan sonra
bu mövzuda daha ciddi düşünməlidirlər". Hər
halda rəssamın gördüyünü çəkməsi
daha təsirli alınır. Amma rəssam bütün faciələrin,
hadisələrin birbaşa şahidi olmur. Əsas məsələ
rəssamın bu və ya digər mövzunu nə dərəcədə
özünəməxsus ümumiləşdirməsidir.
Xocalı dəhşətini heç zaman unutmaq olmaz:
"Ümumiyyətlə, belə bir faciə barədə adi
danışmaq olmur. Gərək daim bu faciə barədə
uşaqlara, gənclərə söhbət edək, faciəyə
tuş gəldiyimizi beyinlərə və ürəklərə
yeridək. Elə ki, bu mövzuda danışmaq kampaniya
xarakteri alır, o zaman edilən cəhdlərin səmərəsi
azalır".
Rəssam Xocalı faciəsi
mövzusunda iki əsər çəkib. Faciədən az
sonra yaradılmış əsərlər "Xəzər"
jurnalında çap olunub. "Xocalı" adlanan əsər
(90x125) yağlı boya ilə çəkilib. Əsərdə
qara, bozumtul fon aparıcıdır. Xocalı şəhərinin
üstünü qara buludlar alıb. Hiss olunur ki, rəssam
ağrını duya, göstərə bilib. Həmin gecənin
dəhşəti ayın surətini qırmızı qana
boyayıb. Səma ərşə bülənd olan insan fəryadları
ilə dolub. Uzaqlardan səmanın aydınlığı
görünsə də, qara fon aparıcıdır. Şəhərin
halında qan və alov hakimdir. Erməni ruhsuzluğu, zəbtçiliyi,
qaniçənliyi, insansızlığı viran qoyduğu
Xocalı səhnəsinin o gecəki real
görüntüsünü bizə çatdırır.
Artıq səhərdir. Bu qanlı vəhşəti təbiət
dondurub, olduğu kimi dünyaya göstərir. Rəssamın
həmin ildə çəkdiyi başqa bir əsəri
"Ekstremist" adlanır. Təxminən "Xocalı"
böyüklükdə olan əsərdə mifik obrazvari sifət
insan sifətinə oxşamayan, acgöz dişləri qabaran,
qara sifətli vəhşi, caynaqlı bədheybət bir obraz
olaraq təsvir olunub. Hər halda bu obraz erməni xislətinin
rəssamlıqda ifadəsi kimi anlaşıla, qəbul edilə
bilər.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.-
2009.- 26 fevral.-S.14.