Dörd mindən
artıq əsəri olan rəssam
Cabbar Quliyev Mehdi Hüseynzadənin qəhrəmanlığının şahididir
Sənət insanı,
xalqı vəsf edəndə bəşəri olur. Antixəlqi
iddialarla yaşayan sənət bəşəri deyil. Bu mənada
ermənilərin sənətin müxtəlif sahələrində
bu və ya digər bəşəri təsdiqdən
danışması, duyğulanması gülüncdür.
Tarixən yurdsuz, fürsətcil olan, qəsbkarlıqla nəfəs
alan erməninin öz vəhşiliyini vəsf etməsi adi
hala çevrilib. Ancaq əzəli türk məskənlərinin
ruhumuzu təsdiq edən nişanələrini yazıya,
sözə, fotonun yaddaşına, kətana
köçürmək, bu barədə ürəkdolusu
danışmaq, soydaşlarımızın Vətən
duyğularını yaşarı saxlamağa xidmət etmək
isə insani, milli olduğu dərəcədə bəşəridir...
Mərhum rəssam Cabbar
Quliyev illər uzunu bu amacla yaşadı.
İndi Ermənistan
adlanan türk yurdunun təbiəti ilə bağlı
çoxlu əsərlər yaratmışdı. Qocalıq
çağında qaçqınlıq qisməti onu
yaxaladıqda ürəyinə sanki daş bağladı,
dözdü, həmin əsərləri və neçə-neçə
əsərin gerçəkləşdirməyə imkan
tapmadığı eskizlərini Bakıya gətirdi. İllərlə
bu əsərlər üzərində işlədi. Son nəfəsinədək
gənclik enerjisi və ruhuyla yaşayıb-yaratdı. Rəssamın
Azərbaycana bağlılıq, yurda məhəbbət ruhlu əsərləri
tamaşaçını həmişəlik ovsunda, heyrətdə
saxlayacaq...
1922-ci ildə Ermənistanın
Zəngibasar bölgəsinin Zəhmət kəndində anadan
olmuşdu. İrəvan Dövlət Pedaqoji Texnikumunu
bitirmişdi. 1941-45-ci illər müharibəsinin
iştirakçısı olmuşdu. Dəfələrlə
onun emalatxanasında olmuş, sənətinə olan eşqli
münasibətini görmüşdüm.
Danışırdı ki, onun təvəllüdü əslində
1922-ci ildir. Müharibəyə gedəndə cəmi 16
yaşı varmış. Göstərdiyi igidliklərə
görə xeyli orden-medallarla təltif edilib. Avropanın
bütün ölkələrində faşistlərə
qarşı döyüşüb. Döyüşlərin
birində əsir düşüb, almanların ölüm
düşərgələrindən birində xeyli qalıb. Bu
zaman ora gələn Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
ilə görüşüb. Həmin düşərgədəki
azərbaycanlılardan ayrıca legion təşkil olunub. Cabbar
müəllim özü Düdənginskinin köməkçisi
olub. Legion bir müddət İtaliyada, Yuqoslaviyada fəaliyyət
göstərib. Nəhayət, bir neçə nəfər
qaçıb, məşhur komandir Cavad Həkimlinin partizan dəstəsində
almanlara qarşı döyüşüblər. Lakin
müharibədən az sonra legion fəaliyyətində ittiham
edilərək "troyka"nın 10 dəqiqəlik məhkəməsi
ilə 10 il Sibirə sürgün edilib. Stalinin
ölümündən sonra azadlığa çıxıb.
Ancaq 2 il Koroqandada ağır işlərdə işləməyə
məcbur edilib. Bu qədər əzablı həyatdan sonra bir
müddət Rusiyada təsviri sənətlə də məşğul
olub. İrəvandakı Pedaqoji İnstitutda təsviri sənət,
incəsənət tarixi, estetika fənlərindən dərs
deyib.
1988-ci ildən məlum
hadisələrlə əlaqədar Bakıda
yaşayırdı. 55 illik rəssamlıq fəaliyyəti
dövründə 4 mindən artıq əsər
yaratmışdı. Dəfələrlə fərdi sərgisi
təşkil olunmuşdu. Cabbar müəllim dəfələrlə
cəbhə bölgələrində olmuş, əsgər və
zabitlər qarşısında çıxışlar
etmişdi. O, güclə çıxarıldığı
ata-baba torpağı, Qərbi Azərbaycan diyarı,
oradakı qədim abidələr, füsunkar gözəlliklər
mövzusunda silsilə əsərlər yaradıb.
Cabbar Quliyev Mixaylonun
(Mehdi Hüseynzadənin) qəhrəmanlığının
şahididir. Danışırdı ki, Cavad Həkimlinin
komandirliyi ilə 400-dək azərbaycanlının
İtaliyada apardığı döyüşlərin
miqyası olduqca geniş olub. C.Həkimlinin öz
soydaşları arasında nüfuzu və polad iradəsi,
Mehdinin qəhrəmanlığı, digər
soydaşlarımızın hünərləri İtaliya və
Yuqoslaviya partizanlarını, yerli əhalinin heyrətdə
qoyurdu.
Uspenski rayonunun
Müllerov şəhərində almanlar uzunmüddətli
müdafiəni yarırlar və o, həmin gün əsir
düşür. Xeyli əzablardan sonra oktyabrda Almaniyanın
Ştrans şəhərinə gətirir, burada təşkil
olunan Azərbaycan legionuna qatırlar. Mehdini də ilk dəfə
burada görür. Deyirdi: "Günlərin birində
marağımı saxlaya bilməyib ona yaxınlaşdım. Rəsmlər
çəkdiyimi deyəndə mənə kağız-qələm
verib bir mənzərə işləməyimi
tapşırdı. Az sonra biz yaxından bir-birimizi
tanıdıq, dostlaşdıq. Əsl sənət müəllimim
Mehdi Hüseynzadə oldu. O, rəsm çəkməyin
bütün texnikasını səbrlə öyrədir,
tapşırıqlar verir, işimdən razı
qalırdı. Yaşca kiçik olduğumdan o, daim
qayğımı çəkirdi".
6 ay Ştransda
qaldıqdan sonra əsirləri İtaliyaya göndərirlər.
1943-cü ildə nəhayət, onları Adriatik sahillərinə
aparırlar. Cabbar müəllim danışırdı ki,
soydaşlarımızı bir neçə şəhərə
paylaşdırdılar. Bir gün Mehdi onlar olan məntəqəyə
gəlib adamları başına yığır, deyir ki,
partizanlarla əlaqə yaradıblar, bu gecə gözətçiləri
öldürüb onlara qoşulmalıyıq. Gecə 5-6
almanı öldürüb dağlara çəkilirlər.
Mehdi qorxu nə olduğunu bilməzmiş. Ən çətin
tapşırıqları asanlıqla yerinə yetirirdi. Bir
neçə dəfə Cabbar müəllim onunla kəşfiyyata
da gedibmiş.
Cabbar müəllim
Mehdinin qəhrəmanlıqlarının saya-hesaba gəlmədiyini
deyirdi. Danışırdı ki, "Mixaylo" adı gələndə
almanlar tir-tir əsirdilər. Onun başına 400 min lirə
pul qoyulmuşdu. 1944-cü il martın 11-dən 12-nə
keçən gecə Triyestdən əməliyyatdan qayıdan
Mehdi və yoldaşları Çepovani kəndində gecələyirlər.
Səhər açılar-açılmaz Vitovlye kəndində
dəmiryol xəttini aşanda alman gözətçiləri
onları atəşə tuturlar. Mehdi həlak olur. Bu xəbər
hamını sarsıdır. C.Həkimli onu öz adətimizlə
dəfn etdirir.
Cabbar Quliyev həmişə
fəxr edirdi ki, onun rəssamlıqda davamçısı
olub. O, ermənilərin 8 il əvvəl
basdırılmış daşı 2500 yaşlı daşa
necə oxşatmalarından hiddətlə
danışırdı: "Ermənistanda aparılan
"qazıntılar" zamanı bir daşın üzərində
yazılmış "Erebuni" sözünə əsasən
ermənilər İrəvanın əsasının 2500 il əvvəl
qoyulduğunu deyirdilər. Lakin bir dəfə A.Babayan söhbət
əsnasında həmin daşın 2500 il deyil, 8 il əvvəl
basdırılmasını söylədi. Gördü ki,
inanmıram, fikrini belə əsaslandırdı:
"Daşın üstünü yazaraq
böyür-başını palçıqlayırıq.
Üstünə bir vedrə alma suyu töküb
basdırırıq. Daş bir müddət keçdikdən
sonra tanınmaz dərəcədə dəyişir".
"Qırmızı təpədə
Şahin qalası" əsərinə görə Cabbar
müəllimi ermənilər çox incitmişdilər.
Çünki yaradıcılığında türk tarixi
abidələrinə yer verməsi erməniləri çox
qıcıqlandırırdı. Deyirdi ki, onun "Ermənistanın
əməkdar rəssamı" adını alması da ermənilərin
istəyilə deyil, sənətinin xaricilər tərəfindən
yüksək qiymətləndirilməsi sayəsində
olmuşdu. O vaxt Ermənistanda yaşayan azərbaycanlı rəssamın
belə bir ada layiq görülməsi "SSRİ xalq rəssamı"
adını almaqdan da çətin idi.
Cabbar müəllimin əsərlərində
qədim türk yurdu olan "Ermənistan" təbiəti
ilə bağlı xeyli sayda canlı səhnələr var.
Tam əminəm ki, o, bu əsərləri böyük bir
nisgillə, o torpaqlara olan dərin həsrətlə çəkmişdi.
O, əsasən mənzərə janrında işləsə
də, Qarabağ müharibəsi ilə bağlı bir
neçə kompozisiya da yaradıb:
"Qaçqınlar", "Xocalı faciəsi",
"20 Yanvar", "Biganəlik", "Haray"...
Yaxşı ki, ölüm insaniliyə, millətə yarayan əməlləri
və xatirəni öldürə bilmir.
Qaliboğlu
Elçin
Xalq Cəbhəsi.-
2009.- 8 iyul.- S.14.