" Şərq döyüş sənəti
Zahid Vəliyev: "Onların
bir çoxu Çin xalqının mədəniyyəti və
ənənələri ilə qırılmaz şəkildə
bağlıdır
Vaxtilə
Şərq dünyasının qeyri-adiliyinin, yenilməzliyinin
ifadəsi kimi Şərq döyüş sənəti meydana
gəlib, bu gün də yaşamaqdadır. Zahid Vəliyev
neçə illərdir ki, Azərbaycanda qədim Çin
döyüş təlimi olan Uşunu yayır və
inkişaf etdirir. 6-cı Dan "Qara Kəmər" sahibidir.
Bu, hazırda dünyada ən yüksək dan sayılır. Həmçinin
o, beynəlxalq dərəcəli hakim, beynəlxalq dərəcəli
təlimatçıdır. Rəhbərlik etdiyi "Doqquz Tərəf"
Uşu İdman Klubunun üzvləri müxtəlif
yarışlarda onlarla qızıl, gümüş və
bürünc medallar qazanmışlar.
İnsan nə
ilə məşğul olursa-olsun, bu, son nəticədə
onun ruhunun müəyyən bir mərtəbəyə, səviyyəyə
yetməsi ilə nəticələnməlidir. Qədim Şərq
bilginləri bu qənaətə şübhəsiz, elə-belə
gəlməyiblər. Z.Vəliyev deyir ki, həyat təlimi ilə
bağlı reseptlər insanı fiziki, mənəvi və əxlaqi
cəhətdən sağlam formalaşdıran, onu zülmətdən
xilas edib həqiqətə doğru aparan bir vasitədir.
Sağlamlıq naminə həyat reseptləri yüksək fəlsəfi
əsasa malik olan Şərq təlim sistemlərinin tərkib
hissəsidir: "Məncə, insan bu gün qədim
müdriklərin həyat yoluna mütləq
qayıtmalıdır. Məhz belə bir qalmaqallı və gərgin
zamanda özünə qayıdış insan üçün
ən vacib həyati şərtlərdən biridir. Təbiəti
qətiyyən hərəkətsiz təsəvvür etmək
olmaz. Hərəkət həyatın və ölümün əsasıdır.
Hər şey hərəkətlə başlayır və hərəkətlə
də sona yetir. İnsan da təbiətlə bağlı
sonsuz hərəkət funksiyasına malikdir. Bu mənada hərəkət
insanın fiziki və mənəvi cəhətdən
sağlamlığını təmin edən tənzimləyici
bir vasitədir. Hər bir insan ona nəsib olan bu həyata
görə sevinməli və minnətdar olmalıdır.
Şübhəsiz, o, daxili imkanlarını daim
aşkarlamalı, müəyyən bir səviyyəyə yetəcəyinə
inanmalıdır. Hərəkətin
daşıyıcısı olan bədən üç
başlıca enerjinin birləşməsi ilə qidalanır.
İnsan kosmik enerjini havadan, Yer enerjisini qidadan alır. Onun həyat
enerjisi isə valideynləri tərəfindən təyin
olunub. Fiziki hərəkətlər sistemi bədənin
sağlamlıq tələbatını bütün gün
boyu təmin edən yeganə vasitədir. Həyatdakı xəstəliklər
səbəbsiz deyil. Belə ki, düzgün həyat tərzinə
malik olmayan insanların zahiri görünüşündə
süstlük, bədənin ümumi zəifliyi, hərəkətsizlik,
bel büküklüyü, vaxtından əvvəl qocalma və
başqa hallar müşahidə edilir. Belə bir formalaşma
sağlam həyat tərzi keçirən normal insanın hərəkət
funksiyasına xas deyil".
Hər halda
qədim Şərqdə yaranan döyüş sistemləri
mükəmməlliyi ilə ilk növbədə diqqəti cəlb
edir: "Qədim fəlsəfi təlimlər Şərq
ölkələrində yaranıb. Şərq təlimləri
dünya təlimləri içərisində mühüm yer
tutur. Bu təlimlərin özünəməxsus nəzəri
və sonsuz universal praktik imkanları əvəzsizdir. Şərq
təlimləri ən qədim zamanlardan başlayaraq təkmilləşib
və ənənəyə çevrilib. Ən qədim mənəvi
bilik ocağı kimi tanınmış Hindistan, Tibet,
Çin, Yaponiya, eləcə də bir çox Şərq
ölkələri yüksək inkişaf etmiş qədim
sivilizasiyaların məskənləri olmuşlar. Qədim
insanlar üçün özünü dərketmə,
özünü təkmilləşdirmə həyatlarının
əsas məqsədi olub".
Qədim Çin 5 min illik
tarixi olan Uşunun vətənidir.
Bir xalqın bu dərəcədə yetkin,
mükəmməl döyüş
sistemi yaratması istər-istəməz hər
bir kəsdə heyrət yaratmaya bilmir. Z.Vəliyev deyir ki, qədim tarixə və özünəməxsus
mədəniyyətə malik
olan Çin bir çox Şərq ölkələri
arasında milli ənənənələri, eləcə
də incəsənəti
ilə seçilir.
Çin
ən qədim sivilizasiyalardan biri olmaqla döyüş sənətinin minillik təcrübəsinə malikdir.
Tarixi faktlar sübut edir ki, Çin
son yüzilliyə qədər
qapalı bir ölkə idi. Çinlilərə görə, qonşu
ölkələr vəhşi
barbar sayılırdı.
Qonşu
Yaponiya hələ ötən yüzillikdə
Mey-zi inqilabı nəticəsində qapalılığını
aradan qaldırdı, inkişafa doğru sıçrayış etdi.
Çin
isə bunu edə bilmədi. Çin öz mənəvi həyatının zənginliyi
və qeyri-adi yaradıcılıq qüdrətilə
insanların diqqət
mərkəzinə çevrilir.
Uşunun tarixindən,
məşhur ustadların
həyat və yaradacılığından, ilahi
bacarığından və
s. bəhs edən mövzular dünya ədəbiyyatında öz
əksini tapandan sonra bu, dünya
ölkələri arasında
hədsiz marağa səbəb oldu. Ötən yüzilin ortalarında Çindən Qərbə
gələn mühacirlərin
axını zamanı
Uşu "kunq-fu"
kimi tələffüz
olunmağa başladı.
Nəinki "uşu" sözünün
tələffüzü, hətta
onun məzmunu belə dəyişdi.
İndi bu söz uşunun
sinonimi kimi səsləməkdədir. Döyüş sənəti haqqında
bəhs edən fəlsəfi traktatlarda
"qun-fu" anlayışına
rast gəlinir. Bu, "ali bacarıq"
anlamanı verir.
Dilimizdə "uşu" heroqlifinin
terminoloji mənası
"döyüş sənəti"
deməkdir. Uşu ona
daxil olan silahsız döyüş
üsullarının və
eyni zamanda silaha qarşı işlənilmiş fənlər
kompleksidir.
Uşuda təqribən
600-ə qədər üslub mövcuddur. Uşu təkcə
döyüş sənəti deyil. O, şüurun forması,
dünyanı ruhi-praktiki dərk etmənin əsas xüsusiyyəti,
Çin xalqının mədəniyyəti, ənənələri,
dini və fəlsəfəsi ilə qırılmaz şəkildə
bağlıdır".
Deyilənə
görə, hazırda Uşu, eləcə də digər qədim
döyüş sənət növləri Çində
geniş şəkildə tədris edilir, əhalinin müəyyən
hissəsi üçün bu döyüş sənətləri
ilə məşğul olmaq sadəcə, sözün əsl
mənasında bir həyat tərzidir. Hər halda bir xalq
üçün bu dərəcədə döyüş sənəti
ilə məşğulluq sadəcə, sağlam olmaq istəyindən
irəli gəlmir, ümumiyyətlə, xalqın öz ruhunu,
qədimliyini yaşatması uğrunda göstərdiyi
qeyri-adi bir dirənişdir. Hazırda Çin əhalisinin 400
milyon nəfəri uşu ilə, 50 milyon nəfəri onun tərkib
hissəsi olan çiqunla məşhur olur".
İnsan
daxilən təkmilləşirsə, bu, ilk növbədə
onun ruhunun imkanlarının müəyyən səviyyədə
aşkarlanmasının nəticəsi kimi meydana
çıxır. Şübhəsiz ki, uşu insanlara bu
imkanları verir: "Heç də təsadüfi deyil ki,
Çində deyərdilər: "Ruhu tərbiyə etməklə
tədrisi ötürürük". Məşhur Şaolin məbədinin
əxlaq qaydaları insanı sözün böyük mənasında
imtinaya çağırır. Hər halda
döyüşçü hiss edir ki, o, əsl uşuçu
olmaqdan ötrü mütləq böyük imtinalara
çatmalıdır. Yəni uşu onun üçün təkcə
döyüş sənəti deyil, həm də həyat tərzi
anlamına gəlir. Məşhur Şaolin məbədinin
"Döyüşçü ləyaqəti" adlı
kodeksi hər şeydən əvvəl uşu məşqlərinin
təcavüzkarlıq və davakarlıqdan uzaq olan məqsədini
təyin edir. Yeri gəlmişkən deyim ki, bu qanun və
qaydalar XVI əsr Min sülaləsi dövründə
Şaolin məbədinin rahibi Çue Yuan tərəfindən
yazılıb. Qaydalarda deyilir ki, şagird fasiləsiz məşq
etməli, mübarizədən yalnız qanuni surətdə
özünü müdafiə üçün istifadə etməli,
müəllimlərə və böyüklərə
qarşı həmişə ehtiram və ağıllı
münasibət göstərməli, bütün
yoldaşlarına qarşı münasibətdə həmişə
xeyirxah, düzgün və səmimi olmalı, hətta səyahət
zamanı mübarizəyə çağırılarsa,
öz məharətini sadə adamlara nümayiş etdirməkdən
çəkinməməlidir".
Şübhəsiz,
elə Çinin özündə də hər bir kəs bu
döyüş sənətilə məşğul ola bilməz.
Bu, insandan daxili yetkinlik, inadlı inam, böyük iradə tələb
edir. Digər tərəfdən də duymaq olur ki, uşu, eləcə
də digər qədim Şərq döyüş sənəti
növləri istər-istəməz insanda müdriklik,
özünə tam bələdlik yönü yaradır: "Əsl
müdrik insanın fikri, sözü, əməl və hərəkəti
hikmətlə dolu dərin mahiyyətə malik
olmalıdır. Müdrikliyin əsasını təşkil
edən sağlamlığın inkişaf prosesidir. Müdrik əzab-əziyyətlə
dolu olan bu həyatın sıxıntılarını, gərginliklərini
ötəri bilir, qeyri-sabitlik onu yormur. O, heç nədən
çəkinmir və qorxmur, həyati şeylərə diqqət
yetirmir. Mənasız düşüncülər onu narahat
etmir. Müdrik həmişə arzusuz yaşayır. Nəyi
varsa, insanlara verir. Müdrik insan daim özünə nəzarət
etdiyi üçün heç vaxt onun ruhi tarazlığı
pozulmur, həmişə mənəviyyatın zənginliyini hər
şeydən üstün tutur". Hər halda ölüm
deyilən bir həqiqət var. İnsan bütün qeyri-adi
xüsusiyyətlərinə baxmayaraq, bədən və ruhun
vəhdətindən ibarət olduğu üçün son nəticədə
bədən gedir, ruh isə onun əməllərinin
sorağı kimi yaşayır: "Bəli, ölüm həqiqətdir.
Mən həmişə inanmışam ki, mərd ürəyin
rahatlığını heç nə qıra bilməz. Kamil
insan heç vaxt narahat olmur. Rahatlığın sirri
narahatlığı dərk etməkdədir. Dərk edən
insan həmişə azaddır. Bağlılıq isə əsarətdir.
Həyat və ölüm təbiətin dəyişməz və
dönməz qanunudur. Şərəfli ölüm
döyüşçünün mərdliyini və cəsarətini
təsdiq edir. Uşu qaydalarına görə
döyüşçü özünü bütün təhlükələrə,
o cümlədən də ölümə
hazırlamalıdır".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 9 iyul.-
S.14.