Adlar tarixin
güzgüsüdür
Filoloq-alim Minaxanım Təkləli:
"Əgər qədim nəsil adlarımızı
saxlasaydıq, bugünkü uşaq ulu babasını
axtarıb tapacaqdı"
"Ad millətin
birliyinə dəlalət edən faktordur"
Elmlər
daim təkmilləşir, insanların həyata, dünyaya
münasibəti daim yetkinləşir. Ancaq elə məsələlər
var ki, bunlara münasibət fitridir. Vətənə, dövlətçiliyə,
yurdun qədimliyinə, milli dəyərlərə ciddi
münasibət bu qəbildəndir.
Azərbaycanın
müstəqillik dönəmini yaşadığı bir
vaxtda hər bir vətəndaşı daim yurddaşlıq
sevgisi üstə köklənməlidir. Filologiya elmləri
doktoru, tanınmış tədqiqatçı-alim Minəxanım
Təkləli ilə xalqın ruhunun təsdiqi yönündə
balalarımıza qoyulan adlar barədə söhbət etdik. Hər
bir zaman cəmiyyətdə adqoyma məsələsi
mühüm əhəmiyyət kəsb edib. Ad yığcam,
mümkün qədər milliliyi ifadə etməli, digər tərəfdən
də mənalı olmalıdır. Ancaq bu gün təəssüf
ki, soydaşlarımız arasında adqoyma məsələsində
problemlər kifayət qədərdir. Alim deyir ki,
"adlarımız özündə həmişə şərqiliyi,
türk ruhunu, keyfiyyətini saxlamalıdır. Ruslarda adlar
slavyan və provaslav mənşəlidir. Burada həmin o ənənəvi
adlar rusların keçmişini, tarixini əks etdirir. Bu qədər
lüğətlər yazılır, lüğətin
böyüklüyü ilə öyünülür, ancaq
bununla deyil; əslində millətin şəxs
adlarının çox olması düz deyil. O zaman sistem
dağınıq olur. Yəni ki, şəxs adlarında
uydurmalara ehtiyac yoxdur. Şəxs adları nə qədər
az dəyişilməyə məruz qalarsa, o qədər
yaxşıdır. Rus xalqının şəxs adları elə
də çox deyil: Nikolay, Pavel, Pyotr və başqaları
çox təkrar olunur. Bu adlar da hər yerdə bildirir ki, bu,
rusdur. Amma bizdə mücərrəd, uydurma, saxta adlar
çoxdur. Adların çoxluğuna qaçmayaq. Eyni
adların çoxluğu belə onların Azərbaycan
adı olmasından soraq verir. Ad həm də bir növ millətin
birliyinə dəlalət edən faktordur. Amma adlarda bu qədər
sərbəstlik olmaz. Dədə-babalarımızın
adlarına hörmət etməliyik. Hər halda
adlarımızın çoxu yaxşı deyil. Məsələn,
birinin adı Gülnarədir. Ata-ana adın estetik gözəlliyinə
vurulub, adını Gülnarə qoyub. Yəni "narın
gülü" Ancaq buradakı "ə" nə deməkdir?
Ya da ki, Elnarə nə deməkdir? Vüsalə adını
götürək. "Vüsal" "vüsal"dır,
bunun cinsi yoxdur. Mənası "görüşdür",
özü də "həsrətdən sonra
görüş". Eləcə də Xəyalə nə
deməkdir? Xoşun gəlirsə, Xəyal qoy, daha bunun
qadın, kişi adı yoxdur. Övladın adını
eksperimentə çevirmək olmaz. Tutalım ki, qızın
adını Aqşinə qoyur. Ad insanı ömrü boyu
müşaiyət edən elə bir yadigardır ki, onu gərək
düzgün seçəsən."
"Mədəni ölkələrdə
adətən yer adlarını dəyişmirlər"
Filoloqun sözlərinə görə, hər bir xalq qədimliyindən gələn yer adlarını qoruyub saxlamağa çalışır. Çünki ad onun bu yerlərdə qədimdən yaşamasının sübutu olur. Amma biz təəssüf ki, müəyyən məqamlarda bu sahədə də məsuliyyətimizi unutmuşuq: "Dünyanın mədəni ölkələrində adətən yer adlarını dəyişmirlər. Min ildən gələn yer adlarını götürüb dəyişdirmək xalqımızın düşüncəsinə ziddir. Vaxtilə Azərbaycandakı qədim yer adları ləğv olundu, Leninin, Kirovun adlarını qoydular. Ruslar zaman-zaman tutduqları yerlərin adlarını dəyişdiriblər. Sibirdən, Baykal gölündən Qara dənizə qədər olan, dəyişən adların lüğətini vermişəm. 4 minə qədər adı ruslar dəyişiblər. Bu gün də həmin adlar dəyişdirilmiş şəkildə qalmaqdadır. Bu torpaqlar başdan-başa türk oylağıdır. Rusiya o yerlərdəki tarixi adları dəyişdirməklə demək istəyirdi ki, buralar artıq mənim imperiyama aiddir. Sibirdə Balıq şəhəri vardı. "Balıq" qədim türk dilində "qala" deməkdir. İsmayıllıda da Balıq kəndi var. Bu, ruscadakı "rıba" anlamını vermir. İndiki Ermənistanın ərazisində Bayandur adlı kənd vardı. Bu, olduqca qədim türk sözüdür, adıdır. Ermənilər o kəndin adını "Baqatır" elədilər. Dəhşət burasındadır ki, Azərbaycanda qədim yer adlarının dəyişdirilməsilə bağlı bir kampaniya həyata keçirilirdi. Artıq əhali özü müraciətlər edirdi ki, filan ad mənim xoşuma gəlmir, dəyişmək istəyirəm. Halbuki bu adların onun qədimliyindən soy, milli müəyyənliyindən soraq verdiyini düşünmürdü. Görəsən, bugünkü soyadlarımız nəslimizin adıdırmı? Təəssüf ki, yox. Bu gün qədim adlarımızı ermənilər saxlayırlar: Yengibaryan, Basdırmacıyan, Aşçıyan, İgityan, Babayan, Atayan... Biz Bayatlılar, Şahsevənlər, Qızılbaşlar, Ustaclılar, Şəmsəddinlilər bu gün Ağayev, Babayev, Hüseynov və başqaları olmuşuq. Ruslar bura gələndə rus qulluğuna kim girmişdisə, əvvəlcə onların familiyaları dəyişdi. Sovet dövründə artıq bu, kütləviləşdi. Əgər babamın adını soyad olaraq qəbul edirəmsə, bəs sonda babamın babası, ondan da neçə arxa dönərim harada qaldı? Bu, o deməkdirmi ki, nəslim buradan başlayır? Rusiyada Puşkin, Tolstoy familiyasından olduğunu deyən bir kəs o saat hansı nəsildəndir deyə bilinir. Tutalım mən də, siz də Əhmədovsunuz. Amma qohum deyilik. Deməli, bu, familiya deyil. Əslində soyad nəsli, aid olduğumuz qədim ailəni göstərməlidir. Əgər qədim nəsil adlarımızı saxlasaydıq, bugünkü uşaq qədim dönəmlərdəki babasını axtarıb tapacaqdı. Avropalının nəsli 15-ci yüzildən gəlir, bugünkü uşağı bilir ki, onun babası kim olub. Amma biz halalca soyadlarımızdan uzaq düşdük. Özümüzü qədimliyimizdən nə ilə desən ayırırıq. Görəsən, qədim dəyərlərimizdən hansı cəhətləri saxlayırıq? Bakıya qədim deyirik. Amma təəssüf ki, hazırda Bakının qədimliyindən çox az soraqlar var. Əgər ona qədim deyiriksə, bu, o deməkdir ki, Bakının qədim adlarını da saxlamalıyıq. Bakının sinəsində qutu evlərin sayı artdıqca təbii olaraq onun qədimliyindən soraq qalmır. Bütün bunlar pərakəndə şüurumuzu və düşüncəmizi göstərir".
"Ermənilər
yalançı alimlərindən də beşəlli
yapışırlar"
Türk
öz yaratdıqlarını yollara səpib, erməni də
süfrəmizin qırıntılarından məharətlə
bəhrələnib: "Millətin sayının
çoxluğu, azlığı o qədər də həlledici
deyil. Mən daim yetkinlik amilindən danışıram. Ermənilər
öz yalançı tarixlərindən, alimlərindən həmişə
beşəlli yapışırlar. Erməni alimləri erməniləri
cızmaqaralarıyla dişinə qədər
silahlandırdılar. Necə olur ki, erməni kor tutduğunu
buraxmayan kimi nadan istəyindən əl çəkmir?
Çünki alimindən yaxşı dərs alıb. Vətən
azarı artıq erməninin azarına çevrilib. Cəfəngiyat
olsa belə, ermənilərin canına Qarabağ məsələsi
möhkəm keçib. Düşmənlərimizi
yaxşı tanımalıyıq". Tarixən çox
arxayınlaşmışıq. Erməni ilan balası kimi
böyüyüb, indi nəinki türkü, bütün
dünyanı çalmaqdadır. Azadlığın mayası
məsuliyyətdir. Bu səbəbdən də
buraxdığımız səhvlərdən dərs
almalı, bir daha səhv etməməliyik. Tarixi gedişat,
faktlar onu sübut edir ki, türk getdiyi yerlərə möhtəşəm
türk ruhunu, mədəniyyətini aparıb. Ancaq türkə
qarşı zaman-zaman alışan qisasçılıq hissi
bu gün daha da artmaqdadır. Şübhəsiz, daim türk
ruhunun, mədəniyyətinin geniş miqyasda
araşdırılaraq bu gün dünyaya təqdim edilməsinə
daha çox ehtiyac var. M.Təkləli bu qənaətdədir:
"Biz - sovet dövründə təhsil almış nəsillər
uzun müddət səhv ideologiyanın təsirində
olmuşuq. İndi bizdə onillər boyunca yazılan
kitabların səhv məntiqinə qarşı dura biləcək
güclü kitablar yazılmalıdır ki, əvvəlki təsəvvürləri
tamamilə alt-üst eləsin. Hərdən o əvvəlki
kitabların nəsillərin yaddaşına vurduğu
ziyanın təsiri barədə fikirləşərkən dəhşətə
gəlirəm. Görün nə qədər zaman lazım gələcək
ki, sözün böyük mənasında əsl milli
yaddaşımız formalaşsın. Sovet dövründə
yazılan o kitabların əksəriyyəti türkə
qarşı olub: türkə qarşı bu dərəcədə
nifrət, qisasçılıq, ən başlıcası isə
onun böyük tarixini mümkün qədər kiçiltmək,
alçaltmaq; bunlar bütünlüklə mədəniyyətdən,
insanlıqdan uzaq məsələlərdir. Görəsən
zaman-zaman bizi sevməyənlərin fitnə-fəsadları,
eləcə də öz səhvlərimiz ucbatından
başımıza gələn bu acı təəssürata
qarşı nə dərəcədə durmaq
iqtidarındayıq? Görəsən bu gün biz gec də
olsa sabaha nələrisə yazıb qoymaq üçün
hazırıqmı? Yəni qaş qayıran yerdə göz
çıxarılmayıb ki? Onu da deyim ki, hazırda bu
mövzuya müraciət edənlərin sayı elə də
çox deyil. Amma sözügedən mövzular çox
sensasiyalı olduğu üçün nəzərə tez
çarpır, diqqəti cəlb edir. Bəziləri
mövzunun adını qabardır, sadəcə,
başqalarını təəccübləndirmək, bəlkə
də şöhrət naminə belə mövzulara əl
atırlar. Şovinist olsalar da, bizi sevməyənlər tarixlərini
yaradıblar, pis-yaxşı xeyli sayda kitablar yazıblar. Deməli,
bu mənada tarixi gedişatı çox düzgün təhlil
etmək və doğru-dürüst qənaətlərə gəlmək
lazımdır...
"Savadsızlıq millətin bəlasıdır"
...Tədqiqatçı
bu sahədəki bütün biliklərə əsaslı
şəkildə yiyələnməlidir. Sözün həqiqi
mənasında əksər hallarda idraki vüsətdən bəhrələnməyən,
sadəcə, quru pafosa əsaslanan qənaətlər
haqqımızı sübut etmək yönündə bizə
dəstək ola bilməz. Çox gurultulu şəkildə
demək ki, filankəs də türkdür, filan yer türk
torpağıdır; bunu demək azdır, gərək
iddianın arxasında real faktlar və güclü əsaslandırmalar
olsun. Nəzərə almaq lazımdır ki, fəhmimizin
gücü ilə duyduğumuz həqiqətləri əsaslandırmağımızdan
ötrü qarşı tərəfdən də bizə dəstək
ola biləcək az da olsa tədqiqatçılar var. Ruslarda
belə namuslu alimlər olub. Məsələn, Qumilyov bu qəbildəndir.
Bəzən bizimkilərdə problem məsələlərə
üzdən yanaşma faktlarını görüb çox
narahat oluram. "Ura" dalınca qaçmaq olmaz. Dəfələrlə
bunun şahidi olmuşam. Bu, şəksizdir ki, gərək tədqiqatçının
güclü savadı olsun. Əgər tədqiqatçının
vətəninin keçmişinə, qədimliyinə,
sabahına sevgisi varsa, heç olmasa, bu sevginin xatirinə
savadlı olmalıdır. İnqilabın bacara bilmədiyini,
eləcə də qanla etdiyini maarifləndirmə çox
gözəl həyata keçirir. Bu mənada maariflənməyə
inqilabdan çox inanıram. Əgər maarifləndirmə
yoxa çıxırsa bu, dəhşətdir.
Savadsızlıq millətin bəlasıdır".
Bu
gün sözün böyük mənasında xəlqi dəyərlərə
yiyə durmağın zamanıdır. Əslində xalq
yaradıcılığı böyük fərdlərin təmənnasız
əməlindən doğur. Alimin fikrincə, "gözəl
istəklərin həyata keçməsi üçün
xalqa yananların çox olması lazımdır. 19-cu
yüzilin axırlarında, 20-ci yüzilin əvvəllərində
Azərbaycan ziyalılarının milli ruhumuzun təməlinin
möhkəmləndirməsi yönündə görülən
işləri diqqətəlayiqdir, əhəmiyyətlidir. Bu
şəxslər baxmayaraq ki, vətəndan qıraqda təhsil
almışdılar, yüksək erudisiyaya, özlərinə
maddi şərait qurmaq üçün hər cür imkanlara
malik idilər, amma ömürlərini xalqın
savadlanması, qurulması yolunda şam kimi əritdilər. Bu
ənənəni daim inkişaf etdirmək gərəkdir".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 24 iyun.-
S.14.