Zəngin mətbəx
mədəniyyətimiz
Tahir Əmiraslanov:
"Milli mətbəximizin itirilmiş bir çox ənənələrini
bərpa etməliyik"
Azərbaycan mədəniyyəti
çox zəngin ənənələrə malikdir. Zənginliyimiz
tariximizin qədimliyindən, böyüklüyündən irəli
gəlir. Amma təəssüf ki, zəngin mətbəx mədəniyyətimiz
olsa da, bu sahədəki adətlərimizi unuda-unuda gedirik. Azərbaycanın
kulinariya tarixinin tanınmış
araşdırıcısı, Milli Kulinariya Mərkəzinin rəhbəri
Tahir Əmiraslanov deyir: "Tariximiz qəribəliklərlə
doludur. Babalarımızın, əcdadlarımızın
tarixinə işıq sala biləcək tutarlı
sübutlarımız həmişə az olub. Amma məsəl
var ki, həqiqət nazilir, üzülmür. Bu həqiqətlərin
açılması tarixi-etnoqrafik tədqiqatların
mövzusu olsa da, bizdən də yan keçmir. Mədəniyyətdə
bir-birini qoruyub yaşadan bayram və mətbəx amillərinin
sıx bağlılığı şübhə doğurmur.
Konkret olaraq bu gün çox tanıdığımız
Novruz bayramını Novruz mətbəxindən
ayrılıqda təsəvvür etmək mümkün deyil. Novruz
bayramında mətbəx elementləri (paxlava, şəkərbura
bişirmək, yumurta döyüşdürmək, qonağa
pay qoymaq, səməni bişirmək və s.)
götürülsə, şübhəsiz ki, bayramın mahiyyəti
itər və bu mətbəxin elementləri tənəzzülə
uğrayar".
Sovet dönəmində
Novruz bayramına xeyli qadağalar qoyulub. Xalq buna baxmayaraq həmin
bayramı ürəyincə qeyd etməyə
çalışıb: "Novruz bayramına qadağa qoymaqla
xalqın müqavimətini qırmaq üçün bu bayram ətrafında
səs-küy yaradıldı. Lakin əslində bilmədən
və istəmədən əhalinin diqqəti Novruza yönəldildi
və Novruz yaddaşımızda, ürəyimizdə daha
möhkəm həkk olundu. Novruz haqqında yazılı tədqiqatlar
ortaya çıxdı. Sovet dövrünün
"bayramlar" həşirində digər
bayramlarımız Mehr (Mehrikan), kişilər bayramı,
"Səda" qadınlar bayramı, Abrizəkan,
Xıdır Həbi, Azər bayramı sükutla unuduldu. Əsas məqsəd Azər bayramının, Azər adının unudulması idi və buna nail
olundu. Onlarla birgə bayram mətbəxlərimiz də
yoxa çıxdı".
Təbii ki, müstəqilliyimizi
bərpa etdiyimizə görə
arxayınlaşmamalıyıq. Arxayınçılığımız
yeni fəlakətlər yarada bilər. Azadlığın
mayasında hər an məsuliyyət durmalıdır. Bu mənada
əskidən bəri milli ruhumuzun təməli üstə
inkişaf etmiş mətbəx mədəniyyətimizi bərpa
etmək, bu sahədəki adət-ənənələri
inkişaf etdirmək olduqca zəruridir. Tahir müəllim
deyir ki, Azərbaycan kulinariya elminin ən vacib məsələlərindən
biri itirilmiş milli mətbəximizi bərpa etməkdir:
"Biz kulinarlarımızı, tarixçilərimizi,
etnoqraflarımızı bu məsələlərin
açılmasına, tədqiqatına dəvət edirik. Yusif
Vəzir Çəmənzəminli yazır: "Novruz qədər
əhəmiyyətli bayramlardan biri də "Azər" (noyabr
ayında) imiş. "Novruz" yazı təsdiq edən kimi
"Azər" bayramı da qışı zəmm edərmiş
və hər kəs quzu və yağlı ət kimi istilik gətirən
yeməklər yeyərmiş". Azər bayramını daha
çox atəşpərəstliklə bağlayanlar unudurlar
ki, orta əsrlərdə belə bayramın keçirilməsinə
islam dini imkan verməzdi. Azər bayramı da Novruz kimi dini
deyil, astronomik, təqvim bayramı idi və atəşpərəstlikdən
də öncə Asların, Azların, Az adamlarının, Az
ərlərinin təqvim bayramıydı. Onu da deyək ki,
çinlilərdə, yaponlarda, monqollarda, tibetlərdə də
qırovdüşmə ilə bağlı ayin və mərasimlər
var. Bu da Azər bayramının dinlərlə deyil, təbiətlə,
təbii hadisələrlə bağlı bayram olduğunu
göstərir. Böyük çillə - 22 dekabr-2 fevral (40
gün) qışın oğlan çağı (kişilik
vaxtı, sərt vaxtı) adlanır və kişilərin
bayramı hesab edilir. 2-22 fevral isə kiçik çillə,
yəni qadınlar bayramıdır".
Görəsən, indiki
təqvimlə Azər bayramı hansı aya düşür? T.Əmiraslanov
deyir ki, Azər bayramı Azər ayında (indiki təqvimlə
21 noyabr - 21 dekabr) girərdi və Azər ayının 9-cu
günü bayram edilərdi. İndiki təqvimlə bu, 30
noyabr - 1 dekabra düşür: "Zərdüştilər
təzə ilin ilk ayının (21 mart-21 aprel) ilk gününə
isə "Novruz" deyərdilər. Bu təqvimlə Azər
ayı 9-cu ay olurdu, qışın ilkin çağına
düşərdi. Azər bayramından sonra daha çox
istilik gətirən qış yeməkləri bişirilməliydi.
Bu zaman buxarlı, yəni duru yeməklərə
üstünlük verilməliydi. Çəmənzəminlinin
- "Novruz yazı təqdis etdiyi kimi Azər bayramı da
qışı zəmm edərmiş"- ifadəsini
artıq qışa hazırlığın bayram edilməsi,
qışa acıq verilməsi, hədə-qorxu gəlinməsi
bayramı kimi də başa düşülə bilər. Yəni,
bu, qışa hazırlığın son bayramı idi.
İndi də dilimizdə "düşmən
qabağında özünü sındırma", "kədərini
düşmənə bildirmə", "düşmənə
gül, özünü şən göstər" ifadələri
şüuraltı təfəkkürümüzdən gəlir.
Ola bilsin ki, Azər bayramı qışı düşmən
bilənlərin, ona sinə gərənlərin, onun
önündə gülənlərin, qışı
qorxudanların bayramı idi".
Dünyanın ən qədim,
ləziz və zəngin mətbəxlərindən biri olan Azərbaycan
mətbəxinin milli ruhumuzu yüksək səviyyədə
ifadə etməsi sevindirici haldır. Amma o, hələ istənilən
səviyyədə araşdırılmayıb. T.Əmiraslanov
deyir: "Azərbaycan mətbəxi dedikdə yalnız
xörəklər, onların bişirilmə qaydaları deyil,
həm də tarix, fəlsəfə, süfrə
psixologiyası, adət-ənənələr, xalqın etika və
estetikası və s. bu kimi amilləri ahəngdar surətdə
birləşdirən mətbəx mədəniyyəti
başa düşülür. Azərbaycan mətbəxi Azərbaycan
Respublikası, Güney Azərbaycan, keçmiş İrəvan
xanlığı, Zəngəzur, Göyçə mahalı,
Borçalı başda olmaqla Gürcüstanın bir sıra
bölgələrində, Dərbənd başda olmaqla Dağıstanda
azərbaycanlıların yaşadıqları ərazilərdə
yaranıb. Şübhəsiz, mətbəxi yaradan və
formalaşdıran ən başlıca amil iqlimdir. Azərbaycanın
ərazisindən 9 iqlim qurşağı keçir ki, bu da
flora və faunanın zənginliyini təmin edərək zəngin
mətbəxin yaranması üçün şərait
yaradır".
Amma görəsən,
Azərbaycanlıların zəngin əkinçilik və
maldarlıq mədəniyyətinə malik olmaları
özünəməxsus mətbəx mədəniyyətimizin
formalaşmasına təkan verən əsas amil kimi nəzərdən
keçirilə bilərmi? T.Əmiraslanovun fikrincə, zəngin
mətbəx yaratmaq üçün ovçuluq məhsullarından
və qidaya yabanı bitkilər əlavə etməkdən
başqa həm də çoxlu mədəni bitkilər tələb
olunur: "Bunun üçün əhalinin əkinçilik və
maldarlıq sarıdan yüksək mədəniyyətə
malik olması zəruri idi. Məsələn, dənli bitkilərdən
və xəmirdən mürəkkəb xörəklər
yalnız o zaman meydana gələ bilərdi ki, məhsul
istehsalı adi çörək və çörəkəvəzi
yeməklərin hazırlanması üçün tələb
olunan miqdardan çox olsun. Təkcə çətənin
(aşsüzənin ibtidai növü) mövcudluğu dənli
bitkilərdən və xəmirdən bişirilən xörəklərin
tarixini bizim eradan 5-6 min il əvvələ aparmaqla
yanaşı, artıq bu dövrdə taxılın tələbatdan
çox istehsal edilməsini göstərir. Gürcü alimi
M.İ.Txeşelov 1888-ci ildə İrəvan
xanlığında yaşayan azərbaycanlı əhali
haqqında yazırdı: "Kəndlərdə taxılçılıqla,
əkinçiliklə, balıqçılıqla məşğul
olurlar. Əlbəttə ki, aran yerlərdə. Yaylaqlarda isə
yalnız heyvandarlıqla məşğuldurlar. Azərbaycanlılar
əsasən çaysahili torpaqlarda yaşadıqları
üçün onları əkinçi xalq adlandırmaq
olar". İ.L.Seqal 1902-ci ildə yazırdı ki:
"Müsəlman əhalisi əsasən Bazarçay,
Ayrıçay, Bərgüşad, Oxçuçay,
Ağyara, onların qolları, həmçinin Araz
çayı sahillərində yaşayırlar. Erməni əhalisi
isə sərt dağ və qayaların başında
dağınıq haldadırlar. Erməni kişilərinin
çox böyük hissəsi (15 yaşından 40
yaşınadək) ehtiyac üzündən hər il
qışda Tiflisə, Bakıya, Xəzərsahili vilayətlərə
gedib, özlərinə qazanc tapırlar. Buralarda onları
nökərçilik (lakey, qulluqçu) və ya küçə
həyatı cəlb edir. Azərbaycanlılara gəlincə,
onlar düzən yerlərdə daha yaxşı əkinçilik
şəraitində yaşayırlar".
Əsrlər boyu Qafqaz
bazarlarının əsasən azərbaycanlıların
istehsal etdiyi əkinçilik və maldarlıq məhsulları
ilə təmin edildiyi təkzibolunmazdır. Qafqazın ərazisində
zəngin mətbəx yarada bilən və bu mətbəxi
yaşada bilən əsaslı xammal bazasına malik yeganə
xalq azərbaycanlılar idi. Erməni və gürcü mətbəxlərinin
Azərbaycan mətbəxindən gen-bol faydalanması da bu
amillə bağlıdır. Azərbaycan mətbəxi
üçün səciyyəvi hal ondan ibarətdir ki,
başqa xalqlardan demək olar ki, çox az şeylər
götürdüyü cüzi nümunələri də xeyli
dəyişdirib özünə uyğunlaşdırıb. Ümumtürk
mətbəxinin bolqar, yuqoslav, rus və s. xalqların mətbəxlərinə
təsirindən çox yazılıb. Maraqlıdır ki, ərəb
və farslarla təmasda olmuş azərbaycanlılar bu
xalqların da mətbəxinə güclü təsir göstərib.
Həmin dillərdə işlənən xörək
adları və mətbəx terminləri bunu aydın sübut
edir.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 6 mart .- S.14.