Bu gün
axır çərşənbədir
Yazda
torpağın oyanması dirilmə, canlanma anlayışı
ilə bağlıdır
Novruz bayramı
xalqımızın qədimliyini, özünəməxsusluğunu
yaşadır. Tarixin çox dönəmlərində,
xüsusən sovet hakimiyyəti illərində Novruz
bayramı ideoloji basqılara məruz qalıb. Lakin
bütün bunlara baxmayaraq xalqımız Novruzu qəlbində,
ruhunda yaşadıb, bu günə çatdırıb. Novruzla
bağlı müxtəlif qənaətlər var. Bu
baxımdan bayram haqqında mərhum alim, məşhur mifoloq
Mirəli Seyidovun qənaətlərini nəzərdən
keçirməyimiz maraqlı olardı. M.Seyidov yazır ki,
zaman-zaman təbiət, çevrədəki hadisələr
insanı daim narahat edib və onu irəli aparıb:
"İnsanın düşündüyü təbiət
hadisələrindən biri və deyəsən, lap ilkini
qışla yazın əvəzlənməsi idi. Yazın gəlişi,
hər iki fəslin arasında təbii mübarizə ilk
ovçuluqla, maldarlıqla, əkinçiliklə
uğraşan, məşğul olan insanı, onun kiçik,
böyük toplumunun içindən çıxan müdrikləri,
ilkin biliciləri, təbiət hadisələrini az-çox
götür-qoy edənləri, filosofları
düşündürüb".
Mərhum alim qeyd edir ki,
yaz əski insanın həyatında həmişə
başlıca rol oynayıb. Buna görə də insan təfəkkürü
istər-istəməz onu izləyib: "Bir çox xalqlarda,
o cümlədən azərbaycanlılarda yazın
qışı əvəz etməsi mifologiyada vuruş kimi təsvir
olunub. Vaxt anlayışında bir an qabaq doğulan öz qəniminə,
onu əvəz edənə "hamilə" olur. Vaxtın irəli
getməsi üçün yaranacaq yaranmışla, mövcud
olanla, "hamilə" olmuşlar mübarizə aparır və
bu vuruşun keçirdiyi ara vaxtdır. Bu təbii hadisə
xalq təfəkküründə özünə ayrıca yer
tutub, onunla bağlı törənlər şifahi ədəbiyyatda
poetikləşib. Azərbaycan və onunla epik
yaxınlığı olan xalqlarda yazla bağlı bir
sıra görüşlər, nəğmələr təqvim
törənini yaradıb və bu yüz illər boyu
yaşayıb, indi də yaşayır. Qışla yazın təbii
əvəzlənmələri, onların ölüm-dirim,
ölüm-olum vuruşu zamanı elə bil vaxtı irəli
aparırdı. Təbiətlə qarşılaşmadan,
gündəlik tələbdən doğan yeni-yeni
düşüncələr təbiətə daha ayıq
baxmaq hissini yaradırdı".
Novruz bayramında
keçirilən "Kosa-kosa" törən
tamaşasından danışan M.Seyidov yazır ki, bu oyunda
keçi - yaz kosanı - qışı öldürür:
"Doğulan an mövcud olan vaxtı, anı
öldürür. Vaxtlar bir-birini belə əvəz edirlər.
Deməli, möcud vaxt ölməsə, yenisi gəlməz. Belə
görüşləri xalq təbiəti müşahidə nəticəsində
dərk edib. Bunun ən yaxşı örnəklərindən
biri qışın yazı doğması və onu yazın
(keçinin) "öldürməsi" hadisəsidir".
AMEA-nın Folklor
İnstitutunun direktoru, tanınmış
folklorşünas-alim, professor Hüseyn İsmayılov bu qənaətdədir
ki, professional mifoloq prinsipləri ilə yanaşıldıqda
hər bir bayram öz müasir vəziyyətinə gəlib
çatana qədər 4 iri mərhələdən - mif,
ritual, mərasim, bayram mərhələlərindən
keçib: "Müasir bayram özünün ritual-mifoloji
semantikasında bu mərhələlərin özünəməxus
xüsusiyyətlərini bir-biri ilə
qarşılıqlı əlaqədə olan laylarda
yaşatmaqdadır. Şübhəsiz, bir çox türk
xalqları ilə yanaşı Azərbaycan xalqının
milli-mənəvi varlığını bütün
dolğunluğu ilə əks etdirən, ümumxalq səviyyəsində
qeyd olunan, total bir şəkildə etnik təfəkkürdə
daşlaşmış belə bayram Novruzdur. Novruz
bayramının bütöv mifoloji semantikasında xalq meydan
tamaşalarından tutmuş ayrı-ayrı mövsümi,
kulinar atributlarına qədər bu mifloji yolun izləri
özünü qoruyub-saxlayıb. Bu yolu bayrama qədərki
dörd ilaxır çərşənbə üzrə nəzərdən
keçirmək daha çox məqsədəuyğundur. Məlumdur
ki, Novruz bayramına qədər 4 çərşənbə
- su çərşənbəsi, od çərşənbəsi,
yel çərşənbəsi, torpaq çərşənbəsi
qeyd edilir. Bu çərşənbələr insanın
dörd ünsürdən yaradılması haqqında dini
mifik görüşləri simvollaşdırır və
öz ritual-mifoloji semantikasında yaradılış prosesini
dinamik olaraq işarələyir".
Bu mənada su çərşənbəsi
ilə bağlı ilk öncə danışan tədqiqatçı
qeyd edir ki, hətta yaradılışdan əvvəl
bütün varlığın yalnız sudan ibarət
olması haqqında qədim türk mifi də mövcuddur:
"Ümumiyyətlə, dünyanın əksər xalqlarında
su ilə əlaqədar miflərdə suyun bu keyfiyyəti -
od, torpaq, hava ilə bərabər yaradışın əsas
komponentlərindən olması daha qabarıqdır. Əslində
Novruz bayramının ilk çərşənbəsinin su
adı ilə qeyd olunması insanın yaradılış
prosesinin ilkin mərhələsinin qeyd olunmasıdır. Su
çərşənbələrində xalq arasında bu
gün də yaşadılan mərasimlər bu fikri təsdiq
etməkdədir. Su çərşənbəsində suyun
müqəddəs mahiyyəti bir daha ifadə olunur.
Bütün mifik mətnlərdə su həyat verən, dirildən,
xoşbəxtlik gətirən müqəddəs bir inam obyekti
kimi çıxış edir. Mifik planda suyun
yaradıcılıq funksiyası onun daha dərin mifoloji
qatlarda insanın yaranmasında iştirak edən 4
ünsürdən biri olması ilə əlaqədardır. Azərbaycan
folklorunda, o cümlədən türk xalqlarının
folklorunda su ilə bağlı sakral görüşlər də
bununla əlaqədardır".
Od çərşənbəsi
ilə bağlı danışan H.İsmayılov bildirir ki,
Novruz bayramı ərəfəsində keçirilən ikinci
çərşənbə - od çərşənbəsi
insanın yaradılış prosesinin ikinci mərhələsinin
- od komponenti ilə bağlı mərhələnin mifik təzahürüdür:
"Qədim türk miflologiyasının özündə
odla bağlı müxtəlif motivlər mövcud olub. Novruzdakı
odla bağlı rituallar bu görüşlərlə
bağlıdır. Bayram ərəfəsində keçirilən
əski rituallardan olan "Qodu xan" oyunu, onunla bağlı
mətnlər bu kultun sırf türk miflologiyasından
qaynaqlandığını sübut edir. Odun türk mifik
görüşlərində dünya ağacı ilə əlaqəsi
də son dərəcə maraq doğuran mifoloji
görüşlərdəndir. Əski türk inamına
görə odu insanlar ilk olaraq ağac koğuşunun dibindən
əldə etmişdilər. Mifoloji görüşlərə
görə bir-biri ilə ziddiyyət təşkil edən
anlayışlar, xüsusən qadın və kişi
başlanğıcı türk xalqlarında Ülgen və
Erlik obrazlarında əks olunub. İki ziddiyyətin vəhdətindən
insan yaranır. Türkün əcdad statusunda bu zidd tərəflərdən
biri kimi qadın statusunda qurd çıxış edir. Qurddan
törənişlə bağlı məşhur mifik
görüşlər bunu sübut edir. Qurd isə türk
mifik görüşlərində günəşlə, odla əlaqəlidir.
Bir sıra türk xalqlarında soyun atasının göy qurd
şəklində göydən şüanın içindən
yerə endiyi bildirilir".
Yel çərşənbəsiylə
bağlı danışan H.İsmayılov deyir ki, əgər
torpaq və su insan yaradılışının
materialını, maddi əsasını təşkil edirsə,
od və yer bu materialın yaradılmasında kənar vasitəçi
statusunda çıxış edir: "Sonuncu ilaxır çərşənbə
torpaq çərşənbəsidir. Torpaq müqəddəsliyi
türk mifoloji görüşləri ilə bərabər
etnik-əxlaqi dəyərlər sistemində yurd, vətən,
el-oba anlayışı ilə yanaşı
yaradılışın maddi əsası olmasından irəli
gələn sakral mifoloji semantkaya da malikdir. Yazda
torpağın oyanması mifik kökləri etibarı ilə
dirilmə, canlanma anlayışı ilə əlaqədardır.
Bu isə ilk növbədə insanın
yaradılışı mifindən qaynaqlanır".
Yüzillərdən bəri
yol gələn, çoxlu müqavimətlərə, dəyişmələrə
məruz qalan Novruz ötən müddətdə türk
ruhunun özünəməxsusluğunu qoruyub saxlayıb. Millət
o zaman var olur ki, qədim ruhunun soraqlarını, adət-ənənəsini,
bir sözlə, özünəməxsus nəyi varsa, həmısını
qoruyub saxlayır. Belədə həmin millət tarixin
dolanbaclarında sarsılmır, başını itirmir.
Novruzda qədimliyimizin bütün çalarları var. Hər
halda bunun səbəbindəndir ki, tariximizin ən çətin
məqamlarında belə bu bayram ürəklərdə
yaşanıb. İnsanın ta qədimdən tonqaldan
atlanması əslində onun yaşamağa inamını,
pisliyin məhv olacağına əminliyini ifadə edib. Bu
gün Novruz bayramı Azərbaycanda dövlət səviyyəsində
qeyd olunur. Bayram isə hər şeydən əvvəl
insanın içində olmalıdır. Novruzun mahiyyətində
türkün halının yetkin ifadəsi var. Lakin bu gün
Novruzun bir bayram olaraq qeyd edilməsində təəssüf
ki, "atüstülük" də müşahidə
olunmaqdadır. Belə ki, bayramla bağlı əksər
hallarda ümumi, haylı-küylü danışıqlar onun
ilahi, insani məzmununun ürəklərə yeriməsinə
səbəb olmur. Təşkil edilən kütləvi konsertlərin
məzmunu əksər hallarda Novruzdan xəbər vermir. Bir
azca dərinə varan tamaşaçı görür ki, belə
tədbirlərdə daha çox yenə də gecə-gündüz
qulağımızı yağır edən məzmunsuz musiqilər
meydan sulayır. Əslində belə tədbirlərin
müddətinin uzun olmasına ehtiyac da yoxdur. O halda uzun olsun
ki, başdan-başa milli, qədim ruhlu musiqilərimiz
üstünlük təşkil etsin. Əsas odur ki, insanlara
bayramın mahiyyəti musiqinin dililə necə
çatdırılır. Yəni elə etmək
lazımdır ki, qədimliyimizin soraqları qloballaşma həşirində
gözümüzdə qətiyyən adiləşməsin, məzmunsuzlaşmasın.
Digər tərəfdən
də Novruz bayramında başqa bayramlarda olduğu kimi zəngin
süfrənin olması təəssüratının
yaradılması ideyası da səhvdir. Təbiidir km, insanlar
imkanları çatan səviyyədə Novruz süfrəsi
açmağa çalışırlar. Novruzda bişirilən
şirniyyatların çoxu qədim türk düşüncəsindən
soraqlardır. Məsələn, bayramda bişirilən
sarı rəngli qoğal günəşi rəmzi şəkildə
ifadə edir.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 17 mart.- S.14.