İlaxır çərşənbəsi
Kəndimizdə sanki "kimin tonqalı gur
yanırdı" yarışı keçirilirdi
Bu gün İlaxır
Çərşənbəsidir. Cəmi iki gündən sonra
isə Novruz bayramıdır. Bizim üçün əziz
olan hər iki bayram müqəddəsdir. Ancaq gəlin görək
həsrətini çəkdiyimiz milli bayramlarımızı
keçirmək üçün lazımınca
imkanımız və şəraitimiz varmı? Və yaxud
ürəyimiz dolu sevinib, yeni günün gəlişini
qarşılaya bilirikmi? Bu sualları
cavablandırmamışdan öncə neçə illər əvvələ,
uşaqlıq dövrümə qayıtmaq istəyirəm. 70-80-ci
illərdə bu bayramların rəsmi qaydada keçirilməsi
qadağan olunsa da, ancaq hər bir ailə bunun fərqinə
varmadan milli bayramına hazırlaşırdı. Bir ay əvvəldən
ev-eşiyi, həyət-bacanı səliqəyə
salırdı. Bütün çərşənbələrdə
evlərin həyətlərində tonqallar qalanırdı. Sanki
"kimin tonqalı gur yanırdı" yarışı
keçirilirdi. Elə buna görə də mal-qara
üçün tədarük olunan qış azuqəsindən,
quru küləşdən istifadə edilirdi. Həyətimizdə
iki dənə akasiya ağacları vardı.
Bu ağacların boyu
hündürlüyündə tonqal qalayırdıq. Özü
də bütün məhəllələrdə tonqallar eyni
vaxtda çatılırdı. Elə bir atəşfəşanlıq
olurdu ki... Uşaq vaxtı eşitmişdim ki, tonqal
başında niyyət etsən, həmin niyyətin hasil olar. Eyni
zamanda tonqal üstündən tullansan, bütün
ağrın-acın ocağa tökülər. Elə ona
görə də gözləyirdik ki, alovu göyə qalxan
tonqal bir qədər azalsın və üstündən
tullanaq. Ən böyük
tonqal isə İlaxır Çərşənbəsində
qalanırdı.
Onu da qeyd edim ki,
İlaxır Çərşənbəsi taha təmtəqarla
qeyd olunurdu. Həmin gün günortadan başlayaraq buğda
qovrulurdu. Qonşumuz Məlahət xala buğda sacını
ocağın üstünə qoyanda məhəllənin
qız-gəlinləri növbəyə düzülərdilər.
Bu artıq bir ənənə halını almışdı
ki, Məlahət xala kimi buğda qovuran yoxdur. Doğrudan da
onun qovurduğu buğda daha dadlı olurdu. Çünki
buğda qovrulmamışdan əvvəl bir qədər
qaynadılırdı və duz səpilirdi. Buğda qovrulub qurtarandan sonra isə çox az olmaqla yağ
atılıb qarışdırılırdı.
Və nəhayət küncüd qatılırdı.
Təbii ki, buğdanın içinə
qoz, fındıq və kişmiş də əlavə edilirdi. Günortadan sonra evin xanımları
plov tədarükünə
başlayırdılar. Həmin
gün plov mütləq ocaqda bişirilməliydi. Özü
də mis qazanda. Çünkü bu plovun dadı
başqa aləm olurdu. Birillik çolpalar kəsilərək
təmizlənirdi. Duz,
istiot vurularaq mis qazana döşənirdi.
Yay vaxtı qurudulmuş zoğal axçası soğanla qarışdırılaraq şabalıdla
birgə çolpaların
üzərinə əlavə
olunurdu və süzülmüş düyü
tökülərək dəmə
qoyulurdu. (Hər
kəs çalışırdı
ki, İlaxır Çərşənbəsi üçün
süzüləcək plovun
düyüsünü Dəmirçilər
kəndindən alsın.
Çünki bu kənddə əkilən
çəltikdən alınan
düyünün keyfiyyəti
və plov bişirilən zaman onun ləzzəti heç bir düyüdə yox idi-
A.Ş.) Təxminən 15-20 dəqiqə keçəndən
sonra yağ dağ edilərək plovun üstünə tökülürdü. Plovun
bişməsini həsrətlə
gözləyərdik. Bir
dəfə anam süfrəni hazırlayıb
qurtarandan sonra, evdən bir qədər aralıda yerləşən ocaq yerindən plov qazanını gətirmək
üçün getdi.
Və əliboş qayıdaraq bildirdi ki, plov qazanı
yoxdur. Atamla anam heç nə olmayıbmış
kimi özlərini aparsalar da, mən
ağlamağa başladım.
(Həmin vaxt keçirdiyim hislərimi indinin özündə də sözlə ifadə edə bilmirəm-A.Ş.) Heç
5-10 dəqiqə keçməmiş
məhəllənin uşaqları
papaq atdılar. Papağın içində
bir kağız vardı. Həmin kağızda yazılmışdı:
"Plovu tək yeməyəcəksinizsə qaytaraq".
Bəli plovu qaytardılar. Anam özümüz üçün
plov çəkəndən
sonra, qazanı uşaqlara verdi ki, aparıb povdan onlar da
yesinlər. Həmin gün deməyəsən
təkcə bizim plov qazanı "oğurlanmayıbmış". Sonradan məhəllənin
uşaqları hansı
evin xanımının
daha yaxşı plov bişirməsini bir müddət müzakirə etməyə
başladılar.
İlaxır çərşənbəsinin
ən gözəl adət-ənələrindən biri də
qızların qədir saxlamasıydı. Hər bir kəs evdən
bayram xonçası və plov üçün nə
lazımdırsa gətirirdi. Plovu dəmə qoyduqdan sonra səhərə
kimi qızlar çalıb-oynayar, halay gedər, qulaq falına
çıxar, bir sözlə bütün adət-ənənələri
həyata keçirərdilər. Səhər açılanda
isə səhəngi götürüb çaydan su gətirməyə
yollanardılar. Gətirilən su evlərə çilənərdi.
Bu, xeyir-bərəkət və aydınlıq demək idi. Mənim
yadıma gəlmir ki, kimsə "bayram süfrəsini necə
açacağıq" gileyini eləsin. Çünki bolluq
idi. Ürəyin istədiyin naz-neməti həmin gün
alıb süfrənə düzə bilirdin. Ən əsası
isə içimizdə torpaqların itirilməsi
ağrı-acısı yoxuydu.
Bu gün isə
insanların çöhrəsindən bayram abu-havası duyulmur.
Səbəblərdən biri torpaq itkisi olsa da, digəri insanların
bahaçılıq içində çabalamalarıdır.
Bazara gedən hər bir kəs fikirləşir ki, bayram
günü açdığı süfrə
başqalarından geri qalmasın. Uşaqlarının
gözü onun-bunun əlinə dikilməsin. Ancaq buna
gücü çatmayanda bədbinləşir, sabaha ümidi
azalır. Deyilənə görə ən əziz bayramın
olan Novruzu ürəyin istədiyin kimi qarşılaya bilmirsənsə,
o zaman bütün il boyu çətinlik içərisində
yaşayacaqsan. Bəlkə də elə buna görədir ki,
ailə başçısı əvvəldən
ehtiyatını görür. Lakin nə qədər ehtiyat
görülsə də, indiki qiymətlərlə heç nəyə
nail olmaq mümkün deyil. İki gün bundan əvvəl
bazara gedib, bayram süfrəsi üçün bəzi məhsullar
almaq istədim. Apardığım pul həmin məhsulların
heç üçdə birinə çatmadı. Məsələn,
bir kq-lıq kütüm balığın qiyməti 25-30
manat, sitrus meyvələrinin kilosu 2-3 manat, almanın kilosu 3-4
manat, bananın kilosu 4-5 manat və s.-dir. Göyərtinin bir dəstəsi
isə 30-50 qəpikdir. Ümumi götürəndə isə
bayram süfrəsi açmaq üçün ən azı
300 manata qədər pul xərcləməlisən. Bu da əksəriyyətinin
gücü daxilində deyil.
Ancaq bütün bu
çətinliklərə baxmayaraq bayramımızı qeyd
edəcəyik.
Arzu Şirinova
Xalq Cəbhəsi .- 2009.- 17 mart.- S.9.