Uluslararası türk
dili və ədəbiyyatı simpoziumu
Azərbaycan alimləri
Türkiyədə elmi
tədbirdə iştirak
ediblər
Bu günlərdə
AMEA Folklor İnstitutunun əməkdaşları Seyfəddin
Rzasoy və Rövşən Əlizadə Türkiyədə
keçirilən "Uluslararası türk dili və ədəbiyyatı
simpoziumu"nda iştirak ediblər. Türkiyənin divan ədəbiyyatının
tanınmış nümayəndəsi Nəcatinin
ölümünün 500 illiyinə həsr edilmiş tədbirdə
çıxış edən alimlərimizin
çıxışları böyük maraqla dinlənilib. Mifologiya
şöbəsinin müdiri, tanınmış mifoloq-alim Seyfəddin
Rzasoy "Türk kosmopoetik düşüncə ilgiləri və
Necati poeziyası" adlı çıxışında qeyd
edib ki, türk etnosunun fiziki və mənəvi kamilliyi onun mədəniyyət
gəlişməsinin təməlində duraraq türk
şeirini etnosun özünü ifadəsinin ən kamil
kodlarından birinə çevirib. Bu səbəbdən Necati
şeirinin məzmun və biçim mükəmməlliyi ilk
növbədə onun təmsil olunduğu türk kosmopoetik
düşüncə kodunun kamilliyi ilə şərtlənir:
"Necati peziyası özünün məzmun və
biçim göstəriciləri ilə mükəmməl
hadisədir. Bu kamillik bir neçə faktorla şərtlənir:
Necatiyə bəxş olunan ilahi istedad, türk poetik dil
yaddaşının daşıyıcısı olması və
s. Necati divan şairi kimi türkdilli əruz şeirinin
nümayəndəsidir. Türk dili dünya mədəniyyətində
sadəcə, linqvistik hadisə deyil.
Türk dili
ümumdünya mədəniyyətinin kamil poetik kodlarından
birini şərtləndirir. Necati şeirinin məzmun və
forma kamilliyinin bir qaynağı əruz vəznində
yaşayan gələnəkdirsə, başqa bir qaynağı
türk etnosunun dil yaddaşıdır. Türk dili bədii təsvir
və ifadə vasitələri bütün kamilliyi ilə
Necati şeirində gerçəkləşmiş əruz vəzninə
kodlaşıb".
R.Əlizadə isə
bu qənaətdədir ki, 15-ci yüzil türk şeirinin
görkəmli nümayəndəsi Necatidən bizə yadigar
qalan divan təkcə bir şairin yox, bütövlükdə
türk poetik düşüncəsinin tükənməz və
tayı olmayan söz xəzinəsidir: "Necatinin poetik
dühası ona əruz şeirinin zirvəsinə qalxmağa
imkan verib. O da bu ilahi tale fürsətindən yararlanaraq
türk ədəbi düşüncə kodunun, gerçəkliyə
türkün gözləri ilə baxmanın nə olduğunu
dünyaya sübut edib. Bu cəhət onun elmin diqqət mərkəzində
qalmasının başlıca metodoloji nöqtəsidir. Nəcati
şeirinin böyüklüyünün başlıca
qaynaqlarından birini poetik gələnəklər təşkil
edir. Bura bir tərəfdən əruz şeiri gələnəyi,
digər tərəfdən də heca şeiri gələnəyi
daxildir. Folklor etnik yaddaşdır. Necati şeirinin
başlıca qaynaqlarından biri məhz folklor
yaddaşıdır. Onun divanında paremioloji nitq formulları
(atalar sözləri, zərb-məsəllər,
dua-alqışlar, və s. deyim vahidləri), habelə türk
folklor xarakterlərinə aid (bura türk mifologiyası ilə
bağlı xarakterlər də aiddir) folklor təsvir və
ifadə vasitələrinə geniş şəkildə rast gəlmək
olur".
Simpoziumun təşkilatçısı
Gəncay Zavodçu Necatinin ömrü,
yaradıcılığı barədə yazır: "Əsl
adı İsa olan və Lətifi Təzkirəsindəki
"Abdullah oğludur" ifadəsindən soraq
aldığımız Nəcati Ədirnəlidir. Bəzi
qaynaqlarda onun Kastanomulu olması, burada xəttatlıqla məşğulluğu,
şöhrətinin buradan Osmanlının hər yerinə
yayılması vurğulanır. Fateh Sultan Mehmet və 2-ci Bəyazid
dönəmində yaşamış şair Necatinin doğum
tarixi dəqiq olaraq bilinmir.
Mənbələrin
verdiyi bilgilərə görə Nəcati Ədirnədə
yaşlı bir qadın tərəfindən
övladlığa götürülüb, onun səyi nəticəsində
Saili adlı bir şairin diqqətini çəkərək
şair kimi yetişdirilib. Əhməd Paşanın şairlər
sultanı sayıldığı illərdə şair Nəcati
onun məclislərində iştirak etmək məqamına qədər
yüksəlib. Paşa və onun şair dostları Nəcatini
gözəl rədifli qəzəllər şairi kimi
tanımışlar. Şair Nəcatinin şeirləri Fatih
Sultan Mehmet tərəfindən də bəyənilib. Necati
divan katibliyi görəviylə İstanbula dəvət edilib,
saray çevrəsində tanınmış bir şair olaraq
kifayət qədər yüksək diqqət görüb. O,
Fatihin ölümündən sonra Sultan 2-ci Bəyazid tərəfindən
də himayəyə alınıb. Sonrakı dönəmdə
Necati Karamanda Şahzadə Abdullahın yanında divan
katibliyi, onun ölümündən sonra Manisada Şahzadə
Mahmudun yanında nişançılıq görəvlərində
çalışıb. Şahzadə Mahmudun
ölümündən sonra İstanbula dönən Necati
artıq bu dönəmdən sonra rəsmi bir görəv
almayıb. Ömrünün son günlərini ona kəsilən
min ağça təqaüdlə başa vurub. Necati 1509-cu
ildə (hicri 914-cü ildə) İstanbulda vəfat edib, evinin
yanında torpağa gömülüb".
Necatinin sənətkarlıq
keyfiyyətləri haqqında danışan G.Zavodçu
yazır: "Necati dil və söz sənətini usta ifadə
edən şairdir. O, öz şeirlərində türkcə
deyimlərə və atalar sözlərinə geniş yer
verib. Necatinin düşüncələrində xalqa məlum
olan söz və ifadələrdən istifadə etməsi onun
türkcəyə və türk mədəniyyətinə
olan bağlılığının daha bir göstəricisidir.
Qəsidə, nəzm, qitə, rübai kimi fərqli şeir
şəkilləri hələ şeir söyləməsinə
rəğmən, dövrünə görə sadə bir dillə
söylədiyi aşiqanə qəzəllər onun gözəl
qəzəl şairi olaraq tanınmasına səbəb olub. Şeirləriylə
Füzuli, Baki, Hedimə təsir edib. Çeşidli nəzm
şəkilləriylə yazdığı şeirləri
içərisində rədifli qəzəlləri çox bəyənilib,
sağlığında və ölümündən sonra
divan şairləri tərəfindən bu qəzəllərə
xeyi nəzirə yazılıb. Divanında 26 qəsidə, 2
tərkibbənd, 3 nəzmli mərsiyə, 2 qısa məsnəvi,
qitə, müfrəd və mətlələrdən ibarət
99 şeir, 650 qəzəl var".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 5 may.- S.14.