Dünya səhralaşmadan
əziyyət çəkir
Azərbaycanda
da oxşar proseslər gedir
Şəhərsalma problemi indi əvvəlkindən də artıq gündəmdədir. Şəhərlə
kəndin əvvəlki
birliyinin pozulduğu, kəndlərin hətta şəhərləşdiyi bir
dönəmdə vəziyyətdən
çıxış yolu
aranır. Şəhərsalma
üzrə mütəxəssis,
professor Afiq Talıbov deyir ki, şəhər salınarkən adətən
onun yaxınlığında
tikilən sənaye obyektləri müəyyən
məsafədə olur.
Burada hətta küləyin hansı səmtdən əsməsi
də hesablanır:
"Məlumdur ki, Bakıda şimal tərəfdən külək
daha çox əsir. Ümumiyyətlə
isə sənaye obyektləri tikilərkən
dünya şəhərsalmasında
fikirləşirlər ki,
külək tüstünü
şəhərə gətirməsin,
ya da tüstü
şəhərə çatıncaya
kimi buxarlanıb getsin". Afiq Talıbovun fikrincə, Azərbaycanda şəhərsalma
sahəsində bu, müəyyən qədər
nəzərə alınıb:
"Şəhər böyüdükcə
bu cəhətin nəzərə alınmaması
mümkün deyil. Hər dövlətin müəyyən imkanı
yoxdur ki, zəhərli qazları, tüstünü bir yerə yığsın, filtrasiya eləsin. Dünyanın iri şəhərlərindəki sənaye
obyektlərində bu məqsədlə filtrdən
istifadə edirlər.
Necə ki, siqaret çəkərkən
filtrdən istifadə
olunur. Bu zaman tüstü az çıxır. Ancaq şəhərsalmada
bu, baha başa gəlir. Ona görə də filtrasiya məsələsinin vaxtında
həll edilməməsi
əhalinin "tüstülənməsinə"
səbəb olur. Qabaqlar Qaraşəhərdən
xeyli tüstü dalğası şəhərin
yaşayış zonasına,
Dənizkənarı bulvar
tərəfə əsirdi.
Həmin sənaye obyektləri tədricən
köçürüldü, ya da filtr
qoyuldu. Hazırda sözügedən problem nisbətən həllini tapmağa doğrudur. Ekoloji problemin də qismən həll edilməsi müşahidə olunur. Məsələn, neçə
illər bundan qabağa kimi dəniz sahilində çoxlu mazut müşahidə olunurdu,
indi artıq əvvəlki kimi deyil. Əvvəlki kimi mazutdan istifadə
olunmur, daş kömür yandırılır.
Sənayedə elektrikdən
istifadə artıb. O
deməkdir ki, hazırlanan məmulatlar əvvəlkinə nisbətən
baha olur, ancaq ekoloji təmizlik
əldə edilir".
Son illər Bakının mərkəzində
kasıb təbəqənin
təbii şəkildə
seyrəlməsi müşahidə
olunmaqdadır. Digər
tərəfdən də
bu gün Avropa ölkələrində
olduğu kimi Bakıda da şəhərin qırağında
tikilmiş yer evlərində yaşamağa
meyl çox artıb. Hətta ötən ilin sonu, bu ilin
əvvəlində mətbuatda
belə xəbər çıxdı ki, şəhər ətrafı
yeni tikililər söküləcək, Bakı
beləcə qaydalı
şəkildə böyüyəcək.
Ancaq bütün dünyada qalxan, hələ də səngiməyən iqtisadi
böhran sanki bu mövzunu dalana dirədi. Əhalinin əksəriyyətinin
kirpiyi ilə od götürə-götürə min bir əzabla tikdiyi evinin bir andaca söküləcəyini
gerçək saymaq olmur, çünki bundan ötrü dövlətin bu sahədə gerçək
imkanları olmalıdır
ki, söküləcək
evlərin əvəzində
yüz minlərlə
vətəndaşına alternativ
şərtlərlə torpaq,
ya da hazır
tikililər versin. Lap belə bir
istək olsa belə, yaxın zamanda bunun birdən-birə gerçəkləşəcəyi
ağlabatan görünmür.
Ən yaxşı halda bu ideya
mərhələli şəkildə
gerçəkləşə bilər. Bu, o deməkdir ki, Bakının yeni mərhələdə
üzərində işlənilən
və təsdiqi gözlənilən baş
planının gerçək
üfüqləri tezliklə
olmayacaq.
Bu yandan da torpaqlarımız səhralaşır. Yeni salınmış qəsəbələrdə də torpaq süni erroziyaya məruz qalır. Bu gün dünyanın hər yerində təbiətin harmoniyası pozulub. Qlobal istləşmə probleminin xüsusilə son illər daha da artması bu qəbildənir. Hazırda dünyanı qayğılandıran ən böyük problemlərdən biri səhralaşmadır. Hətta ən gözəl təbiətə malik ölkələrdə də səhralaşma artmaqdadır. Bəs Azərbaycanda səhralaşma hansı səviyyədə mövcuddur? Ümumiyyətlə, səhralaşma problemini yaradan amillər hansılardır və bu problemin həlli yolları nədən ibarətdir?
Səhralaşma bitki örtüyünün məhv olması deməkdir. Ola bilər ki, bu və ya digər regionda su bol olsun, amma yenə də səhralaşma baş verə bilər. Hazırda dünyada yüz milyonlarla adam səhralaşmadan əziyyət çəkir, milyonlarla insan isə bu səbəbdən yaşayış yerini dəyişdirməyə məcbur olub. Səhralaşmaya səbəb iqlim dəyişkənliyi və antropogen amillərdir. Mütəxəssislər hesab edir ki, insan yaşadığı məkana qarşı sayğısızlıq göstərir: meşəni qırır, az sayda mal-qoyun otarmalı olduğu yerdə çox heyvan saxlayır və s. Bir neçə ildən sonra artıq səhralaşma problemi orada reallaşır. Hər il Kürün daşması nəticəsində sahilyanı torpaqlarda erroziya yaranır. Son illər xüsusilə yeni salınmış qəsəbələrdə kanalizasiya xətlərinin olmaması səbəbindən xeyli torpaq süni erroziyaya məruz qalıb. Bu da səhralaşma probleminin yaratdığı fəsadlardandır. Artıq problemin acı izləri göz önündədir: bir tərəfdən dünyada, o cümlədən də Azərbaycanda əhali artır, digər tərəfdən əhalinin qidalanmaya olan tələbatı da yüksəlir. İndi artıq Azərbaycanın hər yerində özəlləşmiş torpaqları mövcuddur. Ancaq bununla belə ölkənin əkinə yararlı torpaqlarından hələ də səmərəli istifadə edilməməsi səbəbindən səhralaşma probleminin fəsadları özünü göstərir: yararlı otlaq yerlərinin sayı azalır, nəticədə mal-qaranın sayı azalmağa doğru gedir. Mütəxəssislər Abşeronun texnogen problemlərindən narahatlıqlarını ifadə edirlər. Bu da anlaşılandır. Çünki onillərlə neft hasilatı səbəbindən bu torpaqlarda çoxlu quyular qazılıb. Digər tərəfdən də addımbaşı kanalizasiya xətləri, yollar çəkilib. Bakının yaşıllıqlarının getdikcə azalması bu zonada səhralaşma probleminin qarşısını almaqda ciddi çətinliklər yaradır. Hər halda xüsusilə Abşeronda səhralaşmanın qarşısını almağın ən optimal yolu burada daim yaşıllıqlar salmaqdır.
Afiq Talıbov problem mövzu barədə qənaətlərini bildirir: "Şəhəri çirkləndirən təkcə sənaye müəssisələri deyil ki? Şəhəri çirkləndirən həm də nəqliyyatdır. İnstitutlar şəhərin içərisindədir və məlumdur ki, bu da nəqliyyatın avtomatik şəkildə sıxlığına səbəb olur. Nəticədə əlavə çirklənmə əmələ gəlir. Tramvay-trolleybus Bakıdan çıxarıldı, ləğv olundu. Dünyanın ən inkişaf etmiş ölkələrində tramıvay-trolleybus ekoloji cəhətdən ən təmiz nəqliyyat növü kimi saxlanılmaqdadır. Bu sarıdan bizdə böyük səhv olub. Ancaq böyük avtobuslar şəhərin içərisindədir. Ona görə də ilk növbədə nəqliyyat məsələsinə əncam çəkilməlidir. Bakı şəhər İcra Hakimiyyəti ilk növbədə ekoloji problemlərin həlli istiqamətində düşünməlidir. Əhali sıxlığı ciddi problemlər yaradır. Üstəgəl dünyanın inkişaf etmiş ölkələrində elektrik qatarları qaldığı halda bizdə artıq şəhər kənarından Bakıya gələn elektrik qatarı ləğv olunub. Sumqayıtdan Bakıya gələn elektrik qatarı artıq yoxdur".
Baş plandan gözlənilənlərə gəlincə, A.Talıbov deyir: "Biz qərarlar çıxarırıq, ancaq birdən-birə gerçəkləşdirə bilmirik. "Naxalstroy"ların heç birinə baş plana əsasən yer verilməyib ki, burada ev tik. 60-cı illərdən sonra Bakının müxtəlif yerlərində nə qədər "gecəqondular" tikilib, sayı bilinmir. İndiyə kimi 3 dəfə baş plan işlənilib, hazırlanıb, onlar da axıra kimi gerçəkləşməyib. Sonra da qənaət belə olub ki, bu baş plan "qocalıb", gəlin təzəsini yaradaq. Təbii ki, tikinti planlı şəkildə olmalıdır".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 3 noyabr.- S.14.