Qarabağ mövzusu bədii ədəbiyyatda
Əlisahib Əroğul:
"Bir əlimizdə silah, bir əlimizdə qələm
tutmalıyıq"
Qarabağ
mövzusunun bu qanlı-qadalı problem həll olunandan sonra ədəbiyyatda
daha yaxşı ifadəsini tapacağına əminliyini ifadə
edənlərlə yanaşı problem barədə isti-isti
yazmağın tərəfdarları da az
deyil. Gerçəkdən isə
problem beynəlxalqlaşıb və bu yöndə ədəbiyyatın
vicdan borcu şübhəsiz, gecikməməlidir.
Yazıçı-publisist Əlisahib Əroğulun
sözügedən mövzu ilə bağlı maraqlı qənaətləri
var: "Bu gün biz tariximizin ən məsul, ən
ağır, çətin və sınaqlı bir
dövrünü yaşayırıq. Qarabağı geri
qaytarmaq şansını tam itirə bilərik. Güc olar,
ancaq gec olar, buna imkan verməzlər. Danışıqlarda
vaxt məsələsi kəskinliklə irəli sürülməlidir.
Təcəvüzkarı, seperatizmi və beynəlxalq terroru dəstəkləyən
Ermənistanı ya beynəlxalq birlik, ya da özümüz
ram etməliyik. Təəssüf hissi ilə qeyd etməliyəm
ki, birinci güvəncimiz barədə müsbət fikir
söyləmək çətindir. Daha doğrusu, ağlabatan
deyil. Heç kimə gizli deyil ki, Ermənistanın
dövlət başçıları, müdafiə və
hüquq mühafizə orqanlarının rəhbərləri
1988-94-cü illərdə Dağlıq Qarabağda seperatizmə
dəstək verən və beynəlxalq aləmdə ad
çıxarmış erməni terrorçu qruplarına rəhbərlik
ediblər, erməni daşnak faşist
ideologiyasının fəal təbliğatçıları,
aparıcı və daşıyıcı nümayəndələri
olublar, terror və təbliğat aktlarında bilavasitə
iştirak ediblər. Elə buna görə bu gün də
onlar beynəlxalq hüquq normalarına riayət etmir, beynəlxalq
ictimaiyyətin tələblərinə məhəl qoymur,
münaqişənin dinc yolla, ədalətli həllinə hər
vasitə ilə maneçilik törədirlər.
Bütün hərəkət və davranışlarıyla,
özlərinə xas olan hiyləgərliklə sülh
danışıqlarının uzadılması prisipində
maraqlı olduqlarını nümayiş etdirirlər. Sülh
olmayan yerdə ondan danışmağa dəyərmi?
"Sülhü qorumaq üçün ilk öncə onu
yaratmaq lazımdır" formulunu heç bir vəchlə qəbul
etmirlər. Deməli, bu işin öhdəsindən ancaq və
ancaq özümüz gəlməliyik. Qarabağ
cəbhəsində qəti qələbimizin rəhnini
uğurlu xarici siyasət kursu, güclü iqtisadiyyata və
güclü orduya malik dövlət, habelə gərəkli vətəndaş
həmrəyliyi, cəmiyyətin bu məsələyə
yekdil münasibət göstərməsi təmin edə bilər.
Bir sözlə, bu mübarizədə haqlı
olmağımız yetərli deyil, həm də güclü
olmalıyıq.
Bu gün hər bir
Azərbaycan vətəndaşı kimliyindən, etnik mənsubiyyətindən,
ictimai mənşəyindən, mövqeyindən, sosial vəziyyətindən,
rütbəsindən və vəzifəsindən asılı
olmayaraq Qarabağlı olmalıdır, yəni
Qarabağın təəssübünü çəkməlidir. Qarabağ uğrunda gedən
mübarizədə hər an varından, varlığından
keçməyə hazır olmalı, fəal həyat
mövqeyi tutmalıdır. Gözükölgəli
yaşamağına dəyərmi? Bu gün ziyalı
sözü, ziyalı mövqeyi, ziyalı fədəkarlığı
öndə durmalı, öz töhfəsini ortaya
qoymalıdır. Qarabağ mövzusu hər bir fərdin
beynində özünə yer eləməli, yaddaşında
oyuq açmalı, kodlaşmalıdır. Bu mövzunun əxz
etdirilməsi nəinki birinci sinif partasından, habelə ailə
tərbiyəsindən başlamalıdır".
Ə.Əroğul ədəbiyyatın
sözügedən məsələdə oynadığı
roldan da danışır: "Bu yöndə bədii
ədəbiyyatın oynadığı rol danılmazdır. Əfssuslar
olsun ki, Qarabağ mövzusunda çoxlu sayda əsərlər
yazılsa da, buradakı boşluğu doldura biləcək,
tutumlu, bədii dəyəri yüksək olan janr nümunələri
kifayət qədər deyil. Olan yazıların da
sükut buzu əridilmir. Qarabağ uğrunda azadlıq
döyüşlərinin başa çatmadığı
hazırki dövrdə müstəsna əhəmiyyəti olan
bu mövzudan yan keçilməsi yol verilməzdir. Erməni
daşnak faşizminin mahiyyəti, onun mənfur siması
böyüməkdə olan nəslə hələ qədərincə
tanıdılmayıb və tanıdılmır.
Çox təəssüflər
olsun ki, aktual mövzu olmasına baxmayaraq böyüməkdə
olan nəslin Vətən sevgisi, yurdsevərlik, düşmənə
nifrət ruhunda tərbiyəsi sahəsində ən
mühüm və ən təsirli vasitə hesab etdiyimiz bədii
ədəbiyyatda Qarabağ mövzusuna loyal münasibət bəslənilir. Müşahidələrim
və müəyyən qənaətə gəlməyim, bu
sözləri yazmaqda və deməkdə israrlı
olmağım əbəs deyil, məni narahat edən
taleyüklü bir məsələdir. Bu məsələni
tanınmış və yaradıcılığına
hörmət etdiyim nasirlərimizdən biriylə müzakirə
edərkən aldığım cavab məni təəccübləndirdi
- "Yazıyla nəyisə dəyişmək mümkün olan
şey deyil". İstedadlı şairlərimizdən birindən
aldığım cavab da məni qane etmədi -
"Müharibə mövzusunu dünya qəbul etmir". Tanınmış alimlərimizdən birinin
çıxışından da narazı
qaldığımı gizlədə bilmirəm - "Türk
oğlu nə qədər əlində qılınc tutubsa
dövlət qurub, qalib olub, qələmə əl
atmağıyla qurduğu dövlət də zəifləyib,
taxtı-tacı da süqut edib". Bir ortam fikir də
yazarlar arasında dolaşır - "Müharibədən
onillər, yüzillər sonra bu mövzuda əsərlərin
yaranma-yazılma təcrübəsi var". Bu qəbildən
olan mülahizələr barmaq sayı deyil, boldur. Ancaq həmkarlarıma
deyəcəyim bir söz var. Bu gün söhbət
böyük yazıçı olmaqdan yox, böyük vətəndaş
olmaqdan gedə bilər. Erməni daşnak faşizminə
qarşı mübarizəmizi söz yox ki, iki yöndə
aparmalıyıq. Bir əlimizdə silah, bir əlimizdə
kitab tutmalıyıq. Silah bizə varlığımıza və
torpaqlarımıza qənim kəsilmiş daşnak faşistlərini
öz yuvasında boğmaq üçün lazımdır.
Kitab isə həm özümüzü silkələmək,
təcavüzkardan qorunmaq, sərvaxtlığımızı
itirməmək üçün gərəkdir. Bu yöndə mübarizə aparmağımız
haqq-ədalətin bərpa edilməsində bizə
yardımçı olar. Ölüm-dirim savaşında həm
bizə haqq qazandırar, dünya birliyindən təcrid
olunmağımıza imkan verməz, həm böyük
qırğınların törədilməsinə aparıb
çıxarmaz, həm də uzunmüddətli
mübarizənin qarşısını almış olar.
Bununla ən az vaxtda ən az itki ilə son məqsədə
nail olmaq məsələsini həll etmiş olarıq".
BDU-nun aspirantı Əhməd
Sami El-Aydının da bu yöndə araşdırmaları
var: "Azərbaycan istiqlaliyyət əldə etdikdən
sonra xalqın qarşılaşdığı ən
böyük problemlərdən biri Dağlıq Qarabağ məsələsidir.
Azərbaycanın tarixi torpağı olan bu ərazi zaman-zaman
düşmən işğalına məruz qalıb, ancaq hər
dəfə xalqın iradəsi nəticəsində yadellilərin
hücumu dəf edilib. Yalnız Sovet imperiyasının
çöküşü ərəfəsində rus-erməni
fitnəkarlarının əlilə bu qədim mədəniyyət
mərkəzi işğal olunub. Ermənilər
bu torpaqları işğal etməklə kifayətlənməyib,
bölgədəki tarixi və mədəniyyət abidələrini
yerlə-yeksən edib, bir milyondan artıq Azərbaycan
türkünü yüzillər boyu yaşadığı
tarixi torpağından didərgin salıblar.
Son illərdə Dağlıq
Qarabağ ətrafında baş verən hadisələr
fonunda dəhşətli faciələr yaşanıb.
Bunların içərisində ötən yüzilin ən
böyük faciələrdən biri olan Xocalı
soyqırımı Azərbaycan xalqının
yaşadığı müsibətin acı, kədərli mənzərəsini
əks etdirməkdədir. Dağlıq Qarabağ müharibəsi
başlayan gündən Azərbaycan yazıçıları
bu problemə həssas münasibət göstərib, onun
müxtəlif aspektlərinin işlənilməsinə
çalışmışlar. Xüsusilə, bu mövzuda
yaranan romanlar problemə yanaşma tərzinin özünəməxsusluğu,
bədii ifadə imkanları, obraz və xarakter
yaradılışı baxımından maraq doğurur. Son illərdə
Qarabağ mövzusunda qələmə alınan əsərlər
içərisində Sabir Əhmədlinin "Axirət
sevdası", Ağarəhim Rəhimovun "Ovlaq
keçidi", Elçin Mehrəliyevin "90-cı illər"
və digər romanlar xüsusi yer tutur. Bir sıra maraqlı əsərlərin
müəllifi olan A.Rəhimovun "Ovlaq keçidi"
romanında Dağlıq Qarabağda cərəyan edən
hadisələr fonunda problemin müəyyən aspektləri bədii
ifadəsi tapıb. Yazıçının yalnız adı
çəkilən romanında deyil, son illərdə müxtəlif
janrlarda qələmə aldığı bütün əsərlərində
müharibə mövzusu ya əsas problem kimi seçilib, ya da
süjet xətlərinin birinin əsasında dayanıb. Bu məqama
diqqət yetirən filologiya elmləri doktoru, professor Nizami
Tağısoy qənaətlərini ümumiləşdirərək
yazır: "Ağarəhim Rəhimovun
yaradıcılığında müharibə mövzusu daha
önəmli rol oynayır. Onun əsərlərində
ön cəbhə, arxa cəbhə, əsir
düşmüş torpaqlarımızın,
insanlarımızın taleyi, mənəvi şikəstlik,
bütün bunların cəmiyyətin həyatına təsiri,
vurduğu yara və digər məsələlərə bədii
şəkildə yetirincə diqqət yetirilib".
Çağdaş Azərbaycan nəsrində müharibə mövzusuna öz yaradıcılığında ən çox yer verən yazıçılardan biri məhz A.Rəhimovdur. Onun "İkili dünyam", "Qoşa qanad" kimi romanlarında, bir sıra povest və hekayələrində Qarabağ müharibəsinin Azərbaycan xalqının başına gətirdiyi faciələr geniş və hərtərəfli bədii ifadəsini tapıb. Yazıçının "Canavar balası" əsərinin əsasında çəkilmiş eyniadlı bədii filmin mövzusu da Dağlıq Qarabağ problemi ilə bağlıdır. Romanda təsvir olunan hadisələr, yaradılan obrazlar baş verən əhvalatların mahiyyətinin aşkarlanması baxımından səciyyəvidir. Romanın maraq doğuran cəhətlərindən biri burada Qarabağ müharibəsinin canlı, gerçək epik mənzərəsinin yaradılmasıdır. Müəllif canlı müşahidə, fakt və sənədlər əsasında, bir çox məqamlarda bədii təxəyyülün gücünə söykənərək Azərbaycan xalqının sürükləndiyi müharibə faciəsini bütün reallığı ilə canlandıra bilib".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 5 noyabr.- S.14.