Türkologiyanın Yusif Akçurası və Əhmədbəy
Ağaoğlusu
Bu şəxslər milli
şüurun oyanmasında mühüm xidmətlər göstəriblər
Türkçülüyün bir
ideologiya, hər şeydən əvvəl milli-insani, bəşəri
bir xilas kimi formalaşmasında əvəzsiz xidməti olan
insanların daim xatırlanması gərəklidir. XIX
yüzilin axırları, XX yüzilin əvvəllərində
dünyadakı qovğaların daha da artdığı bir
zamanda türkçülüyü bir xilas kimi ideologiyaya
çevirən kişilər anladılar ki, uca türk millətinin
xilası üçün başqa yol yoxdur.
Türkçülüyün fədakar yolçularından
biri də Yusif Akçuradır. Filologiya elmləri
doktoru Aybəniz Kəngərlinin fikrincə, Akçura
oğlu Yusifin (1876-1935) adı Həsən bəy Zərdabi,
İsmayıl bəy Qaspıralı, Əli bəy
Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağaoğlu, Əlimərdan
bəy Topçubaşov, Ziya Göyalp, Məhəmmməd Əmin
Rəsulzadə, M.Yurdaqul, Ənvər Paşa, Mustafa
Kamal Atatürk kimi türk millətinin milli şüurunun
oyanmasında, yüksəlməsində böyük rol
oynamış nəhəng şəxsiyyətlərlə bir
sırada dayanır. Artıq Y.Akçuranın - bu
böyük tatar türkçüsü haqqında Azərbaycanda
ciddi bilgi yaranmaqdadır: "Baxmayaraq ki, XIX
yüzilin sonu, XX yüzilin əvvəllərində türk
milli təfəkkürünün inkişaf yolunu,
türklük hərəkatını, təşəkkül
və təkamül yolunu izləyən
araşdırmaçılar bu adın üzərində
dönə-dönə dayanmaq məcburiyyətindədirlər.
Y.Akçura təkcə
"Türkçülüyün tarixi"ni yazan şəxsiyyət
deyil, həm də bu tarixi yaradan, öz xidmətləri,
çalışmaları ilə türkçülük hərəkatının
tarixində mühüm yer tutan türk böyüklərindəndir.
Milliyyətcə Kazan tatarı olsa da, onun xidmətləri
bütün türk xalqları, Türk Dünyası ilə
bağlıdır. Bu səbəbdən də
Akçuranın irsi bütün Türk Dünyasında
öyrənilməlidir".
O, daha sonra qeyd edir ki,
Y.Akçura zəngin elmi-nəzəri, publisistik irs qoyub gedib.
Akçuranın yaradıcılığı dünyanın
müxtəlif ölkələrində yüz ildən
artıqdır ki, diqqət mərkəzindədir: "Təəssüf ki, nə sovet dövründə,
nə də müstəqillik illərində o, Azərbaycan
araşdırmaçılarının maraq dairəsinə
daxil ola bilməyib. İsmayıl Qaspıralıdan sonra təkcə
Azərbaycanda, Rusiya türkləri arasında deyil, Türkiyə
türkləri arasında, bütün Türk
Dünyasında siyasi türkçülüyün
yayılmasında Y.Akçuranın böyük rolu olub".
Y.Akçura Krımdan Kazana köçmüş kübar
tatar ailəsinə mənsub olub: "Ulu babalarından Knyaz
Adaş rus çarı İvan Qroznının yaxın dostu
olub. Akçuralar Simbirsk şəhərində və onun ətrafında
olan bütün qumaş fabriklərinin sahibi idilər.
Akçuranın əmisi qızı Zöhrə xanım
İ.Qaspıralının həyat yoldaşı olub. O,
tez-tez bu ailədə qonaq olar, İsmayıl bəylə
söhbət edərmiş".
Y.Akçura İstanbulda Hərbiyyə
məktəbində oxuyub. Dövlət
çevrilişinə cəhddə bulunduğu
üçün həbs olunub, hərbi tribunal tərəfindən
haqqında ömürlük həbs cəzası hökmü
çıxarılsa da, sonradan Osmanlı padşahının
fərmanına əsasən cəzası sürgünlə əvəz
edilib: "Bir müddət sonra Fransaya
qaçan Y.Akçura Parisdə fəaliyyət göstərən
"Gənc Türklər" təşkilatına üzv
olur və "Siyasi elmlər" ixtisası üzrə təhsilini
davam etdirir. 1903-cü ildə Osmanlı imperatorluğunun
dövlət qurumlarının tarixinə dair "Bir təcrübə"
adlı elmi iş yazır. Təhsilini başa vuran
Akçura Rusiyanın Kazan şəhərinə gəlir,
müəllimlik edir. Bu dövrdə onun Misirdə
çap olunan "Şurayi-Ümmət" və
"Türk" qəzetlərində imzasız xeyli məqaləsi
işıq üzü görür. 1904-cü ildə
"Türk" qəzetində silsilə şəklində
nəşr olunan "Üç tərzi-siyasət"
başlıqlı məqaləsi xüsusi əhəmiyyətə
malikdir.
İkinci Məşrutiyyətin
elanından sonra İstanbula qayıdan Yusif Akçura müəllimlik
fəaliyyəti ilə məşğul olur, İstanbul
Universitetində və Mülkiyyə məktəbində
siyasi tarix fənnini tədris edir, türkçülük nəzəriyyəsinin
ayrı-ayrı istiqamətlərini araşdırır. "Türk Dərnəyi"
və "Türk Ocağı" təşkilatlarının
qurucularından biri və məşhur "Türk Yurdu"
jurnalının baş redaktoru olur. İlk Məclisin millət
vəkili, müstəqillik qazanılandan sonra isə Türk
Tarix Qurumunun üzvü seçilir. "Üç tərzi-siyasət"dən
başqa "Şərq məsələsinə dair
tarixçi-siyasi qeydlər" (1920), "Müasir Avropada
siyasi və ictimai fikir cərəyanları" (1923),
"Siyasət və iqtisad haqqında bir neçə xitab və
məqalə", "Osmanlı imperatorluğunun
dağılma dövrü" adlı əsərləri məlumdur.
"Türk ili" adlı iri həcmli əsərində
türkçülük hərəkatının
qaynaqlarını və inkişafını geniş
araşdırıb. Y.Akçura 1935-ci ildə ürək
tutmasından vəfat edib".
Türkoloq-alim Əhməd Cəfəroğlu
isə 20-ci yüzil Azərbaycan filoloji fikrinin
tanınmış nümayəndələrindəndir. Araşdırmaçı Elşən Əbülhəsənli
hesab edir ki, Əhməd Cəfəroğlunun adı onilliklər
boyu həmvətənləri üçün naməlum qalsa
da, istər onun ömrünün sonuna qədər
yaşayıb-yaratdığı Türkiyədə, istərsə
də Avropa və Amerikanın elmi dairələrində şəxsiyyəti
tanınıb, ictimai-pedaqoji və elmi fəaliyyəti yüksək
qiymətləndirilib: "Artıq 50-ci illərin
sonlarından başlayaraq Ə.Cəfəroğlu haqqında
meydana çıxan və nüfuzlu
araşdırmaçıların qələminə məxsus
yazılar onun dünya türkologiyasının
inkişafındakı rolu və özünəməxsus
mövqeyinin etiraf olunması demək idi. Azərbaycanda Ə.Cəfəroğlu
ilə bağlı yazılar yalnız son illərdə mətbuat
səhifələrində görünməyə
başlayıb. Təbii ki, bu sahədə
müəyyən iş görmüş Azərbaycan alimlərinin
dairəsi o qədər də geniş deyil. 1990-cı ildə
"Xəzər" dərgisi ilk dəfə olaraq tarix elmləri
namizədi Hüsaməddin Məmmədovun təqdimatı və
ön sözü ilə məşhur türk
yazıçısı Samim Qocagözün öz müəllimi
Ə.Cəfəroğlu barədə xatirəsini dərc
edib. Ancaq Ə.Cəfəroğlunun elmi-ədəbi
ictimaiyyətə, həmçinin geniş oxucu kütləsinə
tanıdılması sahəsində ilk ciddi addım professor
Vilayət Quliyevin 1991-ci ilin mart ayında "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə dərc edilmiş iri həcmli məqaləsi
oldu. Gərgin axtarışların məhsulu olan bu məqalədə
Ə.Cəfəroğlunun ömür yolu barədə
müfəssəl məlumat verilir, Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinə və folklorşünaslığına dair tədqiqatlarından
bəhs olunur".
Əhməd
İsmayıl Cəfərzadə (Cəfəroğlu), əksər
qaynaqların məlumatına əsasən, 1899-cu il aprelin 17-də
Azərbaycanın qədim mədəniyyət mərkəzi Gəncədə
anadan olub: "1902-ci ildə atası İsmayıl vəfat
edib, az sonra anası Gövhər xanım uşaqlarını götürüb Səmərqəndə
köçüb. Ə.Cəfəroğlu
1905-1909-cu illərdə Səmərqənddə
yaşayıb, ibtidai təhsilini də orada alıb. 1909-cu ildə
ailə yenidən Gəncəyə qayıdır və elə
həmin ildən Ə.Cəfəroğlu Gəncə
gimnaziyasında təhsilini davam etdirir: "1916-cı ildə
gimnaziyanı bitirən Ə.Cəfəroğlu Kiyevə
yollanır və orada Ali Ticarət məktəbinə daxil
olur. Ancaq bu məktəbin onun üçün
uyğun olmadığını anladığı
üçün, digər tərəfdən isə baş
vermiş siyasi hadisələrin təsiri altında Ə.Cəfəroğlu
təhsilini yarımçıq qoyub, 1917-ci ilin sonlarında
doğma Gəncəyə qayıdır. Məlumdur ki,
1918-ci il mayın 28-də Tiflisdə Azərbaycan Milli
Şurası "İstiqlal bəyannaməsi"ni qəbul
etmiş və Gəncə müvəqqəti olaraq paytaxt
seçilmişdi. Gəncə Azərbaycanın müstəqilliyi
uğrunda mübarizənin mərkəzinə
çevrilmişdi. Bu tarixi hadisələrin şahidi və
bilavasitə iştirakçısı olan Ə.Cəfəroğlu
tərəddüd etmədən öz mövqeyini birdəfəlik
müəyyənləşdirdi və istiqlal uğrunda
silahlı mübarizəyə qoşuldu. Elə həmin il
milli hökumətin dəvəti ilə Azərbaycana gəlmiş
Nuru paşanın komandanlıq etdiyi Qafqaz İslam ordusuna
könüllü yazılanlardan biri də Ə.Cəfəroğlu
idi. O, orduda topçu onbaşısı vəzifəsini
almış, bir sıra mühüm döyüşlərdə,
o cümlədən, Bakının azad olunmasında iştirak
etmişdi".
1919-cu ildə Milli hökumətin
qərarı ilə Bakıda universitet açılır və
Ə.Cəfəroğlu həmin universitetin tarix-ədəbiyyat
fakültəsinin Şərq bölməsinə daxil olur:
"Ancaq 1920-ci il aprelin 28-də bolşeviklər Bakıda
hakimiyyəti ələ aldıqda, Ə.Cəfəroğlu Azərbaycanı
tərk etmək məcburiyyətində qalır və
Türkiyəyə gedərək İstanbul Universitetinin ədəbiyyat
fakültəsində təhsilini davam etdirməyə
başlayır. Qəzalə xanımın xatirələrinə
görə, Ə.Cəfəroğlu Azərbaycanı tərk
edərkən yeznəsi və bibisi oğlu Hacımirxəlilə
əmlakını idarə etmək üçün vəkalətnamə
verir. Ancaq tezliklə bolşeviklər tərəfindən
sıxışdırılan Hacımirxəlil də ailəsi
ilə birlikdə İrana, oradan da Türkiyəyə
köçür. Ə.Cəfəroğlu daha Vətənə
dönə bilmir və 1931-ci ildə Türkiyə vətəndaşlığını
qəbul edir".
Ə.Cəfəroğlu
1924-cü ildə İstanbul Universitetini bitirir və bir
müddət ilahiyyat fakültəsinin kitabxanasında, daha
sonra Türkiyyat mərkəzində (asissent vəzifəsində)
işləyir: "1925-ci ilin sonlarında Ə.Cəfəroğlu
Almaniya Xarici İşlər Nazirliyinin təqaüdçüsü
kimi bu ölkəyə gedir, əvvəlcə Berlin, sonra isə Breslau Universitetində
oxuyub əsaslı türkoloji təhsil alır. Berlin Universitetində oxuduğu bir semestr ərzində
V.Banq-Kaup, A.Fon Le Koç, Vesterman, Breslau Universitetində
oxuduğu beş semestr ərzində isə F.Gize, K.Brokelman,
Diels, Şader kimi tanınmış alimlərin mühazirələrini
dinləyir. 1929-cu il mayın 15-də Ə.Cəfəroğlu
Breslau Universitetində məşhur şərqşünas
Fridrix Gizenin rəhbərliyi altında
yazdığı "Gəncə dialektində 75 Azərbaycan
bayatısının dil baxımından təhlili"
mövzusunda dissertasiyanı müvəffəqiyyətlə
müdafiə edir və filologiya doktoru elmi dərəcəsi
alır. 1929-cu ildə İstanbula qayıdan Ə.Cəfəroğlu
bir vaxtlar tələbəsi olduğu İstanbul Universitetinin ədəbiyyat
fakültəsinin türk dili tarixi kafedrasına
dosent təyin olunur. 1936-cı ildə isə həmin
kafedranın professoru olur. 1946-cı ildə Ə.Cəfəroğlu
müəllimi M.F.Körpülüdən sonra həmin
kafedranın müdiri seçilir və 1973-cü ilə qədər
bu vəzifədə çalışır. 1966-1973-cü illərdə
o, eyni zamanda Türkiyyat İnstitutuna da rəhbərlik edib. Ə.Cəfəroğlu
həm də Türk Dil Qurumunun yaradıcılarından biri
olmuşdu və ömrünün sonuna qədər həmin
qurumun həqiqi üzvü idi. O, 50 ildən artıq müddətdə
olduqca məhsuldar elmi-pedaqoji fəaliyyət göstərmiş
və dünya türkologiyasının nüfuzlu və aparıcı
simalarından birinə çevrilmişdi. Türkologiyanın
demək olar, bütün sahələrinə aid sanballı
araşdırmaları, elmi kadrların yetişməsindəki
əvəzsiz xidmətləri ona beynəlxalq şöhrət
qazandırmışdı. Bu istiqamətdə onun
özünün də qeyd etdiyi kimi, ən mühüm nailiyyəti
Birinci Beynəlxalq Türkoloji Konqresin təşkili və
keçirilməsi idi. Alim uzun illər qəlbində
daşıdığı bu istəyini yalnız 1973-cü ildə
reallaşdıra bilmiş və onu həyatında ən əlamətdar
hadisələrdən biri kimi qiymətləndirmişdi.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 6 noyabr.- S.14.