Aşıq Ağaların poeziyası
Seyfəddin Qəniyev:
"Onun sevgisi ilk növbədə Vətənə
olan məhəbbətdir"
Aşıq sənətinin
dünyaya təqdiminin
yeni bir mərhələsinin başlandığı
dönəmdə bu sənəti ilk növbədə özümüzün
dəyərləndirməyimiz vacibdir. Aşıq sənəti türkün
bənzərsiz xarakterinin
ifadəsidir. Tarixən
Şirvanda bu sənətin xeyli daşıyıcısı olub,
indi də var. Professor Seyfəddin Qəniyev
bildirir ki, ötən yüzilin 50-ci
illərindən sonra Aşıq Mirzə Bilal sənətini yaşadan, onun ocağından sazın səsini yenidən aləmə car edən oğlu Aşıq Ağaların
xüsusi xidmətləri
olub. Ağlı söz kəsəndən
evlərində həmişə
saz səsi eşidib, nağıllara qulaq asıb, atasının ifasında eşitdiyi dastanlarla Tufarqanlı Abbas, Xəstə Qasım, Şirvanlı Qəhrəman
Şah, Barıdday Soltan dünyasına qonaq getmiş aşiqlərin saf və təmiz məhəbbətinin şahidi
olub, qibtə edib o ülvi
məhəbbətə. Həmin
vaxtdan aşıqlıq
sənətinə həmişəlik
bağlanıb: "Aşıq
Ağaların şəxsi
arxivinin bir qismi bizdədir. Aşığın arxivində
özünün yazdığı
tərcümeyi-haldan oxuyuruq: "Mən, Aşıq Ağalar Mikayılov 1913-cü ildə
Şamaxı qəzasının
Qəşəd kəndində
anadan olmuşam... Uşaqlıqdan atam Aşıq Bilalın sənətinə maraq göstərdiyim üçün
bir çox dastan-nağıl, şeir əzbərləmiş,
saz çalmağı
öyrənmişəm."
Müharibə illərində
aşığın ailəsi
Kürdəmir şəhərinə
köçüb. Aşıq
Ağalar cəbhəyə
yollanıb. Müharibədə
iki dəfə ağır yaralanıb, ikinci qrup əlil
kimi geri dönüb. Bir çox döyüş orden və medalları
ilə təltif olunub. Aşıq Ağalar el məclislərinə 1946-cı
ildən ayaq açıb. Həmin vaxtdan sənət
dostları - Aşıq
Əhməd, Aşıq
Şakir, Aşıq Barat, Aşıq Pirməmməd, balabançılar
- Əli Kərimov, İzzətalı Zülfüqarov,
Həsrət Hüseynov
ilə həm də dövlət tədbirlərində iştirak
edib. 3-cü Aşıqlar
qurultayının nümayəndəsi
olub. 1966-cı ildə Kürdəmirdən
Bakıya köçüb,
1988-ci ildə vəfat
edib. Yaradıcı aşığın şeirləri
müxtəlif toplu və mətbuat səhifələrində işıq
üzü görüb.
Haqqında professorlardan
Ə.Cəfərzadə, R.Hüseynov,
ziyalılardan T.Abdullayev,
R.Fərəcov və
başqaları bəhs
ediblər: "Şirvanda
sözün-sazın tarixini heç kəs bilmir. Azərbaycan mədəniyyətinin
saz-söz fenomeni tarixin təşəkkül
çağlarına gedib
çıxır. Bəlli
olan budur ki, burada söz
insanların ürəyində,
qanındadır. Sözü
və sazı canında və qanında gəzdirənlərdən
biri də Aşıq Ağalar Mikayılov idi. Aşıq Mirzə Bilalla eyni ocağın
övladı olan bu sənətkarın sözə həssaslığı
gendən gəlir. Vurğunluq qanında, canında idi. Tanrı aşiqliyi ona tale olaraq
vermişdi. Aşıq
Ağalar da taleyinin sənətkarı
olaraq vəsf edirdi yurdu və
yurddakıları. Aşıq
Ağaların sevgisi ilk növbədə vətən-yurd sevgisidir. Sənətkar vətəni tərənnüm
etməkdən heç
vaxt doymurdu. Azərbaycan aşıq şeiri obrazlarının
sadəliyi ilə daim seçilib. Ancaq bu sadəliyin
altında dünyanın
ən səmimi həqiqətləri ifadə
olunub. Türk dünya yaranandan təbiətin vurğunu olub. İnamlarında təbiəti, onun ağacını, suyunu, meyvəsini, vüqarlı
dağlarını, heyvanlarını,
gözəl quşlarını
müqəddəsləşdirib. Türkün təbiətə
vurğunluğu onun bütün tarixi boyu özünü aydın şəkildə
büruzə verib. Bu, aşıq poeziyasında xüsusilə
aydın şəkildə
görünür. Aşıq
Ağaların da poeziyası bu cəhətdən istisna deyil. Biz onun
yurd sevgisində, Vətəni tərənnüm
poeziyasında belə
sadəliyin təbii obrazları ilə üzləşirik. Ulu ozanlar
həmişə yurdu,
onun var-dövlətini öymüşlər.
Əski tariximizdən,
inamlarımızdan bəllidir
ki, ozan öygüsü bir poeziya hadisəsi olmaqdan daha üstün
idi: ozan sözü müqəddəs
sayılırdı və
onların söylədiyi,
qopuzla ifa etdiyi şeirlər alqış-dualar idi. Aşıq Ağalar da ulu ozanların "nəvəsi" kimi öz tərənnümü
ilə yurdun var-dövlətini "dualayır", sazında,
sözündə, nəfəsində
yaşayan müqəddəsliklə
bu ululuğun daha da ucalmasına
xidmət edir. Aşıq poeziyası janr-forma quruluşu etibarilə çox zəngindir. Şifahi ənənəyə söykənən
bu poeziyada janr çox unikal hadisədir. Hər bir janr
türkün poetik düşüncəsinin yaddaş
özünəməxsusluğunun bir qatı, səviyyəsidir. Bu zənginlik, əlvanlıq
uyğun olaraq türk lirik düşüncəsinin forma
estetikasının zənginliyini
ifadə edir".
Aşıq şeirinin məzmun-forma gözəlliyini nümayiş
etdirən şeir növlərindən biri də ustadnamədir: "Ustadnamə janr tipi etibarilə janrüstü hadisədir.
Yəni konkret olaraq ustadnamə janrı yoxdur. Aşıq ustadnaməni qoşma üstündə
də, gəraylı üstündə də, müxəmməs üstündə
də və s. qoşa bilər.
Bu baxımdan, ustadnamə aşıq şeirinin məzmun göstəricisinə görə
üzvlənən növüdür.
Burada şeirin janr əlamətinin əsasında onun məzmunu durur. Poetik məna təbiəti etibarilə ustadnamə nəsihət,
öyüddür. Bunlarda
dünyanın keşməkeşləri
öz inikasını
tapır. Ustadnamələr
atalar sözlərinə
bənzəyir. Atalar sözlərində uluların
həyat təcrübəsi
poetikləşdiyi kimi,
ustadnamələrdə də
həyatın qanunauyğunluqları
ifadə olunur. Hər hansı sənətkarın yaradıcılıq
keyfiyyəti həm də onun necə
ustadnamələr qoşa
bilməsi ilə müəyyənləşir. Çünki
hər bir ustadnamədə onu yaradan sənətkarın
poetik dünyabaxışı
öz ifadəsini tapır. Sənətkar dünyanı necə görüb qavrayırsa, bu, ustadnamələrdə
ifadə olunur. Demək, ustadnamə ilə həm də onu yaradanın
ağlına, kamalına,
dünyagörüşünə qiymət verilir. Bu baxımdan Aşıq Ağalar dərin məzmunlu, gözəl formalı ustadnamələr yaradıb.
Aşığın təbiətə
belə vurğunluğu
ötəri poetik yaşantılar olmayıb,
onun poeziyasında bir sistem təşkil
edir. O, təbiətin
vurğunu olan aşiq kimi insanla təbiətin gözəlliyinin ilahi vəhdətini anlamış
sənətkardır. Ona görə
də aşığın
poeziyasında təbiətlə
insanın ilahi vəhdətini, poetik-bədii obrazını, bəşəri-ilahi harmoniyasını müşahidə
etmək mümkündür.
Ənənə sənətkar
üçün bütün
hallarda üzərində
boy atdığı bünövrədir. Ustad
sənətkar öz ənənəsinin davamı
olmaqla onu inkişaf etdirir. Aşıq Ağalar poeziyasında ənənə
əsasında təşəkkül
tapmış, ancaq yaradıcılıq fərdiliyini
bütün göstəriciləri
üzrə nümayiş
etdirən sənət
əsərlərilə qarşılaşırıq.
"Görmədin" qoşması
da belə incilərdən biridir. Bu şeirdə Aşıq Ağaların
fərdi dünya duyumu, poetik "nəfəsinin" özünəməxsusluğu,
istedadı, bədii zövqü, poetik ənənəyə münasibəti
və s. ifadəsini parlaq şəkildə tapıb.
Aşıq Ağalar
"Görmədin" qoşmasında
bir sənətkar olaraq tam "görünür".
S.Qəniyev onu da qeyd edir ki, Aşıq Ağalar şeirində satira Şirvan ədəbi mühiti üçün xarakterik haldır: "Bu mühitdə ta qədimlərdən satira yüksək səviyyədə olub. Ona görə də şeirdə satirik ənənə açıq-aydın hiss olunur. Şirvan ədəbi mühitindəki satira regional özünəməxsusluğa malikdir. Belə ki, Şirvanda satira, həcv tarixən aktual olub, bölgənin ictimai həyatının tərkib hissəsi kimi çıxış edib. Yəni Şirvan satirası ictimai aktuallığı ilə fərqlənib. Seyid Əzim Şirvaninin, Mirzə Ələkbər Sabirin satiralarını yada salaq. Bu satiralar konkret şəxslərə ünvanlanmaqla kəskin sosial səciyyə daşıyıb. Ona görə də məsələn, Aşıq Ağaların "Nanəcib arvad" satirasını, sadəcə olaraq, hansısa nanəcib, yarıtmaz bir qadına ünvanlanmış şeir saymaq olmaz. Ümumiyyətlə, Aşıq Ağaların poeziyası janr baxımından əlvandır. Bu əlvanlığın iki qaynağı var. Birincisi, onun fəaliyyət göstərdiyi Şirvan aşıq mühitinin forma-janr baxımından zənginliyi, ikincisi Şirvan aşıq mühitinin bütün tarixi boyunca Şirvan yazılı ədəbi mühiti ilə qarşılıqlı əlaqədə olmasıdır. Bu baxımdan, Aşıq Ağalar son dərəcə gözəl məzmuna, forma ahənginə, poetik estetikaya malik qəzəllər də yaradıb.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 7 noyabr.- S.14.