Şirvan xalq
poeziyası
Tariyel Qəni: ""Şirvan mədəni mühiti məzmunu baxımından geniş və əhatəlidir"
Araşdırmaçı Tariyel Qəni
19-cu yüzilin sonu,
20-ci yüzilin 1-ci yarısında
Şirvan xalq poeziyasının inkişaf
təmayüllərini araşdırıb.
Şirvan el şairləri
və aşıqlarının
zəngin yaradıcılığa
malik olduğunu deyən T.Qəninin qənaəti budur ki, bu poeziyanın
forma və məzmun zənginliyi, o cümlədən, özünəməxsus xüsusiyyətləri
bir çox alimlərin araşdırmalarında
öz təsdiqini tapıb: "Şirvan el şairlərinin yaradıcılığı
zamanının siyasi,
ictimai, iqtisadi, mədəni ovqatı ilı sıx bağlı olub və göstərilən
dövr Şirvan xalq poeziyasının inkişaf təmayülləri
dövrünün siyasi,
ictimai, mədəni, etnopsixoloji durumunu bədii şəkildə
ifadə edib.
Şirvan el şairlərinin yaradıcılığı
Azərbaycan xalq poeziyasının üzvi tərkib hissəsi olmaqla ümumtürk şeirinin zəngin və qədim inkişaf tarixinə söykənib. Regional-tarixi şəraiti etibarilə
Şirvan folklor mühitində bu yaradıcılıq prosesi
bütün tarixi-mədəni özünəməxsusluğu
etibarilə ümümtürk
poetik düşüncəsinin
milli təzahür ocaqlarından biri kimi çıxış edib. Şirvan folklor mühitində gerçəkləşmiş xalq
poeziyası, o cümlədən, göstərilən
dövrdə el şairlərinin yaratdıqları
poeziya bədii quruluşunda ümumtürk
poetikasının genetik
özünəməxsusluğunu qorumaqla yanaşı, Şirvan mühitinin tarixi, siyasi, itimai, coğrafi, etnik, ekoloji, iqtisadi, mədəni və s. amillərinin
təsiri altında olub. Bütün bunlar bölgədə reallaşmış xalq poeziyasının poetik sistemində ifadə olunub. XIX yüzilin
sonu - XX yüzilin I yarısı Şirvan xalq poeziyasının özünəməxsusluğunu, daxili inkişaf təmayüllərini, bədii
üslubunu şərtləndirən
əsas amillərdən
biri ədəbi dil prosesləri olub, Şirvan el şairləri Azərbaycan ədəbi dilinin təşəkkülünün
yekunlaşmasında, xəlqiləşmə,
milliləşmə proseslərində
yaxından və birbaşa iştirak ediblər. Şirvan xalq poeziyasının özünəməxsusluğunu şərtləndirən başlıca
amillərdən biri də sənətkar fərdiliyi, ədəbi şəxsiyyət, yaxud yaradıcı subyekt adları altında müəyyənləşən amili olub. Eləcə də bütöv Şirvan xalq poeziyasının tarixində çox istedadlı və qüdrətli el şairləri yaşayıb-yaradıblar. Onlar çox hallarda
elmi diqqətdən kənarda qaldığı
üçün bu gün az tanınsalar
da, yaradıcı şəxsiyyət kimi Azərbaycan xalq poeziyasının inkişafında,
o cümlədən, Şirvan xalq poeziyasının inkişaf
təmayüllərinin yaranması
və istiqamətlənməsində
böyük rol oynayıblar.
Şirvan folklor
mühitinin tarixi-mədəni özünəməxsusluğunu
şərtləndirən amillər
Şirvan el şairlərinin simasında
xalq poeziyasının
inkişaf təmayüllərini,
bədii-üslubi fərdiliyini müəyyənləşdirib,
bölgə mədəniyyətinin
ümumazərbaycan mədəniyyəti
çevrəsində əvəzsizliyini
təsdiq edib. Şirvan mədəniyyəti
Azərbaycan mədəniyyətinin
tərkib hissəsi olmaqla onun əsas
ocaqlarından birini təşkil edib. Şirvan mədəni mühiti məzmunu baxımından geniş və əhatəlidir. Burada milli mədəniyyətimizin
bütün mənalı
elementləri bir-birinə qovuşub. Ancaq Azərbaycan mədəniyyətinin
Şirvan ocağında
mədəniyyət üçün
xarakterik əlamətlərin
bir-birilə sadəcə sintezi baş verməyib. Şirvanda milli mədəniyyətin bütün
sahələri paralel şəkildə inkişaf
edib və biri digərinin inkişafına təkan verib. Mühitdaxili mədəni proseslər
elə inkişaf edib ki, mühitə
məxsus hər bir mədəniyyət fenomeni inkişafı üçün digər mədəniyyət fenomenlərinin
simasında inkişaf
qaynağı əldə
edib. Şirvan mədəniyyətinin fenomenallığnın
sirri bundadır".
Şirvan mədəniyyətinin
daxili polifoniyasının
araşdırılması göstərir
ki, mühitdə həm klassik muğam sənəti, həm də aşıq sənəti biri digərinə heç vaxt mane olmayıb, əksinə, biri o birinin inkişafına
təkan verib: "Ona görə də Şirvan aşıq sənəti başqa aşıq mühitlərindən fərqli
olaraq klassik ənənələri davam
etdirməklə inkişaf
edib və digər aşıq mühitlərində olmayan,
yaxud az müşahidə olunan bir çox yeni xüsusiyyətlər
kəsb edib. Azərbaycan mədəniyyət mühitlərinin
hər birində müşahidə olunmayan
sənət və yaradıcılıq özəlliklərinə
bu aşıq mühitinin yaradıcılığında
rast gəlmək mümkündür. Şirvanda
mədəniyyətin və
incəsənətin hər
bir sahəsinin tarixən coşğun və sürəkli
inkişafı bu sahələrin bir-birinə qarşılıqlı
təsirini şərtləndirib
və nəticədə
hər sahənin öxünəməxsus unikal
keyfiyyəti yaranıb.
Şirvanda aşıq
yaradıcılığının klassik yazılı ədəbiyyatla təsirləşməsi,
qarşılıqlı təması
el şairlərinin
yaradıcılığında özünü parlaq şəkildə göstərib.
Aşıqlar birbaşa
xalq sənəti və yaradıcılığının
daşıyıcılarıdır. Klassik yazılı ədəbiyyat isə əsasən əruz üzərində formalaşmış
divan ədəbiyyatıdır.
Şirvanda bu iki sənət və yaradıcılıq
qolunun paralelləşdiyi,
biri-birinə nüfuz etdiyi sahə el şairlərini
yaradıcılığıdır. El şairləri heca-xalq şeiri ənənəsinə söykənməklə
aşıq yaradıcılığı
ilə bağlı olub".
T.Qəni
bu qənaətdədir
ki, Şirvan xalq poeziyasının istər XIX yüzilin sonu - XX yüzilin I yarısında, istərsə
də bütün inkişaf dövrü ərzində özünəməxsusluğu
ilk növbədə tarixi-mədəni şəraitlə müəyyənləşib. Göstərilən
dövr isə elə siyasi-ictimai hadisələrlə zəngin
olub ki, təkcə Şirvan xalq poeziyası deyil, eləcə də bütöv Azərbaycan mədəniyyəti
və tarixi bu hadisələrdən kənarda qala bilməyib. Dalbadal baş vermiş siyasi inqilablar təkcə keçmiş
Rusiya imperiyasının
yox, həm də dünyanın siyasi, ictimai, mədəni mənzərə
və ovqatını tamamilə dəyişdi. Bir tərəfilə folklora,
digər tərəfi
ilə yazılı ədəbiyyata bağlı
olan Şirvan el-aşıq poeziyası dövrünün
bu nəhəng siyasi, ictimai, mədəni hadisələrindən
qıraqda qala bilməzdi və yüzillərin qovşağında
bu poeziyada baş vermiş inkişaf təmayülləri məhz dövrünün hadisələrilə
müəyyənləşir. Qlobal əsr dəyişməsi xalq poeziyasının poetik strukturunun müxtəlif qatlarında (məzmun, forma, obraz, bədii
dil və s.) dəyişmələrə
səbəb olub. Yüzillərin qovşağında
baş verən siyasi-ictimai hadisələr
Şirvan folklor mühitində xalq poeziyasının inkişafına
ciddi şəkildə
təsir edib, bu poeziyada soial
motivi gücləndirib.
Sosial motivin qabarıqlığı gerçəkçi
təsvirlərin güclənməsilə
müşayiət olunub.
Buna baxmayaraq göstərilən dövrün
xalq aşıq və el şairlərinin
yaradıcılığında xalq poeziyasının klassik ənənələri
yaşamaqda davam edib".
Şirvanda xalq poeziyasının - aşıqlar
və el şairlərinin yaradıcılıq
tarixi çox zəngindir: "Təkcə
el şairlərinə
münasibətdə bu
tarix XIII yüzildə
Molla Qasım Şirvanidən başlanmaqla
müasir dövrümüzə
qədər Şirvanlı
Tağı, Çürük
İslam, Kolanı Məşədi, Kargər
Əhməd, Kolanı
Məşədi Mustafa,
Udulu Musa, Musa Əhməd oğlu, Keşəl Piri, Allahverdi Rəfi oğlu, Məşədi Əmrah, Huşiyar
Xınıslı, Məmməd
Abdulla oğlu, Qasım Həsən oğlu, İman Xudaverdioğlu, Gəray Musa oğlu, Mirzə Aslan oğlu, Mina oğlu Məhəmməd,
Abduləziz Şıxlar,
Məşədi Abbas
Şirvani, Qoçağa
Mustafa oğlu, Tağı Mehdi oğlu, Molla Nisə, Mövlud Bağı oğlu, Şüşəxanım
Şərbətalı qızı,
Yarməmməd Ağaməmməd
oğlu və bu kimi onlarla
sənətkarların adlarını
və yaradıcılıqlarını
əhatə edir. Bu sənətkarların əksəriyyəti XIX-XX yüzillərdə
yaşayıb yaradıblar.
Bu da XIX yüzilin el şairləri və aşıqlarının
yaradıcılığının vüsətlə inkişaf
etdiyini göstərməklə
yanaşı həmin
dövrün xalq poeziyasının bütün
tarixi inişafı ərzində müstəsna
yeri olduğunu da təsdiqləyib. Göstərilən dövrdə
Şirvanın qadın
el şairlərinin yaradıcılığı məzmunu
etibarilə xüsusi hadisə olub. Qadın azadlığı, qadının
simasında insana bəslənmiş qeyri-humanist
münasibətə etiraz
bu poeziyada özünü ardıcılı
şəkildə göstərən
sosial-lirik motiv idi. Əksəriyyəti sevdikləri insanlardan zorla ayrı salınıb istəmədikləri
adamlara ərə verilmiş bu qadın şairlər sevgilərinə bütün
ömrü boyu sadiq qalmış, cəmiyyətdəki mənəvi
zorakılıqlara şeirlərilə
etiraz etmişlər. Onların yaradıcılığındakı
sevən aşiq obrazının əsas cizgilərini vəfa, sədaqət, ilqar, əhdə sadiqlik və s. yüksək
mənəvi-psixoloji sifətlər təşkil
edib".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 14 noyabr.- S.14.