"Türk mifologiyası
mədəniyyətimizin əsaslarını
təşkil edir"
Seyfəddin Rzasoy: "Mif yaddaşımızda yaşayır, istənilən
romanın, şeirin əcdadı gedib mifə çıxır"
Araşdırmaçı-alim, mifoloq
Seyfəddin Rzasoy türk epos, ritual və mifologiyasına aid çoxsaylı
kitabların ("Nizami
poeziyası: mif, tarix konteksti", "Oğuz mifinin paradiqmaları", "Oğuz
mifi və "Oğuznamə" eposu",
"Mifologiya və folklor: nəzəri-metodoloji
kontekst" və b.) müəllifidir. Azərbaycan türk mifologiyasının araşdırılması
problemləri, habelə
ortaq türk dili məsələsi ilə bağlı maraqlı qənaətləri
var. Mif ilkin dünyabaxışın
ifadəsi olub, dünya, həyat, insan haqqında mənalı təsəvvürlərdir.
S.Rzasoy deyir ki, "mifologiya hər bir mədəniyyətin
əsasıdır. Bu,
universal bir qanunauyğunluqdur. İstər
türk mədəniyyət
tarixinə, istərsə
də digər xalqların mədəniyyət
tarixinə münasibətdə
türk mifologiyası
birbaşa olaraq mədəniyyətimizin əsaslarını
təşkil edir. Təəssüf ki, zaman-zaman
türk mifologiyasının
öyrənilməsinə istənilən
səviyyədə fikir
verilməyib, bu da şübhəsiz, mədəniyyətimizin sonrakı
inkişafında təsirini
göstərib. Əslində
mifologiya mədəniyyətin
genetik quruluşudur. Əgər mifologiyanı bütün mədəniyyət
quruluşunda, kontekstində
başa düşmək
istəsək, bunu insan orqanizmində genetikanın oynadığı
rola bənzətmək
olar: insan orqanizmində genetik sistem nədirsə, hər bir milli
mədəniyyətin də
quruluşunda mifologiya
odur".
Azərbaycan mifoloji
təsəvvürlərinin zaman-zaman ədəbiyyatda
hansı təhriflərə
məruz qalması məsələsilə bağlı
isə həmsöhbətim
belə düşünür:
"Şübhəsiz, Azərbaycan
mədəniyyətinin əsasını
təşkil edən türk mifologiyasının
doğrudan da şüurlu, subyektiv şəkildə təhriflərə məruz qaldığı məqamlar
da var. Elə
buradaca mifin sonradan mədəniyyətdəki
inkişafı ilə
bağlı məsələyə
toxunmaq istəyirəm.
Ümumiyyətlə, bəşəriyyətin
şüurunun inkişaf
tarixi iki mərhələyə bölünür:
mifoloji şüur və tarixi şüur. Bunların biri-birinə münasibəti mifoloji və tarixi dünya modelləri ilə şərtləndiyi
üçün kəskin
şəkildə biri-birlərindən fərqlənir.
Mifoloji şüur müəyyən bir dövrdə parçalanır,
tarixi şüura keçir. Bu keçidin özü də böyük bir mərhələdir. Fəlsəfə, tarix, ədəbiyyat, heykəltəraşlıq,
incəsənət; bütün
bunlar hamısı mifin içərisindən
inkişaf edir".
Araşdırmaçı "Kitabi-Dədə Qorqud"da "dəli" epiteti ilə tanınan qəhrəmanların
- Dəli Domrul və Dəli Qarcarın davranışlarının
xaosla bağlılığına
dair misallar gətirir: "Dəli Domrul sulu yox,
quru çayın üzərində körpü
salır. Körpüdən
keçənlərdən pul
aldığı kimi keçməyənlərdən də pul alır.
Keçməyənlərdən daha çox pul alır; habelə Dəli Qarcar bacısı Banıçiçəyi ərə
vermək əvəzinə
onu istəyənləri
öldürür. Hamının
Oğuzda ehtiram etdiyi ağsaqqal Dədə Qorqudu hörmətlə qarşılamaq
əvəzinə onu öldürmək istəyir.
Bacısını verməyə
razı olduqdan sonra başlıq kimi Oğuzda heç kimin istəmədiyi şeyləri
tələb edir. Beləliklə, "dəlilik"
ritual-mifoloji dünya modeli ilə bağlı davranış
kompleksidir".
S.Rzasoyun xaosun "yalançılıq" davranış
tiplərilə bağlı
qənaətləri də
maraq doğurur. Yalançı oğlu Yalıncığın
Beyrəyin nişanlısı
rolunu oynaması, Beyrəyin toy günü qayıdıb gəlməci, normadan kənar hərəkətlər
etməsi və başqa məqamlara diqqəti cəlb edərək bildirir ki, bu yöndə
araşdırmalar davam
edəcək.
İlkin dünyabaxışımızın
bu və ya digər dərəcədə
ədəbiyyatımızda nə dərəcədə
ifadəsini tapmasına
gəlincə, bu, əslində mifin mədəniyyətdə rolunun
nədən ibarət
olması anlamına da gəlir. S.Rzasoy deyir bu, olduqca mürəkkəb
məsələdir, başqa
dünya xalqlarının
mifoloji mədəniyyətlərinə
münasibətdə öyrənilmiş
problemdir, ancaq bizim mədəniyyətə
münasibətdə az
araşdırmaların obyektinə
çevrilib: "Baxmayaraq
ki, mif və
ədəbiyyat mövzusu
son dərəcə maraqlı bir məsələdir. Həm də
ümumiyyətlə, çağdaş
mədəniyyətin, incəsənətin
tiplərinin, növlərinin,
janrlarının öyrənilməsi
baxımından çox
gərəklidir. Ədəbiyyatın
ictimai şüurun bir forması, janrı kimi özünəməxsus öyrənilməsi
onun miflə nə dərəcədə
bağlı olması
ilə şərtlənir. Hər
şeydən əvvəl
mif ədəbiyyatın
məzmununu təşkil
edir. Qədim və orta yüzillər
Azərbaycan ədəbiyyatına
nəzər salsaq görərik ki, onun məzmunu daha çox epos, nağıl, dastan xarakterlidir. Bütün eposların, nağılların, dastanların
hamısının mənşəyi,
məzmunu birbaşa mifoloji eposa, dünyanın yaranması
haqqında mifoloji rəvayətlərə, əfsanələrə
gedib çıxır.
Digər tərəfdən
də mif düşüncə forması
olduğu üçün
ədəbiyyatı bir
düşüncə hadisəsi
kimi içəridən
təşkil edir. Ramiz Rövşənin yaradıcılığında
qəribə mifoloji obrazlara rast gələ bilirik. Şair bir ağaca,
uçan quşa baxır, necə olursa, onun yaddaşında
belə bir hiss yaranır ki, bu ağac
əcdadımdır. Əslində
insanın bitkilərlə,
quşlarla, ağaclarla,
ümumən ətraf
aləmlə bu cür doğmalığı
mifoloji düşüncədən
irəli gəlir. Deməli, mif yaddaşımızda yaşayır,
zaman-zaman oyanıb fəal şəkildə düşüncəmizə daxil
olur. Mifin ədəbiyyatla əlaqəsi
təkcə tarixi baxımdan deyil. İstənilən bu və ya digər
romanın, şeirin əcdadı gedib mifə çıxır".
Sovet dövründə
türk mifologiyasının
öyrənilməməsinin obyektiv və subyektiv səbəbləri
olduğunu deyən S.Rzasoy bu qənaətdədir
ki, qədim yunan mifologiyası özündən sonra böyük bir antik yunan ədəbiyyatının
yaranmasına təkan
verdi: "Məhz yunan mifologiyasının təsirilə
antik yunan dramaturgiyası yarandı.
Orta əsrlərdə
Avropada intibah birbaşa antik mədəniyyətin kontekstində
baş verdi: antik dram və
yunan mifləri dirçəldilər. Sovet
dövründə təkcə
türk mifologiyası
yox, eləcə slavyanların öz mifologiyası da qədim yunan miflərinin cazibəsindən,
parlaq işığının
təsirindən haradasa
itmişdi. Bu, məsələnin obyektiv
tərəfidir. Lakin slavyan xalqlarından fərqli olaraq son dərəcə möhtəşəm tarixi
qəhrəmanlıq keçmişimiz
var. Həmin qəhrəmanlıq keçmişimiz
heç bir halda yunan miflərindən,
yunan eposundan, antik yunan dramaturgiyasından
geridə qalmayacaq şəkildə "Kitabi-Dədə Qorqud"da, "Oğuznamə"
eposunda və başqalarında ifadə
olunub. Bunun öyrənilməməsi türk
mədəniyyətinin süni
şəkildə dondurulması
demək idi. Bu gün xalqımızın
yeni səviyyədə
milli oyanışında
mifologiyamız iştirak
edir. Mifologiya milli dövlət quruculuğu aparan hər bir xalqa
hava, su kimi lazımdır. Ola bilsin, sabah
mifologiyanı öyrənmək
bizim üçün
mədəniyyət hadisəsi
olsun, amma o, bu gün
milli dövlətçilik
quruculuğu hadisəsidir".
Bu gün ortaq türk dili məsələsi gündəmdədir. Bu məsələylə bağlı düşüncələrini bölüşən S.Rzasoy deyir: "Böyük türk bilgini, ensiklopedisti, tarixi müqayisəli türkologiyanın banisi Mahmud Kaşğarlı deyirdi ki, ərdəmin başı dildir. Yəni mədəniyyətlərdən, millətdən, dövlətdən qabaq, onları ifadə edən mahiyyətcə dildir. Ortaq türk dili, ortaq türk mədəniyyəti, mənəvi turançılıq məsələsinə gəldikdə, şübhəsiz, hər bir türk xalqı istərdi ki, ortaq türkcə onun dili hesab edilsin. Şübhəsiz, ana dilimiz, ədəbiyyatımız, mədəniyyətimiz türk xalqları içərisində ən qədim mədəniyyət tarixinə, özünəməxsusluğa malik olandır. Azərbaycan mədəniyyəti, Azərbaycan türkcəsi bütün parametrlərilə ortaq türkcə rolunu oynamaq qüdrətindədir. Ana dilimizin göstəriciləri buna imkan verir. Gerçəklik isə bizə başqa şey deyir. Burada Anadolu türkcəsinin türk xalqlarının qarşısında dominant üstün rolundan yox, məsuliyyətindən danışmaq istərdim. Bu gün Türkiyə Respublikası bütün Türk Dünyasının mədəniyyət flaqmanı rolunu oynayır. Türkiyədə tez-tez elmi simpoziumlar, konfranslar keçirilir. Artıq dünyanın bütün mədəniyyət soraqları demək olar ki, türkcəyə tərcümə edilir. Şəxsən mən Anadolu türkcəsinin ortaq türkcə kimi perspektivini müşahidə edirəm. Lakin bu, ana dilimizin Anadolu türkcəsindən funksional zəifliyinə dəlalət etmir. Azərbaycan türkcəsi Şərq türkcəsinə və Qərb türkcəsinə bağlılığı baxımından üslub imkanları etibarilə türk dilindən son dərəcə genişdir. Lakin gerçəklik var: bu, ilk növbədə dünyada Türkiyənin siyasi mövqeyi ilə bağlıdır".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 20 noyabr.- S.14.