"Məhəbbət
dünyasının fövqündə
dayanan Vətəndir"
Maşallah Xudubəyli:
"O, qarı düşmənin
şirin dilinə inanmamağı tövsiyə
edirdi"
Tarixi türk əraziləri
olan, indi "Ermənistan" adlandırılan məkanda
yaşamış soylarımız orada silinməz izlər
qoymuşlar. Məsəl var ki, qarı düşmən dost
olmaz. Ermənilərin bu gün o ellərimizdə
türkün əli, ruhu dəyən bütün izləri
silmək cəhdinə baxmayaraq, yurd obrazı ürəyimizdə,
ağlımızda yaşayır. Bu, o deməkdir ki, o ellər
türk ruhundan doğulub.
Bu mənada Xəstə
Bayraməlinin yaradıcılığında əzəli
türk məskəni Göyçənin tərənnümü
xüsusi yer tutur. Araşdırmaçı Maşallah Xudubəyli
onun yaradıcılığını bu yöndən
araşdırıb: "Xəstə Bayraməlinin
yaradıcılığı azman bir səhraya bənzər
ki, orada varlığın bütün eyniliyinə toxunulur,
ona qələm çəkilir. Məcnun soraqlı gözəllik
aşiqindən tutmuş ta təbiət gözətçisinə
qədər bütün amillər onun misralarında öz
ifadəsini tapır, sözünün süzgəcindən
keçir. Şairin bütün boyaları təbiidir, həyatın
canlı axarından gələndir. Aşiqin
yanğısı da, dağların əzəməti də,
ormanların sonsuzluğu, durna gözlü çeşmələrin
ceyran baxışları, dərələrdən axıb
yoluna tələsən çayların nəğməkarlığı
da eyni halda onun misralarıynan poetik dildə sözə gəlir,
şirin, oynaq, axıcı diliynən oxşanır. Bu
mövzuları saymaqla tükənən deyil.
Hamısının təsvir yönümü də bir-birindən
kamil, biri o birindən eşidimli, oxunaqlıdır".
M.Xudubəyli o qənaətə
gəlir ki, bunlarla yanaşı "Xəstə Bayraməli əsil
vətəndaş şair olub" deyənlər obyektiv fikir
söyləyiblər: "Şair hesab edir ki, bütöv məhəbbət
dünyasının fövqündə dayanan vətəndir.
Onun könül coşğunluğu, ilham axarı əsil
zövqü-səfa mənbəyi vətənin
özüdür, onun qəlbindəki hər istəyin
başlanğıcıdır. Xəstə Bayraməli uzun
sürməyən ömür yollarında kosmopolit
baxışlara nifrətlər yağdırıb,
bütöv vətəndaşlıq duyğularını həyatın
hər nemətindən üstün tutub. Ananı vətəndə,
vətəni anada görüb. Onunla sevinib, onunla
şadlanıb, onunla qəmlənib, onunla kədərlənib.
Vətən çətinə düşəndə "Səni
darda görüb qövr edir yaram", gen günündə
"Şükür bu gününə, min şükür,
vətən" deyib. Ayrılığında -
"Bağrım başı şan-şan oldu, dəlindi, Ana
Vətənimdən mən ayrılanda", vüsalında
"Yenə gəldim qucağına, heyran oldum bu
çağına" misraları ilə ovunub. Özü də
nə deyibsə, ürəkdən deyib, nə yazıbsa,
canıynan, qanıynan yazıb. Sənətkar gəlişi
gözəl sözlərdən uzaq olub. "Vətən
haradan başlayır?" sualının önündə isə
duruxmayıb, cavabını əsil vətəndaş təxəyyülüynən
əsaslandırıb; Vətən bir parça daşdan, bir
qarış torpaqdan, bir içim sudan, bir udum torpaqdan
başlayır. Vətəni ürəkdən sevmək
üçün bunları dərindən dərk etmək
lazımdır. Şairin doğma kəndi Nərimanlı haqda
yazdığı beşliyi da onun köklü ideyasını
bir daha təsdiqləmiş olur. Xəstə Bayraməlinin Ulu
Göyçəsinə olan sonsuz sevgiləri məhz belə
başlayır: ailəsini sevməyən ocağını da
sevməz, ocağına soyuq olanlar mahalına, elinə-obasına
biganə qalar.
"Bayraməlinin gənclik
çağları Göyçə mahalının
çaxnaşmalı, çata-çatlı, vurhavurlu əyyamına
düşüb. Bu dövr Ələsgərlərin
yurd-yuvasından didərgin düşdüyü, Nəcəflərin
sinəsi sazlı, kürəyi samovarlı öldürüldüyü,
tayfa ədavətlərinin
qızışdırıldığı bir dövr idi. Bu
dövrü Bayraməli özü sözə yaxşı
düzürdü... Vaxtilə Xəstə Bayraməlinin
"Namərd qaynar samovarı kürəyinə bağlayanda,
Yanan aşıq öz dərdini telli sazla ağlayanda... ah-naləsini
sonralar professor Qara Namazov sovet mətbuatında çəkinmədən
belə təhlil etmişdi. Elə bil hələ o zamanlar Xəstə
Bayraməli Göyçənin başına daha böyük
faciələrin törənəcəyini sənətkar
uzaqgörənliyi ilə duymuşdu.
Professor Hüseyn
İsmayılovun fikrincə, Xəstə Bayraməlinin
yaradıcılığında dövrünün keşməkeşləri
böyük bir sənətkarlıqla ümumiləşdirilib,
xalqın dərin kədər və etirazlarının
canlı ifadəsinə çevrilib. M.Xudubəyli bu qənaətdədir
ki, Xəstə Bayraməli özünün dəryalar tutmayan
dərdini unudub elin qayğısına qalar, onların hər
dərdinə şərik olardı: "Onun doğma
mahalını tərənnüm edən şeirlərini
oxuduqca duyğulu könüllərin maraq dairəsi
hüdudsuz olur. O, bir tərəfdən Göyçənin
füsunkar gözəlliyini bir gileynən təsvir edib
misralarıynan onun rəsmini çəkir, bir yandan da mənəvi
dünyasının sirlərini açıb
anlayışlı könüllərə ərməğan
edir. Xəstə Bayraməli Göyçə mahalını
təkcə sözlə tərənnüm etməklə kifayətlənmir,
həm də onu vətəndaşlıq təəssübkeşliyi
ilə qoruyub hifz etməyə çalışırdı.
Belə hallarda onun harada olmasının fərqi yox idi. İstər
yaxında olsun, istər də uzaqda, istər vətəndə
olsun, istər də qürbətdə. Təki doğma
yurduna, elinə, obasına "qaşın üstə qara
var" deyən olmayaydı. Onun Göyçə mövzulu
şeirlərini oxuyanda hiss edirsən ki, bunlar qəlbinin dərinliyindən
süzülüb gəlirmiş. Elə bil müəllif
kipriklərini lələyə, qanını isə mürəkkəbə
döndərib yazırmış bunları. Çünki o,
bunları bir şair kimi şeir yazmaq üçün, adi bir
təsvir, mövzu tapıntısı xatirinə yox, canlı
"Göyçə epopeyası" yaradıb onu tarixin
silinməz və pozulmaz səhifələrinə çevirməkdən
ötrü yaradıb. Xəstə Bayraməlinin keşməkeşli
ömür yollarına bir neçə dəfə müxtəlif
səbəblər üzündən qürbətə
düşmək nəsib olub. Belə hallarda da onu daha
çox sıxan od, ocaq, el, oba və Göyçə
ayrılığı olub.
Professor Yaşar Qarayevin
təbirincə desək, "Hər halda bizim həm təbiət,
həm də poeziya paytaxtımız tarixən bir də
Göyçədir". Göyçəmizin şəninə
ünvanlanan bu uca deyim heç də gəlişi gözəl
söz deyil. Bu söz zamanın sınağından
çıxmış ülvi və müqəddəs bir
varlıqdan qidalanır. Poeziya paytaxtlarımızdan biri olan
Göyçə mahalının adı gələndə
sazımızın-sözümüzün beşiyi yada
düşür. Bu torpağın yetişdirdiyi el sənətkarları
zaman-zaman nadir və ölməz sənət inciləri
yaratmışlar. Xəstə Bayraməli doğma
Göyçəsini bəzəyib-düzəməklə,
onun gözəlliyini qafiyələrə qoşmaqla qələminə
"bəs" demir, el-obasının, sonsuz səhralarının,
dağlarının, düzlərinin təkcə
bugününü qorumaqla kifayətlənməyib öz
diyarının sabahından ötrü də özünəməxsus
nigaranlıq keçirirdi. Qüdrətli sənətkar
özünün, sözünün, elinin, mahalının
tarixi keçmişini yaxşı bildiyindən, onların
axarlı-baxarlı günlərini də yaxşı
görür, narahatlıq hissləri keçirirdi. O, bir tərəfdən
Göyçənin mənəvi dəyərlərini
anlamayıb, onun qədrini bilməyib "sapı
özümüzdən olan baltalarla", bir yandan da üzbəüz
dayandığı erməni fitnəkarlığı kimi dəhşətli
düşmən əməlləriynən
qarşı-qarşıya gəlir, onlarla mübarizə
aparırdı. Erməni xislətinə dərindən bələd
olan Xəstə Bayraməlinin yurd-yuva, el-oba
narahatlığı əbəs deyilmiş. Tarixlər boyu
başı çox bəlalar çəkən ulu
Göyçənin ömür kitabına neçə dəfə
"Göyçə yerindən qaçan il",
"Göyçə yerinə qayıdan il" sözlərinin
yazılışı təkrar olunmuşdu. Amma sən demə,
biz nəsillərin payına düşən
"Göyçə köçkünlüyü"
onların heç birinə bənzəməyəcəkmiş"
"Yersiz gəldi yerli qaç" ideyasıynan dəfələrlə
tarixi saxtalaşdırıb onu "dolaşığa
salan" düşmən xəyanətinin birini, 1918-ci il
keşməkeşlərini öz gözləriynən görən
Xəstə Bayraməli ondan daha betərinin təkrar
olunacağını hiss edir, duyur və irəlicədən
görürdü: "O səbəbdən də odlu-alovlu
misralarıynan həyəcan təbili çalır,
bugünkü və gələcək nəsilləri qarı
düşmənin içindəki əqrəb yuvasını
görməyə, onun şirin dilinə inanmamağa
tövsiyyə edirdi. Xəstə Bayraməlinin Göyçə
tərənnümü ayrıca təqdir olunmağa layiqdir və
onun geniş təhlilinə hələ də böyük
ehtiyac var.
"Haqqı-ədaləti
ürəkdən tərənnüm edən Xəstə Bayraməli
oxucularda xalqa, vətənə sonsuz məhəbbət hissləri
aşılayır, öz elini səmimi qəlbdən sevməyi,
lazım gəlsə, yolundan keçməyi onlara tövsiyə
edir. Xəstə Bayraməlinin kitabının "Mənim
Göyçəm" adlandırılması da onun
Göyçə mahalına sonsuz məhəbbətinin nəticəsidir.
Şairin dərc olunan kitablarını vərəqlədikcə,
Göyçənin tərənnümünə bağlı
olan qoşmalar, gəraylılar, təcnislər, beşliklər,
qəzəllər, epik, lirik poema səviyyəli hekayətlər
insan kamalını heyrətlər içində dondurur".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 1oktyabr.- S.14.