Əli Nazimin tənqidçilik sənəti
Kamran Əliyev: "Onun tənqidçilik
sənəti mənalı priyomlarla zəngindir"
Əsl ədəbiyyat
zamanı ötür. Zamanın səviyyəsində qalan ədəbiyyat
sabaha çatmır. Nizamilərin, Füzulilərin, Nəsimilərin,
Cavidlərin yaratdığı ədəbiyyat həmişəlikdir,
çünki bunlarda zamanı ötmək var. Ədəbiyyat
nümunələrinin təhlilində ədəbi tənqidin
müstəsna yeri var. Məhz əsl ədəbi tənqid
ciddi təhlil səviyyəsində əsərin özünəməxsus
keyfiyyətlərini aşkara çıxarır. Bu cür tənqid,
əslində isə təhlil ədəbi əsərin
hansısa ifadə olunmayan məziyyətini aşkara
çıxarmaqla onun dəyərini qətiyyən
azaltmır, əksinə, tənqidçi (təhlilçi) ilə
ədəbiyyat yaradıcısının ciddi mənəvi vəhdəti
təsdiq olunur.
20-ci yüzilin əvvəllərində Azərbaycan ədəbi
tənqidinin istedalı nümayəndələrindən biri
olmuş Əli Nazimin tənqidçilik sənətini
araşdıran professor Kamran Əliyev maraqlı qənaətlərə
gəlib: "Klassik irsə, ənənəyə
keçilmiş mərhələ, köhnəlmiş dövr
kimi baxıldıqda bizdən əvvəlki nəsillərin
bir çox kəşfləri unudulmuş qalır və bu kəşflər
gələcək nəsillər üçün dərki,
izahı xeyli dərəcədə çətinləşən
problemlərə çevrilir. Bu mənada 20-30-cu illərin
yetirdiyi Əli Nazim və Əli Nazim nəsli öyrənilməyə,
araşdırılmağa layiq bir nəzəri irsin müəllifləridir.
Habelə qeyd etmək gərəkdir ki, bu dövrün tənqidi
çağdaş elmi-nəzəri səviyyəli münasibəti
daha çox tələb edən bir tənqiddir. Əli Nazim tənqidinin
səciyyəvi keyfiyyətləri bu tənqidi yalnız sistem
şəklində götürdükdə daha aydın meydana
çıxır. Belə ki, tənqidçi öz
yaradıcılığında hər hansı məsələdən
bircə dəfə yazmaqla kifayətlənmir. Bir mətləb,
yaxud bir sənətkar şəxsiyyəti bir neçə məqalənin
araşdırma obyekti olur, bir neçə ilin
düşüncə və narahatlıq mənbəyinə
çevrilir. Bu, bir tərəfdən həmin dövr
üçün mübahisələrin mərkəzi olan
klassikaya yanaşmadan, hər gün yaranan yeni ədəbi məhsulların
mahiyyətini aydınlaşdırmaqdan doğurdusa, digər tərəfdən
sabit bir həqiqəti söyləmək təşəbbüsündən
irəli gəlirdi. Əli Nazim bütün
yaradıcılığı boyu 30 yaşının
astanasına gəlib çıxa bilən tənqidçidir.
Bəlkə elə yaradıcılıqda yaşın,
ömür tarixinin mühüm rolu olduğunu bildiyinə
görə yazırdı ki, "Molla Nəsrəddin"
sosializm quruculuğunun həqiqi və əsas mahiyyəti, vəzifələrini
kafi dərəcədə anlayıb əsərlərində
ifadə edə bilmirdi ki, buna onun qocalığı da mane
olurdu.
K.Əliyevin fikrincə,
Ə.Nazimin tənqidçilik sənəti bəzi xüsusiyyətləri
özündə cəmləşdirən sənətdir:
"Bir anlıq təsəvvür edək: 20-30-cu illərin
ictimai həyatı necə idi? Bu dövr hələ bəşəriyyət
tarixində heç bir praktikası olmayan cəmiyyət
quruluşunun tam və qəti qələbəyə doğru
istiqamətlənən başlanğıcı deməkdir. Ona
görə də bütün ictimai həyatın, mədəniyyətin
müxtəlif sahələrində hələ bişməmiş,
bitkinləşməmiş mətləblər çox idi.
Dövr haqqındakı bu həqiqəti bir an belə diqqətdən
qaçırmasaq, onda Ə.Nazimin Hüseyn Cavidi bir yerdə mənfi
mənada burjua sənətkarı, digər yerdə
böyük "İblis" əsərinin müəllifi
adlandırması, bir yerdə mənfi mənada islam dininə
rəğbət göstərən bir yazıçı, digər
yerdə "Burada bizim aramızda böyük dramatik əsərlər
yaratmış olan H.Cavid kimi böyük Azərbaycan şairləri
vardır" deməsinə təbii baxırıq. Həm də
unutmaq olmaz ki, bu zaman romantizmin tədqiqat tarixi yenicə
yaranırdı və bu halda realizm axtarışlarına daha
çox maraq göstərən Ə.Nazim romantizmi
açıqca qəbul etmirdi. Ancaq Tolstoyun böyük
Şekspiri inkar etməsini, Axundovun böyük Füzulini qəlbinə
yaxın buraxmamasını necə mənalandırır və
necə qiymətləndiririksə, bu
barışmazlığı da o cür dəyərləndirməyi
bacarmalıyıq. Əgər dövr haqqında deyilən həqiqəti
bir an belə yaddan çıxarmasaq, Ə.Nazimin
aşağıdakı fikirlərinə obyektiv yanaşa bilərik.
O, yazır: "Mədəniyyət və texnikanın dəmir
pəncəsi kənd həyatının ibtidai və təbii
varlığını dəyişdirdikcə, kənd makinələşdikcə,
kənd və köçəri həyatı, xalq
yaradıcılığı artıq əski təbii və
saf cığırından çıxır, makinə gurultu
və islaqlarına, buxar və elektrik sarsıntılarına
uymağa başlayır. Beləliklə, xalq
yaradıcılığı, o əski və ibtidai olduğu
qədər səmimi və təbii olan "folklor" məhsulları
mədəniyyət timsahının dişləri arasında
son nəfəsini çəkir". Bu, ilk növbədə Ə.Nazimin
elmi-texniki tərəqqi haqqında təsəvvürlərinin
formalaşma prosesi keçirməsi ilə əlaqədar idi və
həmin fikir heç də o demək deyil ki, tənqidçi
texniki inqilabı qəbul etmir. Əgər belə olsaydı, Ə.Nazim
sonrakı məqalələrində "yeni texniki baza əsasında
sənayeləşmə"ni, yaxud "enerji zənginliyi"ni
alqışlamazdı. Tənqidçinin qənaətincə,
mədəniyyət timsahının dişləri mənzərəsinə
heç bir şey əlavə etməyən
yazıçı xalqın inkişaf taleyində heç bir
rol oynaya bilməz. Həqiqi əsərlər isə yalnız
həyatın içərisindən doğan ədəbiyyat
ola bilərdi. Bunu düşündüyünə görədir
ki, Ə.Nazim 1924-cü ildə yazırdı: "Yeni ədəbiyyatın
mövzusu: həyatdır, üsulu həyatı bütün həqiqəti,
bütün ağırlığı ilə göstərmək,
qayəsi isə həyatı göstərməklə
insanların psixologiyalarını tərbiyə etmək və
gələcək cəmiyyətə hazırlamaqdır".
Buradan
araşdırmaçı K.Əliyev belə qənaətə
gəlir ki, mövzu, üsul, qayə - hamısı həyatla
və insanla bağlıdır. Bu, həqiqətdə, tənqidçinin
yazıçıları əslinə uyğun, həyatdakı
kimi yazmağa çağırması və səsləməsidir:
"Əgər protokol dili ilə desək, Əli Nazim bədii
yaradıcılıq üçün həyatı əsas
hesab edir və bu mənada əsərin sonuncu səhifəsində
şərti olaraq "əsli ilə düzdür"
yazmağı bir prinsip kimi irəli sürürdü. Hətta
teatr rejissorundan tələb olunurdu ki, tamaşa pyesə
uyğun gəlməlidir. Məhz bu
narahatçılığın nəticəsi idi ki, Ə.Nazim
"İblis" tamaşası haqqında yazırdı:
"Qaraçıların paltarlarına gəldikdə daha bərbad,
daha gülünc!.. Onlar bir qaraçıya deyil, əski
türk sarayı xadimlərinə bənzəyirdilər".
Əli Nazimin tənqidçilik
sənəti mənalı priyomlarla da zəngindir. O, məqalələrində
özünün tənqidçilik taktikaları ilə
çıxış edir, dediyi fikrin istiqamətlənmiş
nöqtəsini dəqiq müəyyənləşdirir.
"Almaz" əsərindəki Camaldan danışanlar onun kənddən qaçmasını müxtəlif sözlər və epitetlərlə izah eləmişlər. Ə.Nazim isə bunu "müsəlmancasına uzaqlaşma" adlandırır. Əli Nazimin tənqidçilik sənətinin əsas məzmununu təşkil edən müasirlik axtarışları, onun klassik irsə münasibətinin də əsas yönünü müəyyənləşdirib. Belə ki, o, hansı klassikdən bəhs edirsə-etsin, hansı xalqın böyük yaradıcı şəxsiyyətindən yazırsa-yazsın, bilavasitə yeni dövr ədəbiyyatının məsələlərinə gəlib çıxırdı. Tənqidçi Hötedən danışanda yazırdı: "Hötenin təzadı bu gün ona qaşrı olan ikiliyi, iki münasibəti, iki əlaqəni doğurur. O, Faustun dili ilə deyir ki, sinəmdə iki can vardır. Bunlardan biri bu dünyadan ləzzət alır; biri isə göylərdə uçan mələklər, ruhlar axtarır. Bizə hansı lazımdır? Göylərə uçan, mələklər axtaran Hötemi lazımdır; yaxud yerdə qalan, bu torpağın işlərindən ləzzət alan Hötemi?" "Ömər Xəyyam" məqaləsində isə eyni məqsəd dilemma formasında deyil, birbaşa ifadə ilə öz təsdiqini tapır: "Hər şeydən əvvəl, Xəyyam rübailəri bizim üçün, insan fikrinin öz azadlığı yolunda apardığı mübarizə mərhələlərindən birinin parlaq bir abidəsidir".
Əli Nazim Firdovsi yaradıcılığından söhbət açanda "Şahnamə"nin ideya tərəflərini özünəməxsus üsullarla təhlil edir. Əsərdəki bir çox mətləblərin, sənətkar ruhunun, göstərilən barışmaz ziddiyyətlərin mahiyyətinə enir və bunlardan qat-qat əhəmiyyətli olan müasirlik problemi üzərində dayanır. "Yunan incəsənətinin əsası yunan mifologiyasıdır" tezisindən çıxış edərək "Şahnamə"dəki mifoloji istiqaməti cəbbəxana kimi deyil, zəmin kimi təqdim edir və tənqidçi bu nöqtədə yeni yaranan ədəbiyyatın qarşısında mifologiyaya meyl göstərmənin ədəbi-nəzəri başlanğıcını qoyur, habelə onu başlanğıc - çağırış səviyyəsinə qaldırır. Əli Nazim yaradıcılığının özü də klassik irsdir və əgər klassik irsi günəş hesab etsək, onda qeyd etməliyik ki, yalnız günəşi içərək günəşlənmək olar".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 7 oktyabr.- S.14.