"Ürəyim istəyəni
yazmışam"
"Daha çox və daha yaxşı yaza bilərdim"
Əlibala Hacızadənin
xatirəsinə...
Tanınmış
yazıçı, Azərbaycan oxucusuna daha çox
"İtkin gəlin", "Ayrılığın sonu
yoxmuş", "Əfsanəsiz illər" adlı
trilogiyadan imzası yaxşı tanış olan Əlibala
Hacızadə bir neçə gün əvvəl vəfat
etdi. Onunla yaradıcı yöndə söhbətlərim
yaxşı yadımdadır. Xarakterində həlimlik
vardı. Son illər qocalıqdan şikayətlənirdi. Əlbəttə, yaş öz
işini görür, qocalıq sözünü deyirdi. Ancaq Əlibala
müəllimin yaddaşı, dünyaya, həyata,
insanları yaşatmağa köklənmiş ürəyi əvəlki
tək ruhluydu, ümidliydi...
Maraqlı həmsöhbət
idi. Bir dəfə iş stolunun üstündə çərçivəyə
salınmış körpə uşaq şəkli diqqətimi
cəlb etdi. Soruşdum, dedi ki, bu, onun yeganə uşaqlıq
xatirəsidir: "Şəkil 2 yaşım olanda çəkilib.
Ailəmiz otuzuncu illərdə Biləsuvarda yaşayıb.
Atam, anam hər ikisi müəllim idilər. Pedaqoji
İnstitutu qurtarandan sonra burada işləyirdilər. Mən
ailənin ilk övladı olmuşam. Bu şəkli çox
sonralar tapdım. Ta 17 yaşıma kimi bundan savayı bir şəklim
qalmayıb. Ona görə bu, mənim üçün əvəzsiz
xatirədir".
Danışardı ki,
ulu babası Ərdəbillidir: "Hacı Xanəli və
Hacı Ağabala iki qardaş olublar. XIX yüzilin
sonlarında dolanışıq ucbatından Muğana gəliblər.
Salyanda kök salıblar, zirək olduqlarından tez
varlanıblar. Babam Xanəlinin dəyirmanı, qoyun
sürüləri olub. Azərbaycanda sovet hökuməti
qurulanda qərara gəliblər ki, kiçik qardaş
Ağabala Ərdəbilə getsin, orada ev-eşik alsın,
sonra qardaşlar buradan ailəvi köçsünlər. Onun
ailəsi burada qalıb. Lakin sərhədlər qəfil
bağlanıb, Ağabala qalıb o tayda. Sovet hökuməti
babamın bütün varidatını əlindən alıb.
Babam öləndən sonra əlində qalan bircə evini də
məktəbə çevirdilər. Ağabala buradan gedəndə
özü ilə iki xurcun qızıl aparıbmış. Ata
əmimin nəvəsi indi də sağdır. Çoxdan
eşitmişəm ki, Ağabala burada qoyub getdiyi oğlu
Bahadırın adına İranda banka çoxlu pul qoyub.
Neçə dəfə yolum düşsə də, bu işlə
hələ məşğul ola bilməmişəm. Gərək
sübut oluna ki, doğrudan da Hacı Ağabalanın nəvəsi
filankəsdir. Bunu sübut edə bilərik. Xanəlinin
oğlu Məşədi Əlibalanın 4 uşağı
olub: Ceyran, Qüdrət, Mədinə, Ənvər. Mən
Qüdrətin oğluyam. Məşədi Əlibala 4-cü
uşağı dünyaya gələndə bir il üç
aydan sonra 35 yaşında ölüb. Babam Əlibalanın
adını daşıyıram. Atam Qüdrət də
dördüncü uşağı doğulandan sonra o sayaq vəfat
edib. Şəcərə tariximizi ağlım kəsəndən
sonra araşdırdım, diqqətlə öyrəndim.
Universiteti qurtarandan sonra ailə qurdum, üç
uşağım dünyaya gəldi. Dördüncü
uşaq məsələsi gələndə bu hadisə
yadıma düşdü. Nəsə, sövq-təbii
babamın, atamın faciəli talelərini yadıma saldım.
Zarafatla qadınıma dedim ki, əgər dördüncü
uşaq olsa, mənim də aqibətim onlarınkı kimi
olacaq. Fikirləşirəm ki, bəlkə də babamın,
atamın yarımçıq qalmış ömürlərini
yaşamaq qismətim imiş. Hər halda bu, bir inamdır.
Ata-anam şeirə meylli olublar, ancaq yazdıqlarından nəsə
qalmayıb".
İnsan gənclik
dövründən fərqli olaraq qocalıq dövründə
həyata, dünyaya, özünə daha aydın və
açıq gözlə baxır, ömrünü ciddi təhlil
edə bilir. Əlibala müəllim deyirdi ki,
yaşlaşdıqca təbii olaraq ömrünü
saf-çürük etməyi xoşlayırsan: "Elədiklərimi
təhlillə yanaşı, eləmədiklərimi də
fikirləşir, peşimançılığını
çəkirəm. Lap cavanlığımdan şöhrət
hissinə qapılmamışam. Başımı
aşağı salıb işimlə məşğul
olmuşam. Əsasən ürəyim istəyəni yazmışam.
Boğazdan yuxarı heç nə yazmamışam. Məncə,
yazıçı, şair, alim o zaman əlinə qələm
götürməlidir ki, onun sənə, mənə, ona,
ümumən xalqa deməyə nəsə sözü var.
Yoxsa ki, məzmunsuz söhbətlərə necə qulaq asasan?
Yaradıcılıq da elə bir şeydir".
Yaradıcılıq sarıdan
içində bir rahatlıq vardı: "Mən kolxoz, sovxoz,
traktor-zavoddan yazmamışam. Baxmayaraq ki, o direktiv mənim də
qabağımda qoyulmuşdu. Sovet dövrünün o kəshakəs
vaxtında hər birimizin beynində bir "Qlavlit"
(senzura-red.) oturmuşdu. Həmçinin "Qlavlit"in biri
isə nəşriyyatda idi. Cəsarət edib nəyi
yazırdınsa da, bilirdin ki, bunu buraxmayacaqlar. Fikirləşirdin
ki, necə yazasan keçsin, ürək narahatlığın
oxucuya çatsın, onu ayıltsın. "Neftimizi
aparırlar" fikrini oxucuya çatdırmaq
üçün çox fikirləşməli oldum. O zaman gənc
idim, yaradıcılığa yenicə
başlamışdım. 1958-ci il idi, Natəvan adına klubda
"Böyük dərd" adlı hekayəmi Mehdi
Hüseynin və xeyli yazıçının
qarşısında oxudum. Orada təsvir olunurdu ki, doktor Nərimanov
təsadüfən İçərişəhərdə
ölüm ayağında olan bir qadına dava-dərman verir,
görür ki, otaqdakı çıraq neft
olmadığından yanmır. Bayıra çıxanda
görür Xəzərdə neftlə dolu gəmilər
uzaqlara gedirlər. Deyir ki, biz iynəyik, hamını bəzər,
özümüz lüt gəzərik. Biz
çırağıq, dibimizə kölgə salmarıq.
Mehdi Hüseyn məni barmağı ilə yanına
çağırdı. Soruşdu ki, o hekayədə təsvir
elədiyin dövr haçandır, nefti aparan gəmilər
kimindir? Dedi ki, oğlum, get, hekayənin sonuna bir
"ingilis" sözünü əlavə elə,
tapşıraram çap edərlər. Onun dediyi kimi də
etdim".
Deyərdi ki, gərək
yazıçı xalqın dərdini hamıdan tez
görsün, yazsın və desin: "Bu, o deməkdir ki,
yazıçı oxucusunun səviyyəsindən ən
azı bir qarış yuxarıda durmalıdır.
Yadımdadır, 1965-ci ildə "Rüşvət"
adlı bir hekayə yazmışdım. Burada cəmiyyətin
imkanlısı ilə imkansızının dialoqunu
vermişdim. Rüşvət almaq üstündə tutulan adam
rüşvət verib vəziyyətdən
çıxdığını şəstlə bəyanlayırdı.
"Azərbaycan" jurnalının baş redaktoru mərhum
Yusif Səmədoğlu hekayəni oxudu, güldü, dedi ki, Əlibala,
məni bağışla, bunu çap edə bilmərəm. Etsəm
də "Qlavlit" qoymayacaq. 1966-cı ildə Əfqanıstana
gedəndə bu tipli başqa yazılarımı da
özümlə apardım. Orada hadisələrin Kabildə cərəyan
etdiyini yazdım, "Ədəbiyyat" qəzetinə
göndərdim, çap olundu. O dövr
yaradıcılığımda cəmiyyətdəki bu və
ya digər neqativ halların daha anlaşıqlı
çatdırılması üçün çox
düşünürdüm, əksər hallarda bunu əsərlərimdə
ifadə etməyə nail olurdum. Başqa yol yox idi. "Təyyarə
kölgəsi" romanımda bütün pullarını
kitaba verən Gülalı adlı bir obraz yaratmışam.
Kitab fanatının arzusunu yerinə yetirməyə məcbur
olan nadir əlyazmalara məsul qadın obrazının
keçirdiyi stresləri, həyəcanları o dövrün
şəxsiyyətə, insana qarşı
basqısının ifadəsi kimi oxucuya çatdırmağa
çalışmışam. Əsərdə qadının
dililə o dövrün səciyyəsini açan belə bir
qənaət vermişəm: "Gör nə zəmanədir
ki, adamı yaxşı olmağa, yaxşılıq eləməyə
qoymurlar. Deyirlər, get, pis ol, əclaf ol, yaramaz ol".
Onun
yaradıcılığında böyük və kiçik həcmli
əsərlərdən kifayət qədər nümunələr
var. Bu, bir gerçəklikdir ki, hazırda Azərbaycan oxucusu
da əksər hallarda yığcam həcmli əsərlərə
meyl edir. Gələcəkdə bəlkə də iri həcmli
janrların heç olmasa, müəyyən qədər
yığcamlaşması, ya da xüsusən hekayə tipli,
biçimli janrlara meylin artacağını daha çox təxmin
etmək olur. Əlbəttə ki, oxucu kiçik həcmli
janrlarda həm də ciddi, onu yaşadan, qanadlandıran,
duyğulandıran böyük fikirlər gözləyir. Əlibala
müəllim bu qənaətimlə razılaşırdı:
"Bugünkü oxucunun iri həcmli əsərləri
oxumağa hövsələsi çatmır, vaxtını
itirmək istəmir. Təbiidir ki, söhbət
ağıllı adamlardan gedir. Böyük əsərlərin
dövranı yavaş-yavaş bitir. Ən çevik janr kimi
yığcam və mənalı hekayəni görürəm.
Mahmud Teymur adlı bir ərəb yazıçısı var.
Onun yığcam, mənalı bir hekayəsi yadımdan
çıxmır: "Göz dedi: "Uzaqda dağ
görürəm". Əl dedi: "Mən səndən
uzunam. Amma barmaqlarım heç ona toxunmur". Qulaq dedi:
"Milçək vızıldasa eşidərəm, amma onun
hənirtisini eşitmirəm". Burun dedi: "Hər
şeyin qoxusunu duyuram, amma o dediyinin qoxusu gəlmir". Əl,
burun, qulaq bu qənaətə gəlirlər ki, göz dəli
olub". İnsanın bəsirət gözü üzdə
olmur, dərindədir. Həm də iri həcmli, özünəməxsus
yeni ideyalı əsərlərin də oxucuları olacaq.
İri həcmli əsərlərdə sonsuz, sanki
bitib-qurtarmayan ifadə, təsvir imkanları olur ki, bunu
kiçik həcmli əsərlərdə geniş vermək
imkan xaricindədir".
Görəsən, bu
gün cəmiyyətimizin daha hansı problemləri var ki, ədəbiyyat
bunlara ardıcıl münasibətini bildirməlidir? Əlibala
müəlllim deyirdi: "İlk növbədə Vətənə
münasibət problemini qeyd edərdim. Demək ki,
"Günün harada xoş keçir, ora sənə Vətəndir";
bu, fikir damğalanmalıdır. Əslində bu cür qənaətlə
yaşamaq millətimizə xas xüsusiyyət deyil. Bizlər
qəriblikdə yaşaya bilmirik. Mən 4 il Əfqanıstanda
yaşadım. Yaxşı maaş alırdım, ailəm də
yanımda idi. Uzunmüddətli qalmaq imkanım var idi.
Çoxlu xahişlər oldu, lakin qala bilmədim. Orada
anladım ki, Azərbaycan üçün nə qədər
darıxırmışam. Fikirləşirdim, birdən
qarşıma biri çıxıb deyə ki, axı sən
buralarda nə gəzirsən? Çoxlu qürbət şeirləri
yazdım. Qürbət qürbətdir, onun
sızıltısı yaman olur. Amma şəxsən son
Qarabağ hadisələri, torpaq itkilərimiz, torpağa
münasibət mənə pis təsir etdi.
Digər bir problem isə əxlaq problemidir. Cəmiyyətdəki əxlaq aşıntısı ilə ədəbiyyat ardıcıl olaraq döyüşməlidir. İndi xüsusən yaşlı nəsil çaşıb qalır. Küçədə yarıçılpaq gəzənləri gördükcə dəhşətə gəlirəm, biz hara gedirik? Bütün bu hallara qarşı cəmiyyətdə müqavimət yoxdur. Bu minvalla axırımız necə olacaq? Ədəbiyyat bu suallara cavab tapmalıdır. Cəmiyyətdə tez məşhurlaşmaq, var-dövlət sahibi olmaq meylləri lap artıb. Mizan-tərəzinin itməyini onda görürəm ki, 5-6 mahnı oxuyan "korifey sənətkar" adlanır. Haqqımda nə cür danışıb yaradıcılığıma qiymət versələr də, özüm haqqında şəxsi qənaətim var. İnsanı özündən yaxşı tanıyan yoxdur. Nöqsanlarımı, çatışmayan cəhətlərimi həmişə etiraf etmişəm. Yaradıcılıq sarıdan əsas narahatlığım odur ki, daha çox və daha yaxşı yaza bilərdim".
Elçin Qaliboğlu
Xalq cəbhəsi.- 2009.- 14 oktyabr.- S.14.