"Bilən də, bilməyən də sənətə
qaçır"
Hüseynağa Atakişiyev
həmişə teatr haqqıda düşünürdü...
O, teatrın fanatı idi, teatrla nəfəs
alırdı. Bu yaxınlarda 60 yaşı tamam olmuş
aktyor-rejissor Hüseynağa Atakişiyev beləcə sənətsevərlərin
yaddaşında yaşayır. Həyatın hər bir sahəsində
irəliləyiş daha çox fanatların hesabına olur.
Digər tərəfdən də özünü həyatın
bu və ya digər sahəsində fəda edən insanlar əslində
ağıllarda, ürəklərdə yaşamaqla
ölümü öldürmüş olurlar. Xalq artisti, mərhum
Hüseynağa Atatkişiyev mənim xatirimdə həmişə
bir tetatr fanatı olaraq qalacaq. Onunla olan söhbətlər
zamanı bütün çətinliklərə baxmayaraq teatr
üçün əlindən gələni həmişə
etməyə hazır olan bir sənət fədaisini
görürdüm. Yadımdadır, növbəti söhbətlərimizin
biri qışa təsadüf etmişdi. Soyuq otaqda paltosuna
bürünərək oturmuş Hüseynağa Atakişiyev
yenə də əvvəlki halındaydı. Söhbət
boyunca Azərbaycan teatrının qayğılarından
danışırdı. Həmişə də bir cəhəti
vurğulayırdı ki, milli teatrımızın
qayğıları bütövlükdə Azərbaycanın
qayğılarından kənarda ola bilməz. Ölkənin
qayğıları istər-istəməz teatrda əksini
tapır.
Keçid dövründə
teatrların mütləq dövlət himayəsində
olmasını gərəkli sayırdı. Teatrı
insanların mənəviyyatını tərbiyələndirən
əsas tribuna hesab edirdi. Deyirdi ki, əgər istəyiriksə
gələcək nəsillərimiz mənəviyyatca yüksək
olsunlar, o zaman ilk növbədə incəsənət sahəsinə
ciddi fikir verməliyik: "Bizdə həmişə balans məsələsi
itir. Bir də görürsən, məscidlərin tikilməsinə
daha çox fikir verilir. Musiqiyə fikir veriləndə
başqa sahələr yaddan çıxır. Əslində məsələlərə
kompleks şəkildə yanaşılmalıdır.
Moskvanı dünyaya tanıdan onun teatrı, incəsənətidir".
Hərdən küskünləşib
deyirdi ki, biz bu məsələni həll etməliyik: Azərbaycana
teatr lazımdır, ya yox. Gülürdü ki, Şərq
ölkələrində demək olar, teatr yoxdur: "Biz də
şərqliyik axı? Qəribə xüsusiyyətlərimizdən
biri kimi faciəmizə meyxana qoşmağımıza
acıyırdı: "Bizə elə gəlirdi həmişə
gülə-gülə gedəcəyik. Bizim xalq ancaq yaslarda
ağlamağı sevir. Ermənilər ağlaya-ağlaya
çox şeyə çatdılar. Biz isə
ağlamırıq, gülürük. Ancaq hər şey əlimizdən
gedəndən sonra başlayırıq ağlamağa. Buna da
deyirlər, "müsəlmanın sonrakı
ağlı". Bu sonrakı ağıl da çox
güclü olur. Biz adi şeyi bilməliyik: bu sənəti
bilirik, ya bilmirik. Bizdə meyar yoxdur. Bilən də, bilməyən
də sənətə qaçır. Küçədə
alver edən də incəsənətdən
danışır".
Zamanımızda həyat komiklərinin
səhnə komiklərini geridə qoyması ona pis təsir
edirdi. Deyirdi ki, adamda nəyisə təqlid etmək
xüsusiyyəti güclü olur, amma bunu peşəyə
çevirmək olduqca çətindir: "Çox adam bu
çətinliyə baş qoşmaq istəmir. Elə bilirlər,
səhnəyə çıxıb ağız əyməklə,
hoppanıb düşməklə aktyor olmaq
mümkündür. Ona görə sənət
ucuzlaşır. Kənardan baxan da fikirləşir ki, əgər
təpik atmaq, söyüş söymək aktyorluq hesab
olunursa, bunu ondan da yaxşı bacararam. Beləlilə də əslində
mənəviyyata zərbə dəyir. Fitrətən aktyor
olmayanın səhnədə nə işi var? O, gedib alverini
eləsə yaxşıdır. Bizim obyektimiz canlı
insandır. Biz canlı insanı beyninə, mənəviyyatına
təsir edirik. Əgər bunu yaxşı bacarmırıqsa,
deməli, insanlara ziyan veririk".
Hər halda yaxşı aktyoru dəyərləndirən
diqqətli tamaşaçının olması həmişə
gərəkli olub. Dərinə gedəndə bu gün yüz
il əvvəldə olduğu kimi aktyora münasibət məsələsində
Azərbaycanda ciddi münasibət hələ də
formalaşmayıb. "Ac həriflər"
tamaşasında akytor surətini məharətlə yaradan
H.Atakişiyev həmişə "aktyor"
sözünün anlamına, ümumən sənətin tələbinə
ciddi yanaşırdı. Fikrini məşhur ustad
aşıqlarla indi çayxanada oturub oyun çıxaran
aşıqları müqayisə etməklə əsaslandırırdı.
Azərbaycanda ancaq güldürən aktyorların
tanınmasını yaxşı hal hesab etmirdi. Səbəbini
də belə izah edirdi ki, ciddi aktyora münasibət cəmiyyətdən
gəlməlidir. Cəmiyyət çox varlılara və
çox kasıblara bölünüb. Çox varlılara isə
düşünmək lazım deyil. Kasıb təbəqənin
teatra getməyə vaxtı olmur, baxanda da dərdinə
gülür: "Baxım, dərdimi o yana ötürüm,
çörəkpulu barədə sabah düşünərəm".
Gənc Tamaşaçılar
Teatrının direktor müavini Həsən Həsənov
H.Atakişiyevlə bağlı xatirələrini bizimlə
bölüşür: "Hüseynabğa Atakişiyevlə
tanışlığım 1994-cü ildən başlayır.
O zaman bu teatrda əvvəlcə direktor müavini, sonra isə
sərəncamçı direktor vəzifələrində
çalışdım. Hüseynağa Atakişiyev
yaradıcılıq, mən isə texniki baxımdan
biri-birimizi tamamlayırdıq. Teatr işinin öz xüsusiyyəti
var. Tamaşa hazırlamaqda o, çox mahir idi. Onun adı Azərbaycanın
məşhur rejissorları ilə bir sırada çəkilməyə
layiqdir.
Heyf ki, az yaşadı. Çox
arzuları vardı. Aktyorların qayğısını
çəkirdi. Bilirdi ki, hansı aktyorla necə rəftar etmək,
hansı aktyora hansı rolu vermək gərəkdir.
Gəncləri
ruhlandırmağı bacarırdı. Sənət aləmində
"Hüseynağa Atakişiyev məktəbi" məfhumu
yaranmışdı, bu gün bu ifadə daha da
yaşarıdır. O, zəngin həyat təcrübəsi ilə
həyat təcrübəsinin vəhdətini
yaratmışdı. Yalnız sənətlə nəfəs
alırdı. Gənclər Teatrını yaratmaqla sanki
özünün yaradıcı imkanlarını daha da
artırmış oldu. Aktyor kimi də özünü təsdiq
edə bildi. Cahangir Zeynalovla birgə yaradıcı planları
vardı. Heyf ki, bu kimi çoxlu istəklərini gerçəkləşdirə
bilmədi. Ümumiyyətlə, Hüseynağa Atakişiyev
Azərbaycan teatrı üçün bundan sonra çox
işlər görə bilərdi".
H.Atakişiyevlə sənətdə
illərlə çiyin-çiyinə
çalışmış aktyor Ədalət Əbdülsəmədov
deyir: "1988-ci ilin sonları idi. Biz o zaman İncəsənət
İnstitutunun son kursunda oxuyurduq. Xəbər yayıldı ki,
Şəki Teatrı ilə nəinki Azərbaycanda, habelə
İttifaq miqyasında tanınmış Hüseynağa
Atakişiyev yeni bir teatr açmağa hazırlaşır. O
zaman artıq Hüseynağa müəllim Azdramanın baş
rejissoru idi. Eşitdik ki, gənc aktyorlarla işləmək
istəyir. Tamaşalarında olmuşduq, üslubunu çox bəyənmişdik.
Onun yaratdığı Gənclər Teatrına bütün
teatrlardan gənc aktyorlar böyük həvəslə gəlməyə
başladılar. Məşqlərə başladıq. İlk
işimiz Yusif Səmədoğlunun "Qətl
günü" tamaşası oldu. 1989-cu ildə martın
27-də "Qətl günü"nün ilk tamaşası
göstərilid. İlk dəfə bu əsəri
H.Atakişiyev səhnələşdirib. O zaman teatr komsomolun nəzdində
açıldı. Tamaşa uğurlu keçdi.
Qapıları taybatay açmışdılar, bayırdan
içəri boylananlar vardı. Sonradan Həsən Əbluc
teatra rejissor kimi gəldi, C.Cabbarlının "Aydın"
tamaşasını səhnələşdirdi. Beləcə
bir neçə tamaşada oynadım. Hüseynağa müəllimin
ölümündən sonra adam bilmir neynəsin? Hər halda
onun yoxluğu ilə razılaşmaq şəxsən mənim
üçün çox çətindir. Onun bir sözü
səhnədə aktyora bəs eləyirdi. O, aktyora mətləbi
anlatmağı bacarırdı. Aktyor olaraq özünəməxsus
keyfiyyətləri vardı. "Ac həriflər"
tamaşasında məharətli obraz yaradıb. H.Aakişiyev
özünü bir sənət adamı olaraq tam aşkarlaya
bilmədi. Onun böyük arzuları vardı. Ancaq
özünün sənət məktəbini yarada bildi. Onunla
işləyən hər bir aktyor fəxrlə deyir ki, mən
Hüseynağa Atakişiyev məktəbindən
keçmişəm. O, heç vaxt institutda dərs demədi.
Ancaq teatrda dərs alan tələbələri hara gedirlərsə,
ondan dərs aldıqları ilə fəxr edirlər".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 30 oktyabr.-
S.14.