"Təbiət
özünü biz istəyən kimi idarə edə bilməyəcək"
Professor Qara Mustafayev:
"İndi təbiəti məhv
edənlər onu öyənlərdən qat-qat
çoxdur"
Son həftələrdə
Azərbaycanda da qlobal iqlim dəyişkənliyinin fəsadlarını
ciddi şəkildə gördük. Gerçək durum bizə
onu deyir ki, sözügedən sahədə problemlər bundan
sonra daha da artacaq. Bu sahədə maarifləndirici söhbətlərə
isə indi əvvəlkindən də çox gərək
var. Qlobal iqlim dəyişkənliyindən qurtulmağın
yeganə yolu insanın təbiətə münasibətinin
ciddi olmasıdır. Azərbaycan ictimaiyyəti professor Qara
Mustafayevin imzasını yaxşı tanıyır. Uzun illər
Azərbaycan televiziyasında "Təbiəti sevənlər"
adlı maraqlı verilişin aparıcısı olub. Təbiətin qorunmasına
dair çoxsaylı kitabların müəllifidir.
Bu
gün sosializmdən tamam fərqli bir quruluşda
yaşayırıq. Həmişə insan təbiəti vəsf
edib, lakin bu gün həm də onun fəlakəti daha
aydın görünməkdədir. Görəsən,
zamanımızda insanın yeri haradadır, onun təbiətə
münasibəti necədir? Qara müəllim hesab edir ki, bazar
iqtisadiyyatı olan yerdə təbii şəkildə həyatın
maddi tələbi, istəkləri mənəvi tərəfinə
üstün gəlir: "Nə qədər acı səslənsə
də, gerçəkdir ki, insanın təbiətində
ikilik var. O, özündə biolojilik daşıyır. Bax,
bazar iqtisadiyyatı insandakı bu cəhətləri təəssüf
ki, alışdırır. Uzun müddət ərzində
ictimai mülkiyyət ideyası insanı başqa cür
yaşamağa sövq və məcbur etdi. Hər halda bunun
yaxşı və pis tərəfləri vardı. Mənə
belə gəlir ki, kommunistlər idarə etdiklərinə
nisbətən insanı daha yaxşı anlayıblar. O mənada
ki, insanın xislətindəki heyvaniliyi görüblər.
Biliblər ki, insanlar biri-birlərini maddi nemətlər
uğrunda didməyə həmişə hazır olacaqlar. Belə
bir ifadəm vardı, marksistlər insanın nəfsini
qıfılladılar, açarını da qoydular Kremlə,
Stalinin cibinə. Ancaq nəsə, adamlar özlərini
çox narahat hiss edirdilər, məsələn, biri istəyirdi
ki, qızıldan avtomobil düzəltsin, di gəl, imkanı
yox idi".
Sovet
dövründə də insan tam mənası ilə qiymətləndirilmirdi,
ümumilikdə fərdilik tamamilə itirdi. Əslində
sosializm ideyası Stalinin yaratdığı dəmir pərdə
yox olandan sonra zəifləməyə başladı. Qara
müəllimin məsələyə münasibəti belədir:
"SSRİ dağılandan sonra hamı tamamilə sərbəstləşdi,
adamların ağzı artıq "akulanın
ağzına" döndü. Akula burada yerinə düşən
məsəldir. Fakt var ki, bir akula gəmidən düşən
60 kiloqramlıq mismar qutusunu suyun dibinə düşməmiş
udubmuş. Onu tutandan sonra mədəsində təsadüfən
bunu tapıblar. Heyvanda nəfsə bax ki, nə oldu, udur. Adam
xislətinin bu cəhətini görəndə çox kədərlənirəm".
Burada
ortaya maraqlı bir məsələ çıxır. Təbiətin
qoynundan cəmiyyətə gələn insan xilas olmaq istədi.
Ancaq o, bu gün daha çox cəmiyyətin əsirinə
çevrilib: "İnsan özünü anladığı
vaxtdan çalışıb ki, təbiətdən az
asılı olsun. Lakin təəssüf ki, əksər
hallarda cəmiyyətdə maşın yerində fırlanan
kimi, bu da fırlanıb. İndi bu, daha qabarıq
görünür. İnsan fikirləşir ki, təbiəti
özünə daha artıq təslim eləsin, ancaq
özü təbiətin əsirinə çevrilir. Artıq
bir azdan təbiət özünü biz istəyən kimi idarə
edə bilməyəcək, onun nizamlanması daha çox
bizim imkanlarımızdan kənar olacaq. Bu gün Yer kürəsini
dəfələrlə məhv etməyə qadir olan silahlar
daha da təkmilləşib. İnsan cəmiyyəti tarix
boyunca dalğalı inkişaf edib. O, zirvəyə qalxıb,
sanki orada qalmaq istəməyib, nəticədə enib.
İnsan çalışıb ki, insanı özünə
tabe etsin, lakin sonda bu, tabe edənin də, tabe olunanın da
faciəsi ilə başa çatıb. Bütün tarix boyu
insan əsas iki işlə məşğul olub:
doğub-törəyib artmaqla, sonra da müharibə eləyib
biri-birini qırmaqla. İnsan bu instinktiv keyfiyyətindən
primitiv dövründə qurtula bilməyib, indiki səviyyəsində
də əl çəkmək istəmir".
Bu, onu
deyir ki, insan əslində özü ilə bacara bilmədiyindən
bütün bu fəlakətlər başına gəlib.
İnsan təbiəti bu dərəcədə vəsf edir,
görəsən, həm də niyə onu məhv etmək istəyindən
əl çəkmir? Q.Mustafayev düşünür ki, təbiətin
vəsfi elə də çox olmayıb: "Təbiəti məhv
edənlər onu öyənlərdən qat-qat çoxdur. Əslində
təbiəti öyənlərin çoxu daxildə onu
qıranlardır. Bu, mənim ümidsizliyim deyil. Həyata, təbiətə
baxışım etibarilə təkamülçüyəm.
Təbiəti, onun daxili aləmini gözəl
tanıyıram. Bütün həyatımı buna sərf eləmişəm.
Son illərdə isə insanı hərtərəfli şəkildə
öyrənməyə, dərk etməyə
çalışmışam. Əldə etdiyim faktları həmişə
müqayisə etməyi, məntiqi nəticə
çıxarmağı xoşlayıram".
İnsanın
biolojiliyi öyrənildiyi dərəcədə təəssüf
ki, hələ mənəvi tərəfi, imkanları tam
öyrənilməyib. Q.Mustafayev fikrimizlə
razılaşır: "Bunlar öyrənilsə də, hesab
edirəm ki, kütləvi xarakter almayacaq. Hazırda Yer kürəsində
8 milyard insan yaşayır. İnsan heyvandan fərqli olaraq təbiətin
qanunlarından uzaqdır. Hesab edirəm ki, insan cəmiyyətləri
həmişə düz olmayan qanunlarla yaşayıb. Bu
qanunlar da insanları çətinliklərdən azad edə
bilmir. İnsan balası dünyaya gələrkən onu
bağrına basıb böyüdür. Baxmır ki, bu,
normaldır, şikəstdir, ya şizofrenikdir. Baxırsan ki, xəstə
adamlarla sağlam adamlar ailə qururlar, nəticədə yeni
nikahlardan çoxlu şikəst uşaqlar doğulur. Belə-belə
şikəst, xəstə nəsillərin yaranması davam
edir, cəmiyyətimiz isə bu səbəbdən daim problemlərdən
qurtula bilmir. Qəribədir ki, cəmiyyət bu sarıdan
problemlərini artırdığı dərəcədə təbiətin
inkişafı daim özünü təmizləməklə
müşaiyət olunur".
Qlobal
istiləşmə təhlükəsi ötən yüzilin
sonlarında özünü daha aşkar göstərəndən
sonra dövlətlər qərara aldılar ki, bu problemə
qarşı hamılıqla durmaq lazımdır. Amma xüsusən
iri dövlətlər vədlərinə demək olar, əməl
etmirlər. Qara müəllimi bu məsələ daha çox
qayğılandırır: "Səhv etmirəmsə, bir
müddət əvvəl Norveçdə "Mersedesdən
velosipedə" adlı bir cəmiyyət yaratdılar. Bu cəmiyyəti
yaradanların məqsədi o olub ki, təbiətin, həyatın
qorunması məqsədilə camaat tədricən avtomobildən
imtina edib velosipedə keçsin. Təsisçilərin
sayı 15-dən çox olmayıb. Bir müddətdən
sonra bunlara dəstək olaraq 2 nəfər də qoşulub,
lakin imtinaçıların sayı bundan o yana artmayıb. Təəssüf
ki, insan xislətində belə bir cəhət var, o,
gördüyündən geri qala bilmir. O deməkdir ki, insana vərdiş
etdiyindən əl çəkmək çətin olur.
İstərdim ki, bu gün Azərbaycanda bir ağac belə kəsilməsin.
Əlbəttə, insanın tələbatı var, onu ödəməlidir.
Lakin elə ki, bütün bunlara gücüm çatmır,
çox kədərlənirəm. Təsəvvür edin, bir
qoca ağacla söhbət edirəm. Bu zaman bir nəfər gəlib
onu kəsir. Görənlər də deyir ki, bu Qara müəllim
dəli olub. Mən isə dəli-zad olmamışam,
ağacın fəlakətini anlayıram. Ağaca
üzrxahlıq edirəm ki, bağışla, sənə
kömək edə bilmədim".
Q.Mustafayev
"Poeziya və Həyat" adlı kitabında insanın
xisləti, özünəməxsusluğu, yaxşı-pis cəhətləri
xarakterizə edilib. Müəllifin insanın, təbiətin
halının elmi cəhətdən açılması ilə
yanaşı poeziyaya da müraciət etməsinin səbəbi
belə açılır: "Çalışdım ki, bu
kitabda qənaətlərimi həm də şeirlərin
müşayəti ilə deyəm. Kitablarımı daha
çox gələcək üçün ünvanlayıram.
Başqa cür səslənməsin, daxilən zəngin
olmayanlar etiraf etməyi bacarmırlar. Çünki daxili
kasıb olanlar qorxurlar ki, etiraf etsələr, içəriləri
tamamilə boş qalacaq. Fikirləşirlər ki, birdən
deyərəm, mənə gülərlər.
Bu
gün insan təbiətdən ayrıldığı dərəcədə
daha çox xəstəliklərə tuş gəlir, dərmanlar
insanı sağaltdığı dərəcədə həm
də ona yeni-yeni xəstəliklər bəxş edir.
İnsanın təbiətlə yeni səviyyədə
doğmalığının yaranması onun təbii dərmanlara,
türkəçarəyə qayıtmasına səbəb
olar. Hər bir daxili orqanın özünün biotokları
var. Qədim insanlar bunu indiki heyvanlar kimi duyublar. Biz isə
texniki vulqarlaşma nəticəsində o hissiyyatı
itirmişik. Ümumiyyətlə, insan, təbiət
haqqında təsəvvürlərimiz hələ də istənilən
səviyyədə deyil".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 29
sentyabr.- S.14.