Bir sərgidən
doğan təəssürat
Sənətdə qeyri-adilik
yalnız gerçəkliyi ötəndən sonra
başlayır
Muzey Mərkəzində
gənc rəssam Gündüz Ağayevin rəngkarlıq və
installyasiya işlərindən ibarət fərdi sərgisi
açılıb. Sərginin təşkilatçıları
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin Muzey Mərkəzinin
sərgi qalereyası, Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin İncəsənət İdarəsi və Azərbaycan
Rəssamlar İttifaqıdır. Gündüz Ağayev
1998-2002-ci illərdə Rəssamlıq Akademiyasında təhsil
alıb. Respublikada keçirilən bir çox sərgilərdə
iştirak edib. Ötən il bir qrup rəssamla "H 2 O"
(suyun kimyəvi adı - red.) adlı rəssamlar birliyi
yaradıb. Bakıda qrup üzvlərinin əsərlərindən
ibarət sərgi təşkil olunub. Bu, onun ikinci fərdi sərgisidir.
Ekspozisiyaya rəngkarlıq və installyasiya işlərindən
ibarət 80-ə yaxın iş daxildir.
Sənətşünas
Ziyadxan Əliyev bildirir ki, "Gündüz Ağayevin
yaradıcılığında artıq bizə məlum olan bədii
cərəyan və üslublarla səsləşən onlarla
anım-assosiasiya yaradan məqamlar olsa da, bu əsərlərin
hər biri həyat hadisələrinə, onun sayagəlməz
yaşantılarına fərdi və fərqli münasibətin
ifadəsi kimi qəbul olunur. Bütünlükdə isə
onları mücərrəd sənətin özünəməxsus
görüntüləri hesab etmək olar. Lakin rəssam
mücərrəd şərhə ona görə
tapınmayıb ki, onu çətin başa düşsünlər.
Əksinə, o, istəyir ki, tamaşaçı onu əhatə
edən gerçəklikdə onunla qoşa addımlayan, ancaq
çox vaxt görünməyən
duyğulandırıcı mənəvi-estetik qaynaqları rəssam
gözü ilə görə və dəyərləndirə
bilsin. Bu gözəllik işartıları rənglərin
xaotik ritmindən, ekspressiya yaradıcı
qarşılaşmasından, plastik deformasiyalardan və
onları gerçəkləşdirən təzadlı rəng
selindən "boylanır" və istər-istəməz
tamaşaçını düşündürür. Odur ki,
Gündüzün bilavasitə həyatın fəlsəfəsinin
açımına yönəlik əsərləri bir qədər
də onlarla üz-üzə, göz-gözə qalanlardan
xüsusi diqqət və analitik nüfuz tələb edir.
Başqa sözlə desək, tamaşaçını
arxasınca apara biləcək sənət nümunələrindən
əsil zövq almaq üçün onları duymağa və
dəyərləndirməyə həm də hazır olmaq
lazımdır. Sərgi müstəqillik dövründə
aparılan sənət axtarışlarının təzahürüdür.
Əslində burada Gündüz dünyada olan cərəyanlara
münasibətini bildirib, özünü bu cərəyanlarda
sınayıb".
Rəssamlar İttifaqının katibi Ağəli İbrahimov
isə deyir: "Gənc rəssamın əsərləri
böyük həcmli olması ilə diqqəti cəlb edir. Həyatı
dərk etmək, duymaq hər kəsdə fərqli olur. Rəssamlıqda
çoxlu cərəyanlar var. Kompozisiya sarıdan bu əsərlər
professionaldır. Rəssamın maraqlı abstrakt əsərləri
var. Rəssamlar İttifaqı istedadlı gənclərə
daim kömək edir. Bununla belə rəssam daim öyrənməlidir.
L.Vinçi deyirdi ki, mən həmişə öyrənmişəm".
Azərbaycan rəssamlığının
çağdaş nəslinin əcnəbi
yaradıcılıq janrlarına meylinin artmasına münasibət
bildirən A.İbrahimov deyir ki, sözün əsil mənasında
rəssam olmaq istəyən bütün janrları gözəl
bilməlidir: "Ola bilsin, bu rəssam sonradan belə mücərrəd
janrlarda işləməsin. Səttar da bu yolu keçib.
Səttara impressionist deyəndə
deyirdi ki, mən impressionist deyiləm.
Sovetlər dövründən
çıxandan sonra çərçivələr dağılıb,
ona görə də belə yaradıcılıq yönləri
daha çox meydana çıxır. Sənətkar üçün
dünyada ən böyük nemət azad olmaqdır. Sizinlə razıyam, son sərgilərdə ənənəvi
janrlarda çəkmək
azalıb. İndikilər
nə oldu çəkir. Gündüzdə
isə yaradıcılıq
məsuliyyəti görürəm".
Gündüzün sərgilənən
əsərlərinin qiyməti
təxminən 200 manatdan
3500 manata qədərdir.
İndi isə sözügedən sərgidə
nümayiş etdirilən
əsərlərin daxili
məzmununa, qayəsinə
nəzər salaq. Düzdür, gənc rəssamın rənglərdən
məharətli şəkildə
istifadə etməsi nəzərə çarpır,
amma əsas məsələ əsərin
insanilik ölçüsünü
nə dərəcədə
təsdiq etməsindədir.
Ümumən insan gerçəkliyi yarada bilməyəndə (yəni
daxili aləminə insanilik ölçüsündə
bələd olmayanda)
"həyat fəlsəfəsi"
uydurulur. Sənətdə
qeyri-adilik məhz gerçəkliyi aşandan,
ötəndən sonra
başlayır. Təbii,
gərək rəssamın
gözü gerçəkliyi
düzgün görsün
ki, onu ötə
bilsin, hər adi məqamı xüsusi dərketmə səviyyəsi saymasın.
Bu əsərlərin çoxunda
gerçəkliyi düzgün
görmək yoxdur. Rəssamlıq mahiyyəti
əslində təhrifsiz
görməlidir. Mahiyyət
ala-bula, qarışıq,
xaotik təsəvvür
olunmamalıdır. Dünyanı
düzgün anlama insan ağlında, təsəvvüründə, mənalı
təxəyyülündə başlayır.
Əsasən müstəqillikdən
sonrakı dönəmdə
Azərbaycan rəssamlığında
qeyri-ənənəvi janrda
əsər yaratmaq dəbləşib. Özü
də belə rəssamlar başlıca olaraq çoxluğun anlamadığı, anlamayacağı
janrlarda çəkməyə
üstünlük verirlər.
Bu, bir daha göstərir ki, gerçəkliyi, yəni
reallığı yaratmaq
olduqca çətindir.
Qeyri-gerçək avanqard,
abstrakt, sürrealist janrlarla bağlı hətta bir lətifə də yaranıb. Deyirlər, bir rəssamımızı
təbrik edirlər ki, əsərin Amerikada sərgilənib. O
isə deyir, nəyi təbrik edirsiniz, əsərimi baş-ayaq asmışdılar.
Doğrudan da bu sayaq janrlarda
yaranan əsərlərin
başının ya ayağının harada olduğunu ancaq rəssamın özü bilir. Bu tipli əsərlərin qeyri-adi
məzmun daşıması,
əlahiddəliyi barədə
təsəvvürlər yaradılır.
Əslində bu kimi əsərlər qlobalçılığın gerçək ifadəsi, yerişi kimi anlaşılmalıdır. Əgər
sənət əsəri
millilik çalarından
məhrumdursa, deməli,
o, bəşərilikdən də məhrumdur. Sənətdə azadlıq
və sənətkarın
daxilən azadlığı
bir-biri ilə sıx şəkildə bağlıdır. Unutmaq olmaz ki, azadlığın
bir başqa adı da məsuliyyətdir.
İndi baxır sənət adamı o azadlıq duyğusunu necə ifadə edir. Sənət insanilik üçündür.
Məhz böyük, yaşarı sənət nümunələri insanilik
ölçüsünü təsdiq etdikləri üçün sabaha yetə bilirlər. Və bu əsərlərin
yaradıcıları da
az və ya çox yaşadıqları
dönəmin qaydalarından,
baxışlarından üstün
olduqları dərəcədə
sabaha yarayan əsər meydana qoya bilmişlər. Səttar Bəhlulzadə nədən çəkir-çəksin,
onun içərisindən
mütləq bir nağıl çıxırdı.
2 il olmaz, Muzey Mərkəzində
Vüqar Muradovun,
Mahmud Rüstəmovun, Nairə
Rüstəmovanın, Teymur
Rüstəmovun və
Niyaz Nəcəfovun əsərlərindən ibarət
"5+" adlı sərgi
açılmışdı.
Bu sərgidə
çeşidli janrlarda
əsərlər vardı,
amma içərisində
abstraktı da diqqəti çəkirdi.
Rəssamlar İttifaqının
Vəcihə Səmədova
adına sərgi salonunda Hacı Mirzə Fərzəliyevin
sərgisi də yadıma düşdü.
Onun əsərləri
də tamaşaçıda
sırf abstrakt - mücərrədçilik təəssüratı
yaradırdı. Sərginin
baş tərəfində
asılmış böyük
həcmli əsərdə
çoxlu anlaşılan,
sıravi tamaşaçı
üçün isə
daha çox anlaşılmayan, canlı
və cansız obrazlar vardı: sol tərəfdə səcdə
edən, bir az yuxarı tərəfdə əcnəbi
musiqi əhvalı ilə yaşayanlar, sağ tərəfdə əllərini göyə
qaldıranlar, nal, digər həndəsi fiqurlar "anlaşılan"
idi. Əsərlərin
hamısı adsız
idi... Adətən bu tipli əsərlərdə
konkret adlandırma olmur. Əsərdən nəticə çıxarmaq
tamaşaçının öhdəsinə
buraxılır.
Gündüzün əsərlərinin
isə hamısı adlıdır. İçərisində
qayəsi tamaşaçıya
aydın çatan əsərlər də
var. Amma abstraktçılıq
sərgidə üstünlük
təşkil edir.
"Faciəvi mövcud
olan avtoportret",
"Ruhumun portreti",
"Uyğunluq, yaxud palanlaşdırılmış", "Daxili mübarizə" və b. bu qəbildəndir.
Əsərlərin adları
ritorik, cəlbedici səslənsə də, insanın tale, gerçəklik
üzərində mübarizəsini
ifadə etmir. Rəssamın qəhrəmanının
daxili qətiyyən çırpıntılardan xilas
olmayıb. Ala-bula, qarışıq anlamda ruhun təsviri təsəvvür qarışıqlığından
doğur. Əslində
isə ruh insanı insan edən dörd keyfiyyətin - inamın, idrakın, mənəviyyatın
və iradənin vəhdətindən ibarətdir.
Şübhəsiz, abstrakt,
yəni qəliz mövzuda əsər çəkən rəssam
üçün özünün
anladığı, bildiyi
ifadə tərzi var. Məşhur Danimarka karikaturaçısı Bidstrup
bu yönü tənqid edən karikatura silsiləsi yaradıb. Orada təsvir olunur ki, abstrakt mövzuda
əsər çəkmək
istəyən rəssam
çox fikirləşsə
də, bir şey yarada bilmir. Axırda tablonun ortasında yumruya oxşar bir işarə qoyur. Əsəri gətirib sərgidən asır, camaat bilmir ki, bu,
nə demək istəyir. Biri ağzını büzür,
biri başını bulayır...
Əlbəttə, bu cür əsərlərin
də öz tamaşaçıları var. Lakin
gerçəklik budur
ki, belə əsərlər mahiyyəti
bütöv halda ifadə etmir, burada bir qarmaqarışıqlıq,
nizamsızlıq sezilir.
Əslində bu yöndə yaradıcılar
"qarmaqarışıqlığın
nizamını" yaratmaq
istəyirlər. S.Bəhlulzadə
Göy gölü öz Göy gölü kimi təqdim edir, amma burada təhrif
yoxdur. Nə qədər qəribə səslənsə də, abstrakt rəssamın yaratdığı gerçəklik
əksər hallarda gerçəkliyin özündən
aşağı olur, insanın yaşamaq ümidinə bu və ya digər
dərəcədə mənfi
təsir edir.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.-13 yanvar.-S.14.