"Ədəbi
yaradıcılıqda tənhalıq
qalib gəlir"
Dayandur Sevgin:
"Yaxşı şeir yazanlarımız çox
azdır"
Artıq 50
yaşını haqlamış şair Dayandur Sevgin 1959-cu ildə
İmişli rayonunda anadan olub. Ədəbiyyata 80-ci illərdən
gəlib, "Boyuma biçildi dərd", "Mən bilmirəm
ayrılmağın yolunu" adlı iki şeirlər
kitabı işıq üzü görüb. İxtisasca
jurnalist olan həmkarımız "Sözün
sorağı" ədəbi birliyinin rəhbəridir. Deyir
50 yaş onun üçün bəlkə də xüsusi
sevindirici hal deyil: "Həyatımda çox çətinliklərə
tuş gəlmişəm. Bütün işlərdə bəlkə
də kollektivlə nəyisə əldə etmək
mümkündür, amma ədəbi yaradıcılıqda məhz
tənhalıq qalib gəlir. Ədəbi
yaradıcılıqda kollektivçilik alınmır. Gərək
çəkiləsən tənhalığa, heç bir
güzəran dərdin olmaya, yalnız səni
düşündürən yaradıcılıq
mövzuları ilə baş-başa qalasan. Elə-belə
böyük ədəbiyyat yaratmaq mümkün deyil. Məni
yaşadan həyat eşqidir. Daxilən nikbinəm, amma
yazdıqlarımın çoxunda hərdən ümidsizlik
olur. Adi işdən ötrü çox qapılar
döyürsən, alınmayanda kədərlənirsən,
hissiyyata qapılırsan. Amma böyük
yaradıcıların əksəriyyəti güzəranı
demək olar, nəzərə almayıblar".
Bu gün ədəbiyyat
aləminə tez gəlsə də, imzasını təsdiq
etməyən qələm sahiblərini belə
"cavanlar" sırasına aid edirlər. D.Sevgin belə
ölçülərlə razı deyil. Bəs görəsən,
ədəbiyyat aləmində tanınmaq, imzanı təsdiq
etmək daha çox nə ilə bağlıdır:
Yazıçılar Birliyinin ədəbi nəşrlərində
çap olunmaqla, ya başqa üsullarla? O, deyir: "Artıq
50 yaşım var, məncə, imzamı ədəbi ictimaiyyətə
az-çox tanıda bilmişəm. Məsələ
burasındadır ki, indi mətbu orqanların sayı çox
artıb. Sovet dövründə əgər "Ulduz",
"Azərbaycan" jurnallarında, yaxud "Ədəbiyyat
və İncəsənət", eləcə də "Azərbaycan
gəncləri" qəzetlərində çap oluna bilirdinsə,
bu, sənin üçün çox az vaxtda tanınmaq demək
idi. Həmin nəşrləri hətta Azərbaycanın ucqar
kəndlərində belə hamı oxuyurdu, müzakirə
edirdi.
O dövrdə etiraf edək
ki, ədəbiyyata böyük həvəs var idi. Bu gün Azərbaycanda telekanalların, radioların
sayı çox artıb. İndi kompüter texnologiyaları
da təsəvvürəgəlməz
dərəcədə inkişaf
edib. Adamların maraq dairəsi
tamam başqa məcralarda inkişaf edir. Təəssüf ki, zamanımızda
kitab oxumağa meyl zəifləyib. Qabil deyirdi ki, karamel
fabrikində işləyən
karameldən nə cür iyrənirsə, mən də şeirdən o sayaq iyrənmişəm. O vaxtlar
bəlkə də bu fikrə yaxşı
baxmırdım. Amma son zamanlar
bu yöndə qənaətim tamam başqalaşıb. 10 ildir ki, "Kaspi" qəzetində ədəbiyyat bölümünə
rəhbərlik edirəm.
Bəzi şeirlərin məzmunsuzluğu
məni bezdirir. Yəni gərək şeiri oxuyanda ən azı ürəyini tərpədən misra tapasan. Əgər tapa bilmirsənsə,
onda əsəbləşirsən.
Rayonda olanda həmişə tez-tez eşidirdim ki, Azərbaycan xalqı şair xalqdır. Amma xüsusən son illərdə gördüm
ki, belə deyil. Azərbaycanın yaxşı şairlərini
barmaqla saymaq olar. Yaxşı şeir yazanlarımız
çox azdır.
İnanın ki, yaxşı
şeir yazanların şeirlərini qəzetdə
çap etmək üçün hamısının
dalınca özüm
gedirəm. Zəiflərin hamısı özləri
şeir gətirirlər.
Adətən yaxşı
şair həmişə
bir az
təvazökar olur, çap olunmaqdan qaçır. Hansısa qədim mütəfəkkirlərdən
biri deyib ki, insan çox
şeylərdən xəbərdar
olduqca, öz gözündə kiçilir
və Allaha yaxınlaşır. Nadanlar çox
oxumurlar, düşünmürlər,
elə bilirlər ki, yazdıqlarının hamısı gözəldir.
Amma aqillər oxuyub görürlər ki, bu vaxtacan yazdıqları
ürəyincə deyil.
Gərək insan həmişə
özündən narazı
qalsın. Əks təqdirdə
onda özünə tələbkarlıq azalacaq".
Azərbaycanda fəlsəfi
fikirlər daha çox şeirlə deyilib. Nəsimidən gələn
və şeirimizdə olması arzulanan "aşiqlik,
filosofluq, cəngavərlik" ölçüsü təəssüf
ki, əksər hallarda müasir poeziya nümunələrində
görünmür. D.Sevgin deyir ki, indi yazan çox olsa da ədəbiyyatı
bir neçə nəfər tam dolğunluğu ilə təmsil
edir: "Birliyi yaratmaqda əsas məqsədim o idi ki, bura
şeir təqdim edənləri bir yerə yığım. Qoy
onlar şeirləri birlikdə müzakirə etsinlər, ən
yaxşılarını isə qəzetdə çap edək.
Birliyi başqa məqsədlə yaratmamışam ki,
hansısa ədəbi təşkilata təsir göstərim.
Amma məlumdur ki, Azad Yazarlar Ocağı Yazıçılar
Birliyinə alternativ yaradılıb. Biz özümüzdən,
istəyimizdən xəbərsiz doğuluruq. Əsil ədəbiyyat
insana gələn ilahi pıçıltılar olub,
insanın özündən asılı olaraq doğulmur. Bir də görürsən
ki, qəlbini çulğayır, səni
içindən oyur-oyur
oynadır. Elə vaxtlarım olub, şeiri yazıb qurtarandan sonra bilmişəm ki, şeir yazmışam. Yəni o vaxtı
mən əsasən özümdə olmuram. Şeiri o vaxt
yazıram ki, məni rahat buraxmır. Olub ki, uzun müddət
heç nə yazmamışam, yəni məni narahat edən, içəridən
silkələyən heç
nə olmayıb. Ümumiyyətlə, heç
zaman fikirləşib şeir yazmamışam. Doğulmağım məndən asılı
olmadığı kimi,
şeir yazmağım
da məndən asılı deyil. Şeir də insan kimi doğulur,
insanın içindən
doğulur. Şeirlərim
demək olar, başdan-ayağa dərddən
yoğrulub. 16 yaşımda
atamı itirmişəm.
O yaşdan üzü
bəri dərdlə-qəmlə böyümüşəm.
On nəfərlik bir ailəyə başçılıq eləmək,
hər gün çoxsaylı problemlərin
arxasınca getmək şübhəsiz ki, asan məsələ deyildi. Bu və
ya digər şeirləri əzabda qovrulmadan yazmaq mümkün deyildi. Həmişə üzümdə
təbəssüm olur,
dərdimi kiminsə çiyninə yükləməyi
sevmirəm, dərdimi
həmişə öz
içimdə çəkirəm.
Allahın göndərdiyi
dərd varsa, elə adama şeiri də yazdıran odur. Bütün hallarda dərd əbədi qalır. Dərd adamı ağladır. Mən oğlunun cənazəsi önündə
rəqs edə-edə gedən ana görmüşəm.
Mən həyat tərzində də, sözündə də eyni adamam. Gərək
hər hansı bir işi bacarıb
görəsən. Ümumiyyətlə,
şair-yazıçı
o zaman güclüdür
ki, o, tənha
olur. Mənim də dostlarım
var, hərdən oturub dərdləşirik.
Çox vaxt bu söhbətlərdə
ədəbiyyat əsas
mövzu olmur. Ədəbiyyatda bir pünhanlıq var. Çox sınamışam,
qabaqcadan dediyim mövzunu sonradan yaza bilmirəm, nəsə, bir ədəbi sirr var. Gərək o sirri saxlayasan,
yazıb qurtarana kimi sirrini açmayasan.
Sanki açsan, ilham pərisi səni tərk edib gedəcək. Sovet vaxtı yazıçılarımız onlardan "Gələcək
planlarınız varmı?"
deyə soruşulanda o saat hətta
eyni vaxtda bir neçə əsər üzərində
işlədiklərindən danışırdılar. Onu
da deyim ki, sovet dövründə
ədəbiyyat adamları
yaxşı dolanırdılar.
Onlara yüksək imtiyazlı məzuniyyətlər verilirdi,
kitablarına görə
yüksək məbləğdə
qonorarlar alırdılar.
İndi belə şeylər yoxdur. İndi əgər yazıçının əsəri
sərmayə gətirmirsə,
onun nəşrinə
sərmayə qoyan da tapılmır".
Uzun müddət kirayədə
yaşadığını deyən D.Sevgin artıq ev
problemini həll etdiyini bildirir: "Şübhəsiz ki, kirayədə
yaşamaq yaradıcılığa təsir eləyirdi. Əgər
şair-yazıçı yazırsa və beynində fikirlər
dolaşırsa ki, bu saat qapı açılacaq, ev sahibi kirayə
pulunu istəməyə gələcək, onun
yazdığı əsərdən elə "kirayə
iyi" gələcək. Şübhəsiz ki, belə ruhda
yaradıcılıq daim adamda kədər əhvalı
yaradacaq. Həmişə təskinliyi onda tapmışam ki,
heç kəsin yanında başım aşağı deyil,
heç kəsdən üz qaralığım yoxdur".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.-2009.-16 yanvar.-S.14.