20 Yanvar
faciəsinin sənətdə
ifadəsi
20 Yanvar heç vaxt
unudulmayacaq faciələrimizdəndir. Tarixi faciənin az
vaxtdan sonra incəsənət adamlarının
yaradıcılığında əksini tapması təbii
idi. Tanınmış teatrşünas İnqilab Kərimov
deyir ki, 20 Yanvar xalqımızın böyük, sarsılmaz
iradəsini nümayiş etdirdi: "Dəfn günü
xalqımızın sarsılmazlığı əlləri
avtomatlı rus əsgərlərinin inadını iradəsi
ilə qırdı. Əsgərlərin barmaqları tətikdə
idi, hər an gözləyirdilər ki, nəsə bir bəhanə
tapsınlar, camaata atəş açsınlar. Xalqımızın
yekdilliyi həmin ağır günlərdə bir daha
özünü göstərdi".
Güney Azərbaycan da ayağa qalxmışdı
20 Yanvar mövzusunda Azərbaycan
teatrlarının səhnəsində əsərlərin səhnələşdirilməsinə
gəlincə, İ.Kərimov inanır ki, nə vaxtsa belə
əsərlər artacaq: "Bu, böyük bir mövzudur. 20
Yanvarı bütün dəhşəti, gerçəkliyini
bütün tərəfləri ilə açmaq, hər mənada
mövzunu yetkin bir sənət əsəri səviyyəsində
tamaşaçıya təqdim etmək lazımdır.
Artıq tarixə dönmüş 20 Yanvar mövzusunu görək
kim boynuna götürüb tarix boyu yaşayacaq bir əsər
yaradacaq; elə bir əsər ki, Şekspirin əsərləri
kimi tarix boyunca yaşasın. Hər halda bu mövzuda əsərin
meydana çıxması asan olmayacaq. Elə mövzular var ki,
onu ədəbiyyata, teatra birdən-birə gətirmək
olmur. 20 Yanvardan sonra Azərbaycanda mürəkkəb
ictimai-siyasi proseslər baş verib. Bu, tarixi bir mövzudur, həm
də bizə uzaq bir keçmiş də deyil".
Tədqiqatçı Əkrəm
Rəhimli Güney Azərbaycanda yaşayan milyonlarla
soydaşımızın həmin acı-ağrılı
günlərdə faciəni necə qeyd etmələrindən
danışır: "20 Yanvar cinayətinin sovet rəhbərliyi
tərəfindən əvvəl son dərəcə məxfi
saxlanılmasına cəhd edilsə də, sonra bu,
"ekstremist", rejim əleyhinə çıxan bir dəstənin
özbaşınalığına qarşı guya kiçik
bir əməliyyat kimi beynəlxalq ictimaiyyətə təqdim
edilmişdi. Lakin düşmən yanılmışdı. Elə
həmin gecə törədilmiş cinayətin mahiyyəti və
qanlı miqyası beynəlxalq ictimaiyyətə
çatdırıldı. Bu işdə mərhum jurnalist
Elmira Əmrahqızının xidmətlərini qeyd etməmək
olmaz. Bu cəsur qadın özünün həyəcanlı
və qəzəbli səsi ilə Bakıdakı qanlı
olayları dünyaya çatdırdı. Törədilmiş
faciədən az sonra Güney Azərbaycandakı
soydaşlarımız da xəbər tutdular. İran rəsmilərinin
Bakıda baş verən qanlı olayları SSRİ-nin
"daxili işi" adlandırmasına, ona qarşı
çox soyuq və bitərəf mövqe tutmasına, qadağan
və ciddi təzyiqlərə baxmayaraq güneyli
soydaşlarımız yanvarın 21-də Araz
çayının sahillərinə
tökülüşdülər, səslərini
ucaltdılar. Faciə baş verən günün səhərisi
Tehran, Xoy, Mərənd, Təbriz, Ərdəbil, Urmiya, Səlmas
şəhərlərində matəm məclisləri təşkil
olunmuşdu. 20 Yanvar mövzusu Güney Azərbaycan ədəbiyyatında
da ifadəsini tapdı. Şairlər şeirlərində,
ata-analarımız bayatılarında Bakıda baş
vermiş qanlı olaylarda günahsız
soydaşlarımızı qətlə yetirənlərə lənətlər
yağdırdılar, şahidlik zirvəsinə ucalan igidləri
Vətənimizin azadlığının mücahidi kimi tərənnüm
etdilər. "Varlıq" jurnalının səhifələrində
20 Yanvara həsr rolunmuş xeyli yazılar işıq
üzü gördü. Güneyli soydaşımız Behruz
Dimani 20 Yanvara həsr etdiyi məqaləsində yazırdı
ki, bu faciə Azərbaycan tarixində sağalmaz yara oldu".
Bəstəkarlar daha çox əsərlər
yaradıblar
Bir millət olaraq
ömrümüzün müəyyən məqamlarında
özümüzdən ayrılsaq da, ruhumuz bizi daim köklədi,
məhv olmağa qoymadı. Bu mənada ümid səsi olan
musiqi bizə daim faciələrimizdən güc almaq dərsi
öyrədir. Musiqi qədər insanın ruhunu
qanadlandıran, yaşadan möcüzə yoxdur. Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqının katibi, professor Ramiz
Zöhrabov bir millət olaraq başımıza gələn fəlakətlərin,
xüsusən 20 Yanvar faciəsinin musiqimizdə nə dərəcədə
ifadə olunmasından danışır: "Bu faciə hər
bir soydaşımızı dərindən sarsıtdı,
düşündürdü. Bəstəkarlarımız da bu
mövzuda əsərlər yaratdılar. Ötən 17 il ərzində
Azərbaycan bəstəkarları həm simfonik əsərlər,
simfonik poemalar, vokal instrumental əsərlər, kantatalar, həm
də mahnılar, fortepiano üçün əsərlər
yazıblar, indi də yazırlar. Bəstəkarlarımız
20 Yanvar Faciəsinə həsr olunmuş 100-dən çox əsərlər
yaradıblar. Görkəmli bəstəkarımız Cövdət
Hacıyevin "Şəhidlər simfoniyası" var. Həmçinin
Oqtay Kazımi da bu adda sinfoniya yazıb. Azər Rzayevin
simfoniyası "Bakı-90" adlanır. 20 Yanvar faciəsi
A.Rzayevə o qədər təsir edib ki, 60 yaşında belə
bir əsər yaradıb. Ramiz Mustafayev "Bu qan yerdə qalan
deyil", Mobil Babayev kantata, Aydın Əzim Kərimoğlu
orkestr üçün "Qətl günü", Sərdar
Fərəcov simfonik poema, Sevda İbrahimova bariton səs və
orkestr üçün vokal simfonik "Vətən şəhidləri",
Arif Mirzəyev orqan üçün "Yanvar mərsiyələri"
yazdılar".
Eyni zamanda bəstəkar
Faiq Nağıyev "Şəhidlərdən şəhidlərə"
filminə musiqi yazıb. Cavanşir Quliyevin xor
üçün "Şəhidlər"i gözəl
alınıb. 20 Yanvar faciəsi mövzu kimi mahnı
yaradıcılığına təsir edib. Emin Sabitoğlu Bəxtiyar
Vahabzadənin sözlərinə "Şəhidlər
ağısı" yazdı: "İndi bu mahnını
çoxları ifa edirlər, amma bunun ilk ifası Zeynəb
Xanlarovaya məxsusdur. 1991-ci ildə Vasif Adıgözəlov
Fikrət Qocanın sözlərinə "Bir şərqi
de" yazıb. Faiq Sücəddinov fortepiano üçün
xüsusi bir əsər yaradıb. O, həm də gözəl
pianoçu kimi "Şəhidlər Xiyabanı" adlı
əsərdə bəstəkar duyğularını ifadə
edib. Ruhəngiz Qasımovanın "Şəhid
oğullara" mahnısı da yaxşı alındı, indi
də ifa olunur. Mərhum bəstəkar Hacı Xanməmmədov
mərhum yazıçı Əzizə Cəfərzadənin
sözlərinə "Əlimdə sazım ağlar"
adlı əsər yazıb".
Yuxarıda sadalananlarla
20 Yanvar mövzusuna həsr edilmiş musiqi əsərlərinin
siyahısı bitmir. Ramiz Zöhrabov daha sonra bildirir ki, bir
çox gənc bəstəkarlar indi də bu mövzuda əsərlər
yazırlar. Amma o, bu əsərlərin yalnız milli matəm
günlərində ifa edilməsindən narahatdır:
"Daha çox bu cür əsərlər 20 Yanvarda səslənir.
Amma biz şəhidləri heç vaxt yaddan
çıxarmamalıyıq. Arzu edərdim ki,
radio-televiziyaların musiqi redaksiyaları belə əsərləri
tez-tez səsləndirsinlər. Qoy gənclərimiz bir xalq
olaraq başımıza gələn faciələri daha
yaxşı anlasınlar".
Qaldı ki, 20 Yanvar faciəsinin,
ümumiyyətlə, faciələrimizin musiqimizdə nə dərəcədə
ifadə olunmasına, R.Zöhrabov bu gün ictimaiyyətə
təqdim olunan əsərlərin əlvanlığını
və səviyyəsini məqbul sayır: "Musiqinin
yayılma imkanları söz sənətilə müqayisədə
daha çoxdur. Təsadüfi deyil ki, bu mövzuda ilk olaraq bəstəkarlarımız
yazmağa başladılar. Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbi
tarixində faciə mövzusunda əsərlərə həmişə
ciddi münasibət olub. Azərbaycanın Qarabağ dərdi
var. Bu mövzuda da bəstəkarlarımız xeyli əsərlər
yaradıblar".
Vaxtilə mərhum bəstəkar
Vasif Adıgözəlov deyirdi ki, "Çanaqqala
oratoriyası"nı məhz Azərbaycanın başına
gələn faciələrdən təsirlənərək
yazıb. Mahiyyətcə bəşəri faciələrin
motivi birdir. R.Zöhrabov bu barədə belə deyir: "Vasif
Adıgözəlov sanki həmin tarixi günlərin
şahidi olub. Bu əsərdə o, hadisələrin mahiyyətini,
türk xalqının qəhrəmanlığını
musiqinin diliylə ifadə edə bilib. Onun "Şuşam
lay-lay" mahnısı da gözəl alınıb. Bu
mahnını harada eşidirəmsə, gözlərim
yaşarır. Musiqi əsəri ruhun təlatümünün
ifadəsi kimi yarandıqa ürəkləri riqqətə gətirir.
"Şuşam lay-lay"da bir qarşısıalınmaz həsrət
var. Bu gün Şuşamız düşmən əlindədir,
bəstəkar həmin kədəri çox həzin, kövrək
ifadə edə bilib".
"Şəhidlər" xalçası...
Tanınmış rəssam
Fəxrəddin Əli 20 Yanvarla bağlı xeyli əsərin
müəllifidir. O, faciə mövzusunun klassik dünya rəssamlığında
daim aparıcı olduğunu bildirir: "İntibah
dövrü rəssamlarının
yaradıcılığında faciə mövzusuna xüsusi
diqqət olub. Rəfaelin, Leonardo Do Vinçinin və
başqalarının irsində insan faciəsi xüsusi şəkildə
araşdırılıb". Xəlqi faciələrimizin sənətdə
ifadəsi məsələsinə gəlincə, F.Əli
ümumən Azərbaycan rəssamlığında bu
mövzunun hələ də kifayət dərəcədə
rəssamlarımızın qanına, canına
hopmadını bildirir: "Xalqımızın böyük qəhrəmanı
Babək Xürrəmdinin azadlıq uğrunda apardığı
mübarizəyə görə həmişə onun şəxsiyyətinə
böyük sevgi ilə yanaşmışam". 20 Yanvar hadisələri
F.Əlinin yaradıcılığında tamamilə
dönüş yaradıb. Bu müddətə qədər o,
böyük Azərbaycan şairi M.Şəhriyarın
"Heydər babaya salam" poemasına xeyli miniatürlər
çəkmişdi. Artıq 1991-ci ilin yanvarında o, təxminən
1 il çəkən gərgin zəhmətin nəticəsi
olaraq "Şəhidlər" adlı iri həcmli
xalçanı araya-ərsəyə gətirir. Əsərin
ortasında 20 Yanvar faciəsini ruhən yaşayan ana
obrazı, onun ətrafında isə şəhidlərin
obrazları ifadəsini tapıb. Xalçada Araz çayı
xalıqımızı iki yerə bölən simvol kimi, həmçinin
Güney Azərbaycanda soydaşlarımızın dar
ağacından asılması təsvir edilib. 20 Yanvar motivi
Bakıdakı qırğının təsviri ilə yadda
qalır. Bütün xalça boyunca qərənfil obrazı
aparıcıdır.
Həmin kədərli
günlərdə qərənfil ümumxalq matəminin rəmzi
olaraq hər kəsin yaddaşında əbədi qalıb. Əsərdə
çoxlu obrazlar zənginliyi var. Bu əsərlə göstərməyə
çalışdım ki, Azərbaycanın başına nə
qədər faciələr gəlsə də, tarixən bir
olduğu kimi hazırda ruhumuzda da birdir. Vətənimiz nə
zamansa yenə coğrafi baxımdan bir olacaq". 1991-ci ilin 20
Yanvarında bu xalça-əsər xiyabana ziyarətə gələn
on minlərlə soydaşımızın kədərini
özündə yaşadan rəmz kimi xiyabanın girişindən
asılıb. Bir neçə gün ərzində xalça
orada qalıb, sonra Dövlət Tarix Muzeyinə təhvil
verilib. Hazırda həmin əsər orada qorunur".
Elçin
Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009 .- 21 yanvar . – S.14.