Həyatın qiyməti artdıqca
onu heç kəs itirmək istəmir
Bədbinlik mövzusunu ədəbiyyatın
əsas xəttinə çevirmək antixəlqi və antibəşəri
əməldir
İndi tez-tez deyirlər
ki, yaşamaq çətinləşib. Bəli, bu, gerçəkdir,
amma bəşər həyatının elə zamanı
olmayıb ki,yaşayış asan olsun. Bəşər tarixi
başdan-başa qan-qada, təhlükə, çoxsaylı
problemlərlə doludur. Bu, o deməkdir ki, tarix heç zaman
rahat, xoşgünlü olmayıb. Bu yazımızda
intiharın insan psixikasına təsirindən, eləcə də
intihardan qurtulmaq haqqında danışacağıq. Azərbaycanda
son illər intiharın artım dinamikası müşahidə
edilməkdədir. Yüzillərdən bəri ədəbiyyatın,
incəsənətin, ümumən yaradıcı sahələrdə
çalışan bütün peşə adamlarının məqam-məqam
daxilini oynadan intihar mövzusunun, həm də heç bir
yaradıcılıqla məşğul olmayan insanların
ağlında, ruhunda yaratdığı təbəddülatlardan
danışacağıq. Yüzillərdir bu mövzu
çoxunu düşündürüb, amma intiharın
yaranması, səbəbləri, eləcə də ona dov gəlməklə
bağlı hələ ki, böyük mənada məntiqi bir
açıma rast gəlinmir. Ədəbiyyat adamları intihar
mövzusunu bədiyyatın tələbləri
baxımından təsvir edir, müəyyən məqamlarda
onu hətta vəsf etmiş də olurlar. Yəni ki, həyatdan
yazıçının qələminə gələn, ikinci
bir ömür bağışlanan intihar mövzusu bədiiləşdikcə
"ülviləşir", hətta "sehrli" bir məzmun
da kəsb edir. İnsan ağlı elə ki, zəif olur, belə
təsvirlərdən və təsirlərdən canını
qurtara bilmir. Əksinə, dəbdə olana meyl etmək xəstəliyi
onun təhtəlşüurunu alışdırır və
ağlının, şüurunun labüd,
qarşısıalınmaz qənaəti kimi ona təlqin edir.
Hazırda Azərbaycanda
intiharlara heç az rast gəlinmir. Əvvəlki dövrlərlə müqayisədə intihar
faktlarının artıb-azalmasını
müzakirə etməyin
əhəmiyyəti bu
yazımızda axtarılmır.
Buradaca demək ki, intiharları tamamilə yox etmək olar; ciddi səslənməz.
Yəni insanların xarakteri müxtəlifdir, təbiət
çəkdiyi alınmayan
rəssama oxşayır.
Nəsillər bir-birini əvəz
edir, daim dünya müxtəlif təəssüratlı, psixikalı
yeni-yeni adamların meydanına çevrilir.
İnsan
mahiyyətcə bədən
və ruh təzadından ibarətdir.
Bu mənada zəif
insan gerçəkliyin
tələbinə uymayanda,
digər tərəfdən
də ruhunun imkanlarına çatmayanda
gerçək aləmlə
insani istəkləri arasında uçurum yaranır. Müəyyən
hallarda bu, intiharla sonuclanır.
İntiharların təkcə
maddi problemlər, pulsuzluq üzündən edilməsi ilə
bağlı təəssüratlar təbiidir ki,
yanlışdır. Məsələ burasındadır ki,
Avropanın inkişaf etmiş ölkələrində belə
intiharlara az rast gəlinmir. İndi isə intiharın psixoloji
gedişlərini xarakterizə edək: həyat başlayandan,
insan özünü azdan-çoxdan dərk etməyə
başladığı andan adamların yaşamaq ehtirası
ilə yanaşı intihar meyli də yaranıb. İntihar bəşər
tarixində həmişə bəraət
qazandırılması qeyri-mümkün olan bir hadisə kimi
qəbul edilib. Təbiətin insana verdiyi ömür payı
çox azdır. Çətinliklər, təhlükələr
həmişə olub, bundan sonra daha da çox olacaq. Əslindən
insan intihar etməklə aqibət payını kəsir,
arzularını boğur. İnsan gedir, arzuları
yarımçıq qalır. Bir zamanlar
güclü, möhtəşəm
idi, qeyri-adi duyğuları ilə yerə-göyə meydan oxuyurdu, indi isə artıq
o, yoxdur. İntihar edən şəxsə elə gəlir ki, artıq yaşamağın
mənası yoxdur. Şübhəsiz, insan ən zəif, iradəsiz məqamında
daha çox intihara əl atmaq təhlükəsilə
üz-üzə
qalır. Çox zaman o, tərəddüdlər
məngənəsində çapalayır,
nə edəcəyini
bilmir.
Əslində ən
özünə inanmayan, ümidsiz adam belə son anda, yəni
ölüm çağında özünü öldürmək
fikrinə düşdüyünə peşman olur. Amma burada
bir məqam var. Bu fikri çıxılmaz şəraitdə
qalan, əqidəçiliyini qorumaq bahasına bilərəkdən,
məqsədli şəkildə canından keçənlərə
şamil etmək olmaz. Bu mənada bir millət olaraq
yaponların məşhur xarakiri qaydası bizim
anladığımız intihar mövzusunun qəlibinə
sığmır.
Bəs şəxsiyyətlə
zaman arasında ziddiyyət nə vaxt yaranır? O zaman ki,
müəyyən bir ağıl, mənəviyyat səviyyəsinə
yetən şəxs mənəvi tələbatını elə-belə
səviyyədə ödəyə bilmir; o, tərənnüm
etdiyi ideyanın onu yaşatmasını istəyir. Yəni o dərəcədə
ideyaya vurulanlar olur ki, hətta insanlığa aid olan
bütün ülvi keyfiyyətlər ideyanın
ayağına yazılır. İnsan axtarır, axtarır,
sonda isə istədiyini tapmır. Faciəviliyin dərki
intihar istəyinin reallaşmasını sürətləndirir.
Fikirləşir ki, gör o, nəyi arzulayırdı, nəyə
çatdı; bütün ömrünü ideyaya sərf
etmişdi, amma nəticəsi nə oldu...
Yeri gəlmişkən,
müasir Azərbaycan ədəbi gəncliyinin çox
hallarda ümidsiz, insanları həyatın
burulğanlarında qətiyyətsizləşdirən, ruhsuz
məqamlara tuş edən "əsərlər" yaradaraq əlacsızlığı
aqibətin qaçılmaz qaydasına çevirmələri
göz qabağındadır. Əslində fərdin daxili təbiəti
hansı səviyyədədirsə, onun
yaradıcılığında bu, bütün
çalarları ilə üzə çıxır.
Bədbinlik mövzusunu ən
təbii şəkildə belə ədəbiyyatın əsas
xəttinə çevirmək antixəlqi və antibəşəridir.
Əxlaqın adi qaydasıdır, zəiflik və zəlillik
o cür təsvir edilməlidir ki, ondan
çıxmağın xilas yolu da görsənsin. Bu mənada
ədəbiyyatın intihar mövzusundakı çabaları
çox hallarda oxucunun daha da ümidsizləşməsinə
rəvac verir. Azərbaycanlıların intihara münasibəti
həmişə birmənalı olaraq mənfi xarakter kəsb
edib. Xalqımız yaşamaq, yaşatmaq, insani keyfiyyətləri
aşkarlamaq məsələsində heç bir xalqdan geri
qalmayıb. Həmişə bu xalqın duyğuları
yüksək olub. Azərbaycanda intihara nəinki həmişə
yaxşı olmayan hal kimi baxılıb, həmçinin bu
halların baş verməsinin qarşısı vaxtında
alınıb. Ailəcanlılıq, doğmalıq məsuliyyəti
məsələsində azərbaycanlıların özünəmxəsusluğu
danılmazdır. Heç bir maddi çətinliklər insana
haqq vermir ki, o, intihar adlı heç cür bərat
qazandırılmayan əmələ əl atsın. İntihar
insanın insani imkanlarından şüurlu, ya
şüursuzcasına əl çəkməsi, şərə
yenilməsidir.
Mütəxəssislər
hesab edir ki, şəxsiyyətin intellektual səviyyəsi nə
qədər yüksək olarsa, onun özünə sui-qəsd
meyli də bir o qədər artır. Söhbət bədii
ruhlu şəxslərdən gedir. Bu zaman onlarda qəfil
gücü depressiyalar, ruh düşkünlüyü
müşahidə olunmağa başlayır. Ola bilər, ruh
düşkünlüyü insanda zahirən, qəfildən
hiss edilsin. Hər bir kəs müəyyən həyat təcrübəsi
səviyyəsində özünün kim olduğunu gözəl
bilir. Depressiya insanda illərlə yığılır, nəhayət,
son həddə çatır. İntiharlar səbəbli və
səbəbsiz olur. Əhvalın səbəbsiz enməsinə
ruhi xəstələrdə
rast gəlinir, bu artıq depressiyadır:
təfəkkür səngiyir,
əhval tam enir, dalğınlıq zirvə həddinə çatır. Fərd hər hansı bir reaksiyaya cavab vermək iqtidarında olmur. Məhz bu məqamda
xəstədə intihar
meylinin yaranması ehtimalı çox güclüdür. Xəstəliyin
tam təsiri altına düşən insanda özünü günahlandırma, qınama,
sayıqlama halları
müşahidə edilir.
İnsan həyatında,
yaxın ətrafında
baş verən fəlakətlərin səbəbini
özündə görür.
Qeyri-şüuri özünü
öldürmək cəhdi
bu zaman çox güclü olur. Səbəbli depressiya zamanında insanda bütün o əlamətlər müşahidə olunur. Əhvalın enməsi səbəbindən həmin
an insanda intihar meyli yaranır...
Bir fransız psixiatrı bu qənaətə gəlib ki, həyatın qiyməti artdıqca, onu heç kəs itirmək istəmir. Amma başqaları üzərində hegemonluq edənlər məqam gəlir ki, intihar adlı zəifliyə yenilirlər. Həyatın bütün çətinliklərinə, zülmünə, zillətinə baxmayaraq yaşamaq gözəldir. Ən özünə inamsız şəxs belə həyata hədsiz gərəkli olduğuna inanmalıdır.
Elçin
Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 29 yanvar.- S. 14.