Dövlət idarəçiliyində
siyasi menecment fenomeninin yeri və rolu
Azərbaycan yalnız
son onilliklərdə deyil, tarixin son iki əsri ərzində
ardıcıl olaraq Avropaya, Qərb mədəniyyətinə,
ümumbəşəri dəyərlərə can
atmışdır.
Heydər ƏLİYEV,
Ümummilli lider
Siyasi menecment — müstəqil elm sahəsi kimi siyasi
idarəetmə fəaliyyəti haqqında elmi-nəzəri
baxışlara, metodoloji prinsiplərə, elmi
anlayışlar sisteminə və özünəməxsus
metodlara malikdir. Cəmiyyətin bir elm sistemi kimi sosial-siyasi
münasibətlərinin kompleks şəkildə
araşdırılmasında və tənzimlənməsində
bu elmin özünün tədqiqat obyekti və predmeti
mövcuddur. Siyasi menecmentin siyasi, nəzəri, metodoloji təhlili,
müstəqil elmlərə xas olan atributlarının
araşdırılması onun sosial-siyasi və idarəetmə
elmləri sistemində yerini, spesifik funksiyasını
düzgün qiymətləndirməyə imkan verir.
Bir elm sahəsi kimi
siyasi menecmentin formalaşması bir sıra sosial-siyasi və
idarəetmə elminin təsiri ilə baş vermişdir. O
öz elmi araşdırmalarında bu elmlərdə
toplanmış təcrübədən, onların nəzəri-metodoloji
prinsiplərindən, metodlarından istifadə edir. Bu elmlər
sırasında ilk növbədə politologiyanı,
sosiologiyanı, fəlsəfəni, siyasi psixologiyanı,
menecmentin psixologiyasını, menecmenti və s. göstərmək
olar.
Siyasi menecmentdə və
siyasi idarəetmə münasibətlərinin öyrənilməsində
psixoloji yanaşma və psixoloji təhlillər xüsusi yer
tutur. Təsadüfi deyildir ki, kampaniyalarda, müxtəlif
siyasi texnologiyaların hazırlanmasında psixoloji eksperimentlərin
konsultantları yaxından iştirak edirlər.
Siyasi mübarizədə və siyasi məqsədlərə nail olmaqda insanların, seçicilərin psixoloji vəziyyəti, əhval-ruhiyyəsi, hər hansı siyasi hadisəyə və siyasi xadimə, siyasi partiyanın təmsilçisinə müvafiq münasibətin formalaşması üçün bu siyasi kampaniyalardan qabaq insanların əqidəsinə, şüuruna, inamına psixoloji-emosional təsir edilməsi tələb olunur.
Siyasi idarəetmənin ayrı-ayrı aspektləri müxtəlif səviyyədə araşdırılsa da, bu problemlərin sistemli, bütöv həlli siyasi menecmentin vasitəsilə mümkün ola bilər. Siyasi menecmentin tədqiqat obyektinin və predmetinin müəyyən olunması, ona xas olan nəzəri-metodoloji baxışların, prinsiplərin, metodların, onun elmi anlayışlarının ifadə etdiyi məzmunun müəyyən olunması onu müstəqil elm sahəsi kimi səciyyələndirir və sosial-siyasi, idarəetmə elmləri sistemindəki yerini təsdiqləyir. Cəmiyyətdə baş verən demokratikləşmə və siyasi plüralizm şəraitində siyasi menecmentin apardığı elmi araşdırmaların əhəmiyyəti daha da artır. Siyasi menecmentin siyasi məqsədlərə çatmağın ən səmərəli yollarının və siyasi texnologiyalarının hazırlanmasında rolu böyükdür. Səmərəli siyasi texnologiyalar insanların siyasi şüuruna və əqidəsinə, siyasi davranışına və motivinə təsir edərək onlarda siyasi subyektin və siyasi təşkilatların maraqları ilə üst-üstə düşən siyasi fəallığa nail olmaq üçün hazırlanmış səmərəli üsulların və vasitələrin sezilməsidir.
Qeyd olunan siyasi texnologiyaların səmərəliliyi və cəlbediciliyi, onun kütlənin istəklərinə, etnik-psixoloji xüsusiyyətlərinə, adətlərinə, etik prinsiplərə, insanların mənəvi-sosial tələbatlarına cavab verməsi ilə müəyyən olunur. Bu siyasi texnologiyalar insanlarda maraq və fəallıq yaradır, onlarda müvafiq siyasi mövqe və siyasi hadisələrə müsbət emosional münasibətin formalaşmasını və arzu olunan siyasi davranış və siyasi seçimi şərtləndirir.
Siyasi menecmentin nəzəri baxışları, metodoloji prinsipləri və metodları bir sistem kimi əsas qrup və sistemaltıdan ibarətdir. Birinci qrupa siyasi idarəetmə prosesi haqqında ümumi nəzəri biliklər, baxışlar daxildir. İkinci qrup sistemaltıya siyasi sahədə qarşıda duran idarəetmə vəzifələrinin konkret həlli üçün zəruri olan empirik informasiya və bu informasiyaların əldə olunması üçün istifadə olunan metodlar, konkret problemlərin həllində yaranan tətbiqi problemlər daxildir. Siyasi menecmentdə nəzəri baxışlar sistemi empirik tətbiqi problemlərlə qarşılıqlı əlaqədədir. Siyasi idarəetmənin mahiyyəti və siyasi hadisələr haqqında nəzəri biliklərə əsaslanmaqla siyasi həyatda baş verən hadisələrin mahiyyətini onu şərtləndirən obyektiv və subyektiv amillərin rolunu, araşdırılan siyasi proseslərdə müşahidə olunan meylləri üzə çıxarmaq və proqnozlaşdırmaq mümkündür.
Nəzəri-metodoloji təhlil cəmiyyətin siyasi idarə olunmasının elmi əsaslarının hazırlanması, siyasi menecmentin başqa elmlərlə qarşılıqlı əlaqəsini və münasibətini müəyyən etmək üçün vacibdir. Bu nəzəri araşdırmalar siyasi hadisələrin öyrənilməsinin və tənzimlənməsinin kompleksi elmi araşdırılmasında bəzən müşahidə olunan paralellik və ayrı-ayrı elm nümayəndələrinin, onların təmsil etdikləri elm sahəsinin predmetinə aid olmayan problemlərə müdaxilə etmək kimi arzu olunmayan halların qarşısının alınmasına imkan verir.
Cəmiyyətin siyasi idarə olunmasında siyasi menecmentin yerini müəyyən etmək üçün əvvəlcə onun əsas formalarını (tiplərini) qeyd etmək lazımdır. Siyasətdə idarəetmənin tipləri əsasən iki qrupa bölünür: substansional və relyasionist idarəetmə tipləri.
Şubstansional idarəetmə — obyektiv fəaliyyət göstərən sosial mexanizm olub, insanları öz fəaliyyətində, onların üzərinə düşən funksiyaları yerinə yetirməyə həvəsləndirir. Substansional idarəetmə nəticəsində cəmiyyətin bir sistem kimi bütünlüyü təmin olunur, ona xas olan keyfiyyət qorunub saxlanılır, onun öz varlığını yaşatması və inkişafı təmin olunur. Bu idarəetmə mexanizmi siyasi sosiallaşma, institusionallaşma və legitimləşmə kimi proseslərdə reallaşır. Substansional idarəetmə — real təcrübədə insanların, cəmiyyətin qanunlarına, davranış normalarına, qaydalarına tabe olması, onların mədəni -tarixi dəyərlərinə, o cümlədən siyasi mədəniyyət dəyərləri çərçivəsində fəaliyyət göstərməsi və yaşamasıdır.
Relyasionist idarəetmə
tipi (fransızca — relation) münasibət — subyekt — obyekt
münasibətləri formasında reallaşır. Bu tip idarəetmə idarə
edənlə idarə olunanlara bölünür və bu
münasibətlərdə idarəetmə obyekti olan idarə
olunanlar idarəetmə qərarlarını yerinə yetirməlidirlər.
İnsanlığın şüurlu, istiqamətlənmiş
fəaliyyəti kimi çıxış edən bu idarəetmə
tipi bir sosial sistemi başqalarından fərqləndirir. Burada insanların qərar qəbul etmək və
siyasi vəziyyətə təsir etmək imkanları daha
çox olur. Beləliklə, bu idarəetmə
tipində idarəetmənin səmərəsi, xarakteri
insanların bir-biri ilə qarşılıqlı münasibətlərindən,
onların fərdi xüsusiyyətlərindən də
çox asılı olur.
Siyasi idarəetmədə
subyekt — obyekt münasibətlərinin üç əsas
forması mövcuddur:
a) idarəetmənin
subyekti kimi çıxış edən dövlət
qulluqçuları və dövlət orqanları ilə əhalinin
və bəzi sosial qrupları, təbəqələri
arasında yaranan idarəetmə münasibətləridir. Bunlar əsasən dövlət idarəetməsinə
daxildir, çünki onun subyekti dövlət
qulluqçuları, dövlət orqanları, təşkilatlarıdır.
Dövlət idarəetməsinin xüsusiyyəti
ondan ibarətdir ki, idarəetmə subyekti hakimiyyət səlahiyyətlərinə
malikdir. Müasir cəmiyyətdə
dövlət idarəçiliyi əsasən normativ tənzimləmə
mexanizminə əsaslanır. Normativ, hüquqi sənədlər,
sərəncamlar, qanunların hazırlanması və qəbul
olunması müvafiq təşkilatlar tərəfindən, həyata
keçirilir;
b) dövlət
orqanlarının və siyasi təşkilatların daxilində
idarəetmə münasibətləri tənzimlənir.
Dövlət orqanlarında və siyasi təşkilatlarda idarəetmə
fəaliyyəti, idarəetmənin subyektinin (dövlət
orqanlarının və siyasi təşkilatların rəhbərliyi)
səlahiyyətli cərgəsində aparılır;
v) idarəetmə
subyekti siyasi məqsədə nail olmaq üçıün məcburi
hüquqi tənzimləməni həyata keçirə bilmədiyi
üçün başqa tənzimləmə metodlarından
istifadə etməli olur. Bu cür idarəetmə
münasibətləri siyasi menecment adlanır.
Siyasi menecment
aşağıdakı funksiyaları və siyasi vəzifələri
yerinə yetirir:
1. Siyasi liderin, dövlət
xadiminin nüfuzunun möhkəmlənməsi. Dövlətin
xadiminin və siyasi xadimin nüfuzu, xalqın geniş kütləsinin
ona qarşı yüksək inamı, etimadı, onun səmərəli
idarəetmə fəaliyyətinin mühüm şərtidir.
Rəhbərin nüfuzu onun şəxsiyyətinin
bütövlüyü, siyasi yetkinliyi, mənəvi-əxlaqi
keyfiyyətləri, xalqın ona inamı, etimadı əsasında
formalaşır. Rəhbərin nüfuzu
onun şəxsi nümunəsinə, peşəkarlığına,
dövlətçilik və milli maraqları hər şeydən
yüksəkdə tutmasına, vəzifəsindən irəli
gələn funksiyaları vicdanla həyata keçirməsinə
əsaslanır.
2. Dövlət təşkilatlarının
və ictimai təşkilatların, siyasi partiyaların fəaliyyəti
üçün əlverişli şəraitin
yaradılması ilə yanaşı, ictimai fikirdə
onların müsbət obrazını və imicini
formalaşdırır. Hər bir dövlət
müəssisəsi insanların etibarlı olmasını,
xalqın, dövlətçiliyimizin mənafeyinə sadiq
olan, xidmət edən təşkilatlar kimi tanınmasına səy
edir.
3. Bu və ya başqa
dövlət proqramının və siyasi proqramın həllinə
kadrların cəlb olunması, onların fəaliyyətinin tənzimlənməsində
sosial normalar və qanunlarla yanaşı, insanların əhvalına,
dəyərlər sisteminə, qavrayışına təsir
olunması;
4. Elektoratın seçiminə,
münasibətinə, mövqeyinə təsir etmək və
dövlət orqanlarına seçkiləri təşkil etmək.
Seçkilərdə rəqabətin olması və seçkilərin
təşkil edilməsi, seçicilərin səsini qazanmaq
üçün siyasi mülahizə texnologiyasının
hazırlanması və təkmilləşdirilməsi;
5. Siyasi birləşmələrin
və blokların yaradılması. Bu çox çətin və
məsuliyyətli vəzifənin həlli münasibətlərin
və siyasi dialoqun yaranması, potensial müttəfiqlərin
motivləşdirilməsini nəzərdə tutur;
6. Siyasi qarşıdurmada və
konflikt vəziyyətlərində siyasi opponentə təsir
etmək. Adətən siyasi konfliktlər öz
aqressivliyi, barışmazlığı, kəskinliyi ilə fərqlənir.
Siyasi münaqişələr cəmiyyətdə
ictimai-siyasi vəziyyətə və sabitliyə mənfi təsir
edir. İctimai həyatın bütün
sahələrini iflic vəziyyətinə salır. Ona görə siyasi konfliktlərdən
çıxış yollarının axtarılması
mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
7. Dövlət qərarlarını
qəbul edən şəxslərə təsir olunması. Bu, qrup maraqlarının təmin olunmasına xidmət
edir.
8. Siyasi hadisələrə,
kütlənin səfərbər olunması, piketlərin
keçirilməsi, mitinqlər, yürüş vasitəsilə
kütlənin dəstəyinə nail olmaq və bu dəstəyi
nümayiş etdirmək. Demokratik cəmiyyətdə insanların
kütləvi dəstəyinə zorla yox, inandırma, izahat,
dialoq və s. yollarla nail olmaq olar.
Bütün bu
nəzəri baxışlar sistemi və siyasi idarəetmə
konsepsiyası idarəetmə menecerlərinin müxtəlif
siyasi vəziyyətlərdə davranış
strategiyasını, onun siyasi hadisələrə yanaşma və
onları izah etmə üsulunu, prinsiplərini
proqnozlaşdırmağa imkan verir. Siyasi idarəetmənin
nəzəri modelləri, səmərəli siyasi
texnologiyaları hazırlamağa və onların səmərəli
həllinə şərait yaradır.
Mustafa İSGƏNDƏRZADƏ,
DİA-nın dosenti,
filologiya elmləri namizədi
Xalq qəzeti.- 2010.- 14 aprel.- S. 4.