Xalqımızın daş yaddaşı

 

Zəngəzur qəbiristanlıqlarındakı bu “yaddaşı” pozanları tarix bağışlamayacaq

 

...Nə zamansa bu daşlara

bir dil tapan tapılacaq,

Bu daşların, qayaların

keçmişini oyadacaq...

Məmməd ARAZ

 

Mənim dünyaya göz açdığım kənd — Ağdü Zəngəzurun ən qədim, yaşı əsrlərin o tayına gedib çıxan bir oba, yurd idi. Yaylaq yerlərində itib-batmaqda olan qəbiristanlıqlar vardı. Kəndin mərkəzində alban abidəsi ucalırdı. O qəbiristanlıqlardakı başdaşıların, o abidənin üzərindəki yazılar, rəmzlər bu yerlərin ulu türk dünyasının bir parçası olduğundan xəbər verirdi.

O yazılar, rəmzlərlə ermənilər daha çox maraqlanırdılar: gəlib baxırdılar, öz aralarında sakitcə xosunlaşıb gedirdilər. Gəlişlərində ümid, gedişlərində təəssüf hissi oxunurdu. Səbəbini yaxşı başa düşürdük: o daşların üzərindəki yazılar türkün keçmişindən soraq verirdi, soyumuzun tarixin yaddaşına sığmayan zənginliyini nişan verirdi...

Kəndimizdən bir az aralı — İşıqlı dağının ətəyində “Kənd yeri” adlanan bir yurd yerinin xarabalıqları vardı. Yaxınlığındakı itib-batmaqda olan qəbirsitanlığın tarixi isə uzaq qərinələrə gedib çıxırdı. Həmin qəbiristanlıqda bir məzarın sinə daşındakı yazını atamın naxçıvanlı tarixçi-arxeoloq dostu oxuyub demişdi: — Bilirsən, müəllim, burada nə yazılıb?!. Yazılıb ki, mənim soydaşlarım, var-dövlət, sərvət hərisi yox, torpaq, yurd-məkan əsiri olun!... Bu dağ-daşı, bu suyu — havanı sizə əmanət qoyub gedirəm...

O yurd yerləri indi düşmən tapdağındadır. İndi Salvartı, İşıqlı yaylaqlarında yağılar at oynadırlar. Yəqin ki, didərginliyimizdən sonra ulu babamızın vəsiyyətinin həkk olunduğu “daş məktubu” da ermənilər it-bata salıblar.

Görəsən, günahımızı və günahsızlığımızı bizdən yaxşı bilən, əsirlikdə qovrulan o “daş məktub”un sahibi olan babamızın ruhu Vətəndə Vətən həsrəti ilə gün keçirən bizlər barədə nə düşünür?!Günahımız varsa, bizi bağışlayarmı?!. Çətin sualdır, deyilmi?!.

 

***

 

Dünyanın gül-çiçəyə bürünən çağı idi. Dağ-dərələr üzə gülürdü, ağaclar yaşıllaşmış, çiçəkləmişdı. Təbiətin bu gözəlliyi insanları sevindirmirdi. Üz-gözlərdən qayğı, kədər oxunurdu — didərginlik dalğası başlayırdı. İllərlə min bir əzab-əziyyətlə tikilib-qurulan evlər boşaldılırdı... Ömrünün ahıl çağını yaşayan atamla rayon mərkəzinə uzanan yolun kənarındakı daşın üstündə oturub maşın gözləyirdik. Ətrafa səpələnmiş mamırlı xırda daşlar sanki insan kimi dil açıb danışırdı: uzaq əsrlərdən bu günəcən burada yaşayırıq, bundan sonra da burada qalacağıq, heç hara getməyəcəyik — bura Vətəndir... Gözləri bu xırda daşlara dikilən və nə fikirləşdiyini bilmədiyim atam əlindəki əsanı həmin yerə, həmin daşlara döyəcləyib qəflətən, gözləmədiyim halda hönkürdü: “Oğul, bax, bu daşların hər biri bir tarixdir — kökümüzün, soyumuzun bu kəndə, bu yurda bağlılığının möhürüdür. Bu daşlar, çınqıllar uzaq əsrlərin arxasından bizə baxan gözlərdir — bu baxışlarda bizə məzəmmət var: “Hara gedirsiniz, ay etibarsızlar?! Vallah, ata-babalarınızın qəbirləri od tutub yanacaq... Vətən həsrətindən qovurğa kimi qovrulacaqsınız...”

 

***

 

...Səksən səkkizdən bəri didərgin doğmalarımın neçəsi o həsrətin ağırlığını, yükünü çəkə bilməyib haqq dünyasına qovuşdu, qalanlarsa hansısa bir sehrin, tilsimin gücünə ümid bəsləyir — zülmət gecədən sonra nurlu sabahlar açılır...

 

***

 

...Zəngəzurun köhnə qəbiristanlıqlarında zaman keçdikcə sıraları seyrələn qoç heykəllərinə rast gəlmək olardı. Yaxşı xatırlayıram, belə heykəllərdən biri də gətirilib məktəbimizin həyətində, çarhovuzun qırağında qoyulmuşdu. Etiraf edim ki, o vaxt biz şagirdlər bu abidəyə elə-belə, adi bir heyvan qabartması kimi baxırdıq. Heç müəllimlərimiz də bunun nə məqsədlə, nə zaman düzəldildiyindən danışmırdılar. Çox-çox sonralar tarix müəllimimiz, rəhmətlik Seyfəli müəllim bu barədə söz düşəndə dedi ki, sovet ideologiyası imkan vermirdi ki, həmin heykəlin hansı məna-məzmun daşıdığından söhbət açaq... Seyfəli müəllimin fikrincə, xalqımızın mifoloji inamlarında qoç heykəlləri şəri qovmaq, şərlə mübarizə aparmaq, şərə üstün gəlmək anlamlarını verib.

Yazının bu yerində bir məqamı da xatırlatmaq istərdim. Bir gün məktəbə gələndə çarhovuzun qırağındakı abidəni yerində görmədik. Öyrəndik ki, maarif şöbəsinin müdiri Eduard Mkrtıçyanın göstərişi ilə rayondakı tarix muzeyinə aparılıb...

Müəllimlərimizi deyə bilmərəm, amma biz şagirdlər bu yerdəyişməyə adi bir hal kimi baxdıq. Başqa cür də ola bilməzdi. Axı sovet ideologiyası ab-havasında, beynəlmiləlçilik ruhunda böyüyürdük, tərbiyə, təhsil alırdıq. Təkcə bu ideologiya, bu ruh, sən demə, erməni düşüncəsinə, erməni əxlaqına təsir edə bilmirmiş.

Bax, beləcə ermənilər qədim tariximizi mənimsəyirdilər, saxtalaşdırırdılar, özününküləşdirirdilər... Ermənilər özlərini bu yerlərin əzəli, qədim sakinləri kimi “təsdiqləmək” üçün hətta yaşı bilinməyən, izi-rizi itməkdə olan türk qəbiristanlıqlarına soxulub “araşdırma” aparmaq, müxtəlif mifoloji inamları daşıyan rəsmlər qabardılmış başdaşılarını, sinədaşlarını “oxunub, sonra yerinə qoyulacaq” adı ilə oğurlamaq kimi iyrənc əməllərdən belə çəkinmirdilər... Sonra həmin daş rəsmlər erməni mifoloji təfəkkürünün məhsulu kimi tarix muzeylərində yerləşdirilirdi.

 

***

 

1988-ci ildə soydaşlarımızın Qərbi Azərbaycandan deportasiyası başlanandan sonra ermənilər bu dəfə qəbiristanlıqlarımızı dağıtmağa başladılar. Özü də bu vəhşilik, bu vandalizm tarixdə görünməmiş miqyas aldı: qəbiristanlıqlar buldozerlə dağıdıldı. Ulularımızın uyuduqları bu məkan elə günə salındı ki, sanki bu yerlərdə heç nə olmayıb.

...Qəbiristanlıqlar bütün zamanlarda, bütün dövrlərdə müqəddəs yer sayılıb. Fatehlər, hökmdarlar ayaq basdıqları torpaqlarda nəyə əl vursalar da, nəyi dağıtsalar, xaraba qoysalar da qəbiristanlıqlara xətər yetirməyiblər. Onlar dünyanın əbədiliyinin, başdaşlarındakı yazılarla, rəsmlərlə isə ömrün vəfasızlığının, çərxi-dövranın amansızlığının göstəricisi olan bu dilsiz, səssiz-səmirsiz məkanın nizamına toxunmayıblar. Amma mənəviyyatsız ermənilər üçün bunun heç bir fərqi yoxdur.

Bəli, Zəngəzur qəbiristanlıqları təkcə ulularımızın uyuduqları məbədgah deyildi. Həm də bir elin, bir obanın, mahalın soy-kökünün tarixi idi. Bu tarix sənduqələrdə, qoç və at heykəllərində (fiqurlarında), başdaşlarında və sinədaşlarındakı rəsmlərdə yaşayırdı. Bu tarix daşlar üzərindəki oymalarla, həkketmələrlə babalarımızın İslama qədərki və İslamdan sonrakı mədəniyyətini, məişətini, adət-ənənələrini yaşadırdı...

 

***

 

Zəngəzur qəbiristanlıqlarındakı qəbir daşları üzərində qarşı-qarşıya durmuş Tibet öküzlərinin (yakların) təsvirinə rast gəlinirdi. Bu təsvirdə öküzlərin sağ tərəfində bir əlində balta, bir əlində xəncər tutmuş kişi vardı.

...Tarixi mənbələrdə Tibet öküzü bütün türk xalqları üçün müqəddəs sayılıb. Mifoloji inamlara görə, Tibet öküzünü ildə bir dəfə qurban kəsməklə, tayfa bəlalardan qorunardı, evlərə ruzi-bərəkət gələrdi...

...Babalarımız oda inanıblar, odu müqəddəs sayıblar. Atəşpərəstliyi böyük ideologiya səviyyəsinə yüksəldən ulu Zərdüşt “Hər dəfə oda sitayiş edəndə, yaxşı şeylər haqqında fikirləşmək istəyirəm” deyib, üzünü Günəşə tutaraq “Ey böyük Günəş, aydınladacaq bir şeyin olmasa, bəxtin nə olardı?!” söyləyib...

Qədim bir inama görə, Oğuz da oddan yaranıb — ata Qaraxan (qaranlıq səma), ana Umay (bədirlənmiş Ay) olub...

Zəngəzurun köhnə qəbiristanlıqlarında qəbir daşları üzərində təsadüf olunan Günəş təsvirləri (oymaları) da ulularımızın oda (Günəşə) bağlılığını, tapınmağını göstərən tutarlı dəlildir.

Yeri gəlmişkən, Qədim inamlarda Od-Günəş həm də həyatın əbədiliyini, yaşarlılığını bildirir. Buna vaxtilə qəbir daşlarında Günəş şüasının həkk olunması misal ola bilər. Mifik təsəvvürlərdə Günəş şüası Dünyanın daimiliyinin, kainatın sonsuzluğunun rəmzidir. Bununla yanaşı, bu rəmz həm də dünyadan köçən insanın pis ruhlardan qorunduğuna işarədir.

Bir sıra qəbir daşlarında maralın, öküzün, qoçun üzərinə qonmuş və qanadları açılmış vəziyyətdə olan qartal rəsmləri də tarixin minilliklərlə ölçülən bir zamanından xəbər verirdi. Etnoqraf alimlərin fikrincə, belə rəmzlərə türk xalqları tərəfindən İslamdan çox-çox əvvəl sitayiş edilib.

 

***

 

Zəngəzurun qaya-daş, abidə rəsmləri həm də əcdadlarımızın həyat tərzinin, mədəniyyətinin min illər bundan əvvəl hansı səviyyədə olmasından xəbər verirdi. Ov səhnəsi, yallı getmək və s. rəsmlər — dilsiz sənət əsərləri bu torpağın aborigenlərini — Oğuz türklərini dünyanın ən qədim mədəni xalqları sırasında göstərirdi...

 

***

 

Həyətimizdən baxanda Salvartı dağı bütün əzəməti ilə görünürdü. Yayın ürəkləri qarsalayan günlərində dağa qalxıb zirvədəki, ətəklərdəki qardan ovuclayıb sərinləmək keçirdi ürəyimizdən. Uşaq ağlımızla ora necə getmək üçün yollar arayıb-axtarardıq. Əsas çətinliyimizsə Salvartı ilə kəndimizin arasından axan dəli-dolu Bazarçayını adlamaq idi.

Bizim sinəsində gəzmək, qarından ovuclayıb yemək həsrəti ilə yaşadığımız o dağın qoynunda azəri türklərinin neçə-neçə yurd yerlərinin xarabalıqları qaralırdı — Yayçı, İrmiş, Bəhlullu, Alışar, Dulus, Alullu, Pulkənd, Şükar, Qalacıq... 1918-ci ildə Andranik Ozanyanın quldur dəstəsi həmin kəndlərin sakinlərini vəhşicəsinə qırmış, ocaqlarını söndürmüşdü.

Erməni vəhşiliyinin dəhşətlərindən ömrünün sonuna kimi ürəkağrısı ilə danışan Cəfərxan babam deyərdi ki, qaralan yurd daşlarından azca aralı ta qarlı ətəklərədək ərazi İsmayıl bəyin örüş yeri olub. İsmayıl bəy hələ sağlığında ikən usta çağıraraq böyük bir saldaşın üzərində oyma yolu ilə vəsiyyətini yazdırır: “...Mal-dövlətdən gözüm doydu. Torpağa, yurda sevgim tükənmədi. Torpaq, yurd əmanətinə kiminsə xəyanət etməsini bağışlamayın”.

...İsmayıl bəy, əmanətinə nankor ermənilər xəyanət etdi. Soydaşların bu xəyanəti heç zaman bağışlamayacaq. Qisas qiyamətə qalmaz...

 

 

Vaqif BAYRAMOV

 

Xalq qəzeti.- 2010.- 25 aprel.- S. 8.