Milli
iqtisadiyyatın davamlı inkişaf dövrü
Biz öz
iqtisadiyyatımızı inkişaf etdiririk. Azərbaycan
iqtisadi cəhətdən artıq oturuşmuş dövlət
kimi tanınır. Mən hesab edirəm ki, biz artıq iqtisadi
sahədə keçid dövrünü başa vurmuşuq.
İlham ƏLİYEV,
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 2010-cu ilin altı
ayının sosial-iqtisadi yekunlarının müzakirəsinə
həsr edilən iclasında səslənən fikirlər
milli iqtisadiyyatda keçid dövrünün başa
çatdığını, bütün sahələrdə,
eləcə də bütün ölkə ərazisində,
artıq davamlı, uzunmüddətli və stabil
inkişafın təmin edildiyini sübut edir.
Müstəqilliyin bərpasından sonra ölkəmizdə demokratik dövlət quruculuğunun həyata keçirilməsi və azad bazar münasibətlərinə əsaslanan milli iqtisadiyyatın formalaşdırılması obyektiv zərurətə çevrilmişdir. Bazar iqtisadiyyatının inkişaf etdiyi ölkələrin təcrübəsi də sübut edirdi ki, istənilən ictimai-siyasi formasiyada cəmiyyətin və milli iqtisadiyyatın davamlı sosial-iqtisadi inkişafına və qısa zamanda yeni tələblərə uyğun qurulmasına yalnız çoxmülkiyyətli iqtisadiyyat, azad rəqabət və liberal qiymətlər şəraitində nail olmaq mümkündür. İqtisadi transformasiya prosesi adətən təkamül yolu ilə baş verir və bir qayda olaraq iqtisadi münasibətlərin bütün səviyyələrini əhatə edir.
Nəzərə alsaq ki, Azərbaycan Respublikası özünün əlverişli coğrafi-strateji mövqeyi, təbii-iqtisadi resurs potensialı, zəngin yeraltı və yerüstü sərvətləri ilə dünyanın hegemon dövlətlərinin maraq dairəsində olan bir dövlətdir, onda ölkəmizin müstəqillik dövründə hansı çətinliklərlə üzləşdiyi aydın olar. İstənilən zaman Azərbaycanı özünün "vassalına" çevirməyə çalışan, özünə tabe etməyə can atan bir neçə dünya nəhənginin qarşısında müstəqilliyin qorunub saxlanması, ölkəmizin öz sərvətləri üzərində tam hüquqlu söz sahibliyinin təmin olunması, eləcə də ölkənin parçalanmaq, vətəndaş qarşıdurması və s. kimi mürəkkəb vəziyyətdən inkişaf edən sabit bir dövlətə qədər inkişaf etdirilməsi yalnız tükənməz Vətən sevgisi, xalqa məhəbbət, yüksək idarəçilik qabiliyyəti, siyasi uzaqgörənlik və s. kimi keyfiyyətlərə malik bir şəxsin ölkəyə rəhbərlik etməsi ilə mümkün idi. Bütün bunları çox dəqiqliklə qiymətləndirən uzaqgörən Azərbaycan xalqı dahi siyasətçi, dəfələrlə ölkəmizin başının üstünü almış çətinliklərə mərdliklə sinə gərən, dünya siyasətinin nəhəng simalarından olan, yüksək idarəetmə qabiliyyətinə malik ümummilli lider Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlişini tələb etdi.
Ümumilikdə Azərbaycanın müstəqillik dövrünü şərti olaraq, 1991-1993-cü illər - Heydər Əliyevə qədər olan dövr, 1994-2003-cü illər Heydər Əliyev dövrü və 2003-cü ildən sonrakı, yəni Heydər Əliyevdən sonrakı dövr olmaqla üç mərhələyə ayırmaq olar. Birinci dövr üçün olduqca mürəkkəb siyasi və sosial-iqtisadi vəziyyət səciyyəvi idi. Belə ki, 90-cı illərin əvvəlində Sovet İttifaqının süqutu, müəssisələr arasında mövcud əlaqələrin pozulması, o dövrdəki siyasi rəhbərliyin səriştəsizliyi, Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi, 1 milyondan artıq soydaşımızın doğma yurd-yuvasından didərgin düşməsi, Azərbaycanın iqtisadi, siyasi, informasiya blokadasına alınması ölkənin sosial-iqtisadi həyatında xaosa gətirib çıxarmışdı.
Bu mərhələnin iqtisadi mənzərəsi həmin illərin makroiqtisadi göstəricilərində daha aydın nəzərə çarpır. 1991-1994-cü illər ərzində ölkə iqtisadiyyatında ÜDM hər il orta hesabla 16,5% azalmışdı. Tənəzzül meyli sənayedə xüsusilə kəskin xarakter almış, 1985-ci ilə nisbətən sənaye istehsalının həcmi 1991-ci ildə 10%, 1992-ci ildə 37%, 1993-cü ildə isə 50%-ə qədər azalmışdı. Ölkə istehsal potensialının demək olar ki, üçdə ikisini itirmiş və istehsal sahələrinin sıradan çıxması nəticəsində işsizlik səviyyəsi kəskin artmışdır. Eyni zamanda, 1992-ci ildə inflyasiya səviyyəsi əvvəlki ilə nisbətən 4,9 dəfə artaraq 1012,3% təşkil etmiş, 1994-cü ildə isə özünün ən yüksək həddinə, hiperinflyasiya mərhələsınə - 1763,5%-ə çatmışdı.
Büdcə kəsirinin ÜDM-ə nisbəti 1991-ci ildəki 0,1%-dən 1994-cü ildə 13%-ə qədər artmışdır. 1992-1994-cü illərdə xarici ticarət dövriyyəsinin həcmi 42% azalmış, 1994-cü ilədək ölkə iqtisadiyyatına bir manat da olsun belə xarici sərmayə qoyulmamış, 1994-cü ildə Milli (Mərkəzi) Bankın uçot dərəcəsi 250%-ə çatmışdır ki, bu da o deməkdir ki, ölkə iqtisadiyyatı idarəolunmaz vəziyyətə düşmüşdü. Təbii ki, bütün bunlar, əhalinin güzəranının ağırlaşmasına səbəb olmuşdu. Nəticədə 1991-1995-ci illərdə əhalinin pul gəlirləri real ifadədə 3,3 dəfə, adambaşına pul gəlirləri orta hesabla 3,6 dəfə aşağı düşmüş, 1991-ci ildən başlayaraq 4 il ərzində əhalinin əmək haqqı isə 5,7 dəfə azalmışdı.
Qeyd edildiyi kimi, ölkə iqtisadiyyatında tənəzzül prosesinin tərəqqi ilə əvəz olunduğu, saysız-hesabsız uğurlarla yadda qalan II dövr - ümummilli lider Heydər Əliyevin ölkəyə rəhbərlik etdiyi 1994-2003-cü illəri əhatə edir. Etiraf etməliyik ki, taleyi Heydər Əliyevin taleyi kimi xalqının, millətinin, dövlətinin taleyi ilə bu qədər yaxından bağlı olan ikinci bir dövlət başçısı təsəvvür etmək çox çətindir. Başqa sözlə desək, fitri idarəetmə istedadı, iti fəhm və dərin zəka, siyasi uzaqgörənlik və müdriklik, fenomenal yaddaş və dəmir məntiq, böyük vətənpərvərlik və yüksək humanizm, qətiyyət və cəsarət, şəfqət və comərdlik kimi xüsusiyyətləri özündə cəmləşdirən ümummilli lider Heydər Əliyev üçün dövlətçilik və azərbaycançılıq ideyaları hər şeydən üstün idi. O, xalqına, vətəninə ürəkdən bağlı idi və dəfələrlə də bunu istər çıxışlarında, istərsə də fəaliyyətində sübut etmişdir. Hələ 1990-cı ilin yazında: "İstəyirəm ki, xalqımız mütəşəkkil olsun, milli qürur hissi daha da güclənsin, tariximizi sevək, Vətən qarşısında xidməti olan insanların qədrini bilək" söyləyən dahi Heydər Əliyevin ən böyük arzusu xalqın birliyinə, bütün azərbaycanlıların həmrəyliyinə söykənən qüdrətli milli dövlətin yaradılması olmuşdur. Məhz bu arzu ilə də ümummilli lider Heydər Əliyev Azərbaycanda müstəqil dövlətçiliyin əsaslarını, bunun ən vacib şərtlərindən olan qanunvericiliyin, demokratik seçkılərin presedentini yaratdı, Milli Ordu quruculuğuna real impuls verdi, eləcə də paralel olaraq iqtisadi sferada da ciddi uğurlara zəmin yaradan addımlar atdı. Azərbaycanın uzunmüddətli inkişaf strategiyasını müəyyənləşdirmiş ümummilli lider Heydər Əliyev özünün fenomenal siyasi keyfiyyətləri sayəsində nəinki müasir dövrün çağırışlarına adekvat olan yeni Azərbaycan dövlətçiliyi ideyasını ifadə etmiş, həm də Azərbaycan xalqının ən geniş, bu ideyanı həyata keçirən siyasi və intellektual qüvvələrini - səriştəli idarəçiləri və Azərbaycanı mütərəqqi inkişaf orbitinə çıxarmağa qabil olan savadlı, geniş dünya görüşünə malik insanları öz ətrafında birləşdirməyə və onları bu ideyanın həyata keçirilməsində səfərbər etməyə nail olmuşdur. Ulu öndər bu məsələləri hələ ötən əsrin 70-80-ci illərindən görürdü və bir çox azərbaycanlı gəncləri o zamankı SSRİ-nin aparıcı ali təhsil müəssisələrində təhsil almağa göndərirdi. Məhz bunun nəticəsidir ki, hələ dahi Heydər Əliyevin hakimiyyəti illərində kristal, ümumi milli mənafeyi üstün tutmağı bacaran komanda formalaşmışdır.
Bu gün isə ulu öndərin layiqli siyasi varisi Prezident İlham Əliyev bünövrəsi Heydər Əliyev tərəfindən qoyulmuş milli dövlətçilik təməlinə əsaslanaraq Azərbaycanı uğurla siyasi və iqtisadi modernləşməyə doğru aparır. Ölkədə iqtisadiyyatın liberallaşdırılması, Azərbaycanın beynəlxalq aləmdə geosiyasi və geoiqtisadi çəkisinin artması, sosial, iqtisadi və siyasi sabitliyin təmin edilməsi, vətəndaş-dövlət birliyinə nail olunması və s. müstəqil Azərbaycanın yüksələn xətlə dirçəlişinə səbəb olmuşdur.
Qeyd edildiyi kimi, yalnız ümummilli liderimiz Heydər Əliyev xalqın təkidli tələbi ilə yenidən hakimiyyətə qayıtdıqdan sonra ölkədə siyasi sabitlik bərqərar oldu, atəşkəs əldə edildi, irimiqyaslı iqtisadi islahatlara başlanıldı. Bunun nəticəsində ölkədə maliyyə vəziyyəti sabitləşdi, iqtisadiyyata cəlb olunan investisiyaların həcmi ildən-ilə artdı, xalqın həyat səviyyəsi yaxşılaşmağa başladı.
1994-cü ilin sentyabrın 20-də dünyanın 8 ölkəsini təmsil edən 11 transmilli neft şirkəti ilə "Əsrin müqaviləsi"nin imzalanması və icrasına başlanması ilə Azərbaycanın dünya iqtisadi sisteminə inteqrasiyasının və ölkənin enerji təhlükəsizliyinin möhkəm təməli qoyuldu. Azərbaycan neftinin dünya bazarlarına çıxarılması üçün 1996-cı ildə Bakı-Novorossiysk, 1999-cu ildə isə Bakı-Supsa ixrac neft kəmərlərinin istismara verilməsinə və Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac neft kəmərinin inşası ilə bağlı sazişin imzalanmasına, beləliklə də ixrac marşrutlarının diversifikasiyasına nail olundu.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin 1999-cu ildə imzaladığı fərmanla neft yataqlarının xarici şirkətlərlə birgə işlənməsindən əldə edilən mənfəət neftinin satışından daxil olan vəsaitlərin səmərəli idarə edilməsi, həmin vəsaitlərin prioritet sahələrin inkişafına və sosial-iqtisadi baxımdan mühüm əhəmiyyət kəsb edən layihələrin həyata keçirilməsinə yönəldilməsini təmin etmək üçün Dövlət Neft Fondu yaradıldı. Hazırda beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən Fondun fəaliyyəti və bu sahədə şəffaflığın təmin edilməsi yüksək qiymətləndirilir. Təsadüfi deyildir ki, Azərbaycan Respublikası Mineral Ehtiyatların Hasilatı ilə Məşğul olan Sənaye Sahələrində Şəffaflıq Təşəbbüsünü tətbiq edən və namizəd statusuna malik 26 ölkədən tamhüquqlu üzv statusunu almış ilk və yeganə ölkədir.
Neft-qaz sektoru iqtisadiyyatın digər sahələrinin inkişafında lokomativ rolunu oynadı. Düşünülmüş iqtisadi siyasət nəticəsində makroiqtisadi sabitliyə nail olundu və davamlı iqtisadi artımın əsası qoyuldu, iqtisadiyyatın bütün sahələrində islahatlara başlandı, əhalinin həyat səviyyəsinin yaxşılaşdırılması istiqamətində ciddi addımlar atıldı. Ulu öndər Heydər Əliyevin təşəbbüsü və rəhbərliyi altında 1995-ci ildən başlayaraq aqrar sektorun bazar prinsipləri əsasında yenidən qurulması, sovxoz və kolxozların ləğv olunması, onlara məxsus torpağın, mal-qaranın və əmlakın kəndlilərə paylanması kimi tədbirlər nəticəsində kənd təsərrüfatında ciddi struktur dəyişiklikləri baş verdi, keyfiyyətcə fərqli münasibətlər formalaşdı.
Heydər Əliyevin memarı olduğu və uğurla həyata keçirdiyi torpaq islahatı Azərbaycan kəndlisınin çoxəsrlik arzusunu reallaşdırdı, onları torpağın həqiqi sahibinə çevirdi. Bütün qeyd olunan tədbirlərin həyata keçirilməsi nəticəsində aqrar bölmədə özəl sektorun xüsusi çəkisi bu gün demək olar ki, 100%-ə çatmışdır. Bununla yanaşı, dövlət mülkiyyətinin özəlləşdirilməsinin qanunvericilik bazası yaradıldı və müvafiq dövlət proqramları təsdiq olundu. Özəlləşdirmənin başlıca məqsədlərini, dövlət proqramlarında təsbit olunduğu kimi, təsərrüfat subyektləri üçün xüsusi mülkiyyət və sərbəst rəqabət prinsipləri əsasında öz-özünü tənzimləyən bazar iqtisadiyyatı mühitinin yaradılması, iqtisadiyyatın strukturunun bazar iqtisadiyyatının tələblərinə uyğun olaraq yenidən qurulması, iqtisadiyyata investisiyaların, o cümlədən xarici investisiyaların cəlb edilməsi, əhalinin həyat səviyyəsinin və sosial vəziyyətinin yaxşılaşdırılması təşkil etmişdir.
Keçid mərhələsində həyata keçirilən iqtisadi siyasətin mühüm istiqamətlərindən biri də infrastrukturun inkişaf etdirilməsi olmuşdur. Azərbaycanın nəqliyyat sisteminin gücləndirilməsi və ölkənin tranzit imkanlarından səmərəli istifadə edilməsi üçün Şərq-Qərb, Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizləri üzrə layihələrin həyata keçirilməsinə başlanıldı.
Eyni zamanda, ölkədə sahibkarlığın inkişafı üçün zəruri tədbirlər görüldü. Sosial sahədə mövcud problemlərin kompleks şəkildə həlli məqsədilə əhaliyə göstərilən xidmətlərin, xüsusilə təhsil və səhiyyə xidmətlərinin həcminin, keyfiyyətinin və ünvanlılığının artırılması istiqamətində köklü islahatlara başlandı. Beləliklə, Heydər Əliyev strategiyasının həyata keçirilməsi nəticəsində müstəqilliyin ilk illərində baş vermiş tənəzzülün qarşısı uğurla alındı və 1995-ci ildən Azərbaycanda keçid dövrünün yeni mərhələsi - bərpa və dinamik inkişaf dövrü başlandı.
Araşdırmalar göstərir ki, 1995-2003-cü illər ərzində ümumi daxili məhsul 90,1%, dövlət büdcəsinin gəlirləri 3 dəfə, ölkənin valyuta ehtiyatları 85 dəfə, sənaye məhsulunun həcmi 25,2%, kənd təsərrüfatı istehsalının həcmi 53,9%, xarici ticarət dövriyyəsi 4 dəfə, iqtisadiyyatda məşğul olanların orta aylıq real əmək haqqı 5,1 dəfə artdı, inflyasiya səviyyəsi 2-3%-ə qədər endirildi, bütün maliyyə mənbələri hesabına iqtisadiyyata yönəlmiş investisiyaların ümumi həcmi 20 milyard ABŞ dollarını keçdi. Əldə olunmuş nailiyyətlər sonrakı illərdə ölkə iqtisadiyyatının davamlı və dinamik inkişafı üçün möhkəm zəmin yaratdı.
Milli iqtisadiyyatın inkişaf yolunda III mərhələ möhtərəm İlham Əliyevin ölkəyə rəhbərlik etdiyi dövrü əhatə edir. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən uğurla davam etdirilən və yeni çalarlarla zənginləşdirilmiş Heydər Əliyev strategiyası, sosial-iqtisadi siyasətin strateji məqsədləri sərbəst bazar münasibətlərinə və özünüinkişaf qabiliyyətinə malik olan sosialyönümlü, diversifikasiya olunmuş milli iqtisadiyyatın formalaşdırılması və dünya təsərrüfat sisteminə inteqrasiyasının təmin olunmasıdır.
Davamlı və dinamik inkişaf məntiqinə əsaslanan bu siyasətin həyata keçirilməsi nəticəsində qazanılmış uğurlar daha da möhkəmləndirilmiş, bu dövrdə makroiqtisadi sabitlik qorunub saxlanılmış, iqtisadiyyatın diversifikasiyası, qeyri-neft sahələrinin, regionların inkişafı sürətlənmiş, strateji valyuta ehtiyatlarının səmərəli istifadəsi təmin olunmuş, milli valyutanın sabitliyi, bank sisteminin etibarlılığı artırılmış, konservativ xarici borclanma strategiyası həyata keçirilmiş, sahibkarlığa dövlət dəstəyi gücləndirilmiş, əhalinin sosial rifahı davamlı olaraq yaxşılaşmışdır. İqtisadiyyatın diversifikasiyası ilə bağlı nəzərdə tutulmuş tədbirlərin sistemli və ardıcıl reallaşdırılması üçün dövlət başçısının müvafiq fərman və sərəncamları ilə "Azərbaycan Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı", "2008-2015-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və davamlı inkişaf Dövlət Proqramı", "2008-2015-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında əhalinin ərzaq məhsulları ilə etibarlı təminatına dair Dövlət Proqramı" və bir sıra sahəvi proqramlar təsdiq edilmiş və uğurla icra olunmaqdadır.
Dəfələrlə ölkə başçısının çıxışlarında da qeyd edildiyi kimi, xalqımızın sosial rifahının daha da yaxşılaşdırılması Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin sosial-iqtisadi siyasətinin əsas məqsədidir. Bu siyasətin nəticəsidir ki, 2004-2009-cu illərdə əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi ilə bağlı tədbirlərin həyata keçirilməsi üçün büdcə vəsaitlərinin həcmi 4,8 dəfə, ölkə üzrə orta aylıq əmək haqqı 3 dəfə, əhalinin gəlirləri 3,4 dəfə, onun adambaşına düşən həcmi isə 3,2 dəfə, minimum pensiyanın məbləği 3,8 dəfə, minimum əmək haqqı 6,3 dəfə artırılmışdır. Göstərilmiş məqsədyönlü tədbirlərin həyata keçirilməsi nəticəsində yoxsulluq səviyyəsi son 5 ildə 4,1 dəfə azalaraq 44,7 faizdən 11 faizədək enmişdir.
Son 6 ildə 840 min yeni iş yeri
yaradılmışdır. Son dövrlərdə
dünyada gedən qlobal proseslər ölkəmizin
dayanıqlığını və onun regional güc mərkəzi
kimi formalaşdığını bir daha sübut etdi. Dünyanı bürüyən qlobal maliyyə-iqtisadi
böhranına baxmayaraq Azərbaycanda makroiqtisadi sabitlik,
iqtisadi artım, yoxsulluq səviyyəsinin azalması və əhalinin
maddi rifah halının yüksəlməsi 2009-cu ildə də
davam etmişdir. Belə ki, 2009-cu ildə ÜDM-in real
artımı 9,3%, o cümlədən
neft-qaz sektorunda 14,3% təşkil etmişdir. Bu dövrdə kənd
təsərrüfatında 3,5%, rabitədə
13,1%, ticarətdə 9,9%, nəqliyyatda 9,3%-lik artıma nail
olunmuşdur. Eyni zamanda, təkcə 2009-cu ildə
əhalinin banklardakı əmanətləri 23%, iqtisadiyyata
banklar və kredit təşkilatları tərəfindən
kredit qoyuluşunun həcmi isə 17% artmışdır.
Əvvəlki illə müqayisədə, 2009-cu ildə 12,5% çox pullu xidmətlər göstərilmiş,
8,9% çox istehlak malları satılmışdır. Əhalinin
hər nəfərinə düşən nominal gəlirlər
2008-ci ilə nisbətən 6,7%, ölkə
iqtisadiyyatında çalışan işçilərin orta
aylıq əmək haqqı 8,6% artmışdır.
Bütün bu uğurlar dəfələrlə
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatların hesabatlarında
da öz əksini tapmışdır. Təsadüfi
deyil ki, Dünya Bankı və Beynəlxalq Maliyyə
Korporasiyası tərəfindən hazırlanan "Doing
Business - 2009" hesabatında Azərbaycan biznes mühitinin
yaxşılaşdırılması sahəsində ən
islahatçı ölkə elan edilmiş, "Doing Business -
2010" hesabatında da ölkəmiz öz mövqelərini
qoruyub saxlamışdır. Eləcə də, 2009-2010-cu illər
üçün hazırlanmış "Qlobal Rəqabətlilik
Hesabatı"nda Azərbaycan 18 pillə irəliləyərək,
133 ölkə arasında 51-ci yerə, MDB ölkələri
arasında isə 1-ci yerə yüksəlmişdir.
Beləliklə, Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti cənab İlham Əliyevin müdrik,
düşünülmüş, uzaqgörən, zamanın
sınağından uğurla çıxmış siyasəti
nəticəsində ölkəmiz həm forma, həm də məzmun
etibarilə yeni inkişaf mərhələsinə qədəm
qoymuşdur ki, bu mərhələ də 2003-cü ildən
sonrakı dövrü əhatə edir. Əslində, zaman
baxımından bu dövrü Heydər Əliyevdən
sonrakı dövr adlandırsaq da, 2003-cü ildən sonra da
ölkəmiz məhz ümummilli lider tərəfindən
bünövrəsi qoyulan strategiya, islahatlar, ideyalar və s. əsasında
inkişaf etmişdir. Daha doğrusu, bu dövrdə
də ulu öndərin ideyaları ölkə
başçısı İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilmişdir.
Nazirlər Kabinetinin 13 iyul tarixli
iclasında müzakirə edilən 2010-cu ilin ilk altı
ayının yekunları da məhz 2003-cü ildən sonra həyata
keçirilən uğurlu iqtisadi siyasətin nəticələri
idi. Dövlətimizin başçısı cənab
İlham Əliyev həmin iclasda qeyd etdiyi kimi: "Bu gün
Azərbaycanda iqtisadi inkişafın istiqamətləri
çoxşaxəlidir və bildiyiniz kimi, biz bu gün qeyri-neft
sektorunun inkişafına üstünlük veririk. Bu, bizim prioritet məsələmizdir".
2010-cu ilin altı ayının yekunlarından aydın
olur ki, Azərbaycanda bütövlükdə bu il
də ötən illərdə olduğu kimi uğurlu iqtisadi
inkişaf davam etmişdir. Ötən il
bütün dünyada daha çox maliyyə və iqtisadi
böhran dövrü kimi yadda qalsa da, ölkəmizdə istər
2009-cu ildə, istərsə də 2010-cu ilin ilk
yarısında iqtisadi inkişaf baxımından çox
yüksək göstəricilər əldə olunmuşdur.
2010-cu ilin ilk altı ayında iqtisadi inkişaf 3,7 faiz təşkil etmişdir ki, bu da bir daha
islahatların düzgün istiqamətdə həyata
keçirildiyini sübut edir.
Hər bir ölkənin sosial-iqtisadi
inkişafının əsasını təşkil edən sənaye
potensialından istifadədə də müsbət meyillər
davam etmişdir. Neft və qeyri-neft sektorları üzrə
nəzərə alsaq aydın olar ki, 2010-cu ilin ilk altı
ayında neft sektorunda 2,4 faiz, qeyri-neft
sektorunda isə 15,3 faiz artım təmin olunmuşdur. Bütün bunlar Azərbaycan hökuməti tərəfindən
görülən işlərin, ardıcıl surətdə həyata
keçirilən layihə və tədbirlərin bariz
nümunəsidir. Belə ki, bu günə
qədər Azərbaycanda aparılan islahatlar, xüsusilə
qeyri-neft sektorunun inkişafı istiqamətində atılan
addımlar artıq bugünkü reallıqları təmin
edir. Eyni zamanda, qeyri-neft sektorunda 15 faizdən
çox artıma nail olunması bu sahəyə göstərilən
diqqət və qayğını bir daha əks etdirməklə
yanaşı, milli iqtisadiyyatın çoxşaxəli
olduğunu, bütün sahələr üzrə inkişafin
təmin olunduğunu göstərir.
Ölkə başçısının
da dəfələrlə qeyd etdiyi kimi, başlıca məqsəd
neft ehtiyatlarından maksimum səmərəliliklə istifadə
etməklə əhalinin sosial-iqtisadi vəziyyətinin daha da
yaxşılaşmasına nail olmaqdır. 2010-cu ilin
altı ayında inflyasiya 4,9 faiz təşkil etmiş və əhalinin
pul gəlirləri isə 9 faiz artmışdır ki, bu da məhz
yuxarıda qeyd edilən istiqamətdə həyata keçirilən
tədbirlərin nəticəsidir. Eyni zamanda,
dünyanın aparıcı şirkətlərinin, transmilli
kompaniyaların, iri dövlətlərin böhranla
üz-üzə qaldığı, maliyyə çətinliklərinə
düçar olduğu bir dövrdə inflyasiyanın cilovlanması,
normal həddə saxlanması Azərbaycan hökumətinin ən
ciddi uğurlarından hesab edilə bilər. Bu onu göstərir ki, 2009-2010-cu illərin tarixdə
böhranlı illər kimi qalacağına baxmayaraq, Azərbaycan
vətəndaşlarının gəlirləri artır və
inflyasiyaya nəzarət təmin edilir, başqa sözlə
desək, Azərbaycan hökuməti böhranın
yaradacağı mənfi təsirləri, ehtimalları
qabaqlayır.
Əlbəttə, bütün bunların əsas
səbəblərindən biri də ötən illər ərzində
ölkədə yaradılmış güclü valyuta
ehtiyatları ilə bağlıdır. Hökumətin
uğurlu neft siyasəti nəticəsində bu gün Azərbaycan
öz maliyyə imkanlarını genişləndirmiş və
bu temp 2010-cu ildə də davam etdirilmişdir. Belə ki,
2010-cu ilin ilk yarısında da Azərbaycanın valyuta
ehtiyatları artaraq 20 milyard dollardan 24,7
milyard dollara çatmışdır. Təbii
ki, bu ehtiyatlar imkan verir ki, Azərbaycan hökuməti iqtisadi
sahədə istənilən məsələni, istənilən
infrastruktur layihəsini öz gücünə arxalanaraq icra
etsin. Nəzərə alsaq ki, yaxın
keçmişdə həyata keçirilən əksər
layihə və proqramlar ölkəmizə öz
maraqlarının reallaşdırılması məqsədilə
üz tutmuş xarici investorlar tərəfindən maliyyələşdirilirdi,
onda yuxarıda qeyd edilənləri də 2003-cü ildən
sonrakı dövrün ciddi uğurları sırasına yaza
bilərik.
Aydındır ki, qloballaşma və
inteqrasiya proseslərinin sürətləndiyi müasir
dövrdə dünyaya daha yaxından inteqrasiya etmədən
inkişaf qeyri-mümkündür. Bu
baxımdan 2010-cu ildə də ölkəmizdə
investisiyaların cəlb edilməsi sahəsində uğurlu
siyasət davam etdirilmişdir. Statistik araşdırmalar
göstərir ki, son altı ay ərzində
bütövlükdə, ölkə iqtisadiyyatına 3,8 milyard dollar sərmayə qoyulmuşdur ki,
bunun da, yalnız 21,1 faizi xarici investisiyaların payına
düşür. Ümumiyyətlə,
müşahidələr göstərir ki, Azərbaycan
adambaşına düşən birbaşa xarici sərmayənin
həcminə görə bütün dövrlərdə
regionda ən qabaqcıl ölkədir. Eyni
zamanda, artıq formalaşdırılmış milli gəlir
və valyuta ehtiyatları, güclü milli iqtisadiyyat daxili
investisiyaların həcmini ildən-ilə artırmağa
imkan verir. Bunun nəticəsidir ki, 2007-ci
ildən etibarən investisiyaların ümumi həcmində
daxili investisiyalar üstünlük təşkil edir.
2010-cu ilin ilk yarısında da bu temp saxlanılmış və
3,8 milyard dolların 3 milyard
dollarını daxili sərmayələr təşkil
etmişdir.
Son altı ayın sosial-iqtisadi yekunlarına
həsr edilmiş iclasda da səslənən fikirlərdən
aydın oldu ki, həmişə olduğu kimi 2010-cu ildə də
sosial məsələlərə xüsusi diqqət
verilmiş və bu sahədə nəzərdə tutulmuş
bütün proqram və tədbirlər vaxtlı-vaxtında
uğurla icra olunmaqdadır. Məhz bunun nəticəsidir
ki, statistik məlumatlara görə Azərbaycanda orta əmək
haqqı təxminən 400 dollar, orta aylıq pensiyaların həcmi
təxminən 130 dollar təşkil edir və bu rəqəmlər
ildən-ilə artır. Ayrı-ayrı regionlar
üzrə bütün sosial infrastrukturların yaradılması
da sosial sferaya diqqətin nəticəsidir. Belə ki, Bakı şəhərində və
ayrı-ayrı regionlarda xəstəxanaların, məktəblərin,
idman qurğularının, müxtəlif mədəniyyət
ocaqlarının yenidən qurulması, Bakıda və
bölgələrdə ilin birinci yarısında
açılan gözəl, müasir infrastruktur obyektləri
sosial sferada görülən işlərin bariz nümunəsidir.
Bütün dövrlərdə olduğu
kimi, 2010-cu ildə də hökumətin əsas məqsədlərindən
birini ölkə boyunca səmərəli məşğulluğun
təmin olunması təşkil etmişdir. Bu məqsədlə istər özəl sektorun
inkişafına dəstəyin artırılması, istər
yeni-yeni müəssisələrin yaradılması, istərsə
də ayrı-ayrı sahibkarlara güzəştli kreditlər
verməklə onların fəaliyyətinin genişləndirilməsi
xüsusi qeyd edilməlidir. Məhz həyata keçirilən
düşünülmüş tədbirlərin nəticəsidir
ki, təkcə son altı ay ərzində Azərbaycanda 36 min
yeni iş yerləri açılmışdır.
Bütövlükdə isə 2004-cü ildən sonrakı
dövr ərzində, təxminən 900 min yeni iş yerləri
açılmışdır ki, bunun da 600 mindən çoxu
daimi iş yerləridir. Təbii ki, bütün bunlar sosial sahədə
atılmış uğurlu addımların az
bir hissəsidir.
Dövlətin iqtisadi siyasətinin
prioritetini qeyri-neft sektorunun inkişaf etdirilməsi təşkil
etsə də, neft sektorunun inkişafı da daim diqqət mərkəzində
saxlanılması çox vacibdir. Ona
görə ki, bu sahə xarici investorların daha çox diqqətini
cəlb edir və bu sahədə tam hüquqlu söz sahibi
olmaq üçün ciddi diqqət, qayğı və nəzarətin
göstərilməsi labüddür. Digər
tərəfdən, qeyri-neft sektorunda əldə edilən
uğurların da əsasını yuxarıda qeyd edildiyi kimi,
neft sektorunun inkişafından cəlb edilmiş valyuta
ehtiyatları təşkil edir. Bu
baxımdan neft sektorunda da inkişaf tempinin saxlanılması,
ümumi inkişaf naminə çox vacibdir. Statistik məlumatlar göstərir ki, son altı ayda
ölkədə 25 milyon ton neft, 13 milyard kubmetr qaz hasil
edilmişdir. Bu hasilatın əsas hissəsi
ixrac olunmaqla, ölkəyə valyuta axınını təmin
edir. Təbii ki, hasilatın
artırılıb-azaldılması Azərbaycan hökumətınin
öz ixtiyarındadır. Amma nəzərə
alsaq ki, milli iqtisadiyyatın digər sahələrində əldə
edilən və gözlənilən uğurlar bu hasilatdan həlledici
dərəcədə asılıdır, onda neft-qaz
hasilatının səmərəli şəkildə tənzimlənməsinin
əhəmiyyəti aydın olar.
Məhz hər bir sahədə həyata
keçirilən uğurlu tədbirlərin və səmərəli
tənzimləmənin nəticəsidir ki, milli
iqtisadiyyatın digər sahələrində də inkişaf
tendensiyası hiss edilməkdədir və Azərbaycanın
iqtisadiyyatı dayanıqlı, stabil və davamlı
inkişaf edən iqtisadiyyatdır. Bunun nəticəsidir
ki, 2009-cu ilin böhran ili olmasına
baxmayaraq beynəlxalq reytinq agentlikləri Azərbaycanın
kredit reytinqini artırmışlar. Bu onu
göstərir ki, həyata keçirilən islahatlar çox
uğurludur və ölkəmizin iqtisadi inkişafı təkcə
bir sektorun inkişafı ilə bağlı deyildir.
Qarşıda dayanan ən mühüm məsələlər
isə milli iqtisadiyyatın modernləşdirilməsi, ölkəyə
ən qabaqcıl texnologiyaların cəlb edilməsi, Azərbaycanda
bütün iqtisadi və sənaye sahələrində ən
qabaqcıl təcrübənin tətbiq olunması,
bütün sahələrdə peşəkar kadrların
hazırlanması və beləliklə də ölkənin
resurs potensialının tam və səmərəli şəkildə
dövriyyəyə cəlb edilməsinə nail olmaqdır. Yalnız bu halda arzu edilən regional və ümumi
iqtisadi inkişafı təmin etmək mümkündür.
Qeyd olunduğu kimi, artıq keçid
dövrü arxada qalmış, ölkəmiz milli
iqtisadiyyatın davamlı inkişaf mərhələsinə qədəm
qoymuşdur. Təbii ki, keçid
dövrünün başa çatması və sosial-iqtisadi
inkişafın yeni mərhələsinin başlanması həm
də qarşıya yeni vəzifələr qoyur. Bütün hallarda və dövrlərdə isə
heç şübhəsiz ki, yuxarıda qeyd edilən strateji
məqsədlərin həyata keçirilməsinə yönəldilən
sosial-iqtisadi siyasətin ana xəttini əhalinin həyat səviyyəsinin
daha da yüksəldilməsi təşkil edəcəkdir.
Əminik ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin Vətən və xalq sevgisi, qətiyyətli,
praqmatik, düşünülmüş siyasəti, siyasi iradəsi,
idarəçilik məharəti və ölkəmizin iqtisadi
potensialı qarşıya qoyulmuş vəzifələrin
yerinə yetirilməsini təmin edəcəkdir.
Aqil ƏSƏDOV,
AMEA-nın
İqtisadiyyat İnstitutunun
şöbə
müdiri, iqtisad elmləri üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq qəzeti.- 2010.-
10 avqust.- S. 3.