ABŞ-ın
Cənubi Qafqaz siyasətində hansı önəmlidir: Azərbaycan,
yoxsa Ermənistan?
Müasir beynəlxalq münasibətlər
sistemi bu sistemin tərkib elementləri olan subyektlərin
maraqları üzərində qurulan və öz rəngarəngliyi
ilə seçilən vahid bir mexanizmdir. Bu mexanizmdə
müxtəlif gücə malik olan elementlər
qarşılıqlı olaraq itələmə, cəlbetmə
və cəzbetmə qüvvələri vasitəsilə təmas
qururlar.
Dünyanın
ən mühüm iqtisadi və siyasi mərkəzi rolunu
oynamaq mövqeyini əlində saxlayan ABŞ-ın
bütün dünya regionlarında super dövlət kimi,
maraqlarını əks etdirən iqtisadi, siyasi və hərbi
maraqları formalaşmaqdadır. ABŞ-ın iqtisadi və hərbi
qüdrəti əksər regionların dövlətlərinin
özünə cəlb edilməsinə şərait
yaradır. Beynəlxalq münasibətlər sisteminin
qruplaşmasının regional, universal və
ixtisaslaşmış aspektlərini nəzərə alaraq onu
qeyd etmək olar ki, ABŞ beynəlxalq münasibətlərin
müvafiq istiqamətlər üzrə qruplaşmasında əsas
rol oynayır. Dünya siyasət sisteminin mərkəzi cəlbedici
elementi rolunda Vaşinqton iştirak edir. Lakin nəzərə
almaq lazımdır ki, beynəlxalq münasibətlər
sisteminin ümumdünya coğrafiyasında, ümumi struktur
quruluşunda ABŞ-la yanaşı, Rusiya, Avropa
İttifaqı, Çin kimi aparıcı elementlər də
mövcuddur. Həmçinin, beynəlxalq münasibətlər
sisteminin genişlənmiş-şaxələnmiş
strukturlarında Hindistan, Kanada, Avstraliya, Meksika, Braziliya,
Türkiyə, İran kimi regional səviyyədə beynəlxalq
münasibətlər sisteminə təsir edən və eləcə
də beynəlxalq münasibətlərdə hərəkət
trayektoriyasının istiqamətlərini müəyyənləşdirən
fərqli gücə malik olan subyektləri də vardır.
Bir məsələni
xüsusi olaraq qeyd etmək olar ki, qlobal və regional səviyyədə
formalaşan beynəlxalq münasibətlər sistemində
subyektlərin hərəkət trayektoriyasını öz
xüsusiyyətlərinə görə dəmir (zəncir) və
rezin (yaylı) əsasında qurulan münasibətlərə
bölmək olar. Vaxtilə soyuq müharibə
dövründə dünyanın ikiqütblü siyasi
sisteminin yaranmasının bazasında məhz bu elementlər -
siyasi amillər əsas rol oynayıb və iki müxtəlif
sistem arasında kəskin qarşıdurma, siyasi rəqabət
həyata keçirilibdir. XX əsrin
90-cı illərinə qədər beynəlxalq münasibətlər
sisteminin vahid mexanizmində hər bir super mərkəzin
öz təsir dairəsi mövcud olubdur. İkiqütblü
dünya düzəni dağıldıqdan sonra Avroatlantik sistem
öz məkanını genişləndirib və Şərqi
Avropanın, demək olar ki, bir neçə ölkəsini
çıxmaq şərtilə, öz təsir dairəsinə
daxil edibdir. Artıq Avroatlantik məkanda mərkəzi
(ABŞ) və yardımçı, birləşdirici (Kanada,
Böyük Britaniya, Fransa, Almaniya, İtaliya və müəyyən
məsələlərdə Türkiyə) mərkəzlər
yaranıbdır. İkiqütblü
dünya düzəninin dağılmasından sonra dəmir (zəncir)
əsasında qurulan beynəlxalq münasibətlər sistemi
rezin (yaylı) əsasında qurulan beynəlxalq münasibətlər
sisteminə uduzdu və birinci beynəlxalq münasibətlər
sisteminin mərkəzi elementi öz ətrafındakı
subyektləri buraxmaq məcburiyyətində qaldı. SSRİ kimi qüdrətli dövlətin iqtisadi
gücünün zəifləməsi, ayrı-ayrı cəmiyyətlərdə
yaşanan sosial çətinliklər, etnik-milli problemlər,
qeyri-tarazlıqların mövcudluğu, həmçinin kənardan
dəyən zərbələr sistemin dağılmasına səbəb
oldu.
Avroatlantik məkanına
uduzması ilə barışmayan və sosialist sisteminin mərkəzi
elementi olmuş Rusiya son bir neçə ildə iqtisadi cəhətdən
gücləndikcə, ətraflara doğru genişlənmə
strategiyasını inadla həyata keçirməyə
başladı. Tarixdən məlumdur ki,
Rusiyanın geostrateji maraqları ondan ibarət olub ki, bu
dövlət daima öz maraqlarını ətraf coğrafi məkan
üzrə radiuslu, çevrəli dalğalar üzrə
(birinci dalğa, ikinci dalğa və s.) həyata keçirib.
Siyasətin reallaşması nəticəsində
Rusiya ətrafında birinci, ikinci, hətta
üçüncü "çəpər zolaqları"
yaranıb. Nəzərə almaq
lazımdır ki, istənilən böyük dövlətin
marağının ətraflara doğru genişlənməsində
həmin dövlətin iqtisadi inkişafı baza rolunu oynayır.
Rusiya iqtisadi cəhətdən inkişaf etdikcə,
keçmiş SSRİ məkanında tarixi xüsusiyyətli
siyasətini təkrar tətbiq etməyə başlayıb və
bu gün də bu siyasəti yüksələn xətlə
icra etməkdədir. Rusiya
özünün enerji imkanları vasitəsilə
("Şimal axın" və "Cənub axın"
adlanan enerji layihələrini reallaşdırma siyasəti)
özünün Qərbə təzyiqlərini artırmaq
siyasəti yeridir və Qərbin keçmiş SSRİ məkanına
girişinə əlavə sədlər çəkmək istəyir.
Rusiya öz geoiqtisadi genişlənməsində
radiuslu dalğalar üzrə yayılma strategiyasına
üstünlük verir.
Müasir
Rusiyanın başlıca marağı Qara dəniz-Xəzər
dənizi regionunda, slavyan məkanında, eləcə də
İslam dünyasında güclənməkdən ibarətdir.
SSRİ-nin dağılmasının ardınca və
Rusiyanın zəifləməsindən istifadə edən
ABŞ, ilk növbədə, öz iqtisadi və siyasi
imkanlarından (maliyyə yardımı, transmilli
korporasiyaları vasitəsilə sərmayə qoyuluşunu həyata
keçirmək) yararlanaraq Sovet İttifaqından qopmuş zəif
elementləri öz tərəfinə çəkə bildi.
Xəzər regionu kimi, enerji baxımından zəngin,
sivilizasiyaların toqquşduğu və qovuşduğu,
dünyanın "bel qurşağına" aid olan məkanı
ələ keçirmək uğrunda siyasəti
reallaşdırdı. Xəzər regionuna
ən əlverişli keçid qapısı isə Azərbaycan
oldu. Azərbaycan ABŞ-dan, eləcə də Avropadan Mərkəzi
Asiyaya keçən siyasi dalğalar üçün həm
transmərkəz rolunu oynadı, həm də
transötürücü funksiyanı yerinə yetirdi və bu
gün də həmin siyasət olduğu şəkildə
davam etməkdədir. Bir məsələni
xüsusi olaraq qeyd etmək olar ki, beynəlxalq münasibətlər
sistemi ayrı-ayrı coğrafi məkanlarda yerləşən
elementlərin qarşılıqlı fəaliyyətindən
təşkil edilibdir. Bu baxımdan da
münasibətləri, əlaqələri təmin edən
tellər də elementlərdən keçir. Hər bir coğrafi elementin (subyektin) regional və
qlobal səviyyədə özünəməxsus
transötürücü gücü vardır. Məsələn, Türkiyə bu baxımdan ABŞ
üçün xüsusi əhəmiyyət kəsb edir və
ABŞ-ın Xəzər və Ön Asiyada maraqlarının
təmin edilməsində mühüm əhəmiyyət kəsb
edir. Türkiyə ABŞ üçün
transbirləşdirici və transötürücü element
rolunu oynayır. Nəzərə almaq
lazımdır ki, dünyada mövcud olan siyasi cərəyanlar
ayrı-ayrı elementlərdən (subyektlərdən)
keçir və bu zaman müəyyən maneələrlə
qarşılaşır. Hər bir elementin öz
marağı buna mane ola bilir. Beynəlxalq siyasi cərəyanlar hər bir
coğrafi məkanda eyni səviyyəli həcmə-miqyasa malik
olmur. Belə ki, güc mərkəzləri
aralarındakı aralıq coğrafi məkanlar digər məkanlara
nisbətən xüsusi rol oynayır və bu baxımdan
aralıq elementlər təsir imkanlarına malikdir.
Sivilizasiyaların qarşılaşdığı məkanlar,
məsələn, Latın Amerikası ilə ABŞ sərhədləri,
Qərbi və Şərqi Avropanın aralıq coğrafi məkanları,
Aralıq dənizi-Qara dəniz-Xəzər dənizi
regionları, Qırmızı dəniz-Fars körfəzi
regionları... buradakı elementlər beynəlxalq siyasi cərəyanların
ən çox keçdiyi sahələr və obyektlər
rolunu oynayırlar. Beynəlxalq münasibətlər
sisteminin aparıcı elementləri olan və güc mərkəzləri
hesab edilən dövlətləri, dövlət birlikləri
aralarında rəqabət də əsasən bu aralıq məkanlarda
həyata keçirilir. Bu baxımdan da Rusiya ilə
ABŞ arasında, eləcə də Çin ilə ABŞ,
Çin ilə Rusiya arasında rəqabət mübarizələri
əsasən bu aralıq coğrafi regionlarda mövcud olur. Nəzərə almaq lazımdır ki, bu aralıq məkanlar
öz ümumi iqtisadi potensiallarına, əhalinin
çoxluğuna, dini mərkəzlərin yerləşməsinə
görə, dünya siyasi sistemini həm parçalamaq, həm
də birləşdirmək gücünə malikdir və bu məkanlardan
keçən siyasi cərəyanlar özləri ilə birləşdirici
və dağıdıcı ünsürləri
daşıyırlar.
Dünyanın
"siyasi bel qurşağı" kimi adlandırıla biləcək
regionlar beynəlxalq münasibətlər sisteminin kövrək
hissələridir və bu regionlara ehtiyatlı regionlar kimi
baxmaq lazımdır. Çünki bu regionlardan dünya
sivilizasiyası başlayıb (məsələn, Qədim
Şumer-Akkad sivilizasiyası- Qədim İkiçayarası
sivilizasiya, Misir sivilizasiyası, Ön Asiya mədəniyyəti,
Qədim Yunanıstan, Roma, Çin, Hindistan kimi mədəniyyət
mərkəzləri bizə məlumdur). Dünyanın
səmavi dinlərinin mərkəzləri də bu ərazilərdədir.
Məlumdur ki, dini amillər də beynəlxalq
münasibətlər sisteminin formalaşmasında, beynəlxalq
münasibətlər cərəyanının xüsusiyyətlərinin
formalaşmasında mühüm rol oynayır.
Azərbaycan və
Ermənistan Cənubi Qafqazın subyektləri olaraq, regional
beynəlxalq münasibətlər sisteminin elementləridir.
Azərbaycan Avro-Asiya siyasi cərəyanları
üçün keçid məkan rolunu oynayır. Ermənistan isə fərqli və kiçik imkanlara
malik olan dövlətdir. ABŞ-ın hər
iki dövlətdə strateji maraqları vardır. Lakin
beynəlxalq münasibətlər sisteminin xüsusiyyətlərini
nəzərə almaq baxımından hesab etmək olar ki, bu
maraqların səviyyəsi eyni ola bilməz.
Maraqların təmin edilməsində coğrafi amil, dövlətin
böyüklüyü, o cümlədən iqtisadi vəziyyəti,
xarici siyasətinin xüsusiyyətləri, dövlətin
daxili sabitliyi və s. kimi amillər böyük rol oynayır
ki, bu amillər də tərəflərdə tamamilə fərqli
dərəcədə mövcuddur. Azərbaycan
regionun aparıcı subyekti olaraq ABŞ-a daha yaxın və
faydalı dövlətdir. Belə
elmi-siyasi mövqenin bildirilməsi heç də beynəlxalq
münasibətlərin elementlərinə qarşı fərqli
münasibəti (ayrı-seçkilik) bildirməkdən ibarət
deyil, tamamilə reallıqdan irəli gəlir.
Azərbaycan Ermənistana
nisbətən ABŞ-ın region maraqlarının təmin
edilməsində daha çox əhəmiyyət kəsb edən
bir dövlətdir. Bunu aşağıdakı şəkildə
qısa olaraq əsaslandırmaq olar:
Birincisi, hər bir
element beynəlxalq münasibətlərdə özünəməxsus
qaydada davranış nümayiş etdirir. Beynəlxalq
elementin davranışı onun maraqlarının təmin edilməsinin
yollarını, istiqamətlərini, üsul və
qaydalarını əks etdirir. Hər bir
elementin sistemdə davranışı həmin elementin təmsil
olunduğu xalqın milli xüsusiyyətlərinə əsaslanır.
Beynəlxalq münasibətlərdə humanist
davranış nümayiş etdirən Azərbaycan dövləti
öz xalqının milli xüsusiyyətlərinə cavab verən
hərəkətlər edir. Azərbaycan
dövlətinin beynəlxalq münasibətlər sistemində
xarici siyasətinin başlıca prinsipi, baza xətti beynəlxalq
hüququn hamılıqla tanınmış ümumi prinsiplərinə
yüksək səviyyədə əməl etməkdən
ibarətdir.
İkincisi, Azərbaycan
iqtisadi cəhətdən inkişaf edir və regionun
aparıcı elementidir, kifayət qədər geniş təsir
imkanlarına malikdir.
Üçüncüsü,
Azərbaycan heç bir zaman başqa dövlətin ərazisinə
göz dikmək niyyətində deyil və onun dinc xarakterli
xarici siyasəti bölgədə sülhün təmin
olunması üçün ən gözəl şəraitin
yaradılmasını zəruri edir.
Dördüncüsü,
Azərbaycanın daxili iqtisadi potensialı bu dövlətin
siyasi hakimiyyətlə vətəndaşlar arasında
münasibətlərin normal səviyyədə və məzmunda
tənzimlənməsinə imkan verir, cəmiyyətdə
sabitlik təmin edilir. Bu amil də Azərbaycanda
ABŞ-ın strateji maraqlarının maneəsiz təmin
olunması üçün şərait yaradır.
Beşincisi, Azərbaycanla
Türkiyə arasında mövcud olan strateji tərəfdaşlıq
və qardaşlıq münasibətləri Vaşinqtonun
Ankara vasitəsilə regionda iştirak etməsi
üçün yüksək səviyyədə şərait
yaradır.
Altıncısı,
Azərbaycanın beynəlxalq balanslaşdırma siyasəti ölkədə
böyük dövlətlərin kəskin rəqabətinin
qarşısını alır.
Yeddincisi, Azərbaycan
bir müsəlman ölkəsidir və hər zaman xristian
dünyası ilə İslam dünyası arasında regionda
yaşanacaq əbədi barışığın (dinlərarası
dialoq vasitəsilə) təminatçısı kimi
mühüm rol oynayır.
Səkkizincisi, Azərbaycanda
digər dövlətlərin hərbi bazaları mövcud
deyildir. Azərbaycan beynəlxalq səviyyədə
qlobal silahlanmanın əleyhinədir və müharibələri,
bir qayda olaraq, rədd edir.
Doqquzuncusu, Azərbaycanın
öz təhlükəsizliyini təmin etmək
üçün kifayət qədər gücü vardır və
bu fakt da burada böyük dövlətlərin strateji
maraqlarının "şişməsinə" imkan verə
bilməz. Bu amil də ABŞ
üçün sərfəlidir.
Onuncusu, Azərbaycan
ABŞ və Qərb üçün Rusiyadan yan keçməklə
Xəzərə əlverişli və təhlükəsiz
çıxışı olan yeganə dövlətdir. ABŞ Azərbaycandan dayaq, siyasi xətləri
ötürücü, yayıcı element kimi səmərəli
şəkildə istifadə edə bilər.
Onbirincisi, Azərbaycan
Rusiya və İran sərhədlərində yerləşir və
Şimaldan və Cənubdan gələn təhlükələrin
zərərsizləşdirilməsi üçün siyasi
"yastıq" rolunu oynayır.
Ermənistan isə
ABŞ üçün Azərbaycan qədər müsbət
rol oynaya bilməz. Bunu aşağıdakı şəkildə
izah etmək olar:
Birincisi, Ermənistan iqtisadi cəhətdən
zəif və əhalisinin sayı az olan ölkə kimi
ABŞ-ın Cənubi Qafqazda, eləcə də Xəzər
regionunda strateji maraqlarının təminatı naminə
mövcud beynəlxalq siyasi cərəyanın təminedici-qəbuledici
və ötürücü elementi rolunu oynaya bilməz və
buna onun gücü çatmaz.
İkincisi, Azərbaycan
ərazilərini işğal etdiyinə görə Ermənistan
əsaslı beynəlxalq və regional iqtisadi layihələrdən
təcrid vəziyyətində qalıb. Ölkənin
daxili iqtisadi resurslarının
çatışmazlığı ucbatından bu dövlətin
siyasi hakimiyyətinin öz vətəndaşları ilə
münasibətləri tənzimləmək iqtidarında olmadığına
görə daim qeyri-sabitliyin hökm sürəcəyi bir
subyektə çevrilibdir. Bu baxımdan Ermənistan
ABŞ-ın region maraqlarını təmin etmək
iqtidarında ola bilməz.
Üçüncüsü,
ABŞ Ermənistana dayaq elementi kimi baxarsa, o, beynəlxalq
hüquqa hörmət qoymayan və öz qeyri-normal
davranışı ilə beynəlxalq hüquq
normalarının əksinə siyasət yeridən bir dövlət
olaraq daima Vaşinqtondan işğalı dəstəkləmək
siyasətini tələb edəcək ki, bu amil də
ABŞ-ın dünyada insan hüquqlarının müdafiəçisi
və demokratik ölkə imicinə xələl gətirər.
Dördüncüsü, ABŞ
Ermənistanın işğal siyasətini dəstəkləməklə
bu ölkədə yaşayan erməni lobbisinin həmişəlik
təzyiqləri ilə üzləşmək zərurəti
ilə üzbəüzdür ki, bu da Vaşinqton-Ankara
münasibətlərinin zəifləməsinə səbəb
ola bilər.
Beşincisi,
Rusiyanın nəhəng hərbi bazasını ərazisində
saxlayan və əslində, Rusiyanın "forpostu" rolunu
oynayan Ermənistan ABŞ-ın maraqlarına cavab verəcək
səviyyədə siyasət həyata keçirə bilməz
və gələcəkdə də bu addımı ata bilmək
iqtidarında deyil.
Altıncısı,
Azərbaycan torpaqlarının işğaldan azad olunması
uğrunda hərbi əməliyyatlara başlarsa, Ermənistanın
təqsiri üzündən regionda pozula biləcək sabitlik
ABŞ-ın Xəzər regionunda strateji maraqlarını təhlükə
altında qoya bilər.
Yeddincisi, Ermənistan
daim Rusiyanın Cənubi Qafqazda güclənməsinə xidmət
edəcəkdir ki, bu amil də ABŞ-ın regiondakı
maraqlarına zərbədir. 2008-ci ilin
avqust Gürcüstan hadisələri göstərdi ki, Rusiya
siyasi rəqabətdə ABŞ-a qalib gəldi. Moskvanın regionda geosiyasi dayaqlarının sayı
artdı.
Səkkizincisi, Rusiya
ilə Ermənistan arasında münasibətlər dəmir əsasında
qurulub və ABŞ bu münasibətləri yaylı əsaslara
keçirə bilməz. Ermənistan daim
Rusiyadan zəncir kimi sallanacaqdır ki, bu da ABŞ-ın Xəzər
regionunda dövriyyəli siyasət cərəyanına mənfi
təsirlərini göstərəcəkdir.
Yuxarıda qeyd edilənləri nəzərə
alaraq demək olar ki, ABŞ Türkiyəni Ermənistanla sərhədi
açmağa, yaxud hər hansı digər əlaqələr
qurmağa təhrik etməklə Azərbaycanı incik sala və
onu Rusiya yönümlü addımlar atmağa təhrik edə
bilər. Odur ki, ABŞ beynəlxalq siyasi şəraiti
və gedişatı düzgün qiymətləndirərək
özünün Azərbaycana qarşı siyasətini birmənalı
və real əsaslar üzərində qurmalı və rəsmi
Bakını regionda ən birinci strateji müttəfiqi hesab
etməlidir.
Elşən
NƏSİBOV,
politoloq
Xalq qəzeti.- 2010.- 27 avqust.- S. 4.