Ermənistan
prezidenti Serj Sarkisyanın "Gorus teatrı"ndakı
benefisi və bu şouya dair bəzi xatırlatmalar
(əvvəli qəzetin
1 dekabr 2010-cu il tarixli sayında )
1886-cı
ildə Yelizavetpol quberniyasının Zəngəzur qəzasında
326 kəndin 149-da azərbaycanlılar, 91 kəndində
kürdlər, cəmi 81 kəndində isə ermənilər
yaşayırdılar. 1891-ci ildə İrəvan
quberniyasında 661,6 min nəfər əhali
yaşayırdı. Bu əhalinin 270,4 mini
(41%) azərbaycanlı idi. 1893-cü ildə bu ərazidə
azərbaycanlı əhalinin sayı 276 min, 1897-ci ildə isə
313 min nəfər idi.
Rus tarixçisi S.Qlinka ermənilərin Cənubi Qafqaza,
o cümlədən Azərbaycan torpaqlarına
köçürülməsində Qafqazdakı rus
qoşunlarının baş komandanı qraf Paskeviç
İrəvanskinin sevimlisi erməni polkovniki Lazarevin xidmətlərini
xüsusi qeyd edir. Qlinka yazır: "1827-ci ilin avqustunda Paskeviç qalib
ordunun komandanı kimi Təbrizə daxil oldu. Təbriz
və onun ətrafındakı əyalətlərdə erməni
əhalisinin Rusiya tərəfə cəlb olunmasında
polkovnik Lazarevin yaxından köməyini nəzərə
alaraq Paskeviç onu Təbriz şəhərinə komendant təyin
etdi. Lazarevin yanına gələn ermənilər
ondan xahiş edib bildirirdilər ki, əlahəzrət
imperatora çatdırın ki, onun səltənətində
yaşamağa və ölməyə şad olardıq.
Xoy şəhərindən olan ermənilər daha qabağa
gedərək bildirirdilər: "Biz İranın
çörəyini yeməkdənsə, Rusiyanın ot-ələfini
yeməyə hazırıq".
Polkovnik
Lazarev İranda yaşayan erməni əhalisinə müraciətində
deyirdi: "Özünüzə seçəcəyiniz yerlərdə
- İrəvanda, Naxçıvanda və Qarabağda dövlət
hesabına əkilib becəriləcək bol məhsullu torpaq
alacaqsınız. Siz hər cür vergilərdən 6 il müddətinə azad olunursunuz. Türkmənçay
müqaviləsinə görə, 5 il
müddətində İrandakı əmlakınızın
satılması üçün burada vəkil qoya bilərsiniz.
Orada (Azərbaycan torpaqlarında-A.İ.)
xristianlarla məskunlaşmış yeni vətən
tapacaqsınız". Ermənilərin
köçürülməsinə rəhbərlik edən
Lazarev özü də etiraf edir ki, bu torpaqlar çar
Rusiyası tərəfindən ermənilərə verilən
yeni vətəndir. Polkovnik Lazarev qraf Paskeviçə
göndərdiyi hesabatda yazırdı: "1828-ci il
fevralın 26-da fəaliyyətə başladığım
gündən əlahəzrətdən on dörd min manat
qızıl pul və 400 min manat gümüş pul
almışam. Təkcə Naxçıvan
şöbəsinə verdiyim qızıl pula 8249 xristian ailəsi
köçürmüşəm". 1806-cı
ildən sonra İrəvan xanlığı ərazisində
500 azərbaycanlı ailəsi doğma yurdunu tərk edərək
Qarsa qaçmağa məcbur edilmişdi.
Şopenin hesablamalarına görə, İrəvan
xanlığı ruslar tərəfindən işğal olunana
qədər burada 2984 azərbaycanlı ailəsi
yaşayırdı. İşğaldan sonra əyalətdəki azərbaycanlı
ailələrin sayı 3,5 dəfə
azalaraq cəmi 847 ailə qalmışdı.
İki-üç il ərzində əyalətdən
2137 azərbaycanlı ailəsi qonşu İrana və
Osmanlı ərazisinə köçməyə məcbur
olmuşdu. 1832-ci ildə İrəvan şəhərində
müsəlmanların sayı 7331 nəfərə enmişdi.
1854-cü ildə isə burada 3163 nəfər
azərbaycanlı qalmışdı.
Erməniləri dilə tutaraq İrəvan və
Naxçıvan vilayətlərinə köçürmək,
bu yolla həmin vilayətlərdə demoqrafik vəziyyəti
ermənilərin xeyrinə dəyişməklə Cənubi Qafqazı
müstəmləkə halına salmaq çarizmin
xristianlaşdırma siyasətinin konkret təzahürü
idi.
1828-1829-cu illər rus-türk müharibəsindən dərhal
sonra İrandan 23098, Osmanlıdan 20324 erməni
köçürülərək əvvəllər azərbaycanlılar
yaşayan kəndlərdə məskunladırıldı.
XIX əsrin birinci yarısında Şimali Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrində başlanmış
qaçqınlıq və köçkünlük çar
Rusiyasının müstəmləkəçilik siyasətinin,
milli ədavətin, aramsız müharibələrin bilavasitə
nəticəsi idi. Azərbaycanlı əhalinin məcburiyyət
üzündən Şimali Azərbaycanı tərk etməsi
xristianlaşdırma siyasətinin gerçəkləşməsinə
daha geniş imkanlar açırdı. İrəvan
xanlığı Rusiyaya qatılandan sonra buradan 2137 ailə,
Qazaxdan 1817-1831-ci illərdə 2306 ailə, Qubadan 1796-1810-cu
illərdə 10334 ailə, Şəmşəddindən
1804-1817-ci illərdə 11478 ailə, Borçalıdan
1804-1807-ci illərdə 15354 ailə, Naxçıvandan 1400
ailə didərgin salınmışdı. 1805-1813-cü illərdə təkcə
Qarabağı məcburi tərk etmiş azərbaycanlı ailələrin
sayı 4845-dən çox idi. Uzun illər Bizansın
hökmranlığı altında yaşayan ermənilərin
vəziyyətini erməni tarixçisi Urfalı Matevos belə
təsvir edir: "Ermənilər zülm-əsarət
altında qalmışdı. Bütün məmləkət
qan içində idi". Dini
inanclarına görə ermənilər ciddi təqibə məruz
qalırdı. Erməni katolikosları, din
xadimləri Bizansdan sürgün edilirdi. Bütün
təqiblərə baxmayaraq erməniçiliyi yaşadan, erməni
məsələsini gündəmdə saxlayan kilsə və
din oldu. VI əsrdə Roma kilsəsindən
ayrılan ermənilər Qüdsdə yeni bir patriarxlıq
yaratdılar. 993-994-cü illərdə
Roma ordusu erməniləri qılıncdan keçirdi, sağ
qalanları əsarət altına aldı.
Erməni kilsəsi Roma təhlükəsindən xilas
olmaq üçün Səlcuq sultanı Alp Arslana müraciət
etdi. Sultan erməniləri öz himayəsinə alaraq,
onları təhlükədən xilas etdi. Sultan Məlikşah
erməni kilsəsi və monastrların, erməni din xadimlərinin
vəziyyətini yaxşılaşdırmaq haqqında sərəncam
verdi. Ermənilərin dəfələrlə
bizanslarla birləşərək türklərə
qarşı vuruşduqlarına baxmayaraq, Səlcuq və
Osmanlı imperiyalarının hakim dairələri tərəfindən
onların dini inanclarına, adət-ənənələrinə,
həyat tərzi və milli ləyaqətlərinə
heç bir müdaxiləyə yol verilmirdi. Erməni
tarixçilərindən Levon Dabağyan yazırdı:
"Ermənilər indiki dövrdə milli varlıqlarına
görə səlcuq və osmanlı türklərinə
borcludurlar. Bizansların və ya başqa avropalıların əlində
qalsaydıq, erməni adı bu gün sadəcə tarix
kitablarında saxlanılan bir ad ola bilərdi"
Səlcuqlardan sonra hakimiyyətə gələn
Osmanlı dövləti də ermənilərin sülh və
rifah şəraitində yaşaması üçün hərtərəfli
imkan yaratmışdı. Bursa paytaxta çevriləndən
sonra ermənilərin Bizansın təhlükəsindən
xilas olması üçün Orxan bəy onların bir etnos
kimi Anadoluda yaşamalarına icazə verdi.
İstanbul fəth ediləndən sonra erməni
katolikosluğu bura köçürüldü.
XVII əsrin 30-cu illərində Osmanlı imperiyası əvvəlki
qüdrətini saxlamaq iqtidarında deyildi. Ermənilərin
bir qismi Roma kilsəsinin təsiri altında kotolikliyi qəbul
etdi. İngilislər 1840-ci ildə
Qüdsdə erməni protestant kilsəsini tikməyə icazə
aldılar. 1846-cı ildə ingilislərin
təkidi ilə İstanbulda erməni protestant icması təşkil
edildi. XIX əsrdə Osmanlı imperiyası qriqoryan,
protestant və katolik ermənilərin din və məzhəb
mücadiləsinin girdabında ikən Qərb dövlətləri
və çar Rusiyası bu dövlətin parçalanması
üçün planlar cızır, erməni şovinizminin dirçəlməsi
üçün ciddi səy göstərirdilər.
Osmanlı imperiyasının üç qitədə
geniş ərazilərə sahib olması Qərb dövlətlərini
və Rusiyanı ciddi narahat edirdi. 1829-cu ildə Rusiya ilə
Osmanlı dövləti arasında bağlanmış
Ədirnə sülhü Rusiyanın iddialarını tam təmin
edə bilmədi. Doğrudur, Ədirnə
sülhünün 14-cü maddəsinə görə, erməni
əhalisinin Cənubi Qafqaza, o cümlədən Azərbaycan
torpaqlarına köçürülməsi rəsmiləşdirildi.
10 minlərlə erməni ailəsinin Osmanlı
dövləti ərazisindən Azərbaycan torpaqlarına
köçürülməsi Rusiyanın Osmanlı ərazisində
"Qərbi Ermənistan" dövlətinin
yaradılmasına olan marağını artırdı. Lakin 1853-1856-cı illər Krım müharibəsində
Rusiyanın məğlub olması ona bu planını
reallaşdırmağa imkan vermədi. Krım
müharibəsində Osmanlı dövləti ilə müttəfiq
olan İngiltərə və Fransa ermənilərin əli ilə
bu ərazidə nüfuz sahibi olmağa
çalışırdılar.
1878-ci
ilin martında erməni patriarxı Nerses Varjapetyan İngiltərənin
İstanbuldakı elçisi Loyarda müraciətində
deyirdi: "Bir il bundan əvvəl bizim Osmanlı üsul-idarəsindən
heç bir şikayətimiz yox idi. Lakin
Rusiyanın bu son zəfərləri vəziyyəti dəyişdirdi.
İndi biz də Qərbdə müstəqil bir
Ermənistana sahib olmaq istəyirik. Əgər
siz yardım etməsəniz, biz bu istəyimizi gerçəkləşdirmək
üçün Rusiyaya müraciət etməli
olacağıq". Loyardın, bəs
harada, hansı torpaqları ələ keçirib Ermənistan
yaradacaqsınız-sualına patriarx Van, Sivas, Diyarbəkir,
Kilikiya vilayətlərinin adını çəkdi. İngilis elçisi bu yerlərin heç birində
ermənilərin çoxluq təşkil etmədiyini
xatırlatsa da patriarxı fikrindən döndərə bilmədi.
1878-ci ilin aprelində Nerses Varjapetyan İngiltərənin
xarici işlər naziri Solsberiyə göndərdiyi məktubda
öz məqsədini daha açıq şəkildə
bildirirdi: "Ermənilərin türklərlə bir yerdə
yaşaması artıq imkansızdır. Bərabərlik, ədalət,
vicdan azadlığı ancaq xristian dövlətlərində
bərqərar ola bilər. Burada
müsəlman üsul-idarəsini xristian üsul-idarəsi əvəz
etməlidir. Qərbi Anadolu və Kilikiya
xristian dövlətinin ərazisi olmalıdır. Türkiyə erməniləri bunu istəyirlər".
1877-1878-ci illərdə yeni rus-türk müharibəsi
başladı.
Rusiya tərəfi müharibədən qalib
çıxaraq atəşkəs şərtlərinin
müzakirəsinə başladı. Dünyanın
müxtəlif ölkələrinə səpələnmiş
ermənilər çar II Aleksandrdan özlərinin Qərbi
Ermənistan adlandırdıqları ərazinin Osmanlıdan
alıb Rusiyaya birləşdirilməsini xahiş edirdilər.
Çox maraqlıdır ki, belə məzmunda
olan məktubların əksəriyyəti Rusiya
imperiyasının tərkibində olan Tiflisdən, Gəncədən
və Bakıdan təşkil edilərək göndərilirdi.
Osmanlı ərazisindəki ermənilər yazırdılar:
"Şərq xristianları olan biz ermənilər Qərb
xristianları kimi Rusiyanın köməyi sayəsində
müstəqillik əldə etmək istəyirik".
Osmanlı dövlətinin məğlubiyyətindən
fürsət kimi istifadə edən ermənilər Osmanlı ərazisində
erməni dövlətinin yaradılması ilə bağlı
hazırladıqları layihəni gizlincə imperator II
Aleksandra, xarici işlər naziri Qorçakova və Osmanlı
dövləti ilə danışıqlar aparan qraf İqnatevə
çatdırdılar. Təkliflər
aşağıdakılardan ibarət idi:
1."Qərbi
Ermənistan" Şərqi Ermənistanla birləşdirilsin,
2.Müstəqil Ermənistan Rusiyanın himayəsində qalsın,
3."Qərbi
Ermənistan" Osmanlı dövlətinin tərkibində
qaldığı təqdirdə rus qoşunları islahatlar
keçiriləndən sonra buradan getsinlər.
San-Stefanoda sülh danışıqları aparan tərəflər
arasında mübahisə doğuran maddələrdən bir
neçəsi Osmanlı ərazisində yaşayan ermənilərlə
bağlı idi. Müqavilənin 16-cı maddəsinə
görə Osmanlı dövləti ermənilər yaşayan ərazilərdə
vaxt itirmədən, dərhal islahatlar keçirməli, ermənilərin
təhlükəsizliyini təmin etməli idilər. 25-ci maddəyə görə, rus qoşunlarının
6 ay ərzində Osmanlı ərazisindən
çıxmasına qədər erməni vilayətlərində
islahatlar başa çatdırılmalı idi. Müqavilənin 27-ci maddəsinə görə,
müharibə zamanı ruslara köməklik göstərmiş
ermənilərin cinayət məsuliyyətinə cəlb
olunmayacağına təminat verilirdi.
Beləliklə, XIX əsrin II yarısında erməni məsələsi
çar Rusiyası ilə Qərb dövlətləri
arasında Osmanlı dövlətinə təzyiq göstərmək
üçün böyük bir siyasi karta çevrildi. San-Stefano
sülhünə görə, Osmanlı imperiyası onun
üzərinə qoyulmuş təzminatı ödəyə
bilmədiyi üçün təzminat əvəzi kimi Qars,
Ərdəhan, Batum, Alaşkerd vadisi və Bəyazid qəzasını
Rusiyaya verməyə məcbur oldu. Çar
Rusiyası ermənilərə quberniya müstəqilliyi vermək
qərarına gəlmişdi. Rusiyanın
köməyi ilə Osmanlı ərazisində ermənilərin
müstəqil dövlət yaratmaq xülyaları
reallaşmaq üzrə idi. Xoşbəxtlikdən,
Qərb dövlətlərinin San-Stefano müqaviləsinin
şərtlərinə siyasi qısqanclığı ermənilərin
bu planlarını alt-üst etdi. Əslində,
Qərb dövlətləri Osmanlının uğursuzluğu
ilə yox, Rusiyanın Balkanlarda qazandığı siyasi
nüfuzu ilə barışmaq istəmirdilər. Buna görə də 1878-ci ilin yayında
Avstriya-Macarıstan, Almaniya, İngiltərə, Fransa,
İtaliya və Osmanlı nümayəndələrinin
iştirak etdiyi Berlin Konqresi çağırıldı.
Uzun müzakirələrdən sonra San-Stefanoda
ermənilərlə bağlı qəbul olunmuş 16-cı
maddə 61-ci maddə ilə əvəz edildi. Bu maddəyə görə, rus ordusu Qərbi Ermənistan
adlandırılan Osmanlı ərazisini dərhal tərk etməli
idi.
Ümumiyyətlə, bu fakta xüsusi diqqət yetirmək
lazımdır ki, ermənilərin yaşadıqları ərazidə
çoxluq təşkil etmələri heç bir zaman
mövcud olmamışdır. Nə Osmanlı, nə İran, nə
də Rusiya ərazisində elə bir vilayət
olmamışdır ki, ermənilər əhalinin üçdə
birindən çox olsunlar. Faktiki olaraq ermənilər
yaşayan vilayətlərdə böyük
üstünlüyü türklər, kürdlər və
başqa etnik qruplar təşkil etmişlər.
Berlin Konqresinə qədər erməni nümayəndə
heyətinin Avropada döymədiyi qapı qalmadı. Erməni
nümayəndə heyəti İtaliya, Fransa və İngiltərədə
öz planlarını gerçəkləşdirə bilmədiyini
yəqin edib Almaniyaya pənah gətirdi. Konqresin
sədri Bismarka erməni nümayəndələrinin onunla
görüşmək istədyini bildirdi. Bismarkın
cavabı çox sərt oldu: "Bütün erməniləri
Pomeranlı bir əsgərin sümüyünə dəyişmərəm".
Ermənilərin alman imperatoru I Vilhelmlə
görüşmək arzuları da boşa çıxdı.
Avropa ölkələrinə danışıqlara gedən erməni
nümayəndə heyətinin başçısına: Siz
Konqres iştirakçıları ilə hansı dildə
danışacaqsınız sualına cavabında:
Hamının çox asan başa düşdüyü bir
dildə - ağlayıb, göz yaşı tökəcəyəm,
- demişdi. Ermənilərin Avropa ölkələrində
apardıqları danışıqlar heç bir nəticə
vermədi. Berlin Konqresini
çağıran Avropa dövlətləri öz
maraqlarını təmin edən qərarlar qəbul etməklə
kifayətləndilər.
Hadisələrin bu şəkildə cərəyan etməsi
ilə barışmaq istəməyən ermənilər məsələnin
həlli yolunu Osmanlı dövlətinə qarşı qiyam və
terrora başlamaqda görürdülər. Erməni məsələsini
silahlı vasitələrlə həll etməyə
çağıran komitə, təşkilat və cəmiyyətlər
şəbəkəsi Avropanı, Kiçik Asiyanı,
Qafqazı və Rusiyanın iri şəhərlərini
bürüdü. "Hnçaq" və
"Daşnaksütyun" partiyaları terrorçu fəaliyyətə
başladılar. 1878-1884-cü illərdə
Zeytunda ermənilər tərəfindən iki dəfə
silahlı üsyana cəhd göstərildi. 1884-cü ildə Sasunda, 1895-ci ildə Zeytunda və
1896-cı ildə Vanda Osmanlı dövləti əleyhinə
silahlı qiyamlar təşkil edildi. Osmanlı
dövləti Qərb dövlətlərinin və Rusiyanın
təzyiqlərinə baxmayaraq, çətinliklə də
olsa bu qiyamları yatıra bildi.
Öz məkrli planlarını Anadoluda reallaşdıra
bilməyən erməni dəstələri Cənubi
Qafqazı öz maraq dairələrinə daxil etdilər. Belə ki,
yüz minlərlə erməni Osmanlı ərazisindən Azərbaycan
torpaqlarına köçərək erməni məsələsini
Rusiyanın himayəsi altında daha tez həll etməyə qərar
verdilər. Belə ki, əgər 1812-1826-cı illərdə
Cənubi Qafqazda 51530 nəfər, yəni bütün əhalinin
9,37 faizi qədər erməni
yaşayırdısa, 1897-ci il siyahıyaalmaya görə ermənilərin
sayı artaraq 784346 nəfərə çatmışdır.
Rəsmi mənbələrin birində qeyd olunur
ki, Rusiyanın tərkibinə daxil edilən İrəvan və
Naxçıvan əyalətlərində 1829-1832-ci illərdə
əhalinin tərkibində kəskin dəyişikliklər
hiss olunmağa başladı. Bu əyalətlərdə
yaşayan müsəlman əhalisinin böyük bir hissəsi
İran və Türkiyəyə köçməyə məcbur
oldu. Köçən müsəlman əhalisinin
evlərində İrandan 35 min, Türkiyədən isə 22
min erməni əhalisi yerləşdirildi. Halbuki, rus
istilasına qədər İrəvan əyalətində
müsəlmanların sayı 49875 nəfər, köhnədən
yaşayan ermənilərin sayı 20073 nəfər,
köçürülən ermənilərin sayı isə
45200 nəfər oldu. Naxçıvan əyalətində isə
müsəlmanlar 17138 nəfər, köhnədən
yaşayan ermənilər 2690 nəfər,
köçürülən ermənilər 10670 nəfər,
Ordubad dairəsində müsəlmanlar 7247 nəfər, yerli
ermənilər 2398 nəfər, köçürülən
ermənilər isə 1340 nəfər olmuşdur. Ermənilər
Cənubi Qafqazda, o cümlədən İrəvan
quberniyasında azərbaycanlı əhalini öz
torpaqlarından sıxışdırıb çıxarmaqla,
boşaldılmış torpaqlara erməniləri yerləşdirərək
öz mənfur planlarını həyata keçirməyə
çalışırdılar. XX əsrin əvvəllərində
bu proses daha da sürətləndirildi. M.S. Ordubadi
yazırdı: "1905-1906-cı illərdə ermənilər
təkcə İrəvan və Yelizavetpol quberniyalarında
200-dən çox müsəlman kəndini dağıdıb
yerlə-yeksan etmişdilər".
Daşnakların dənizdən-dənizə erməni
dövləti yaratmaq arzusu I Dünya müharibəsi ərəfəsində
daha geniş miqyas aldı. Birinci dünya
müharibəsi ərəfəsində Osmanlı dövlətinin
3-cü ordusuna rəhbərlik edən Ənvər paşa
Ərzurumda erməni liderləri ilə görüşündə
yəqin etdi ki, ermənilər müharibə başlanacaq təqdirdə
Osmanlı dövlətinə xəyanət edəcəklər.
Çünki, çar Rusiyası gələcəkdə
müharibənin nəticəsindən asılı olaraq
Osmanlı ərazisində erməni muxtar dövlətinin
yaradılmasına təminat verməklə, bu ərazidə
yaşayan erməniləri Türkiyəyə qarşı
müharibəyə cəlb edə bilmişdi. Birinci dünya müharibəsi ərəfəsində
çar II Nikolayın Qafqaza gəlişi və ermənilərə
osmanlılara qarşı əməkdaşlıq təklif etməsi
məsələni daha da ciddiləşdirdi. Çar
Tiflisdəki nitqini: "Qoy, rus bayrağı altında üzən
gəmilər Bosfor və Dardanel boğazlarında sərbəst
hərəkət etsin. Qoy, erməni xalqı
Rusiyanın köməyi ilə Osmanlı ərazisində
öz müstəqil dövlətini qura bilsin. Çar hökumətinin himayəsi altında qan
qardaşlarınızla birləşərək, nəhayət,
hürriyyət və ədalət nemətlərinə
qovuşacaqsınız. Ermənilərin sədaqətinə
inanıram, erməni xalqını xoş gələcək
gözləyir. Sizi əmin edirəm,
arzunuz yerinə yetiriləcək" kəlmələri ilə
bitirdi.
Beləliklə, çar II Nikolayın bu qərəzli və
təhrikedici çıxışı ermənilərin Rusiya
tərəfindən Türkiyəyə qarşı müharibədə
iştirak etməsini təmin etdi. Türk
torpaqlarının işğalına və əhalisinin məhv
edilməsinə hazırlaşan erməni silahlı birləşmələri
erməni kilsəsindən xeyir-dua aldılar.
Çarın bu bəyanatından sonra, ermənilərin
bir qismi Osmanlı torpaqlarına soxulan rus ordusuna qoşuldu, bir
hissəsi isə mallarını və mülklərini sataraq
könüllü erməni dəstələrinə
yazıldı.
Dinc türk əhalisnə qarşı həyata
keçirilən qırğınlarda fəal iştirak edən
ermənilər bölgəni yaxşı
tanıdıqları üçün həm ruslara bələdçilik
edir, həm də təxribatlar törətməklə məşğul
olurdular.
1914-cü
il noyabrın 1-də rus ordusu Qafqaz istiqamətində
Osmanlı sərhədlərini keçdi. Qars, Ərdəhan
və Batum uğrunda döyüşlərdə hər iki tərəf
böyük itki verdi. Lakin
Sarıqamış yaxınlığındakı
döyüşdə bir tərəfdən sərt
qış, o biri tərəfdən rus ordusunun daha
güclü hazırlığı türklərdən 90 min əsgər
və zabitin əsir alınması ilə nəticələndi.
Rus ordusunun Şərqi Anadoluya daxil olması ermənilərin
türklərə qarşı kütləvi qırğın
törətməsi üçün şərait yaratdı.
Rus ordusunun tərkibindəki ermənilər
yerli ermənilərlə birləşərək heç bir
günahı olmayan yüz minlərlə dinc əhalini qətlə
yetirir və onları öz dədə-baba yurdlarından didərgin
salırdılar. 1915-ci ilin yanvarında
Sarıqamış, 1916-cı ilin fevralında Ərzurum,
martda İsfahan, apreldə Trabzon, mayda Xoy və Dilman, iyunda
Ərzincan, avqustda isə Muş rus ordusu və erməni
silahlı birləşmələri tərəfindən
işğal edildi. Ermənilər müsəlman
kəndlərini qarət edir, yandırır, əhalini fərqinə
varmadan qılıncdan keçirirdilər. Dinc əhalini zorla evlərə, məscidlərə
dolduraraq diri-diri yandırırdılar. Qocaları
və uşaqları torpağa basdırır, hamilə
qadınların qarnını yırtıb körpələri
çıxarıb boğurdular və anaları öz
balalarının ətini yeməyə məcbur edirdilər.
Kazım Qarabəkir paşa ABŞ generalı Harborda göndərdiyi
məktubda yazırdı: "Azad etdiyimiz şəhərdə
dəhşətli bir mənzərə ilə
rastlaşdım. Şəhərdə sağ
qalmış heç kimə rast gəlmədim. Bütün uşaqların bədənləri
süngülərlə dəlik-deşik edilib. Qocaları və qadınları zirzəmilərə
doldurub diri-diri yandırıblar, gəncləri balta ilə
şaqqalayıb asıblar. Həmvətənlərimin
bu faciəsi insanın qəlbinə dağ çəkir..."
Müharibə dövründə Daşnaksütyun
Partiyası tərəfindən hazırlanmış təlimatlar
hər bir erməni əsgərinə
ünvanlanmışdı. Təlimatda deyilirdi:
" -
Osmanlı sultanının səfərbərlik elanı ilə
silah altına çağrılan ermənilər bu
çağırışa uymamalı və ətrafdakı
başqa xalqların da orduya qatılmasına mane
olmalıdır;
- hansı vasitə ilə olursa-olsun, silah
altına alınmış ermənilər orduda fərarilik
edib erməni könüllü birləşmələrinə
qatılmalıdırlar;
- rus qoşunları sərhədi keçər-keçməz
bütün erməni silahlı birləşmələri rus
ordusuna qoşularaq Osmanlı ordusuna hücum etməlidir;
- cəbhə arxasında iki yaşından
yuxarı bütün müsəlmanların hər vasitə
ilə qətlə yetirilməsi həyata keçirilməlidir;
- müsəlmanların mal və
mülkünü ələ keçirmək və ya
yandırıb məhv etmək lazımdır;
- ermənilər tərk edəcəkləri evlərini,
əkin sahələrini, kilsə və xeyriyyə evlərini
yandırıb, bunların müsəlmanlar tərəfindən
törədildiyini bütün dünyaya yaymalıdırlar;
- rəsmi dövlət dairələri məqsədyönlü
şəkildə qızışdırılmalı,
osmanlı zabitləri və jandarmaları pusquya salınaraq qətlə
yetirilməlidir;
- cəbhədən yaralı qayıdan
Osmanlı əsgərləri qətlə yetirməlidir;
- dinc əhali yaşadıqları ərazilərdən
köçməyə məcbur edilməlidir;
- bomba və silah emal, tədarük və ya idxal
edərək, bütün ermənilər
silahlandırılmalıdır;
- ermənilərin törətdikləri qiyam və
qətliamları müsəlmanların üstünə
yıxaraq bunların xaricdə nəşrinə nail
olunmalıdır;
-
Osmanlı ərazisində müttəfiq dövlətlərin
xeyrinə casusluq və yönəldici hərəkətlər
edilməlidir.
Ermənilərin yerli əhaliyə qarşı həyata
keçirdikləri bu qırğınlar Osmanlı dövlətini
müəyyən müdafiə tədbirləri görməyə
məcbur etdi.
Belə ki, 1915-ci ilin mayın ortalarında Van,
Bitlis və Ərzurumdan erməni əhalisi döyüş
meydanından uzaqlaşdırıldı. Bununla
da, türklərin rus və ingilislərə qarşı
döyüşlərində ermənilərin
neytrallığı təmin edildi. Eyni zamanda, Osmanlı
dövlətinin hərbi rəhbərliyi türklərə və
digər müsəlmanlara ermənilərə qarşı hər
hansı zorakılıq törətməyi qadağan edən
göstəriş verdi.
1919-cu il yanvarın 30-da Londonda çıxan
"Tayms" qəzeti
yazırdı:"Köçürülən erməni əhalisinin
gələcəkdə öz evlərinə qayıtması və
əmlakına sahib durması üçün Osmanlı
hökuməti tərəfindən xüsusi komissiya
yaradıldı. Komissiyanın işi erməni əhalisinin
siyahıya alınmasından ibarət idi. Komissiyanın
sənədlərində dönə-dönə qeyd olunur ki,
müharibə başa çatandan sonra erməni əhalisi
öz evlərinə qaytarılacaqdır".
Antantanın təbliğat maşını və erməni
millətçiləri sübut etmək istəyirlər ki,
Birinci dünya müharibəsi illərində Osmanlı ərazisində
bir milyondan artıq erməni öldürülmüşdür. Bunun üçün fakt
kimi müharibəyə qədər Osmanlı ərazisində
ermənilərin 2,5 milyon nəfər
olduğu göstərilirdi. Halbuki, Osmanlı
dövlətinin rəsmi məlumatına görə,
müharibəyə qədər bu ərazidə 1.300 min erməni
yaşayırdı. Göstərilən əhalinin
yalnız yarısı döyüş əməliyyatları
gedən ərazidə yaşayırdı. Müharibə
dövründə yarım milyon erməni Türkiyədən
Qafqaza və başqa yerlərə köçmüş,
150-200 min erməni Qərbi Avropa və ABŞ-a mühacirət
etmiş və ehtimal etmək olar ki, ölən əhalinin
sayı 200 min nəfər olmuşdur. Təbii
ki, bu rəqəmin içində təkcə
köçürmə nəticəsində ölənlər
yox, aclıqdan, soyuqddan ölənlər və itkin
düşənlər də vardır.
"Tayms"
qəzeti yazır: "Bu, bir danılmaz həqiqətdir ki,
müharibə illərində Osmanlı ərazisində iki
milyon türkün həyatına son qoyulmuşdur".
Erməni
ideoloqları dünyanı inandırmaq istəyir ki, guya
1915-ci il aprelin 24-də daxili işlər
naziri Tələt paşa erməni əhalisinin dövlət səviyyəsində
qırılmasına dair yazılı göstəriş
vermişdir. Bu günə qədər erməni
ideoloqları həmin sənədin əslini fakt kimi heç
kimə göstərə bilmirlər. Ona
görə ki, belə bir sənəd ümumiyyətlə
yoxdur. Erməni təbliğatı ilə
bağlı ingilis jurnalisti Skotland Liddelin söylədiyi fikirlər
necə də yerinə düşür. 1918-1920-ci illərdə
Cənubi Qafqazda baş verən hadisələri yaxından izləyən
jurnalist yazır: "Ermənilər həmişə özlərinə
savaş axtarırlar, təbliğatlarında bunu
sıxışdırmaq kimi qələmə verirlər. Əslində, bu, onların özlərinin
qazandıqları cəzadır. Daşnaklar
üçün öldürülmüş erməni
çox qiymətlidir. Bu ölüm hadisəsi
təbliğat üçün çoxlu xeyir gətirə
bilər". Skotland Liddel Nuru paşanın
aşağıdakı sözlərini misal gətirir: "Erməni
nə vaxt və necə ölməsindən asılı
olmayaraq başını məzardan qaldırır və
qışqırır: Mən kütləvi qırğın
zamanı öldürülmüşəm".
1920-ci ildə Qərb dövlətlərinin Osmanlı
dövlətini parçalamaq planı təbliğ olunan
dövrdə Aram Andonyanın "Ermənilərin kütləvi
şəkildə öldürülməsi haqqında rəsmi
sənədlər" adlı saxta əsəri də bir
neçə dildə işıq üzü gördü. Aram Andonyan hamını
inandırmaq istəyirdi ki, ingilis qoşunlarının Hələbə
hücumu dövründə o, Osmanlı çinovniki Naim bəylə
görüşmüş və daxili işlər naziri Tələt
paşanın ermənilərin kütləvi şəkildə
öldürülməsi haqqında şifrəli əmrini
ondan almışdır. İngilis dilində nəşr
olunmuş kitabda "rəsmi Osmanlı sənədi"
verilmişdir. Halbuki, fransız nəşrində
bu rəsmi sənədlərin məzmununda, həm də
çapında fərq vardır. Andonyanın
"rəsmi sənədləri" içərisində 14
şəkil verilmişdir. Müəllifdən
şəkillərin əsli tələb olunduqda, o, bunları
itirdiyini bildirmişdi. Andonyanın sənədlərinin
saxta olduğu heç kimə sirr deyil. Çünki
müəllif bu saxta sənədləri tərtib edərkən
müsəlman dövlətləri üçün məcburi
etiket qaydasını belə yaddan çıxarmış,
"Allahın adı ilə başlanan ifadələri"
unutmuşdur. İkincisi, Andonyan saxta sənədlərə
tarix qoyarkən müsəlman təqvimi əvəzinə rum
təqvimindən istifadə etmişdir. Bir
sözlə, Andonyanın bu saxtakarlığı hamıya məlum
olsa da, bir çox dövlətlərin maraqlarına cavab
verdiyindən bu sənədlər bu gün də siyasilərin
diqqət mərkəzindədir. 1919-cu il
Paris Sülh Konfransı dövründə Osmanlı rəhbərlərinin
gizli yazışmaları diqqətlə yoxlanıldıqdan
sonra ermənilərin kütləvi surətdə
öldürülməsi haqqında heç bir sənəd və
əmr tapılmadı. Əksinə, Avropadan gələn
məmurlar belə faktla rastlaşdılar ki,
köçürülən erməni əhalisinin təhlükəsizliyini
təmin etmək üçün Osmanlı dövləti tərəfindən
onlarla əmr və göstəriş verilmişdir.
Amerika
tarixçisi Stenford Corc Şou yazırdı: "Osmanlı ərazisində
müsəlman əhalisinə qarşı ilk
qırğınlar 1915-ci il mayın 14-də
Van şəhərində rus ordusunun iştirakı ilə erməni
dəstələri tərəfindən törədildi. İki gün ərzində şəhərin müsəlman
əhalisi qılıncdan keçirilərək, onlara
olmazın işgəncələr verildi. Osmanlı
ərazisində rus ordusunun himayəsi altında "Erməni
Van dövləti" yaradıldı. Van
soyqırımından sonra erməni və rus birləşmələrinin
Bitlis vilayətinə hücumları başladı. Mosula qədər böyük bir ərazi erməni
daşnak qüvvələrinin işğalı altına
düşdü. 1915-ci il iyulun
ortalarına qədər Van ərazisinə 250 min erməni
köçürüldü. Halbuki, bu ərazidə
50 mindən artıq erməni yaşamamışdı.
1915-ci il iyulun ortalarından etibarən ermənilərin bu ərazilərdə törətdikləri cinayətlərin sayı-hesabı yox idi. İyulun ortalarından sonra Osmanlı ordusunun əks-hücumu nəticəsində geri çəkilən rus-erməni ordusu ilə birlikdə erməni əhalisi də bu əraziləri tərk etməyə başladı. 200 minlik erməni əhalisi rus ordusunun müşayiəti ilə Cənubi Qafqaz istiqamətinə üz tutdu. Düzdür, bir çox yerlərdə bu əhali kürdlərin hücumlarına məruz qaldı. Çünki kürdlər də erməni soyqırımına məruz qalanlardan idilər.
Birinci dünya müharibəsi illərində erməni-osmanlı münasibətlərinə dair həm obyektivlik baxımdan, həm də sənədlərin əksəriyyəti qeyri-müsəlman müəlliflərinə məxsus olduğuna görə, ABŞ Konqresi kitabxanasında saxlanılan "Bristolun sənədləri" diqqəti cəlb edir. Bu külliyyatda qeyd olunur ki, "dəqiq statistik mənbələrdən məlumdur ki, 1912-1922-ci illər ərzində 600 minə yaxın erməni həlak olmuşdur. 1,5-2 milyon erməninin ölümü ilə bağlı fikirlər fərziyyədən başqa bir şey deyildir. Müharibə gedən ərazidə insanların ölümü və itkin düşməsi adi bir haldır". Bristolun sənədlərində göstərilir ki, qeyd olunan dövrdə isə 2,5 milyon türkün həyatına son qoyulmuşdur. Türklərin ölümü və öldürülməsi ermənilərdən daha faciəli olmuşdur.
Yuxarıdakı faktlardan belə nəticəyə gəlmək olar ki, I Dünya müharibəsi illərində Osmanlı ərazisində soyqırıma məruz qalan ermənilər yox, türk-müsəlman əhalisi olmuşdur. Osmanlı ərazisində öz mənfur planlarını reallaşdıra bilməyən erməni silahlı dəstələri geri çəkilərək Azərbaycanın cənubunda, qərbində və şimalında türk-müsəlman əhalisinə qarşı kütləvi qırğınlara başladılar.
Anar
İSGƏNDƏROV, Bakı Dövlət Universitetinin kafedra
müdiri, tarix elmləri doktoru, professor
Xalq qəzeti.- 2010.- 5 dekabr.- S. 4.