"Yazıçının yaradıcılığı

 onun tərcümeyi - halıdır"

 

Atatürk Mərkəzinin geniş iclas salonunda Dünya Azərbaycanlıları Konqresinin Qadınlar Birliyinin təşəbbüsü və təşkilatçılığı ilə yazıçı-dramaturq, Milli Məclisin deputatı Hüseynbala Mirələmovun bu yaxınlarda işıq üzü görmüş "Qırxıncı otaq" kitabının müzakirəsi keçirildi. Tədbirə yazıçı dramaturqun ədəbi fəaliyyətinin açıqlaması ilə başlayan jurnalist Reyhan Mirzəzadə bildirdi ki, Hüseynbala Mirələmovun istər sənədli siyasi-publisistik əsərləri, istər nəsr, istərsə də dram əsərləri həmişə cəmiyyətdə ciddi əks-səda doğurmuşdur.

Hüseynbala Mirələmovun dünya şöhrətli "Molodaya qvardiya" nəşriyyatının "Görkəmli adamların həyatı" seriyasında nəşr etdirdiyi, istedadlı qələminin məhsulu olan "Heydər Əliyev", "İlham Əliyev" və "Zərifə Əliyeva" əsərləri XXI əsr Azərbaycan ədəbi mühitində sənədli siyasi publisistikanın ən parlaq nümunələrindən sayılır. Nahaq deyil ki, yazıçının hər üç əsəri müxtəlif ölkələrin məşhur kitabxanaları, muzeyləri, arxivləri, elm, tədris ocaqları, ziyalıların şəxsi kitabxanalarının ən qiymətli mədəni sərvətinə çevrilmişdir.

XXI əsrin ilk on ilində möhtəşəm bir yaradıcılıq yolu keçmiş H.Mirələmovun siyasi publisistikadakı bu uğurları ilk növbədə onun Heydər Əliyev şəxsiyyətinə, amal və ideallarına, Azərbaycan dövlətçiliyinə, Prezident İlham Əliyevin dövlətçilik siyasətinə inam, etibar və sədaqətinin təcəssümüdür.

Daha sonra R.Mirzəzadə redaktoru olduğu "Qırxıncı otaq" romanının yazıçının hansı məramından ərsəyə gəldiyindən danışaraq bildirdi ki, ədalətə, haqqa xidmət göstərən əsl vətəndaş-hüquqşünas obrazı H.Mirələmovun yaradıcılığının ən müxtəlif mərhələlərində onu düşündürən əsas mövzulardan olmuşdur. O, demokratik, hüquqi dövlət quruculuğunda müstəsna rol oynayan, xalq qarşısında haqqa sədaqət nümunəsinə çevrilən, saxtakarlığa, dünyanın axarını dəyişən yalana, riyakarlığa qarşı barışmaz mübarizə aparan, dünyanın malına tamah salmayıb mərdi-mərdanə mübarizə aparan, insanın şəxsiyyət olması üçün mühüm keyfiyyətlərdən biri kimi vicdan paklığı ilə zirvəyə ucalan Adil Hüseynli obrazını böyük ustalıqla qələmə almışdır.

Ümumən, Hüseynbala Mirələmovun ədəbi yaradıcılığında ali məqsədlərdən biri insanın bu qarışıq və dolaşıq dünyada öz simasını qoruyub saxlaya bilməsinə xidmət etməkdir. Bunun üçün insan və cəmiyyət, insan və sosial həyat arasında çox sərt mübarizə gedir. Kimin qalib gələcəyi, son nəticədə bəşəriyyətin taleyinin kimin ixtiyarına buraxılacağı bütövlükdə hamını düşündürən məsələdir.

Araqon əsərlərinin birində yazır: "Antik qəhrəmanlar əjdahaları məğlub etmiş, kralların qızlarını azad etmiş, Avgi tövləsini təmizləmişlər. Müasir qəhrəmanlar isə bu vaxta qədər heç bir rəssamı, heç bir heykəltəraşı ruhlandırmayan sosial eybəcərliklə mübarizə aparırlar". H.Mirələmovun qəhrəmanları da məhz bu mübarizədən boy verib, oxucu qəlbinə yol tapıb.

Əsərin müzakirəsinin məhz bu məqamında söz, Hüseynbala Mirələmov yaradıcılığına yaradıcı münasibətlə seçilən filologiya elmləri doktoru, professor Nizaməddin Şəmsizadəyə verildi. Bu yaxınlarda məhz yazıçının ədəbi-bədii yaradıcılığından bəhs edən "Yazıçı ömrünə üvertüra" əsərində "Hüseynbala Mirələmov həyatda və sənətdə əbədini ötəridən ayırmağı bacaran adamdır və məhz buna görə də mən onu sevirəm... dost kimi, yazıçı kimi, şəxsiyyət kimi..." yazan N.Şəmsizadə onun əsərlərinə bu gün qadınların daha çox maraq göstərməsini təbii hesab etdi:

- Hüseynbala Mirələmovun yazdıqları onun tərcümeyi-halıdır. Bu nasirin vətənkeşliyini görmək üçün "Xəcalət"i, humanizmini dərk etmək üçün "Cəza"nı, cəsarətinə bələdlik üçün "Qırxıncı otağ"ı, sevgisini duymaq üçün "Gəlinlik paltarını" oxumaq lazımdır.

Onun yaradıcılığında iki üslub öz əksini tapıb. Sərt realist üslub və romantik üslub. Realist üslubdan romantik üsluba keçid həyata münasibətin çoxqütüblüyündən irəli gəlir.

Ona görə Hüseynbala Mirələmov XX əsrin adamı, XXI əsrin yazıçısıdır. O, əsərləri ilə özünü Azərbaycan cəmiyyətinə, cəmisi on ilə tanıtmağı və sevdirməyi bacardı.

Hüseynbala Mirələmov haqqında on beş kitab, beş yüzdən artıq məqalə çap olunub. Və bu yazıların əksəriyyətində o, bir yazıçı kimi təqdir olunur. Bunlar da, bu görüşlər də onu göstərir ki, Hüseynbala Mirələmov çox oxunan, ədəbi-ictimai fikrin diqqət mərkəzində olan bir yazısıdır.

Yazıçının bu gün müzakirə olunan "Qırxıncı otaq" romanı müasir Amerika romanı ilə müqayisə oluna bilər. H.Mirələmov bu romanda ruhu dolaşmış cəmiyyətə ehtiraslı bir müdaxilə edir. Dünyada insan ehtirasından qüdrətli və qiymətli heç nə yoxdur. Alman filosofu Hegel yazırdı ki, "ehtirassız dahiyanə heç nə yaranmır". "Qırxıncı otaq" amansız bir ehtirasla cəmiyyətin sosial-mənəvi ifliclərini açan, onlara milli şüurla etiraz edən, tarixilik duyğusu ilə yazılan əsərdir.

Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində bəlkə də heç vaxt bədii ədəbiyyatın bu qədər kasıbların malı olmadığını vurğulayan N.Şəmsizadə, yazıçı-dramaturqun məhz belə bir dövrdə beyinlərdən laqeydlik qayğısını, qəlblərdən ətalət pərdəsini qoparıb atdığını onun cəmiyyətin saflaşması uğrunda mübarizəsi kimi qiymətləndirdi.

C.Məmmədquluzadə deyirdi ki, "Sözün düzünü danışmaq hünərdir". Biz çoxdan bu sözün fərqinə varmırıq. Amma H.Mirələmov bizim, hətta bütöv bir cəmiyyətin görmək istəmədiyi düzü, həqiqəti çox sərt şəkildə, çəkinmədən, cəsarətlə ortaya qoyur.

Bizim nağıllarda qəhrəman otuz doqquz otağı aça-aça gəlib yetişir bütün sirlərin gizləndiyi qırxıncı otağa. Adil Hüseynlinin yazdığı taleh kitabının adı "Qırxıncı otağın sirri" adlanır. Adil 40 il hakimlik edir, romanda sirlərin hamısı Şahin Verdiyevin oturduğu 40-cı otaqda sökülüb açılır. Cinayətkar hakim Şahin Verdiyevin 40-cı otaqda oturması nağıllarda divin gözəl qızın dizinə baş qoyub yatması ilə eyni assosasiya yaradır. Ədalət uğrunda mübarizə aparan qoca hakim 40-cı otağı dağıtsa da, özü də cəmiyyətdə baş verməkdə olan terrordan yaxa qurtara bilmir...

Adil Hüseynli sürdüyü şərəfli ömrün xatirələrinin iztirablarını yaşayır. Həzzini ötüşdürməyə macal tapmır. Qırx il hakimlik etdiyi "Ədalət sarayının kiçik hücrəsinə çəkilib", "zülmün, halallığın kökü hardadır, ilahi, göydəmi, yerdəmi?!" - kimi düşüncələr içində çırpınarkən, ümumi şöbədə işləyən qız ona qadın həbsxanasından göndərilən bir məktub verir. Bu, zorən cinayətkara çevrilən Cahan Axundovanın "Könül dəftəri" idi. Buradan da roman içindən roman başlanır.

Cahanın "Könül dəftəri" ilə yazıçı Hüseynbala Mirələmov gözəl və bədbəxt bir qadının taleyi prizmasından cəmiyyətin sosial-mənəvi ifliclərinə işıq salır, xərçəng kimi insan talelərini öz amansız məngənəsinə almış psixoloji ifliclərin maddi bağlarını, tilsimli düyünlərini inadkar bir inamla açmağa nail olur.

Hüseynbala Mirələmov Cahan obrazında mənəvi təmizliyin ilahi abidəsini, dövrün və dəyanət mələyinin əfsanəvi timsalını yaradır. Yazıçının "Qırxıncı otağ"ı həm də terror əleyhinə yazılmış və insanın yaşamaq haqqını təsdiq edən talelər romanıdır. Əsər kəsişən, çarpazlaşan talelərin xoşbəxt sonluğu ilə bitir. Fəqət ölümsüz, qurbansız da ötüşmür.

Professor N.Şəmsizadə müzakirə mövzusu olan kitabda yer almış "Qumru yumurtaları" povestinə də münasibətini bildirdi. "Qumru yumurtaları" yazıçı Hüseynbala Mirələmovun bir gəncin taleyinə yazdığı elegiyadır. Müəllifin bu əsərindən sonra mənə bir daha aydın oldu ki, Hüseynbala Mirələmov zahirən göründüyündən çox-çox dərin adamdır".

"Qırxıncı otaq" kitabı haqqında fikirlərini müzakirə iştirakçılarına yazıçı-publisist Nahid Hacızadə də özünəməxsus şəkildə çatdırdı:

- Mən elə bilirəm ki, bu gün çox həvəslə müzakirəsinə toplaşdığımız Hüseynbala Mirələmovun "Qırxıncı otaq" kitabı haqqında ən səmimi sözləri, sağ qalsaydı, dostum, həmkarım Əlibala Hacızadə deyəcəkdi. Əlibala müəllim həm bir insan, həm də bir filosof yazıçı kimi Hüseynbala Mirələmovun vurğunu idi. Yadımdadır, o yazıçının "Xəcalət" və "Yanan qar" əsərlərini oxuyandan sonra Hüseynbalanın uğuruna sevincindən gözü yaşarmışdı.

Bu gün yazıçı dostumuz yenə öz "Qırxıncı otağ"ı ilə ədəbi ictimaiyyəti silkələdi. Kitabı ələ alırsan, əl sevinir, baxırsan göz sevinir, oxuyursan ürək sevinir. Bu kitab gözəl bir fransız atalar sözü ilə başlayır: "Həyat göy qurşağına bənzəyir: onun rənglərini görmək üçün günəş və yağış lazımdır". Hüseynbala Mirələmovun bu əsərində günəş də, yağış da, sevinc də, göz yaşı da var.

Yazıçı xeyirxah adam olmalıdır. Belə olmasa, Hüseynbala Mirələmov yaşadığımız cəmiyyətin naqisliklərini, ziddiyyətlərini, sosial bəlalarını açıb göstərməzdi. Yazıçı, eyni zamanda, bir insan kimi ədalətlidir. Süleyman peyğəmbərin vəziri Asəfin üzüyünün üstünə belə bir kəlam yazılmışdı: "Ədalətli olana Allah da mərhəmət göstərir". Ədaləti olmayan, haqq tanınmayan cəmiyyətdə mərhəmət olmaz. Bu, böyük, bəşəri problemdir. Bütün böyük problemlər isə böyük sevgi tələb edir. Hüseynbala müəllimdə bu ilahi sevgi var.

Filologiya elmləri doktoru, professor, şairə Firuzə Məmmədli isə yazıçı dramaturq Hüseynbala Mirələmovun klassik Azərbaycan nəşrinin ənənələrinə sadiq qalaraq dilin saflığına necə böyük qayğı ilə yanaşdığından bəhs etdi:

- Yazıçının əsərlərində hər bir surətin öz intonasiyası var. Onları fərqləndirən təkcə xarakterləri, düşüncə tərzləri, əxlaq və tərbiyələri deyil, həm də dilləridir. Bu da onu göstərir ki, müəllif personajların kaloritini tam vermək üçün onların dil xarakteristikasından da ustalıqla istifadə edir.

Cahanın, Adil Hüseynlinin dili sadə və aydındır. Bu həm də yazıçının seçdiyi janrın tələbindən irəli gəlir: sadə, mürəkkəb olmayan düşüncələr və yaşanan hisslər sadə qrammatik konstruksiyaya rahat yatır.

Müəllif cəmiyyətdə baş verənləri, cərəyan edən hadisələri kamil dünyagörüşündən keçirərək onlara qiymət verir. Yeni dövr, yeni sosial-iqtisadi münasibətlər köhnə sualları yeni şəkildə qarşıya qoyur. XX əsrin yazarı, cəmiyyətin, iqtisadi münasibətlərin sərt və amansız çağırışlarına tab gətirməyən, onlara təslim olub simasını itirən obrazlara qarşı, şəxsiyyəti formalaşdıran, mənəvi, əxlaqi dəyərlərin alçaldılıb ayaqlar altına atılması ilə razılaşmayıb üsyan qaldıran şəxsiyyətləri də ədəbiyyata gətirir.

Tədbirdə millət vəkilləri Hadi Rəcəbli, Eldar İbrahimov, 525-ci qəzetin baş redaktoru, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin katibi Rəşad Məcid, şərqşünas Xuraman Ağayeva, Ombudsmanın nümayəndəsi Müqalib Məmmədov, Ailə, Qadın və Uşaq problemləri üzrə Dövlət Komitəsinin nümayəndəsi Yeganə Musazadə, Qeyri-Hökumət Təşkilatları Forumunun sədri Rauf Zeyni, diktor Eldost Bayram, Dünya Ana və Uşaqlar İctimai Birliyinin sədri Dünyaxanım Əliyeva, yazıçı Nüşabə Məmmədli və başqaları da "Qırxıncı otaq" kitabını ədəbi aləmdə hadisə kimi qiymətləndirdilər.

Kitab və yazar haqqında təbii ki, fikir sahiblərindən biri də mən idim. Vaxtı ilə Andre Morua belə düşünürdü ki, "tarixi həqiqətə sədaqət bioqrafik əsərlərin müəllifini romançı sənətinə yaxınlaşdırır." Amma Hüseynbala Mirələmov nəinki romançı, artıq ədəbi ictimaiyyətə özünü qəti şəkildə tanıdan dramaturqdur.

"Qırxıncı otaq"ın süjetindəki qeyri-adi dramatizm müəyyən mənada yazıçıya teatral düşüncəsindən gəlib.Yazıçı müasir həyatda cərəyan edən mənəviyyatların mübarizəsini cəsarətlə açıb göstərir. Müəllif əxlaqi, mənəvi dəyərlərin tapdalandığı yerdə son dərəcə amansızdır. Amma bu reallıq bütün ziddiyyətləri ilə həm də insan üçün prespektivlər açır. İşıq gələn, görünən yolun varlığı artıq gəncliyi, oxucunu pessimizmdən qurtarır.

Personajlarının bütün daxili aləminə işıq salmağa çalışan yazıçı, eyni hiss və hərəkətləri müxtəlif şəxslərin simasında göstərməyə çalışır. Özünün başlıca vəzifəsini "cəsarətlə həqiqəti axtarmaqda, dünyanın ən böyük əxlaqsızlığı olan yalanla mübarizədə, bütün mürəkkəbliliyi və ziddiyyətləri ilə insan haqqında gerçəyi üzə çıxarmaqda görən yazıçı, "Qumru yumurtaları"nda da buna çalışır. Məhz buna görə də AMEA-nın müxbir üzvü, millət vəkili Nizami Cəfərov haqlı olaraq yazır: "Hüseynbala Mirələmov əsərlərində yalnız bir yazıçı kimi deyil, bir cəmiyyətşünas-mütəfəkkir kimi də irəli gedir, insanlığın, xüsusən, yeni həyat tərzinə başlamış Azərbaycan insanının hansı qlobal fəlakətlər qarşısında qaldığını cəsarətlə açıb göstərir".

 

İlqar RÜSTƏMOV,

 

Xalq qəzeti.-2010.-18 dekabr.-S.6.