Onun filmlərində
tənhalığa,
biganəliyə qarşı əsl
üsyan var
Həsən Seyidbəyli-90
Milli kinomuzun uğurlarından söhbət
düşəndə bu
sənətin şedevrlər
yaradan rejissorlarını
xatırlamamaq qeyri-mümkündür.
Səməd Mərdanov,
Lətif Səfərov,
Həbib İsmayılov,
Hüseyn Seyidzadə,
Tofiq Tağızadə
və s. sənətkarlarımızın milli ruhda yaratdıqları
filmlərimizə bu gün böyük həvəslə tamaşa
edirik. Onların sırasına bir müqtədir sənətkar
da daxildir. Bu, öz filmləri
ilə xalqımızın
ekran salnaməsini zənginləşdirən, böyük
yaradıcı təfəkkürə
malik olan xalq artisti Həsən
Seyidbəylidir.
Həsən Seyidbəylinin
yaradıcılığı çoxşaxəli olsa da onun kinematoqrafiya
sahəsində xidmətləri
xüsusi olaraq qeyd edilməlidir. Yaradıcılığa yazıçılıqla
başlayan Həsən
Seyidbəyli sonradan kino sahəsində daha çox nailiyyətlər qazana bilmişdir.
O, 1938
-1939-cu illərdə Leninqrad
(Sankt-Peterburq) Kino Mühəndisləri İnstitutunda,
1943 -1951-ci illərdə Moskva
Ümumittifaq Dövlət
Kinematoqrafiya İnstitutunun
kinorejissorluq fakültəsində
təhsil almışdır.
"Azərbaycanfilm" kinostudiyasında kinorejissor,
1963 - 1980-ci illərdə Azərbaycan
Kinematoqrafçılar İttifaqının
katibi və sədri vəzifələrində
işləmişdir. "İmtahan",
"Qızıl axtaranlar",
"Bağlı qapılar"
adlı dram əsərləri Azərbaycanda
və xaricdə səhnəyə qoyulmuşdur.
Bir neçə kitabın müəllifidir.
Filmləri ümumittifaq
kino festivallarında priz və diplomlara
layiq görülmüşdür.
Yazıçı-dramaturq, xalq
artisti, ssenarist, kinorejissor, ictimai xadim Həsən Seyidbəyli özünəməxsus
yaradıcılığı ilə milli kinomuza yeni nəfəs
gətirmişdir. Onun
romantik əsərləri
uzun müddət teatrların əsas repertuarına çevrilmiş,
ədəbi-bədii keyfiyyətinə
görə sonradan uğurlu ekran taleləri yaşamışlar.
Dramaturqun əsərlərindəki
səmimilik, sadə ekran qəhrəmanları
oxucu kütləsinin böyük marağına
səbəb olmuşdur.
Dramatik üslubda yaradıcılıq kredosunu
təsdiqləyən Həsən
Seyidbəylinin "Nəsimi"
filmi tariximizlə yanaşı, milli mədəniyyətimizi, mentalitetimizi,
ədəbiyyatımızı, musiqimizi ümumilikdə qədim Azərbaycanın
həyatını əks
etdirdi. Rejissor bu filmin çətinlikləri
barədə deyirdi:
"Biz Nəsimi dövründən söhbət
açmalı idik. Həmin mürəkkəb
dövrün dili, danışığı, plastikası
o qədər qabarıq verilməli idi ki, hər
səhnədə, hər
şeydə dərin bir gerçəklik, yüksək bədiilik olsun. Belə çətin məsələni
təkcə sənətkarlıqla
həll etmək mümkün deyildi. Nəsimi roluna dəvət olunan aktyorda mürəkkəb tarixilik, nəsimilik, hürufilik, şairlik kompleksi, əruz vəzninin ritmi, gözlərdə alışıb
yanan Nəsimi alovunun qığılcımı
vəhdət tapmalı
idi". O, belə bir qəhrəmanı tapdı və Rasim Balayev ona
bəslənilən bütün
ümidləri doğrultdu.
Onun filmlərinin süjet xətti məna baxımından kəsərli, dinamik və maarifləndirici xarakter daşıyır. Aktyor seçməkdə mahir olan rejissor
Həsən Seyidbəyli
öz quruluşlarında
zahiri təmtəraqlara
üstünlük vermədən
kiçik obrazları
belə filmin aparıcı qüvvəsi
kimi təqdim edirdi. Məsələn, "Nəsimi" filmində epizodik rolları ifa edən aktyorlar yaratdıqları obrazların
fonunda (dərviş, Yusif, hürufilər, Şəms və s.) personajların mövqelərini dəqiq xarakterizə etməklə
həm öz istedadlarını, həm
də prototiplərin ideya və sosial
durumlarını səlis
səciyyələndirir, tamaşaçının sevimlisinə
çevrilirdilər. Həmin
illərin aktyor nəsli sənətdə
qazandıqları uğurları
da Seyidbəyli yaradıcılığı ilə
əlaqələndirirlər. "Mənim seçdiyim qəhrəmanlar tipaj deyildir. Həmişə haqlarında düşündüyüm,
yazdığım, hər
gün həyatda təsadüf etdiyim və ekranda görmək istədiyim qəhrəmanlardır" - deyən
Həsən Seyidbəyli
bir ədib kimi müəlliflərin yaradıcılığına da
həddən artıq
hörmətlə yanaşaraq
ədəbi materialları gözdən
salmamağa çalışır,
özünün rejissor
təxəyyülünün sintezi ilə qüsursuz ekran əsərləri, nümunəvi
qəhrəmanlar yaradırdı.
Ekrandakı qəhrəmanların
gətirdikləri sitatlar,
dialoqlar məzmununa görə həyat məktəbi sayılır,
təlqin olunan milliliyə xas etik qaydalar cəmiyyətin
estetik tərbiyəsində
mühüm rol oynayır. O, müraciət
etdiyi hər bir mövzudakı qəhrəmanlarının abidəsini
yaradır, onların peşələrinə xüsusi
rəğbət hissi
oyadır, sanki həyatdakı nümunəvi
mövqelərini alqışlayırdı.
Məsələn, müəllimlərin
( "Bizim Cəbiş müəllim"
), rabitəçilərin ( "Telefonçu qız" ), qanun keşikçilərinin
("O qızı tapın"),
neftçilərin ("Möcüzələr
adası") və s.
Müxtəlif peşə sahiblərinin
nümunəvi təsvirləri
insanlarda həyat eşqini gücləndirir,
zəhmətə meyillilik
yaradır, dövrünə,
mühitinə qarşı
sevgi hissi oyadırdı. Düzgün
istiqamətləndirilmiş aktyor ifaçılığı
rejissor, bəstəkar
və dramaturq ideyalarının tamaşaçıya
dəqiq çatdırılmasına nail olurdu. Onun filmlərinə uğur
qazandıran əsas səbəblərdən biri
də bədii kompozisiyanın təşkilindən
əlavə rejissor traktovkasının qüsursuz
və nizamlı olmasından ibarət idi. Ümumiyyətlə,
XX əsrin ortalarından
80-ci illərə qədər
çəkilən filmlərin
böyük əksəriyyəti
aqrar sahəni, yüngül sənayeni və bir sözlə ictimai-siyasi hadisələri
təqdirəlayiq səviyyədə
əks etdirdi.
Müharibə mövzusu bizim
kinoda şablonsuz həyat həqiqətlərinə
əsasən ekranlaşdırıldı,
Azərbaycanın mövqeyi,
insanların münasibəti
çox böyük diqqətlə araşdırıldı.
Məsələn, "Bizim
Cəbiş müəllim"
filmində bir ailənin tarixçəsi
fonunda müxtəlif insanların xarakterləri
dinamik kadrlarla, panoramlı çəkilişlərlə
təsvir olunur. Bu filmdə kadrlar ötdükcə hadisələrin baş verdiyi həyətin divarları genişlənib,
sanki bütün şəhəri əhatə
edir, zavod və fabrikləri, bazarı, cəbhəyə
əsgər göndərilən
vağzalı bizə
göstərir. Və
biz müharibə Bakısının əhval-ruhiyyəsi
ilə qarşılaşırıq.
Filmin epizodlarında nadir hallarda rastlaşdığımız komik
dialoqlarda belə müharibənin gətirdiyi
bədbəxtlikləri xatırladan
dərin kədər var.
Son dəfə "Xoşbəxtlik qayğıları"
filmini çəkdi.
O, bu qayğı ilə yaşayırdı,
insanları xoşbəxt
görmək istəyirdi.
Bu böyük sənətkar yaddaşlarda
gözəl insan, istedadlı yazıçı,
kinodramaturq və rejissor kimi qalacaqdır.
M.MÜKƏRRƏMOĞLU,
Xalq qəzeti.-2010.-23 dekabr.-S.7.