Milli maraqlara əsaslanan xarici siyasət xətti

 

2009-cu ildə Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə diplomatiya sahəsində mühüm nailiyyətlər qazanan Azərbaycan beynəlxalq mövqelərini daha da gücləndirmişdir

 

“Şərq tərəfdaşlığı” – Avropaya açılan yeni pəncərə

 

Avropa İttifaqı ilə strateji əməkdaşlığın inkişafı Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin 2009-cu il aprelin sonu və mayın əvvəllərində Brüsselə və “Şərq tərəfdaşlığı” sammitinin keçirildiyi Çexiyaya səfəri zamanı yeni bir müstəviyə çıxmışdır. “Azərbaycanı Cənubi Qafqaz regionunda Avropanın olduqca mühüm tərəfdaşı” hesab edən Avropa Komissiyasının sədri Joze Manuel Barrozu “Artıq on ildir ki, həyata keçirilən Tərəfdaşlıq və Əməkdaşlıq Sazişinin münasibətlərdə möhkəm bünövrə” olduğunu söyləmişdir. Praqada Avropa İttifaqı ölkələrinin və eləcə də “Şərq tərəfdaşlığı” təşəbbüsünün üzvü olan ölkələrin dövlət və hökumət başçılarının sammitində qəbul olunan Avropa İttifaqının “Şərq tərəfdaşlığı” proqramına gəldikdə isə, ölkəmizin rəhbəri bu proqramın Azərbaycanın Avropa İttifaqı ilə əlaqələrinin daha da yaxınlaşmasına və genişlənməsinə təkan verəcəyini bildirmişdir.

Azərbaycanın dövlət başçısı yeni qəbul olunmuş “Şərq tərəfdaşlığı” proqramından çox şey gözlədiyini və onun Avropa-Azərbaycan münasibətlərinə töhfə verəcəyini bəyan etmişdir. Əslində, bu proqram “Yeni qonşuluq siyasəti”nin davamı olaraq münasibətlərin yeni müstəvisinə çıxış üçün əsaslar yaradır. Prezident İlham Əliyev onu belə dəyərləndirmişdir: “...Vacib məsələ odur ki, ”Şərq tərəfdaşlığı" proqramında həm Avropa, həm də Azərbaycana fayda gətirəcək konkret və dəqiq elementlər mövcuddur... “Şərq tərəfdaşlığı” proqramından biz çox şey gözəyirik.

...Məqsədimiz Avropa İttifaqının qabaqcıl təcrübəsinə çıxış əldə etmək, həyatımızın müxtəlif sahələrini Avropa İttifaqının standartlarına yaxınlaşdırmaq və gələcək illər üçün çiçəklənən və dayanıqlı ölkə qurmaqdır”.

Mərkəzi və Şərqi Avropa kimi tanınan məkan son illərdə Ümumavropa evinə daxil edilən Baltikyanı dövlətlərin, o cümlədən postsovet respublikalarından – Azərbaycan, Gürcüstan, Ukrayna, Moldova, Belarus və Ermənistanın hesabına xeyli genişlənmişdir. Son illərədək TASİS və TRASEKA, “Yeni qonşuluq siyasəti” proqramları əsasında bu regionun əlverişli geosiyasi və geoiqtisadi imkanlarından bəhrələnməyə, yeni enerji mənbələri əldə etməyə çalışan Avropa İttifaqı son iki ildə “Şərq tərəfdaşlığı” təşəbbüsünü də uğurla reallaşdırır. Proqram 2008-ci ilin mayında Avropa İttifaqı üzvləri olan Polşa və İsveç tərəfindən irəli sürülmüşdür. “Şərq tərəfdaşlığı” proqramına oxşar sənədi Avropa İttifaqı hələ 2004-cü ildə Polşa və Litva ilə imzalamış, sonradan bu dövlətlər təşkilata üzv seçilmişlər. Bu mənada, proqramın əsas məqsədi iştirakçı dövlətlərin perspektivdə Avropa İttifaqına daha sıx inteqrasiyasını gücləndirmək, demokratik-hüquqi və siyasi islahatları sürətləndirməkdir. “Şərq tərəfdaşlığı” təşəbbüsünü “Yeni qonşuluq siyasəti” proqramından fərqləndirən əsas cəhət də məhz budur.

“Şərq tərəfdaşlığı” proqramı Avropa İttifaqının Şərq qonşuları ilə əlaqələrinin daha da dərinləşməsini nəzərdə tutur. Bu proqram Avropa İttifaqı və onun Şərq qonşuları arasında ikitərəfli və çoxtərəfli əməkdaşlığın qurulması üçün yeni çərçivədir. “Şərq tərəfdaşlığı” proqramının məqsədi hakimiyyət və vətəndaş cəmiyyətini cəlb etməklə Avropa İttifaqının Şərq tərəfdaşları ilə siyasi və iqtisadi əməkdaşlığını daha da genişləndirməkdir. Proqrama cəlb olunmuş Azərbaycan, Gürcüstan, Ukrayna, Moldova, Belarus və Ermənistan ümumən Qərblə Şərq arasında əlverişli tranzit yollarının, nəqliyyat-kommunikasiya dəhlizlərinin keçdiyi ən əhəmiyyətli geosiyasi region hesab olunur. Avropa Komissiyası “Şərq tərəfdaşlığı” kommunikesi əsasında bu ölkələr arasında yaxın illərdə assosiativ sazişin imzalanmasını, habelə ölkələrin Avropa İttifaqına inteqrasiya meyillərinin dəstəklənməsini təklif etmişdir. Proqrama daxil edilən ölkələrin gələcəkdə Avropa İttifaqına qəbuluna dair konkret vəd olmasa da, onların avrostrukturlara inteqrasiya prosesinin sürətləndirilməsinin uzaq perspektiv üçün strateji hədəfləri kifayət qədər aydındır. Yaxın perspektivdə isə proqramda iştirak edən ölkələrlə ümumi daxili bazarın formalaşdırılması məqsədilə tədbirlər planının hazırlanması, vahid və hərtərəfli azad ticarət zonalarının yaradılması, vizasız gediş-gəlişin təmini, enerji sahəsində əməkdaşlığın dərinləşdirilməsi nəzərdə tutulur. Proqramın məqsədi tərəfdaş ölkələrdə aparılan islahatları və müasirləşdirmə prosesini dəstəkləmək, onlarda demokratik islahatların sürətləndirilməsinə, habelə iqtisadi inkişafa töhfə vermək üçün sərmayə qoymaqdır. 2008-ci ilin dekabrında təqdim olunan kommunikeyə əsasən, 2010-2013-cü illərdə bu məqsədlə 350 milyon avro vəsait ayrılmalı, 2020-ci ilə qədər isə bu məbləğ 1,5 milyard avroya çatdırılmalıdır.

“Şərq tərəfdaşlığı” proqramına əsasən, hər il 27+6 formulu əsasında dövlət başçıları səviyyəsində sammitin keçirilməsi nəzərdə tutulur. İlk belə sammit 2009-cu il mayın 7-də Praqada keçirilmişdir. “Şərq tərəfdaşlığı” adlanan bu sammitdə proqram üzrə bəyannamə qəbul olunmuşdur. Bəyannaməni 27 Avropa İttifaqı ölkəsi və proqrama qoşulan 6 ölkə (Azərbaycan, Belarus, Ukrayna, Moldova, Gürcüstan, Ermənistan) imzalamışlar. Praqa sammitində iştirak edən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev “Şərq tərəfdaşlığı” proqramının Azərbaycanın Avropa İttifaqı ilə əlaqələrinin daha da genişlənməsinə, ölkənin siyasi, iqtisadi və digər sahələrdə inkişafına təkan verəcəyinə əminliyini ifadə etmişdir. Dövlət başçısı həmçinin bildirmişdir ki, Azərbaycan Avropa İttifaqı ilə qeyri-enerji sahələrində əlaqələrinin daha da genişləndirilməsində maraqlıdır.

Azərbaycan Avropa və onun Şərq qonşuları arasındakı yolların kəsişmə nöqtəsində yerləşir. Təsadüfi deyil ki, 2009-cu ildə proqram çərçivəsində Avropa İttifaqı ilə əməkdaşlığın sıxlaşdırılması rəsmi Bakının xarici siyasətində mühüm istiqamətlərdən biri olmuşdur. “Şərq tərəfdaşlığı” təşəbbüsünə daxil edilən ölkələr arasında yalnız Azərbaycanın zəngin neft və qaz ehtiyatlarına malik olduğunu nəzərə aldıqda, respublikamızın Avropa İttifaqı ölkələrinin enerji təhlükəsizliyinin təmin edilməsində, eləcə də Cənub dəhlizi və Nabukko kəmərinin reallaşmasında vacib rol oynadığı bir daha qabarıq görünür.

Azərbaycandan fərqli olaraq, Ermənistan “Şərq tərəfdaşlığı” proqramının “tormozlayıcı” dövləti kimi çıxış edir. Təcavüzkar siyasəti ilə özünü regiondakı bütün perspektivli layihələrdən kənarda qoyan Ermənistan Avropa üçün potensial təhlükə mənbəyi olan Metsamor atom elektrik stansiyasının (AES) fəaliyyətini dayandırmaq barədə qətiyyən düşünmür. Avropa İttifaqının tələbinə rəğmən, hazırda hasil etdiyi elektrik enerjisinin üçdə ikisini Metsamor AES-dən alan Ermənistan bu təhlükəli obyektin bağlanmasını istəmir. Bütün bunlar isə təcavüzkar ölkənin “Şərq tərəfdaşlığı” proqramının verdiyi imtiyazlardan hansısa formada yararlana biləcəyinə də ciddi şübhələr yaradır.

 

Azərbaycan NATO-ya mərhələli inteqrasiya yolunda

 

Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin 2009-cu ilin aprel ayında Belçika Krallığına gerçəkləşən işgüzar səfəri ölkəmizin Avropa İttifaqı ilə yanaşı, qloballaşan dünyanın siyasi-hüquqi düzəninin müəyyənləşməsində mühüm rol oynayan Şimali Atlantika Alyansı ilə qarşılıqlı faydalı münasibətlərinin yüksələn xətlə inkişaf etdiyini və bütövlükdə regionun təhlükəsizliyi baxımından ciddi amilə çevrildiyini göstərmişdir. Səfər çərçivəsində NATO rəhbərliyi ilə keçirilən müxtəlif səviyyəli görüşlər, aparılan müzakirələr respublikamızın Avropa təhlükəsizlik strukturlarına sürətlə inteqrasiya etdiyini və hərbi-texniki əməkdaşlıq sahəsində mühüm nailiyyətlər qazandığını bir daha aşkara çıxarmışdır.

Dövlət başçısı İlham Əliyevin Brüsseldə təşkilatın rəhbərliyi ilə görüşlərdə vurğuladığı kimi, 2009-cu ilin mayında Azərbaycanla NATO arasındakı hərbi-siyasi əməkdaşlığın on beşinci ildönümü tamam olmuşdur. Azərbaycan Prezidenti həmçinin bildirmişdir ki, regionda enerji təhlükəsizliyini təmin etmədən ümumi təhlükəsizlikdən danışmaq qətiyyən mümkün deyildir. Enerji təhlükəsizliyi sahəsində əməkdaşlıq müasir dövrdə dünya dövlətləri üçün həyati əhəmiyyətli məsələyə çevrilmişdir. Dövlət başçısı əlavə etmişdir ki, yaxşı resurslara, infrastruktura və coğrafi mövqeyə, o cümlədən önəmli kommunikasiyalara, siyasi əlaqələrə və qonşuluğa malik olan Azərbaycan NATO ilə əlaqələrini də intensivləşdirmək niyyətindədir.

Dövlət başçısının NATO-nun mənzil qərargahında təşkilatın Baş katibi Yaap de Hoop Sxefferlə görüşündə ikitərəfli münasibətlərin mövcud durumu və gələcək perspektivləri ətrafında geniş fikir mübadiləsi aparılmışdır. Görüşdən sonra Prezident İlham Əliyev Şimali Atlantika Şurasında NATO üzvü olan dövlətlərin Şuradakı daimi nümayəndələri və səfirləri qarşısında çıxış etmiş və müzakirələr aparmışdır. NATO Baş katibi Azərbaycanı təşkilatın dəyərli tərəfdaşı kimi qiymətləndirmiş, ikitərəfli münasibətlərin inkişafından razılığını ifadə etmişdir. “Artıq on beş ildir ki, ”Sülh naminə tərəfdaşlıq" proqramı, 2005-ci ildən etibarən isə Fərdi Tərəfdaşlıq üzrə Əməliyyat Planı çərçivəsində çalışırıq. Təbii ki, Azərbaycan nəinki regionda, o cümlədən onun hüdudlarından kənarda mühüm iştirakçıdır. Azərbaycan enerji təhlükəsizliyi baxımından çox vacib bir ölkədir və NATO-nun dəyərli tərəfdaşıdır. Biz həmin tərəfdaşlığı genişləndiririk. Mən Əfqanıstanda İSAF əməliyyatları çərçivəsində Azərbaycanın verdiyi vacib töhfəsinə görə Prezident Əliyevə minnətdarlığımı bildirmək istəyirəm. Biz bu işləri davam etdiririk və gələcəkdə də bu əsaslarla işləyəcəyik" - deyən Yaap de Hoop Sxeffer Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin məhz Azərbaycanın ərazi bütövlüyü çərçivəsində həllini tapacağına ümidvar olduğunu demişdir.

NATO-nun Baş katibi Avropanın enerji təhlükəsizliyi məsələlərinə toxunarkən etiraf etmişdir ki, “Azərbaycan bu sahədə çox mühüm ölkədir, yəni bundan sonra neft və qaz təchizatı sahəsində daha böyük rol oynamağa başlayacaqdır... NATO bu sahədə aparıcı təşkilat olmasa da enerji təhlükəsizliyi ilə bağlı müzakirələr təşkilatımız üçün çox vacibdir. Bu məsələlər NATO çərçivəsində nəzərdən keçirilir... Əgər Azərbaycana və regiona nəzər salsanız, aydın şəkildə görərsiniz ki, enerji təchizatı və boru kəmərlərinin çəkilməsi enerji təhlükəsizliyində mühüm rol oynayır”.

Göründüyü kimi, Avropa və Avratlantik birliyin dəyərləri ilə bölüşən Azərbaycan, çoxtərəfli Transatlantik təhlükəsizlik əməkdaşlığı proqramlarını uğurla inkişaf etdirərək Avropa qitəsində və onun sərhədlərindən kənarda təhlükəsizlik və sabitliyə töhfə verir. Bu gün NATO ilə regional və enerji təhlükəsizliyi, terrorizmlə mübarizə, kütləvi qırğın silahlarının yayılmaması, narkotiklərin qeyri-qanuni dövriyyəsi və insan alveri, sərhədlərin mühafizəsi, fövqəladə halların fəsadlarının aradan qaldırılması, təhlükəsizlik və digər sahələrdə islahatlar istiqamətində əməkdaşlıq uğurla inkişaf edir. Azərbaycan NATO-nun “Sülh naminə tərəfdaşlıq” proqramına qoşulan ilk ölkələrdən biri olmuşdur və Avratlantik Tərəfdaşlıq Şurası və digər vasitələrlə NATO ilə mümkün tərəfdaşlıq mexanizmlərindən tam şəkildə bəhrələnir. Azərbaycan Fərdi Tərəfdaşlıq üzrə Əməliyyat Planının növbəti fazasını açan və NATO ilə siyasi dialoqun dərinləşdirilməsini, müdafiə və təhlükəsizlik sahələrində islahatların həyata keçirilməsini, elm və ictimai diplomatiya sahəsində əməkdaşlığı nəzərdə tutan fəaliyyət planı üzrə ikinci sənədin icrasını uğurla başa vurmuşdur ki, bu da növbəti illərdə Azərbaycan-NATO münasibətlərini istiqamətləndirəcəkdir.

Ölkəmizin NATO ilə münasibətləri 1992-ci ilin martında Azərbaycanın bu təşkilatın Şimali Atlantika Əməkdaşlıq Şurası qurumuna üzv qəbul edilməsi ilə formalaşmağa başlayıb. Şimali Atlantika Alyansı ilə Azərbaycanın yüksək səviyyədə əməkdaşlığının əsası isə 1994-cü ildən qoyulub. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev 1994-cü il mayın 4-də Brüsselə səfəri zamanı NATO-nun keçmiş sovet respublikaları ilə əməkdaşlığını nəzərdə tutan “Sülh naminə tərəfdaşlıq” sazişini imzalayıb. Həmin səfər zamanı bu proqramın silahlı münaqişələrin dayandırılması və sülh əldə olunmasına böyük təsir göstərə biləcəyi fikri ifadə olunub. Saziş sülhyaratma, xilasetmə, minalardan təmizləmə, humanitar əməliyyatlar məqsədilə iştirakçı dövlətlərin silahlı qüvvələrinə yardımı nəzərdə tutur.

Azərbaycan-NATO əlaqələrinin inkişafı Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin dövründə daha da sürətlənib. Prezident İlham Əliyevin 2004-cü ilin may ayında Brüsselə səfəri zamanı NATO-nun Baş katibi ilə ikitərəfli əməkdaşlığın inkişafı, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli prosesi, qarşılıqlı maraq doğuran regional və beynəlxalq məsələlər barədə fikir mübadiləsi aparılıb. Eyni zamanda, Azərbaycan Prezidenti ölkəmizin hazırladığı Fərdi Tərəfdaşlıq üzrə Əməliyyat Planını NATO-nun Baş katibinə təqdim edib. Bu plana görə Azərbaycan Alyansın 300-ə yaxın proqramında iştirak etmək hüququ əldə edib. Fərdi tərəfdaşlıq planında iştirak Azərbaycanın NATO ilə əməkdaşlığı sahəsində dönüş nöqtəsi olub. Bu əlaqələr getdikcə daha da intensivləşir. Azərbaycan ordusunun NATO standartlarına uyğun formalaşdırılması prosesi gedir. Azərbaycanın nümayəndə heyəti bu təşkilat çərçivəsində keçirilən tədbirlərdə fəal iştirak edir. Azərbaycan əsgərləri dünyadakı münaqişə bölgələrində sülhün təmin olunmasına töhfə verir.

 

Nabukko layihəsinin reallaşmasında söz sahibi

 

2009-cu ildə Azərbaycanın Avropanın enerji təhlükəsizliyi sistemində rolu əhəmiyyətli dərəcədə artmış, bu amil beynəlxalq birliyin respublikamıza diqqətini daha da gücləndirmişdir. Xəzər regionunun karbohidrogen ehtiyatlarının Avropa bazarlarına çatdırılmasını nəzərdə tutan alternativ marşrutların reallaşdırılması respublikamızın iştirakı olmadan təsəvvür edilmir. Bu baxımdan yanvar ayında Budapeştdə Nabukko layihəsi ilə əlaqədar təşkil edilmiş enerji sammiti ilin mühüm hadisələrindən biri kimi yadda qalmışdır. Macarıstanın təşəbbüsü ilə keçirilən həmin möhtəşəm tədbirdə qlobal layihənin reallaşdırılması üzrə müzakirə və qiymətləndirmə mərhələsi geridə qalmış, bir sıra konkret qərarlar qəbul edilmişdir.

Nabukko layihəsinə dair sammitə dəvət almış Prezident İlham Əliyev dərin məzmunlu nitqində respublikamızın bu sahədə geniş imkanlara malik olduğunu bir daha təsdiqləmişdir. “Azərbaycan həmişə Nabukko layihəsini dəstəkləyib. Ümumiyyətlə, Nabukko bir layihə kimi Azərbaycandan Türkiyəyə qaz kəmərinin çəkilməsindən sonra ortaya çıxıb. Əgər 1996-cı ildə Azərbaycan bp və digər şirkətlərlə “Şahdəniz” qaz yatağının istismarına dair saziş imzalamasaydı və partnyorlarla birgə Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəmərini tikməsəydi, bu gün Nabukko layihəsinə dair sazişin imzalanması mümkün olmazdı. Bu gerçəklik göstərir ki, Azərbaycan Nabukkonun təşəbbüskarı olmaqla yanaşı, eləcə də əməldə diversifikasiya və nəql infrastrukturunun yaradılmasını dəstəkləyən ölkədir” – deyən dövlət başçısı əlavə etmişdir ki, enerji məsələləri xalqları ayırmamalı, əksinə birləşdirməli, bu amildən siyasi təzyiq aləti kimi istifadə olunmamalıdır. Cənab İlham Əliyev həmçinin vurğulamışdır ki, Azərbaycan etibarlı enerji təhlükəsizliyi baxımından hasilatçı, tranzit və istehlakçı dövlətlərin öz öhdəliklərinə əməl etməsini vacib sayır.

Əsasən Xəzər hövzəsi ölkələrinin hasil etdiyi təbii qazın Avropaya nəqlini nəzərdə tutan Nabukko layihəsinin gerçəkləşdirilməsi ilə bağlı 2009-cu il iyulun 13-də Türkiyədə sazişin imzalanması da ilin mühüm siyasi əhəmiyyət kəsb edən hadisələrindən olmuşdur. “Əsrin sövdələşməsi” adlandırılan sənədi Türkiyə, Avstriya və Macarıstanın baş nazirləri, eləcə də Bolqarıstan və Rumıniyanın energetika nazirləri imzalamışlar. İmzalama mərasimində təxminən 30 ölkənin rəsmiləri, eləcə də Avropa Komissiyasının sədri Joze Manuel Barrozu, həmçinin Azərbaycanın sənaye və energetika naziri iştirak etmişdir.

Layihə dəyəri 8 milyard avro olan və ildə təqribən 26-32 milyard kubmetr təbii qaz ötürəcək Nabukko kəməri Türkiyə-Gürcüstan və Türkiyə-İran sərhədindəki iki nöqtədən başlayaraq Avstriyaya qədər uzanmaqla, dünyanın bir çox regionları arasında əlaqə yaradan ilk qaz kəməri olmalıdır. Uzunluğu 3,3 min kilometr nəzərdə tutulan kəmərin inşası 2014-cü ilədək yekunlaşmalıdır. Kəmərin tikintisi və istismarı ilə Avstriyanın OMV neft-qaz şirkəti başda olmaqla beynəlxalq konsorsium məşğul olacaqdır. Nabukko boru kəməri ilə 2012-ci ildə Azərbaycan, sonra Qazaxıstan və Türkmənistan qazının nəqli nəzərdə tutulur. Növbəti mərhələdə, 2017-ci il üçün bu kəmərlə İran, İraq və Misir qazının nəqli də istisna olunmur. Bu layihənin digərlərindən əsas fərqi bundadır ki, onun inşası ilə hasilatçılar deyil, istehlakçılar məşğul olur. Respublikamızın təbii qaz ehtiyatları isə bu kəmərin tam gücü ilə işləməsində öz sözünü deyəcəkdir. Doğrudur, bəzi Avropa dövlətləri zəngin qaz ehtiyatlarına malik Türkmənistanın da bu layihədə iştirakına böyük ümid bəsləyirlər. Lakin Nabukko layihəsinə alternativ olaraq “Cənub axını” layihəsini gerçəkləşdirməyə çalışan Kremlin Türkmənistanı bu layihəyə cəlb etmək imkanları kifayət qədər böyükdür. Bu bir daha təsdiqləyir ki, Nabukko layihəsinin səmərəli olması, ilk növbədə, Azərbaycan qazından asılıdır.

 

Rusiya ilə əməkdaşlıq genişlənir

 

Ümumiyyətlə, istər neftin, istərsə də təbii qazın satışında Azərbaycan xalqının iqtisadi mənafeyini önə çəkən, siyasi və iqtisadi öhdəliklərinə daim sadiqlik nümayiş etdirən rəsmi Bakı mavi yanacağın satışı məsələsinə kommersiya prinsipləri prizmasından yanaşmağı vacib sayır. 2009-cu ildə həyata keçirdiyi fəal xarici siyasətlə respublikamız neft və qaz ehtiyatlarının nəqli marşrutlarının diversifikasiyasında maraqlı olduğunu nümayiş etdirmişdir. Rusiya və Azərbaycan arasında təbii qazın satışına dair uzun müddət aparılan danışıqların konkret sazişlə yekunlaşması da ilin mühüm hadisələrindən biridir. Rusiya Prezidenti Dmitri Medvedevin 2009-cu ilin iyun ayında Bakıya gerçəkləşən işgüzar səfəri zamanı Azərbaycan qazının Rusiyaya satışı ilə bağlı yekun razılaşma imzalanmışdır.

Azərbaycan neft kəmərlərinin şaxələndirilməsi məsələsini təkcə iqtisadi və kommersiya baxımından deyil, həm də siyasi baxımdan vacib sayır, bəzi istehsalçı və tranzit dövlətlərin öz üstünlüyündən təsir vasitəsi kimi istifadə cəhdlərinə qarşı çıxır. Respublikamızın boru kəmərlərinin şaxələndirilməsi siyasətinə üstünlük verdiyini deyən dövlət başçısı İlham Əliyev Rusiyaya qaz ixracının Azərbaycan üçün kommersiya prinsipləri baxımından cəlbedici olduğunu da diqqətə çəkir. Belə ki, neft və qazın ixrac marşrutlarının artması Azərbaycanın manevr imkanlarını genişləndirməklə yanaşı, ona bu sahədə müstəqil siyasət yeritmək, hansısa dövlətdən asılı olmamaq imkanı verir. Məhz bu baxımdan dövlət başçısı İlham Əliyev Azərbaycanın zəngin neft və qaz ehtiyatlarının Qərbə nəqlində boru kəmərlərinin şaxələndirilməsi, mümkün qədər çox alternativlərin yaradılmasını vacib sayır. Mümkün marşrutlar içərisində hansının siyasi, kommersiya, iqtisadi, ekoloji və təhlükəsizlik baxımından daha əlverişli olması araşdırılır. Dünya okeanına və bazarlarına birbaşa çıxışı olmayan respublikamız üçün bu, strateji əhəmiyyətli məsələdir. Rusiyaya qazın nəqlinə gəlincə, bu, Azərbaycan üçün kommersiya baxımından ikiqat sərfəlidir. Qazın Rusiyaya satışının əsas texniki-iqtisadi üstünlüyü isə iki qonşu dövlət arasında qaz boru kəmərinin mövcudluğudur. İki dövlət arasında vaxtilə çəkilmiş qaz kəməri ildə təxminən 10 milyard kubmetr mavi yanacağın nəqlinə imkan verir.

Azərbaycan-Rusiya əlaqələri möhkəm köklərə əsaslanır, xalqlarımız arasında dostluğun çoxəsrlik tarixi var. Azərbaycan müstəqilliyə qovuşduqdan sonra Rusiya ilə münasibətlərin inkişafına həmişə böyük əhəmiyyət vermişdir. İki ölkə arasında dostluq əlaqələrinin möhkəmlənməsində ümummilli lider Heydər Əliyevin xüsusi rolu və xidmətləri olmuşdur. Məhz onun səyləri ilə bu əlaqələr dostluq və strateji tərəfdaşlıq səviyyəsinə yüksəlmişdir. Heydər Əliyevin Rusiyanın Qərbin və Şərqin böyük sivilizasiyalarını özündə təcəssüm etdirən və dünya siyasətində nadir rol oynayan bir ölkə olması haqqında söylədiyi fikir Azərbaycanın xarici siyasətində Rusiyanın rolunu və yerini son dərəcə aydın müəyyən edir.

Ölkələrimizin münasibətlərinin yeni mərhələsi Rusiya Prezidenti Vladimir Putinin Azərbaycana tarixi səfərindən başlanmışdır. Bu, Rusiya Prezidentinin suveren Azərbaycana ilk səfəri idi. Ulu öndər Heydər Əliyevin Rusiyaya səfəri, Bakı Bəyannaməsinin imzalanması, Xəzərin statusu ilə əlaqədar məsələlərin həlli iki ölkənin müxtəlif səviyyələrdə münasibətlərinə nəzərəçarpacaq tərəqqi və dinamizm gətirmişdir.

Hər iki ölkə siyasi və iqtisadi əməkdaşlığın dinamik inkişafında maraqlıdır. Bu gün Azərbaycan Cənubi Qafqazda Rusiya ilə bərabərhüquqlu münasibətlər sistemi yaratmağa nail olmuş yeganə dövlətdir. Rusiya ilə qarşılıqlı faydalı münasibətlərin inkişaf etdirilməsi Azərbaycanın beynəlxalq mövqelərinin möhkəmlənməsi, bölgədə sabitliyin və təhlükəsizliyin təmin olunması baxımından mühüm önəm kəsb edir. İqtisadi, siyasi və hərbi potensial baxımından beynəlxalq münasibətlər sistemində əlahiddə yeri olan Rusiya Federasiyası ilə qarşılıqlı faydalı əməkdaşlığı genişləndirmək, keçmiş Sovet İttifaqı dövründən mövcud olan çoxşaxəli əlaqələri çağdaş geosiyasi gerçəkliklərə nəzərən inkişaf etdirmək rəsmi Bakının xarici siyasətində vacib məsələlərdən biri kimi nəzərdən keçirilir. Moskva ilə Bakı arasında çox möhkəm siyasi və iqtisadi əlaqələr mövcuddur. İki ölkə arasında 2008-ci ilin iyulunda Bakıda imzalanmış dostluq və strateji əməkdaşlıq haqqında bəyannaməyə Cənubi Qafqazda və Xəzər regionunda təhlükəsizliyin təmin olunmasının ayrıca bənd kimi salınması Rusiyanın niyyətlərinin ciddi olduğundan xəbər verir. Bu bəyannamədə Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin dövlətlərin suverenliyi, ərazi bütövlüyü və sərhədlərinin toxunulmazlığını ehtiva edən beynəlxalq norma və prinsiplər əsasında tezliklə tənzimlənməsi qeyd olunur. Bəyannamədə göstərilir ki, “Rusiya və Azərbaycan münaqişə nəticəsində köçmüş və qaçqın düşmüş şəxslərin tezliklə könüllü şəkildə, təhlükəsiz qayıdışına yardım göstərəcəklər”. ATƏT-in Minsk qrupunun həmsədri kimi Rusiyanın Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli prosesində mühüm rolunu belə bir fakt da təsdiq edir ki, bu ölkənin təşəbbüsü ilə Azərbaycan, Ermənistan və Rusiya dövlət başçılarının üçtərəfli görüşü çərçivəsində imzalanmış Moskva Bəyannaməsi 14 il ərzində münaqişə iştirakçısı olan ölkələrin nümayəndələrinin imzaladığı ilk sənəddir. Bu sənəd Bakı ilə İrəvanın mövqelərinin yaxınlaşması yolunda ciddi addım, uzanan qarşıdurmanın ədalətli həlli prosesində mühüm mərhələ kimi qiymətləndirilir.

2009-cu ili Rusiya-Azərbaycan münasibətlərinin intensiv inkişafı baxımından xüsusilə uğurlu saymaq olar. Dövlət başçısı İlham Əliyevin il ərzində 4 dəfə Rusiya Federasiyasında səfərdə olması, rusiyalı həmkarı ilə geniş və səmimi müzakirələr aparması bunu bir daha təsdiqləyir. Noyabrın 24-də Ulyanovsk şəhərində Heydər Əliyevin abidəsinin və onun adını daşıyan meydanın açılış mərasimində iştirak edən dövlət başçısı İlham Əliyev Rusiya-Azərbaycan münasibətlərinin hazırkı inkişaf səviyyəsini digər ölkələr üçün də nümunə kimi göstərmişdir: “...Bütün qonşularla münasibətlər Rusiya ilə Azərbaycan arasındakı münasibətlər kimi olsaydı, dünyada problem olmazdı”.

 

Yaxın Şərqlə sıx əlaqələr

 

İordaniya, Suriya, İsrail kimi ölkələrlə, habelə dünya siyasətinə əsaslı təsir imkanı olan digər müsəlman dövlətləri ilə ikitərəfli və çoxtərəfli əməkdaşlıq münasibətlərinin dərinləşdirilməsi 2009-cu ildə rəsmi Bakının xarici siyasətinin üstün istiqamətlərindən biri olmuşdur. Regionun geosiyasi xarakteristikası – burada əsasən müsəlman dövlətlərinin yerləşməsi, onların dünya siyasətində önəmli yer tutması, zəngin karbohidrogen ehtiyatlarına malik olması və bu anlamda dünya bazarlarında onlarla razılaşdırılmış siyasətə duyulan ehtiyac respublikamızın Yaxın və Orta Şərq dövlətləri ilə münasibətlərinin inkişafına təkan verir.

Dini, tarixi, siyasi və mənəvi dəyərləri ilə bir-birinə bağlı olan müsəlman ölkələrinin uğurlu birlik modeli kimi özünü təsdiqləyən, beynəlxalq münasibətlər sistemində xüsusi çəkiyə malik olan İslam Konfransı Təşkilatı ilə əməkdaşlıq bu baxımdan xüsusilə mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Azərbaycan İslam aləminin tərkib hissəsi olaraq, bu təşkilatın regional və qlobal məsələlərin həllində siyasi çəkisinin və nüfuzunun artırılmasına yardım edir. 2007-ci ildə İslam Konfransı Təşkilatının Xarici İşlər Nazirləri Şurasının sədri kimi Azərbaycan təşkilatın strukturlarının və funksiyalarının daha da gücləndirilməsi və Avropa təşkilatları ilə əməkdaşlıq mexanizmlərinin yaradılması istiqamətində səylər göstərmişdir. Ölkəmiz təşkilatla qarşılıqlı faydalı münasibətlər qurmaqla ümummilli maraqlarını daha geniş coğrafi arealda müdafiə etmək, üzləşdiyi bir sıra problemləri beynəlxalq birliyə çatdırmaq baxımından əlverişli tribuna qazanmışdır. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev xarici siyasətdə İKT ilə əlaqələrin genişləndirilməsinə xüsusi diqqət yetirmiş, təşkilatın tribunasından təcavüzkar Ermənistanın ifşası məqsədilə maksimum səmərəli yararlanmağa çalışmışdır.

Son illər Azərbaycan İKT ölkələri ilə humanitar və mədəni sahələrdə əməkdaşlığın genişləndirilməsi istiqamətində də mühüm addımlar atır. İKT-nin 2009-cu ildə Bakını İslam mədəniyyətinin paytaxtı elan etməsi də humanitar sahədə ikitərəfli əməkdaşlığın yüksək səviyyədə qurulduğunu göstərir. Respublikamızın müsəlman dövləti kimi İslam dəyərlərinə hörmətlə yanaşması, eyni zamanda, tarixi ənənələrini qoruyub saxlaması bu əməkdaşlıq üçün ciddi zəmin yaradır. Müxtəlif mədəniyyət və sivilizasiyaların qovuşuğunda nadir coğrafi mövqeyi, dözümlülük və icmalararası sülh ənənələri, mədəni və etnik rəngarənglik Azərbaycanın sivilizasiyalar arasında körpü rolu oynamasının etiraf edilməsinə imkan açmışdır.

İKT dövlətləri xarici işlər nazirlərinin ötən il Suriyanın paytaxtı Dəməşq şəhərində keçirilən 36-cı konfransı isə Azərbaycan üçün bir sıra uğurlu nəticələrlə yadda qalmışdır. Konfransda Ermənistanın Azərbaycana qarşı təcavüzünə dair 3 sənəd – Ermənistanın Azərbaycana qarşı təcavüzünə dair Qətnamə; Ermənistanın Azərbaycana təcavüzü ilə əlaqədar Azərbaycana iqtisadi yardımın göstərilməsi haqqında Qətnamə; Ermənistan Respublikasının Azərbaycan Respublikasına təcavüzü nəticəsində işğal olunmuş Azərbaycan ərazilərində İslam mədəni və tarixi abidələrinin məhv edilməsinə dair Qətnamə qəbul edilmişdir. Xatırlatmaq yerinə düşər ki, İKT bundan əvvəl də müxtəlif illərdə Ermənistanın Azərbaycana təcavüzü ilə bağlı mühüm qətnamələr qəbul etmişdir.

İKT-nin xəttilə Azərbaycanda keçirilən bu və digər beynəlxalq tədbirlər respublikamızın regionda sivilizasiyalararası dialoqun başlıca mərkəzinə çevrildiyini göstərir. 2009-cu ildə Bakıda İKT-yə üzv olan dövlətlərin hüquq-mühafizə orqanları rəhbərlərinin təhlükəsizlik məsələlərinə həsr olunmuş konfransının keçirilməsi təşkilatla Azərbaycan arasında münasibətlərin intensiv inkişaf yolunda olduğunu təsdiqləyir. Təşkilata üzv ölkələr xalqların ümumi rifahına və inkişafına nail olmaq, təhlükəsizliyi təmin etmək məqsədi ilə təkcə sosial-iqtisadi, siyasi tədbirlərlə məhdudlaşmır, eyni zamanda, cinayətkarlığa qarşı mübarizənin səmərəli şəkildə həyata keçirilməsini də vacib sayırlar.

2009-cu ildə ilk dəfə Suriya və İsrail prezidentlərinin Bakıya səfər etməsi Azərbaycanın bu ölkələrlə münasibətlərinin yüksək dinamizmlə inkişaf etdirilməsi üçün geniş potensialın mövcudluğunu aşkara çıxarmışdır. İndiyədək daha çox Ermənistanla yaxınlığı ilə tanınan Suriyanın Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü və suverenliyini birmənalı tanıması da kifayət qədər diqqətçəkici faktdır.

İsrail Prezidenti Şimon Peresin Bakıya ilk rəsmi səfəri isə ikitərəfli əlaqələrin daha da möhkəmlənməsi baxımından vacib əhəmiyyət kəsb edir. Hər iki ölkənin dövlət başçılarının görüşündə ikitərəfli əlaqələrin hazırkı durumu və gələcək perspektivləri müzakirə olunmuş, habelə biznes əlaqələrinin genişləndirilməsinin vacibliyi diqqətə çəkilmişdir. Səfər çərçivəsində keçirilmiş İsrail-Azərbaycan biznes forumu, habelə “Azərbaycan Respublikası hökuməti və İsrail Dövləti hökuməti arasında mədəniyyət, təhsil və elm sahəsində əməkdaşlıq haqqında”, “Azərbaycan Respublikası hökuməti və İsrail Dövləti hökuməti arasında informasiya və kommunikasiya texnologiyaları sahəsində əməkdaşlıq haqqında” sazişlər ikitərəfli əlaqələrin perspektiv inkişafı baxımından vacib əhəmiyyət daşıyır. Hazırda İsraillə Azərbaycan arasında əmtəə dövriyyəsinin həcmi də kifayət qədər yüksək olub, 2 milyard dollara yaxındır. Lakin tərəflər bununla razılaşmır və iqtisadi əməkdaşlıq üçün daha geniş potensialın olduğunu bildirirlər.

 

 

(ardı var)

 

Kamal ADIGÖZƏLOV,

Azərbaycan Respublikasının Prezidenti

yanında Strateji Araşdırmalar Mərkəzinin eksperti

 

Xalq qəzeti.- 2010.- 7 fevral.- S. 4.