Ədəbi-bədii fikir tariximizin yorulmaz tədqiqatçısı

 

İctimai fikir tariximizin keşməkeşli, ziddiyyətlərlə dolu zəngin siyasi, eyni zamanda ədəbi mübarizələrlə müşahidə olunan mürəkkəb dönəmlərində mədəniyyətimizin, eləcə də ümumdünya ədəbi – mədəni proseslərinin təşəkkülündə və inkişafında misilsiz xidmətləri olan ziyalıların fəaliyyəti tədqiqatçılarımızın, alimlərimizin həmişə diqqət mərkəzində olmuşdur.

 

Keçmişlərdə ədiblərimizin əzab - əziyyətlərə düçar olmalarına baxmayaraq, onlar mübarizə ruhunu sındırmamış, mənəviyyatımızın humanist ideyalarla, bəşəri duyğularla zənginləşdirilməsi, yeniləşdirilməsi yolundan əl çəkməmişlər. Elə buna görə də qlobal xarakterli tarixin zəngin mənəvi mədəniyyətini inkişaf edib, formalaşdırılması məsələsinin öyrənilməsi ədəbiyyatşünaslığımızın qarşısında duran mühüm məsələlərindən birinə çevrilmişdir. Bu mənada keçmişimizin ədəbi - bədii fikir tariximizin həqiqətlərini araşdırıb üzə çıxaran , ona qiymət verən tədqiqatçı alimlərimizdən biri Şamil Qiyas oğlu Vəliyevdir.

Şamil müəllim tənqidin tarixi nəzəri xüsusiyyətləri ilə məşğul olan azsaylı alimlərimizdəndir. O, milli mətbuatın siyasi fikrin az öyrənilən səhifələrinə ardıcıl maraq göstərən zəhmətkeş, vətəndaş bir tədqiqatçıdır. Şamil Vəliyev filologiya elmləri doktoru , professor, BDU -nun mətbuat tarixi ideoloji metodları kafedrasının müdiridir. Bu yaxınlarda mətbuatımızın inkişafında məhsuldar əməyinə görə ona Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin sərəncamı ilə Əməkdar jurnalist fəxri adı verilmişdir.

Şamil müəllimin əlli yaşı tamam olur. Ömrünün bahar çağını yaşayan tədqiqatçı alim yorulmadan işləyir, mətbuatda, televiziya verilişlərində günümüzün tələbləri səviyyəsində ardıcıl çıxışlar edir, jurnalistika sahəsində , eləcə ictimai fikir tariximizin bir sıra məqamlarda dumana bürünmüş səhifələrinə aydınlıq gətirməkdədir. Şamil müəllim indiyəqədərki ömrünün yarısından çoxunu XX əsr Azərbaycan ədəbi tənqidində poeziya problemlərinə füyuzatçıların mənəvi dünyamızda oynadıqları böyük roluna həsr etmişdir. O, bu gün füyuzatçıların ədəbi irslərinin varisi kimi tanınır. Təsadüfi deyil ki, yaxın dostları bəzən ona yarızarafat , yarıciddiŞamil Füyuzatdeyir.

Şamil müəllim füyuzatçıların Şərq tarixinə, ictimai - fəlsəfi fikir meyillərinə, dünya siyasətinə, klassik çağdaş ədəbiyyatımıza dair araşdırmalarının incəliklərini geniş tədqiq etmişdir. O, xalqımızın ədəbi - bədii düşüncə təkamülünün klassik normalarla inkişafı tarixində XX əsrin əvvəllərinin bir sıra keyfiyyət göstəricilərilə fərqləndiyini intibah səciyyəsi daşımasını izah edərək füyuzatçıların oynadıqları mühüm rolu geniş açıqlamışdır. Milli hiss, duyğu düşüncənin, xalq istiqlalının, vətən azadlığının, yeni vətəndaş - üsyankar qəhrəman tipinin inqilabi - demokratik ideyaların ədəbiyyatımızda müxtəlif planda təsvir təhlilini zəmanəmiz üçün gərəkli dəyərli bir xidmət kimi vurğulayan Şamil Vəliyev Füyuzat ədəbi məktəbinin bu sahədə atdığı uğurlu addımları ədəbi - tarixi fakt , hadisə problemlərə istinadən göstərir. Mərhum akademik Kamal Talıbzadənin təbirincə desək, “ ... müasir ictimai - siyasi mədəni - mənəvi ehtiyaclarımızın ödənilməsi prinsiplərindən çıxış edən Ş.Vəliyev özünəqədərki tədqiqatçıların işinə şəxsiyyətinə həssaslıqla yanaşır, ədəbiyyatşünaslığımızın elmi təcrübəsindən faydalanaraq füyuzat ədəbi məktəbilə bağlı bir sıra fakt, hadisə problemləri təhlil hədəfinə çevirir, arxiv sənədləri, mətbuat materialları dövrün çoxsaylı bədii ədəbiyyat nümunələrinə istinad edir. Şamil Vəliyev müasir elmi - nəzəri fikir nailiyyətlərinə arxalanaraq Füyuzatçılar tərəfindən romantik sənət axtarışları, ümumtürk mədəniyyəti quruculuğu, milli istiqlal məfkurəsinin yürüdülməsi, müstəqil demokratik dövlət uğrunda mübarizə məsələlərinə aydınlıq gətirir.”

Şamil Vəliyev milli fikir tariximizin dünəni bu günü ilə bağlı bir sıra məsələlərə aydınlıq gətirmişdir. O, milli qan gen yaddaşı ilə bağlı fəaliyyət enerjisini arayan füyuzatçıların onu tarixən donub qalmış, daşlaşmış həqiqət kimi deyil müasirlərinin yaşadığı həyatverici, yaradıcı stimul kimi təhlil edir, ondan qidalanmağı, onu qorumağı vacib sayır. Tədqiqatçı - alimFüyuzatjurnalında milli ədəbi - nəzəri fikrin əsas inkişaf xüsusiyyətlərini göstərməklə yanaşı, həm tənqid tariximizin konkret mərhələsini, onun elmi - nəzəri bazasını müəyyənləşdirmək elmi - tənqidi fikir ənənələrini davam etdirmək baxımından maraq doğurduğu haqqında sərrast mülahizələr söyləmişdir.

Şamil Vəliyev Füyuzatçıların romantizmin bədii özünəməxsusluğunun aydınlaşmasında, romantiklərin ideya obrazlar aləminin daha da kamilləşməsində oynadıqları rolu şərh edərək romantik poeziyada bədii təsvir vasitələrinin əhəmiyyətinə diqqətlə yanaşmalarını qeyd etməklə yanaşı, şeirin sosial funksiya daşımasına xüsusi əhəmiyyət verdiklərini, onların ideal həqiqət axtarıcılıqlarını bədii yaradıcılığın əsas qayəsi sandıqlarını romantiklərin poetik axtarışlarınınazadlıq, bərabərlik, qardaşlıqdünyası uğrunda mübarizə ideyası ilə vəhdətdə inkişaf etdirdiklərini elmi şəkildə diqqətə çatdırmışdır.

Tədqiqatçı füyuzatçıların təkcə Azərbaycan romantiklərinin deyil, eləcə klassik Şərq şairlərinin yaradıcılığında qabarıq şəkildə özünü göstərən xəyal, ülvilik, yüksəklik, yazıqlıq, müqəddəslik, ayrılıq, qəm, kədər, mərhəmət, məhəbbət, vəfa, vüsal, təbiət gözəlliklərinin doğurduğu saf duyğular, dini - mifoloji aləmin fantastika sehri , azad cəmiyyət barədə fəlsəfi - utopik düşüncələr, illuziyalar kimi faktlara yaradıcı münasibət bildirdiklərini, onu yüksək qiymətləndirdiklərinə öz müsbət fikrini bildirmişdir.

Tədqiqatçı alim milli romantizmin nəzəri - estetik prinsiplərinə sənətkarlıq tələbləri ilə yanaşan füyuzatçıların Azərbaycan ədəbiyyatında xəlqi dəyərlərin yeni keyfiyyətdə ifadəsinə çalışmalarının, türkçülük hissiyatının şurunun geniş meydan tapmasında oynadıqları tarixi rolu da xüsusi vurğulayır.

Şamil Vəliyev ədəbi - tarixi keçmişlə müasir həyat arasında irs - varislik əlaqələrinə diqqətlə yanaşan bir alimdir.

O, deyir: “ Biz özümüzdən öncə gedənlərdən, klassiklər, sənət adamlari şəxsiyyətlərdən öyrəndik, necə öyrəndik, qədər öyrəndik? Bunu sadalamaq çətindir. Bunu bacardıqmı? Çətin sualdir. Ancaq özümüzdən sonra gələnlərə təmiz bir ad, imza, gərəkli , xeyir əməl, xoş xatirə, faydali əsər unudulmayacaq şəxsiyyət nümunəsi verməyə hər birimiz borcluyuq. Bunu mütləq etməliyik. Biz özümüzü qiymətləndirməyi arxamizca gələnlərə həyati sevdirməyi, onlara fəxarət hissini miras qoymağı bacarmalıyıq. Bacara bilsək bir ömür xoşbəxtliyi nəsibimizdir bəsimizdir. Çünki bu möhtəşəm xalq tarixinə qovuşmağa aparan yolun tale payıdır. Bu yol hər birimizin yoludur. Əlbəttə, yollar çox, eniş - yoxuş çox, döngələr çox, aşırımlar çoxdur. Amma hər birimiz həyatın əzab iztirablarına dözməli, sabahkı nəslə ümid inam dolu duyğular çələngini çatdırmalı, mütləq o yolu getməliyik ...

Ey bizdən sonra gələnlər, bizim çəkdiyimizi düşünüb görsəniz ki, necə yaşamışıq, sizin üçün nələrə dözmüşük qətiyyən kədərlənin, qəhər hissi keçirin. Biz sizdən ötrü canımıza gələn ağrılari məmnuniyyətlə qəbul eləmişik bundan qürur duymuşuq. Əgər siz xoşbəxt olsanız, bizim ruhumuz şad olacaq. Arzumuz odur ki, ən gözəl günlər sizin olsun. Bizə bu yetər ... Araşdırmada doğma Azərbaycanımızın klassik ədəbi - mənəvi irsinin müəyyən səhifələrini işıqlandırmağa çalışdım, milli fikir mücahidlərinin zəka nurundan bəhrələnərək varislik haqqına tapındım. Bizdən sonra gələnlərin ömür yoluna işıq, nur səpilməsi arzusundayam. “ O, bu gün elmi - ictimai fikrin ümumxalq mədəni - ənənəvi ehtiyaclarının ödənilməsi yolunda fədakarlıqla yazıb - yaradan bir alimdir. O, səriştəli tədqiqatçı, ədəbiyyatşünas - tənqidçi olmaqla yanaşı, gözəl şair, publisistdir. Onun poeziyasındakı səmimi hisslər asanlıqla qəlblərə yol tapır, insanı gələcəyə - xoş günlərdə yaşamağa ruhlandırır. Onun poeziyasındakı məhəbbət təmiz , etibarlıdır.

Ömrünün bahar çağını yaşayan tədqiqatçı alim, şair , respublikanın əməkdar jurnalisti Şamil Vəliyevə uzun ömür, sağlam həyat yolu bu yolda isə ona müvəffəqiyyətlər arzulayıram.

 

 

Akif BAYRAM,

respublikanın əməkdar müəllimi,

filologiya elmləri doktoru, professor

 

Xalq qəzeti.- 2010.- 10 fevral.- S. 7.