Yeni dərs vəsaiti
Azərbaycan
Respublikasının əməkdar hüquqşünası,
hüquq elmləri namizədi Eldar Əfəndiyevin "Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin təkmilləşdirilməsi
(təkliflər və onun reallaşdırılması əsasları)"
adlı dərs vəsaiti çapdan
çıxmışdır.
Qanunun təkmilləşdirilməsinə
həsr olunmuş üç minə yaxın əlavə və
dəyişikliklərin təklif edildiyi bu vəsaitdə,
cinayət qanununun həm ümumi, həm də xüsusi hissələrindən
bəhs olunur, toxunulan normaların hər birinə ayrıca
yer ayrılır, irəli sürülən təkmilləşdirmə
əsaslandırılır, maddələrin formulə
olunmasında yol verilən nöqsanlar ətraflı
araşdırılır.
Eldar Əfəndiyev
bildirmişdir ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin "Azərbaycan elmində islahatların
aparılması ilə bağlı Dövlət Komissiyasının
yaradılması haqqında" 2008-ci il 10 aprel tarixli sərəncamında
Azərbaycan dövlət müstəqilliyi qazandıqdan sonra
elmdə islahatların gerçəkləşdirilməsi
üçün əlverişli şərait
yaradılmasına, elmin, o cümlədən humanitar və
ictimai elmlər sahəsində müəyyən nailiyyətlərin
əldə edilməsinə baxmayaraq, sovet ideologiyasının
təsirindən bir sıra əhəmiyyətli məqamların
tədqiqatlardan kənarda qalması qeyd olunmuş və onun
müasir standartlar səviyyəsində aparılması,
bütövlükdə elmin inkişafı üzrə Milli
Strategiyanın həyata keçirilməsinin sürətləndirilməsi
vurğulanmışdır.
Göstərilənlərlə
əlaqədar Azərbaycan Respublikasının 1999-cu il 30
dekabr tarixli qanunu ilə təsdiq edilmiş və 2000-ci il
sentyabrın 1-dək 40 il ərzində qüvvədə
olmuş Cinayət Məcəlləsi (CM) cinayətkarlıqla
mübarizədə, yeni yaranmış ictimai münasibətlərin
tənzimlənməsində, dövlətin
yürütdüyü cinayət-hüquq siyasətinin həyata
keçirilməsində əhəmiyyətli rol
oynamışdır. Sayca dördüncü olan hazırkı
cinayət məcəlləmiz Avropa dəyərlərini əxz
etmiş respublikamızda varislik prinsiplərini qorumaqla
yanaşı, cinayət qanunlarını da, müasir
dövrün tələblərinə uyğun olaraq təkmilləşdirmiş,
yeni keyfiyyətdə formalaşdırmışdır. Hər
bir yenilikdə olduğu kimi, CM-in Avropa standartlarına
uyğun tərtib edilməsində də kənaraqaçma
hallarına təsadüf edilir. Onlar da müəyyən zaman ərzində
qanunların təkmilləşdirilməsi yolu ilə aradan
qaldırılır. Məsələn, reallıqla
uzlaşmayan belə bir hala nəzər salaq. Azərbaycan və
rus dilləri sahəsində çalışan, habelə bu
dillərin incəliklərinə bələd olan hər bir kəsə
həmin dillərin qrammatika qaydaları arasında əhəmiyyətli
dərəcədə fərqlərin mövcudluğu
yaxşı məlumdur. Araşdırılması mövzu
predmetimizin əhatə dairəsindən kənarda
olduğundan, belə fərqlərə toxunmadan göstərək
ki, hər hansı bir dildə olan sözlərin
danışıq və ya yazılış
qaydalarının, düşünülmədən, mexaniki
olaraq rus, habelə qeyri-dillərin qrammatika qaydalarına tətbiqinin
uğursuzluğu əvvəlcədən məlumdur. Rus dilində
yazılan: "Statya 1." Azərbaycan dilinə tərcümədə
"1-ci maddə" kimi yazılmalı olmasına baxmayaraq,
"Maddə 1." tərzində yazılmışdır.
Belə yazılış başa düşülən olsa da,
doğma dilimizin qrammatika qaydaları ilə
uzlaşmadığından qəbul edilmir. Maddənin həm
rus, həm də Azərbaycan dillərində
sıralanması şəkilçisiz həyata keçirilsə
də, mətndə, rus dilindən fərqli olaraq, Azərbaycan
dilində maddənin sıralanmasını bildirən rəqəmlər
şəkilçi ilə yazılır. Eyni vəziyyətdə
olan sıralanmanın müxtəlif variantlarda yazılması
qüvvədə olan qanunun mövqeyinin nöqsanlı
olmasına dəlalət edir ki, bunun da aradan
qaldırılması zəruridir. Beləliklə,
sıralanarkən maddənin şəkilçi ilə
yazılması məqsədəuyğun sayılır: Məsələn,
"Maddə 61" əvəzinə "61-ci maddə"
yazılmasını məqsədəuyğun hesab edirik.
CM-in "İctimai təhlükəsizlik
və ictimai qayda əleyhinə olan cinayətlər"
adlanan bölməsinin əhatə etdiyi fəsillərdən
heç birində ictimai qayda ilə əlaqədar ictimai
münasibətlərin tənzimlənməsi
xatırlanmır ki, bu da anlaşılmazlıq yaradır.
Apardığımız tədqiqatla bu
çatışmazlıq aradan qaldırılmış,
ictimai təhlükəsizlik əleyhinə olan cinayətlər
sırasına 214, 215, 217, 218, 219, 219-1, 220, 222, 222-1, 222-2, 223,
224, 224-1, 225, 232 və 232-2-ci maddələrin; ictimai qayda əleyhinə
olan cinayətlərə isə 214-1, 216, 221, 222-3, 224-2, 226,
227, 228, 229, 230, 231,233, 233-1 və 233-cü maddələrin aid
olunması təklif edilmişdir.
CM-in "Cinayətlərin
məcmusu üzrə cəzanın təyin edilməsi"
adlandırılan 66-cı maddəsinin müddəalarına
görə, törədilmiş cinayətlərin sayından
asılı olmayaraq, məhkəmə hər bir cinayətə
görə ayrılıqda cəza təyin edərək, az
ciddi cəzanı daha ciddi cəza ilə əhatə etməklə
və ya təyin olunmuş cəzaları tamamilə və ya
qismən toplamaqla qəti cəza təyin edir. Bu zaman təyin
edilən cəzanın həddi daha ağır cinayət
üçün müəyyən edilmiş həddən
çox olmur. Belə üsul isə törədilmiş iki və
ya daha çox cinayətdən ictimai təhlükəliliyi
nisbətən yüksək olan istisna edilməklə, digərlərinin,
faktiki olaraq, cəzalandırılmaqdan kənarda
qalmasını şərtləndirir. Məsələn,
sanksiyasında on iki ildən on beş ilədək müddətə
azadlıqdan məhrumetmə cəzası nəzərdə
tutulan xüsusilə ağırlaşdırıcı halda
adamları girov götürməyə və bu cinayəti
törətməklə yanaşı, həm də hər
birinin sanksiyasında on beş ilədək müddətə
azadlıqdan məhrumetmə cəzasının nəzərdə
tutulduğu banditizmə, cinayətkar birlik yaratmağa, ədalət
mühakiməsini və ya ibtidai istintaqı həyata
keçirən şəxsin həyatına qəsd etməyə,
xüsusilə ağırlaşdırıcı hallarda
quldurluğa görə təqsirləndirilənlərin hər
ikisinə eyni cəzanın təyin olunmasına gətirib
çıxarır ki, bu da, qanunun bəzi normalarının reallığa
uyğun gəlməməsinin və bununla da, insan hüquq və
azadlıqlarının etibarlı müdafiəsinə xələl
gətirilməsini şərtləndirən həmin
normanın çıxarılması təklif olunmaqla haqq-ədalətə
uyğunlaşdırılmışdır.
Habelə, Cinayət Məcəlləsinin
"Cəza müddətlərinin hesablanması və cəzanın
hesaba alınması" adlandırılan 69-cu maddəsinin
üçüncü hissəsində hökm qanuni qüvvəyə
minənədək həbsdə saxlama müddətinin
hökmlə təyin edilmiş cəza müddəti ilə əvəzlənməsində
də ədalətsizliyə yol verilməsi nəzərə
çarpır. Məsələn, ehtiyatsızlıqdan törədilmiş
cinayətə görə məhkəmə tərəfindən
təyin edilmiş beş ilədək müddətə
azadlıqdan məhrumetmə cəzası məhkum tərəfindən
tamamilə məntəqə tipli cəzaçəkmə
müəssisəsində çəkilməli olduğu halda,
hökm qanuni qüvvəyə minənədək olan müddət,
məsələn, altı ay ərzində həbsdə
(istintaq təcridxanasında) saxlanılması səbəbindən,
təyin edilmiş cəzanın müəyyən hissəsinin,
yəni hökmdə göstərilən, lakin məntəqə
tipli cəzaçəkmə müəssisəsində
çəkilməyən altı aylıq hissəsi daha ciddi və
ağır hesab olunan xüsusi rejim altında çəkilir
ki, bu da törədilən cinayətə görə təyin
edilən cəzanın hökmdə göstəriləndən
daha ağır şəraitdə çəkilməsinə rəvac
verir. Əlbəttə, hökm qanuni qüvvəyə minənədək
həbsdə saxlama müddətinin hökmlə təyin edilən
müəyyən müddətə azadlıqdan məhrumetmə
cəzasının rejiminə uyğun olaraq tənzimlənməsi
məqsədəmüvafiq olardı. Ancaq qanunla belə tənzimlənmə
aparılmadığından və hökm qanuni qüvvəyə
minənədək həbsdə (istintaq təcridxanasında)
saxlamanın bir gününün törədilmiş cinayətin
xarakterini, ictimai-təhlükəlilik dərəcəsini,
ağırlıq səviyyəsini, təyin edilmiş cəzaçəkmə
müəssisəsinin növünü nəzərə
almadan və heç bir əsaslandırma aparmadan müəyyən
müddətə azadlıqdan məhrum etmənin və bununla
bərabər intizam xarakterli hərbi hissədə
saxlamanın bir gününə, azadlığın məhdudlaşdırılmasının
iki gününə, islah işləri və hərbi xidmət
üzrə məhdudlaşdırmanın üç
gününə, ictimai işlərin isə səkkiz
saatına bərabər olmasının müəyyənləşdirilməsi
uğursuz hesab edilir və hər iki hal (CM-in 66 və 69-cu maddələri)
üzrə ədaləti şərtləndirən müvafiq
təkliflər irəli sürülür.
Cinayət Məcəlləsinin
otuz üçüncü fəslinin "Korrupsiya cinayətləri
və dövlət hakimiyyəti, dövlət qulluğu mənafeyi
və yerli özünüidarə orqanlarında, habelə digər
kommersiya və ya qeyri-kommersiya təşkilatlarında qulluq mənafeyi
əleyhinə olan cinayətlər" kimi formulə edilməsi
biri digərinə zidd olan, eyni zamanda, işlədilməsi
anlaşılmazlıq yaradan, qanunvericilik texnikası
baxımından heç bir ölçüyə
sığmayan və işlədilmiş sözlərin
miqdarına görə (cəmi 25 söz) nadir təsadüf
ediləndir.
CM-in "Xüsusi dəyəri
olan əşyaları talama" adlandırılan 183-cü
maddəsinin redaksiyası predmeti xüsusi, tarixi, elmi, ədəbi
və ya mədəni dəyəri olan əşyaların və
ya sənədlərin külli miqdarda, mütəşəkkil
dəstə tərəfindən, əvvəllər talama və
ya hədə-qorxu ilə tələb etməyə görə
iki və ya daha çox məhkum edilmiş şəxs tərəfindən
törədilməsində, təyin edilən cəza həddinin,
cinayətin predmetinin adi əşya olmasına münasibətdə
daha ciddi olmasını şərtləndirir ki, bunun da aradan
qaldırılması üçün CM-in barəsində bəhs
etdiyimiz 183-cü maddəsinə, habelə CM-in "Dövlət
borclarından və ya dövlət zəmanəti ilə
alınmış borcdan istifadə qaydalarını pozma"
adlandırılan 195-1-ci maddəsinə, bu normanın
subyektinin hüquqi şəxs olması səbəbindən fəaliyyətsiz
qalması ilə əlaqədar, həmin qüsurların
aradan qaldırılması ilə nəticələnən təkliflər
irəli sürülmüşdür.
Müəllifin dediklərinə
əlavə edək ki, üç hissədən ibarət
olan bu kitabda ziddiyyətli və reallığa uyğun gəlməyən
normalarla bağlı aparılan tədqiqat işləri əsasında
Cinayət Məcəlləsinin əsaslandırılmış
yeni variantının təklif olunması çox əhəmiyyətlidir.
Konkretlik, məna aydınlığı, çoxtərəfli
təhlil əsərin qiymətli cəhətlərindəndir.
"Hüquqşünaslıq" istiqamətində təhsil
alan ali məktəb tələbələri üçün
nəzərdə tutulsa da, bu vəsaitdən qanunların təkmilləşdirilməsi
ilə məşğul olan elmi və praktiki işçilər,
prokurorluq və məhkəmə-istintaq orqanlarının əməkdaşları,
habelə digər maraqlananlar faydalana bilərlər.
Xalq qəzeti.- 2010.- 15 iyul.- S. 6.