Azərbaycan beynəlxalq aləmdə: qlobal dəyişikliklər və transformasiyalar şəraitində xarici siyasət xətti və prioritetlər

 

Prezident İlham Əliyevin iqtisadi, siyasi və hüquqi mühitin liberallaşdırılması sahəsində uğurlu islahatları Azərbaycanın müstəqil xarici siyasət yeritməsinin əsas təminatıdır

 

Azərbaycan müstəqil dövlətdir. Azərbaycanın müstəqil siyasəti var. Bu siyasət Azərbaycanı son beş ildə böyük dərəcədə gücləndirmişdir. Bugünkü və beş il bundan əvvəlki Azərbaycan başqa-başqa ölkələrdir, demək olar. Həm iqtisadi, həm siyasi baxımdan bölgədəki rolumuzun artması - bütün bunlar Azərbaycanı çox yüksək pilləyə qaldırıb və bundan sonra da Azərbaycan xalqının iradəsi, milli maraqları, Azərbaycan dövlətinin milli maraqları, dövlətçilik prinsipləri bizim üçün əsas olacaqdır. Biz bütün sahələrdə əməkdaşlığa hazırıq, bütün ölkələrlə qarşılıqlı əsaslar üzərində, qarşılıqlı hörmət və bir-birinin işlərinə qarışmamaq prinsipləri əsasında bundan sonra da münasibətləri davam etdirmək fikrindəyik. Ancaq bu münasibətlər bu gün olduğu kimi, gələcəkdə də dünyada qəbul olunmuş və demokratik prinsipləri əks etdirən əsaslar üzərində qurulacaqdır.

 

İlham ƏLİYEV,

Azərbaycan Respublikasının Prezidenti

 

Yeni dünya nizamının diktə etdiyi geosiyasi reallıqlara nəzərən sivil, bərabərhüquqlu və qarşılıqlı faydalı əməkdaşlıq prinsiplərinə söykənən müstəqil xarici siyasət yeridən, beynəlxalq münasibətlər sistemində yerini möhkəmləndirən, Avropanın enerji təhlükəsizliyinin təminatında vacib dövlətə çevrilən Azərbaycanın bu mövqeyi möhkəm siyasi sabitliklə yanaşı, iqtisadi və demokratik inkişaf prosesi ilə şərtlənir. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev respublikamızın diplomatik sahədə davamlı uğurlarının təmini, milli maraqlarının etibarlı müdafiəsi məqsədilə daxili siyasətdə müasir dünyanın alternativsiz inkişaf yoluna çevrilmiş demokratikləşmə xəttinə sadiq qalmış, eyni zamanda, iqtisadi islahatların işlək mexanizmlər əsasında gerçəkləşdirilməsinə nail olmuşdur. Son yeddi ildə iqtisadi inkişaf və demokratikləşmə xəttini milli inkişafın dəyişməz formulu kimi önə çəkən dövlət başçısı respublikamızın qlobal siyasi arenada müsbət imiclə tanınmasını, regional və beynəlxalq iqtisadi əməkdaşlıq mərkəzinə çevrilməsini təmin etmişdir. Beləliklə, həm də hücum xətti üzərində qurulan çevik və səmərəli xarici siyasət yürütmək imkanı qazanan cənab İlham Əliyev "güclü dövlət - müstəqil siyasət" devizini praktik olaraq gerçəkləşdirmişdir.

 

Milli inkişafın sabit və dəyişməz formula

 

Qloballaşan dünyada bu və digər dövlətin uğurlu xarici siyasət əsasında beynəlxalq münasibətlər sisteminə qatılması, maraq və mənafelərini beynəlxalq hüququn verdiyi imkanlar hesabına təmin etməsi, sivil birgəyaşayış normaları ilə tənzimlənən dünya siyasətində iştirakı, ilk növbədə, onun daxili siyasətindən, demokratik dəyərlərə, insan hüquq və azadlıqlarına necə əməl etməsindən, iqtisadi inkişaf səviyyəsindən asılıdır. İqtisadi cəhətdən güclü olmayan dövlətin nəinki hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu prosesində, eləcə də xarici siyasətdə hansısa ciddi uğurundan danışmaq mümkün deyildir. Müasir dövrdə xarici siyasətin səmərəlilik əmsalı fərdin iqtisadi və siyasi azadlıqlarını maksimum dərəcədə təmin edən liberal mühitin formalaşdırılmasından, eləcə də xalqla hakimiyyətin mənəvi birliyindən bilavasitə asılıdır. Xalq üçün çalışan, onun mənafeyini mümkün dərəcədə qoruyan hakimiyyət daxildə ciddi elektoral dəstəyə malik olduğunu daim hiss edir, bu da öz növbəsində onun xarici siyasətdə inamlı, qətiyyətli və prinsipial addımlar atmasına, kənar təsir və təhdidləri neytrallaşdırmasına əlverişli imkanlar açır. Başqa sözlə, iqtisadi, siyasi və hüquqi islahatların uğurlu nəticələri ümumən səmərəli xarici siyasət üçün də etibarlı zəminə çevrilir.

Praqmatik və rasional baxışlı siyasi lider kimi bu reallıqları düzgün dəyərləndirən dövlət başçısı İlham Əliyev Azərbaycanın sosial-iqtisadi inkişafı ilə paralel surətdə gerçəkləşdirilən demokratikləşmə proseslərini bir-birindən təcrid olunmuş şəkildə götürmədən hər iki xətti respublikanın gələcək yüksəlişinin, habelə səmərəli xarici siyasətinin vahid istinad nöqtəsi kimi əsaslandırmışdır. Azərbaycan Prezidentinin dünya siyasi arxitekturasının tələblərinə maksimum dərəcədə cavab verən bu mütərəqqi inkişaf konsepsiyası kifayət qədər təkmil səciyyə daşımaqla, inkişaf etmiş dünya dövlətlərinin təcrübəsindən qaynaqlanır.

Cənab İlham Əliyev 2008-ci il oktyabrın 24-də keçirilmiş təntənəli andiçmə mərasimində demişdir ki, iqtisadi, siyasi və hüquqi islahatların paralelliyi prinsipi Azərbaycanın demokratikləşməsi və ümumən cəmiyyətin liberal dəyərlərə adaptasiyası prosesinin fundamental əsasını təşkil edir: "Siyasi islahatlar iqtisadi islahatlarla tamamlanmalıdır. Azərbaycanda həm siyasi, həm də iqtisadi islahatlar paralel şəkildə aparılır və hesab edirəm ki, bizim uğurumuzun əsas səbəbi məhz bundan ibarətdir. Biz siyasi islahatları artıq yaranmış çox güclü iqtisadi təməl üzərində qururuq. Əgər bu iqtisadi təməl olmasa, siyasi islahatları aparmaq o qədər də asan olmayacaqdır. Əgər demokratik inkişaf baxımından ən öndə gedən ölkələrin təcrübəsinə nəzər salsaq görərik ki, onların tam əksəriyyətində iqtisadi inkişaf çox yüksək səviyyədədir. O ölkələrin tam əksəriyyəti dünyada inkişaf etmiş ölkələr kimi tanınır. Bizim də məqsədimiz ondan ibarətdir ki, - mən bu barədə artıq demişəm, bəzən bu, təəccüb doğura bilər, amma mən inanıram, - Azərbaycan gələcəkdə inkişaf etmiş ölkələrin sırasına daxil olunmalıdır və daxil olacaqdır".

Azərbaycanda müasir siyasi sistemin bərqərar olması prosesini səciyyələndirən görkəmli filosof, akademik Ramiz Mehdiyev "Gələcəyin strategiyasını müəyyənləşdirərkən: modernləşmə xətti" əsərində haqlı olaraq vurğulayır ki, Azərbaycanın "zəif və geriləyən iqtisadi sistemli, durğun siyasi institusional quruluşlu, ictimai şüuru marginallaşdırılmış sosiumdan iqtisadi strukturun bazar sistemi üçün səciyyəvi olan yeni davranış normalarına və stereotiplərə, sabit siyasi sistemə və mərhələ-mərhələ formalaşan demokratik təsisatlara malik məkana gələcək transformasiyasının əsası məhz ötən əsrin 90-cı illərində qoyulmuşdur".

XX əsrin son onilliyinin əvvəllərində dünyada yaranmış vəziyyəti yada salsaq, bu sözlərdə heç bir mübaliğənin olmadığı aydın görünər.

SSRİ və onun müttəfiqlərinin "soyuq müharibə"də məğlubiyyəti beynəlxalq münasibətlərdə böyük dəyişikliklərlə nəticələndi. Qərb cəmiyyəti çərçivəsində ABŞ alternativsiz və şəksiz lider dövlətə çevrildi. Birləşmiş Ştatların maraq və məqsədləri qlobal səciyyə kəsb etməyə başladı. Qısa bir zaman kəsiyində mühüm dəyişikliklər baş verdi. Bütün fəaliyyət sahələri sıçrayışşəkilli qloballaşdı. Əksəriyyəti genetik və funksional baxımdan Qərbə bağlı olan dünya siyasətinin transmilli şirkətlər, transmilli banklar kimi subyektlərinin beynəlxalq proseslərə təsiri hədsiz dərəcədə artdı. Beynəlxalq həyatın yeni subyektləri olan dövlətlərarası və qeyri-hökumət təşkilatları xüsusi inadkarlıqla prosesləri istiqamətləndirməyə girişdilər.

Onların fəaliyyəti nəticəsində qlobal təşkilati-siyasi infrastruktur meydana gəldi ki, həmin infrastrukturun əsasında da dövlətüstü iqtisadi tənzimləməni, hərbi-siyasi əlaqələndirməni və hətta siyasi idarəetməni həyata keçirən inteqrasiya strukturları həddindən artıq fəallaşdı. NATO, Avropa Şurası, ATƏT, Avropa İttifaqı və digər təşkilatlar beynəlxalq münasibətlərin aparıcı və istiqamətverici qüvvəsinə çevrildilər. Yeni dünya nizamının formalaşması prosesi başladı.

1990-cı ildə Vaşinqton Beynəlxalq İqtisadiyyat İnstitutunun aparıcı elmi əməkdaşı C.Uilyamson milli dövlətin ənənəvi rolunun zəiflədilməsi hesabına iqtisadiyyatın liberallaşdırılmasını nəzərdə tutan "Vaşinqton konsensusu" terminini dövriyyəyə daxil etdi. Dünya Bankı və Beynəlxalq Valyuta Fondu yeni dövlətlərə "Vaşinqton konsensusu"nu qəbul etməsi əsasında borc ayrılması barədə razılığa gəldilər. Qeyri-qərb cəmiyyətləri sırasına daxil olmayan dövlətlər - "ikinci dünya" ölkələri fövqəldövlətlərin maraqlarına uyğun olaraq beynəlxalq təşkilatların müəyyənləşdirdiyi qaydalar əsasında neoliberal islahatlar aparmaq zərurəti qarşısında qaldılar.

Öz ruhuna və məzmununa görə beynəlxalq sistem tamam dəyişdi: dövlətlərarası münasibətlərdə ilk dəfə olaraq konstruktiv əməkdaşlıq elementləri üstünlük təşkil etməyə başladı, amma bu əməkdaşlıq birbaşa və ya dolayı təsirdən azad hesab edilə bilmədi. İkiqütblü planetin səciyyəvi xüsusiyyətlərindən ən başlıcası o idi ki, bütün beynəlxalq proseslər tərəflərin maraqları müstəvisində gedən mübarizənin girovuna çevrilir və sonda ya o, ya bu tərəfin iradəsinə uyğun həll olunurdu. Sosialist düşərgəsi, Varşava Müqaviləsi Təşkilatı dağılandan sonra bu problemin nəhayət aradan qalxacağına ümidlər böyük olsa da, belə olmadı. Maraqlar uğrunda mübarizə davam etdi, lakin bu mübarizə, demək olar ki, opponentsiz getməyə başladı. Proseslərin bu cür inkişafı isə beynəlxalq hüququn praktikadan daha çox söz səviyyəsində qərar tapmasına gətirib çıxardı. Beləliklə də maraqlar uğrunda gedən mübarizədə öz problemlərini həll etmək istiqamətində beynəlxalq hüquqa riayət edilməməsindən əziyyət çəkən subyektlərin artıq müqavimət göstərməyə gücü qalmadı, beynəlxalq münasibətlərin demokratik təşkili məsələsi bir tərəfin iradəsindən asılı vəziyyətə düşdü. Beynəlxalq münasibətlərdə bərabərhüquqluluq, beynəlxalq demokratiya, yəni qərarların beynəlxalq hüquq əsasında qəbul edilməsi isə müasir dövrün mübahisəsiz faktına çevrilmədi. İki fövqəldövlətin mübarizəsi ilə müəyyən proseslərin və çəkişmələrin nəticəsi olaraq təmin edilən nisbi obyektivlik mühiti təhlükəli həddə qədər daraldı. Bu dəyişikliklərin nəticəsində "izqoy ölkə" və "tranzit ölkə" ifadələri dövriyyəyə daxil edildi. 90-cı illərin əvvəllərində "ikinci dünya" ölkələri (Second World) "countries in transition" və ya CİTS - keçid iqtisadiyyatlı ölkələr termini ilə əvəzləndi.

Keçid dövrünü yaşayan milli dövlətlər üçün dünyanın yeni siyasi vəziyyəti prioritetlərin dəyişməsi mənasını kəsb etdi. Beynəlxalq strukturlar iqtisadi inkişaf və siyasi quruculuq məsələləri ilə məşğul olmağı tələb etməyə başladılar. Onsuz da həm mühüm geosiyasi məkanda yerləşməsi, həm təbii resurslarla zənginliyi ilə transmilli qüvvələri cəlb edən Cənubi Qafqaz regionu dövlətlərin təsir dairəsi uğrunda apardıqları mübarizəni daha da gücləndirdi. Eyni zamanda, milli dövlətlərin öz xarici təhlükəsizliklərini təmin etməklə bağlı problemləri və məqsədləri kifayət qədər biganə yanaşma ilə qarşılaşaraq böyük maraqlar burulğanında kiçildilər, deklarativ bəyanatlardan başqa münasibətə layiq görülmədilər.

Burada beynəlxalq münasibətlərdə ideoloji özünüdərkin xüsusi rolunu qeyd etmək lazımdır. İdeoloji sistemlər dövlətdaxili, beynəlxalq, transmilli, qlobal səviyyələrdə bir-biri ilə toqquşurlar. Bir neçə onillik ərzində ikinci fövqəldövlətin mövcudluğu Qərbə əks güc mərkəzi olmuşdur. SSRİ təkcə ABŞ-ın hərbi və siyasi rəqibi deyil, həm də alternativ siyasi-ideoloji modelin daşıyıcısı idi. O, həm sosialist ölkələri, həm də Qərbin siyasi sistemi daxilində fəaliyyət göstərən subyektlər sırasında çoxsaylı siyasi və hərbi müttəfiqlərinin dəstəyindən faydalanırdı.

Yeni şəraitdə ideoloji özünüdərkin, yəni milli təcrübənin dərk edilməsinin Azərbaycan üçün rolu hədsiz dərəcədə əhəmiyyətli idi, çünki məhz 90-cı illər gələcək yolun riskli yeniliyini üzə çıxardı. 90-cı illərin əvvəllərində Heydər Əliyev və onun silahdaşları qarşısında ciddi ideoloji problem dayanmışdı. Həmin problemi sadə yolla bu cür ifadə etmək olar: Qərb dünyasının əsas ideoloji məhsulu olan liberalizmi keçmiş sovet cəmiyyətinin qeyri-qərb mentallığı ilə necə uyğunlaşdırmalı?

Sonrakı təcrübə bu problemi bütün çılpaqlığı ilə göstərdi. Postsovet ölkələrində islahatlarla bağlı ideoloji özünüdərk, aradan tez bir zamanda qaldırılması mümkün olmayan bir ziddiyyəti ortaya çıxardı. İslahatların əsas mənasına görə keçidin, yəni liberal demokratiya və bazar iqtisadiyyatı institutlarının yaradılmasının əsas subyekti milli dövlətdir, lakin həmin ölkələrdə biznes-struktur mövcud deyildi. Şəxsi kapital və burjua sinfi ötən əsrin əvvəlindəki inqilabi çevriliş dövründə məhv edilmişdi. Bu səbəbdən də milli dövlət tərəfindən həyata keçirilən liberal islahatların obyektiv nəticəsi islahatların aparıcı qüvvəsi kimi məhz milli dövlətin rolunun artması olmuşdur. İslahatların keçirilməsi zamanı postsovet ölkələrində iki fərqli fəaliyyət məntiqi yaranmışdı: dövlətin simasında "hakimiyyət məntiqi" və biznes-strukturların simasında "qazanc məntiqi".

Beləliklə, liberal islahatların əsas yekunlarından birinin həyata keçirilməsi mümkün olmadı, yəni, milli dövlət dərhal liberal dövlətə çevrilə bilmədi; o, öz səlahiyyətlərini məhdudlaşdırmadı, iqtisadiyyat və mədəniyyət sahələrindən çəkilmədi.

Bunun səbəblərini axtarsaq müstəqilliyin ilk illərində Azərbaycanın yaşadığı proseslərə nəzər salmaq kifayətdir. Liberal cəmiyyətə dərhal keçidin xoşbəxtlik gətirəcəyinə sadəlövhcəsinə və məsuliyyətsizliklə inanan odövrkü rəhbərlik Azərbaycanı siyasi-iqtisadi böhran, hərc-mərclik qarşısında qoydu. Erməni separatçılarının azğınlığı ərazilərin işğalı prosesini daha da gücləndirdi. Daxildə hakimiyyətə gəlmək üçün mübarizə aparan müxtəlif dairələr və qruplar vətəndaş müharibəsindən belə çəkinmədilər. Nəticədə dövlətin müstəqilliyi təhlükə qarşısında qaldı. Xaricdə müxtəlif qüvvələr öz planlarını həyata keçirmək imkanı qazandılar.

Ölkənin strateji əhəmiyyət daşıyan müəssisə və sahələrinin məhz Azərbaycan kimi müstəqilliyini yenicə qazanmış və çox mürəkkəb geosiyasi məkanda yerləşən zəngin ölkədə dövlətin nəzarətində qalmasının zəruriliyi uzaqgörən və müdrik mövqe olaraq öz yaşarılığını sübut etdi. Nəticədə, özəl kapital Azərbaycanda dövləti ələ keçirə bilmədi. Liberal islahatlara xas olan bu ziddiyyət Azərbaycan Respublikasının daxili və xarici siyasətinin təməlində qalmaqdadır.

Qərb analitikləri tərəfindən dərk olunan bu təzad qeyri-qərb cəmiyyətlərində islahatların perspektivi ilə bağlı müəyyən şübhə yaratmışdı. Tanınmış Amerika filosofu, sosioloq və futuroloqu Frensis Fukuyama 1989-cu ildə bildirirdi ki, "Qərbin, Qərb ideyasının qələbəsi aşkardır..., liberalizmin heç bir həyatqabiliyyətli alternativi qalmamışdır". Amma 2001-ci ildə o, etiraf edirdi ki, "müasirləşmə nəzəriyyəsi Avropa təmayüllüdür və məqsədlərin müxtəlifliyini nəzərə almır". Bəlli oldu ki, "belə müasirləşmənin əleyhdarlarının ideyaları öz güc və inandırıcılığını saxlayır, nəticədə bir çox insanlar azad bazar iqtisadiyyatına əsaslanmış demokratik cəmiyyətə aparan bəşəriyyət üçün yeganə inkişaf yolunun müdafiəsindən çəkindilər". Fukuyama proqnozlaşdırırdı ki, "liberal demokratiyanın qarşılaşmalı olduğu əsas çətinliklər"ə qeyri-qərb cəmiyyətlərində dərin səviyyədə - mədəniyyət səviyyəsində, yəni din, mənəviyyat, milli özünüdərk, adət-ənənə sahələrində rast gəlinir.

Əgər Fukuyamanın etiraflarını Azərbaycan reallığına tətbiq etsək, belə bir nəticəyə gəlmək olar: Heydər Əliyev kursu özünün böyük nailiyyətləri ilə bərabər, bir sıra mühüm xüsusiyyətləri ilə fərqlənir. Belə ki, Fukuyamanın qeyd etdiyi liberal müasirləşmənin çətinliklərinə baxmayaraq, məhz Heydər Əliyevin 1993-cü ildə ölkə rəhbərliyinə qayıdışı ilə Azərbaycan səmərəli dövlətçilik konsepsiyasına, iqtisadiyyatın dirçəldilməsi strategiyasına uyğun olaraq və xalqın sosiomədəni irsinə əsaslanaraq, liberal demokratiya yoluna qədəm qoydu. Ölkənin ictimai-siyasi, sosial, iqtisadi, mədəni həyatında, beynəlxalq əlaqələrində dönüş yarandı, elmi əsaslara, beynəlxalq norma və prinsiplərə uyğun müstəqil dövlət quruculuğu prosesi başlandı, vətəndaşların və dövlətin qarşılıqlı mənəvi məsuliyyətinə əsaslanan dövlətçiliyin və sosial sabitliyin təməli qoyuldu. Dövlət cəmiyyətin bütövlüyünün etibarlı təminatçısına çevrildi. Azərbaycanın gələcəyi üçün məsuliyyəti öz üzərinə götürmüş Heydər Əliyev hədsiz gərgin zəhmət bahasına 1993-2003-cü illərdə yeni milli inkişaf strategiyası formalaşdırmağa müvəffəq oldu. Bu strategiya mədəniyyəttutumlu suverenlik ideyasına əsaslanırdı.

Mədəniyyəttutumlu suverenlik Azərbaycanın daxili və xarici siyasətinin özəyi olmuşdur. Bu, xarici siyasət sisteminin prioritetlərinin milli mədəniyyət əsasında, o cümlədən dövlət quruculuğu mədəniyyəti zəminində qurulması deməkdir. Bu gün, 17 il keçdikdən sonra biz deyə bilərik ki, 1993-cü il iyunun 15-də Heydər Əliyevin siyasi hakimiyyətə qayıdışı məhdud suverenliyə malik ölkə taleyindən azad olan yeni milli tarixin başlanğıcı oldu.

2003-cü ildə Azərbaycanın rəhbərliyinə İlham Əliyevin gəlişi isə ölkənin modernləşdirmə yolu ilə inkişafına, daha mükəmməl strukturlu səmərəli dövlətçiliyin bərqərar olmasına təkan verdi, Azərbaycanın regional proseslərdə rəqabətədavamlılığını və buna müvafiq olaraq Cənubi Qafqazda qeyd-şərtsiz iqtisadi liderliyini təmin etdi. Akademik Ramiz Mehdiyev çox dəqiq qeyd edir: "Məhz 2003-cü il milli transformasiyanın yeni mərhələsinin başlanğıcı oldu, səlis qurulmuş sabit iqtisadi sistemi inkişafda olan iqtisadi strukturun intensiv formalaşması məkanına yönəltdi. İlham Əliyevin prezidentliyinin əsas konsepti güclü iqtisadi bazanın formalaşdırılmasından ibarət idi. Bu da kütləvi şüurun və cəmiyyətin sosial-mədəni bazisinin postindustrial dəyərlər və demokratik ənənələr məcrasına mərhələ-mərhələ transformasiyasına imkan yaratmalıdır. Bununla yanaşı, geostrateji və geoiqtisadi məsələlər kompleksini həll etmək, milli artımın sabitliyini və davamlılığını təmin etmək, ölkəni beynəlxalq münasibətlərin obyektinə deyil, subyektinə çevirmək lazım idi, çünki yeni dünya nizamını formalaşdıran ümumdünya transformasiyaları dövründə Azərbaycanın qlobal proseslərdə iştirakının təmin edilməsi son dərəcə zəruridir".

Öz əsərlərində Azərbaycan cəmiyyətinin və ölkənin demokratik modernləşməyə, liberallaşmaya, milli ideyaya - azərbaycançılığa, cəmiyyətin intellektuallaşdırılmasına, fəal və çoxşaxəli diplomatiyaya, ölkənin müdafiə qabiliyyətinin artırılmasına, regional liderliyin təmin olunmasına əsaslanan müasir inkişafının əsas istiqamətlərinin fundamental prinsiplərini elmi cəhətdən əsaslandırmış akademik Ramiz Mehdiyevin belə bir qənaəti tamamilə ədalətlidir ki, Azərbaycanın "bir tərəfdən güclü dövlət hakimiyyətini və hüquq qaydalarını, digər tərəfdən azadlığı və iqtisadi fəaliyyəti dəstəkləyən mühafizəkar-liberal sistemi tarazlığı saxlaya bildi. Məhz bu sistemdə prodövlət və dövlət başlanğıclarının, milli və universalçı elementlərin simbiozu əldə edildi. Liberalizm dinamik bir ruh verdi, mühafizəkarlıq isə bu ruhu radikal qəsdlərdən qorudu".

Ötən əsrin 90-cı illərinin keçid çətinliklərindən sonra özünə gələn ölkə, yeni yüzilliyin ilk on ilinin sonunda çox mürəkkəb keçid dövrünü uğurla geridə qoyaraq öz dinamik inkişafının yeni mərhələsinə qədəm qoydu. Prezident İlham Əliyev keçid dövrünün bütün çətinliklərini aradan qaldıraraq ölkəni iqtisadi yüksəlişin səviyyəsinə görə dünyanın lider dövlətləri arasına çıxardı. İqtisadiyyatın liberallaşdırılması, ölkənin geosiyasi və geoiqtisadi çəkisinin artması, vətəndaş ilə dövlət arasında vahid birliyin, ahəngdarlığın bərqərar olması Azərbaycanın intensiv inkişafını təmin etmiş oldu. Qlobal transformasiyaların indiki mürəkkəb şəraitində Azərbaycanın daxili və xarici siyasəti modernləşmiş iqtisadiyyatı, vətəndaş cəmiyyəti və liberal ənənələri olan ölkə qurmaq istəyini nəzərdə tutur. Bu isə postindustrial cəmiyyətə, informasiya cəmiyyətinə aparan yoldur.

Akademik Ramiz Mehdiyev tamamilə haqlı olaraq yazır ki, sabit iqtisadiyyatı olmayan məkanda demokratiya da olmaz, bu, aksiomdur. Görkəmli alim-filosof qeyd edir ki, hazırda ölkəmiz "Azərbaycan cəmiyyətinin total transformasiyası" şəraitindədir. Sabitlik modernləşmənin, dövlətin və cəmiyyətin transformasiyasının əsas şərtidir. Bu baxımdan, Prezident İlham Əliyevin əsas məqsədi Azərbaycanı sabit və güclü iqtisadiyyatı olan, demokratik təsisatları səmərəli şəkildə fəaliyyət göstərən, hər bir vətəndaşının sabahına inamı olan bir dövlətə çevirməkdir. Bu, Azərbaycan Prezidentinin ali amalı və məqsədidir. Bu ideoloji və inkişaf xətti Azərbaycanın bu gününü və sabahını müəyyənləşdirmiş dühanın - Heydər Əliyev şəxsiyyətinin bizə qoyduğu irsdir.

Akademik Ramiz Mehdiyevin bu fikri ilə tam razılaşmaq lazımdır ki, hazırda həyata keçirilən siyasi və iqtisadi islahatlar bir qədər başqa çalar alır və ölkənin inkişafında artıq yeni mərhələ başlanmışdır. Eyni zamanda, Azərbaycan dövləti iqtisadi yüksəlişlə yanaşı, açıq və demokratik cəmiyyət qurulmasını inkişafın prioriteti kimi müəyyən etmişdir. Bu, Azərbaycan xalqının strateji seçimi, dövlət siyasətinin ən mühüm vektorudur. Müasir Azərbaycan cəmiyyəti demokratikləşməni milli inkişafın ən mühüm sosial amili kimi qəbul edir. Son illərdə ölkədə milli demokratikləşmənin aydın bazisi formalaşmışdır. Geniş səpkidə yanaşdıqda, demokratikləşmənin təkamül və suveren xarakteri siyasi sistemin səmərəli inkişafını, rəqabətədavamlı bazar iqtisadiyyatının formalaşdırılmasını və vətəndaş cəmiyyətinin sabit inkişafını təmin etməyə imkan verir, insanların sosiomədəni həyatına yeni seqmentlər daxil edir, yeni davranış normaları və stereotipləri aşılayır.

Qeyd etmək lazımdır ki, davamlı iqtisadi sistem labüd olaraq ictimai şüurun daha çox demokratikləşməsinə doğru aparır. Bu anlamda, demokratik inkişaf iqtisadi təkamüllə sıx bağlıdır. Azad vətəndaş, ilk növbədə, maddi və maliyyə baxımından azaddır, bu da ona siyasi azadlıq verir. Adətən, varlı cəmiyyət və müstəqil qərarlar qəbul etməyə qadir olan imkanlı vətəndaşlar kütləvi şüurun və cəmiyyətin sosial-mədəni bazisinin postindustrial dəyərlər və demokratik ənənələr məcrasına mərhələli transformasiyasının əsası kimi çıxış edir. Məhz iqtisadi rifah milli demokratik tranzitin mahiyyətini və uğurunu irəlicədən müəyyənləşdirir. Bu tranzit Azərbaycan cəmiyyətində qlobal transformasiyanın tələbləri və şərtləri əsasında institusional islahatlar aparmağa imkan vermişdir. İnkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsi göstərir ki, təmsilçi siyasi demokratiyanın əsasını sərbəst bazarın təşəkkülündə ifadə olunmuş iqtisadi demokratiya təşkil edir. Məhz bu səbəblərə görə Prezident İlham Əliyev belə bir məntiqi əsas götürür ki, demokratiyanı möhkəmlətməyin ən yaxşı üsulu sərbəst bazar münasibətlərinin təşviq edilməsidir. Yalnız sərbəst bazar fəaliyyət qabiliyyətli demokratik rejim, ictimai inkişafın bəhsləşməyə və alternativliyə əsaslanmasını şərtləndirən açıq vətəndaş cəmiyyəti və ənənələr formalaşdırmağa imkan verə bilər. Amerikada çıxan nüfuzlu "Foreign Affairs" jurnalında dərc edilmiş məqalənin müəllifinin təbirincə desək, "İşlək demokratiyanın qurulması və xüsusən, azadlıq təsisatının yaradılması üçün vasitə həmişə sərbəst bazar iqtisadiyyatı olmuşdur. Bu cür iqtisadiyyatın fəaliyyətinin təmin edilməsi üçün zəruri təsisatlar, vərdişlər və dəyərlər siyasi sahədə demokratiyanı təşkil edənlərlə eynidir".

Bu gün ölkəmizin intensiv iqtisadi inkişafı siyasi modernləşmənin yeni mərhələsinə keçməyə imkan vermişdir. Modernləşmə sahəsində qarşıya qoyulmuş vəzifələrin icrasına keçən əsrin 90-cı illərinin ortalarından başlanılmış, indi isə Azərbaycanda rəqabətədavamlı cəmiyyət formalaşır, modernləşmə xətti sürətlə həyata keçirilir. Prezident İlham Əliyev Azərbaycanın modernləşməsi xəttini yeritməklə ilk növbədə Heydər Əliyev ideyalarını, xalqın arzu və istəklərini gerçəkləşdirir. Dövlət başçısı çıxışlarının birində demişdir: "... İnsan tarixə öz əməlləri ilə düşür. Heydər Əliyev tarixin böyük bir hissəsidir. Onun əməlləri, bütün təşəbbüsləri bir məqsəd daşıyırdı - Azərbaycan xalqına xidmət etmək, ölkəmizi gücləndirmək, müstəqilliyimizi möhkəmləndirmək, ölkəmizdə demokratik cəmiyyət qurmaq. Hamımız, Azərbaycan xalqı bu siyasətə sadiqdir. Biz bu siyasəti davam etdirəcəyik. Azərbaycanda bu siyasətin alternativi yoxdur. Xalqımız da, beynəlxalq ictimaiyyət də bunu çox yaxşı bilir".

Modernləşmənin əsas məqsədi həm Azərbaycanın, həm də hər bir vətəndaşın arzu və istəyinin reallaşmasına xidmət etdiyindən bu istiqamətdə ciddi tədbirlər görülür. Azərbaycanın modernləşməsi cəmiyyətin yeniləşməsi, yetərli ictimai və siyasi təsisatlar yaradılması, vətəndaş təşəbbüskarlığının artması, innovasiya sıçrayışı və XXI əsr üçün çox zəruri olan inzibati reaksiyanın sürətinin artırılması üçün güclü kadr ehtiyatları yaradılması formasında inkişaf edir. Azərbaycan cəmiyyəti üçün modernləşmə müasir inkişafın əsas amili olmaqla, özündə milli ənənələri, qaynaqları və kökləri, əsrlər boyu keçdiyimiz tarixi yolu təcəssüm etdirir. Prezident İlham Əliyevin həyata keçirdiyi modernləşmə qərarlarının bütöv kompleksi Azərbaycanı yeni davranış normaları və stereotipləri, davamlı siyasi sistemə malik və mərhələlər üzrə formalaşmaqda olan demokratik təsisatları, bazar sisteminə xas iqtisadi strukturu olan məkana çevirməyə imkan vermişdir. Səmərəli dövlətçilik strukturunun təşəkkülünün əsasını təşkil edən başlıca tezis Azərbaycanın regional proseslərdə rəqabətədavamlılı`ğını və buna müvafiq olaraq Cənubi Qafqazda tam mənada iqtisadi liderliyini təmin etmək səylərindən ibarət olmuşdur.

 

 

(ardı var)

 

Kamal Adıgözəlov,

Bakı Dövlət Universitetinin diplomatiya

müasir inteqrasiya prosesləri kafedrasının

dissertantı

 

Xalq qəzeti.- 2010.- 31 iyul.- S. 3.