Azərbaycanda elm-təhsil
strategiyası : mövcud problemlər və inkişaf istiqamətləri
Hər bir xalqın
dünya miqyasında tanınmasında onun bəşəriyyətə
bəxş etdiyi töhfələr müstəsna əhəmiyyət
kəsb edir. Onun elmi, təhsili, mədəniyyəti,
poeziyası xalqa məxsus qüdrətli zəkalar vasitəsilə
dünyaya inteqrasiya edilir, seçilir, mənimsənilir, bəşəri
sərvətə çevrilir.
İctimai fikir tariximizin
keçdiyi yola nəzər salsaq son iki əsr ərzində
Mirzə Fətəli Axundov, Həsən bəy Zərdabi, Əli
bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağaoğlu, Cəlil
Məmmədquluzadə, Mirzə Ələkbər Sabir, Nəriman
Nərimanov, Hüseyn Cavid, Üzeyir Hacıbəyli, Səməd
Vurğun, Qara Qarayev və başqalarının xalq
üçün bir universitet, bir məktəb
olduqlarını təsdiq edə bilərik.
Etiraf etmək lazımdır ki, XX
əsrin əvvəllərindən, xüsusilə İkinci
dünya müharibəsindən sonra Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının timsalında zəngin elmi ənənələr
formalaşmış, XX əsrin 80-ci illərində elm
adamlarımız dünya miqyasında tanınmağa
başlanmışdı. Humanitar elm sahəsinin fədailərindən
H.Hüseynov, Ə.Sumbatzadə, Z.Bünyadov, Ə.Quliyev,
C.Quliyev, F.Köçərli, T.Köçərli və
başqa alimlərimiz çətin şəraitdə işləsələr
də, xalqımızın istifadəsinə xeyli sanballı əsərlər
təqdim etmişlər.
Sovet siyasi sistemi dövründə,
xüsusən də XX əsrin 50-80-ci illərində elm, təhsil
sahəsində xeyli uğurlar əldə edilsə də, XX əsrin
90-cı illərində ictimai-siyasi həyatda baş verən
böhran elm, təhsil sistemində də ciddi böhranın
yaranmasına səbəb oldu. Elm, təhsil əsası
halallıqla, obyektivcəsinə qoyulmuş kökündən,
bünövrəsindən ayrılaraq qeyri-məqbul yola
keçirildi ki, nəticədə Xalq Cəbhəsinin yaramaz
siyasətinin neqativ fəsadlarını aradan qaldırmaq hələ
də mümkün olmamışdır.
Bu baxımdan Azərbaycan
Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri,
akademik Ramiz Mehdiyevin "İctimai və humanitar elmlər:
zaman kontekstində baxış" adlı məqaləsini
vaxtında çalınan həyəcan təbili
adlandırmaq olar. Ramiz müəllimin məqaləsində
deyilir: "Danılmaz faktdır ki, bu gün Azərbaycan
dünyada ən dinamik inkişaf edən ölkələrdən
biridir. İnkişafın indiki səviyyəsinə
çatmaq üçün xalqımız çox çətinliklər
dəf etmiş, çox sınaqlardan keçməli
olmuşdur. Bu müddət ərzində biz mürəkkəb,
eyni zamanda, şərəfli yol keçmişik. Bu yol bizə
möhkəm əsaslar üzərində dövlətçilik
formalaşdırmaq imkanı vermişdir".
Deməli, uzun illərin gərgin zəhməti hesabına yaradılan, təkmilləşdirilən, dünya səviyyəsinə qaldırılan elmimizi islahatlar yolu ilə həm bərpa, həm də zənginləşdirə bilərik. Bunun üçün nəinki humanitar sahədə, bütün sahələrdə uzun müddət çalışan alimlərin xidmətlərinin ədalət prinsipinə uyğun dəyərləndirilməsi, alimin üzləşdiyi və daim onu sıxan sosial gərginlikdən xilas edilməsi ən zəruri şərtlərdəndir.
Alimin sosial problemlərindən bəhs edən AMEA-nın prezidenti, akademik M.Kərimovun təbirincə, "elmin ölkənin strateji əhəmiyyətli prioritet fəaliyyət sahəsi olub- olmaması da ilk növbədə elm sahəsinə ayrılan maliyyə vəsaitinin payı ilə müəyyənləşir". Bu, doğrudan da belədir. Əgər maliyyə böhranı mövcuddursa, bu, mütləq elmin səviyyəsinin aşağı olması ilə əlaqələndirilməlidir. Deməli, iqtisadçılar istehsal prosesində baş verən deformasiyanı vaxtında müəyyənləşdirə, beynəlxalq bazarda baş verən hadisələri düzgün qiymətləndirə bilməyiblər, nəhayət, istehsalın elmi təşkili uğurla nəticələnməyib.
XX əsrin 90-cı illərinin ideologiyasızlığı, milli-mədəni və mənəvi oriyentasiyasızlıq, xarici dövlətlərin stereotip inkişaf modellərinin müzakirəsiz, sınaqdan çıxarmamış kor-koranə tətbiq edilməsi, mütəxəssis rəyinin nəzərə alınmaması bugünkü problemləri yaratmışdır. Akademik Ramiz Mehdiyevin təbirincə desək, "bu da millətin simasını itirməsi ilə nəticələnir".
Odur ki, elm hər bir millətin siması olduğuna görə, onun inkişaf etdirilməsi yolları yeni təfəkkür süzgəcindən keçirildikdən sonra yeni inkişaf mərhələsinə daxil edilməlidir. Sual oluna bilər: Hansı yolla? Yalnız hərtərəfli islahatlar yolu ilə. Bütün bunların hərəkətverici qüvvəsi isə maliyyə vəsaitidir.
Xatırlamaq yerinə düşərdi ki, Avropa Birliyi ölkələri 2000-ci ildən başlayaraq elmin maliyyələşdirilməsinə ən vacib strateji məsələ kimi baxırlar. Belə ki, 2002-ci ildən 2010-cu ilədək olan müddətdə elm xərclərinin payını 3 faizə çatdırmağı qarşılarına məqsəd qoymuşlar. Müqayisə üçün deməli olsaq, hazırda bu rəqəm İsveçdə 3,9 faiz, Finlandiyada 3,5 faiz, Fransada 2,1 faiz, İspaniya və İtaliyada 1,1 faiz təşkil edir. Azərbaycanda isə elmə çəkilən xərclər cəmi 0,3-0,5, hətta 1995-2005-ci illərdə bu rəqəm 0,2 faiz olmuşdur. Elmimizin Avropa dövlətlərindən geri qalması səbəblərindən biri də budur.
Hazırda mətbuatda tez-tez və həmin məqalələrin bəzilərində humanitar sahələr üzrə dissertasiyaların çox yazıldığı vurğulanan məqalələr dərc edilir. Aydın məsələdir ki, dəqiq elmlərin inkişafı üçün müasir laboratoriyaların yaradılması, eksperiment keçirmək üçün əlverişli şərait, ən başlıcası, eksperimentin istehsal prosesində sınaqdan çıxarılması tələb olunur. Deməli, ilk növbədə istehsal prosesi bərpa olunmalıdır, milli istehsalın xarici istehsalla rəqabəti isə özü-özünə yaranacaqdır. Elm də belədir. Elmin alternativliyi olmasa, elmi diskussiya, elmi mübadilə olmasa, heç bir inkişafa nail olmaq mümkün deyil.
Unutmaq olmaz ki, xalqımız humanitar elmlərə tarixən meyilli olmuş və bu gün də bu keyfiyyətləri özündə saxlayır. Zənnimcə, humanitar elmlərə dair məhdudlaşdırılmalara meyil problemə birtərəfli, yanlış yanaşmadır. Onu da xatırlatmaq yerinə düşər ki, Azərbaycandan dəfələrlə iqtisadi cəhətdən geri qalan Ermənistanda və onun hüdudlarından kənarda fəaliyyət göstərən erməni alimləri 1986-cı ildən 2006-cı ilə qədər Azərbaycanın və bütövlükdə türk dünyasının əleyhinə 26 mindən artıq kitab yazmışlar ki, müəllifləri də humanitar elm sahəsinin alimləridir. Azərbaycan Respublikasının alimləri, xüsusən ictimai və humanitar sahədə fəaliyyət göstərən alimlər bu ideoloji mübarizədə fəal iştirak etməli, ermənilərin iftira və böhtanlarını ifşa etməlidirlər.
Odur ki, elmdə islahatlar aparılmalıdır, amma səbrlə, təmkinlə, ən başlıcası, elmə elmi münasibət olmalıdır, müasir dövrün ictimai-siyasi hadisələrinə yeni təfəkkür baxımından yanaşılmalıdır. Çünki ictimai və siyasi şərait dəyişmişdir.
Akademik Ramiz Mehdiyevin "İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış" adlı məqaləsinin mahiyyətini dərindən təhlil edərkən məntiqi sonluq ondan ibarət olur ki, humanitar və ictimai elm sahələrinin köməyi ilə milli ideologiyamızın əsası olan azərbaycançılıq ideologiyasının zənginləşdirilməsi daha sürətlə və inamla başa çatdırıla bilər. Bununla yanaşı, milli ideologiyanın formalaşdırılması prosesində milli-mənəvi dəyərlər, vətənpərvərlik, dövlətçilik ruhu qorunub saxlanmalı, dövlətçilik haqqında Heydər Əliyev strategiyası və taktikası gənclərə hərtərəfli çatdırılmalıdır.
Onlara aşılanmalıdır ki, Azərbaycan tarixinin böyük bir dövrü ulu öndər Heydər Əliyev şəxsiyyəti ilə, onun mübarizə yolu, böyük quruculuq fəaliyyəti ilə sıx bağlıdır. O, yeni Azərbaycanın qurucusudur.
Azərbaycanda milli ideologiyanın yaradılması və işlənib hazırlanması ulu öndər Heydər Əliyevin tarixi xidmətidir. Milli ideologiyanın əsası azərbaycançılıqdır. Heydər Əliyev milli ideologiyanın milli dövlətçilik və milli-mənəvi dəyərlər kimi iki başlıca komponentdən ibarət olduğunu göstərmişdir. Ümummilli lider azərbaycançılıqdan danışarkən deyirdi: "Azərbaycan dövlətinin milli ideologiyasının özəyini, əsasını təşkil edən azərbaycançılıqdır. Dövlətçilik, milli-mənəvi dəyərlər, ümumbəşəri dəyərlər - bunlar hamısı azərbaycançılıq anlayışının tərkib hissəsidir".
Akademik Ramiz Mehdiyev Heydər Əliyev və azərbaycançılıq ideologiyasından danışarkən belə bir fikir irəli sürür ki, azərbaycançılıq təliminin Heydər Əliyev tərəfindən irəli sürülən və həyata keçirilən dövlətçilik konsepsiyası ilə vəhdət halında təhlil edilməsinə müasir mərhələdə böyük ehtiyac vardır. Azərbaycançılıq ideologiyası mühüm funksional elementlərlə zəngindir. Bunların mahiyyəti dövlətimizi mənəvi və fiziki baxımdan zəiflətmək cəhdlərindən qorumaqdır. Bu ideologiya unitar, hüquqi və demokratik dövlət kimi, Azərbaycanın möhkəmləndirilməsinə və inkişafına yönəldilmişdir. Azərbaycançılıq müstəqil və bənzərsiz Azərbaycanı sivil dövlətlər sırasına çıxaracaq bir yoldur. Azərbaycançılıq xalqımızın çox əzab-əziyyətlə nail olduğu milli sərvətdir. O, real müstəqilliyə nail olmaq, vahid, bölünməz Azərbaycanı qoruyub saxlamaq və möhkəmləndirmək üçün vasitədir.
Ulu öndər Heydər Əliyev qloballaşma şəraitində çox düzgün olaraq azərbaycançılıq ideologiyasını ümumbəşəri dəyərlərlə zənginləşdirməyi zəruri hesab edirdi.
Təhsil sistemi dedikdə, strateji bir sahə başa
düşülməlidir. Müasir dünyanın inkişaf
etmiş ölkələrindən olan Yaponiyada Təhsil
Nazirliyi strateji nazirlik hesab olunur, təhsil sahəsi, müəllim
məbəddəki kahinlərdən xeyli yüksəkdə
durur və ona hər cür ehtiram göstərilir. Əldə
edilən elmi uğurlar, təhsilin parlaq nəticələri,mənəvi
birlik, etik münasibətlərin qarşılıqlı vəziyyəti
indikindən xeyli yüksək idi. Odur ki, sual olunur: Bəs nə
etməli? Bu sualın cavabı birdir. Bu sahədə
aparılan islahatlara ictimai münasibət, xalq nəzarəti
olmasa, onların uğurla başa çatdırılması
da mümkün olmayacaqdır.
Respublikamızda aparılan islahatlar, ola bilsin ki, zamanla səsləşmir
və yaxud əvvəlki təhsildən mütərəqqiliyinə
görə az fərqlənir. Odur ki, yeni təhsil modelinin
yaradılması zəruriliyi daim gündəmdədir.
Çünki dayanıqlı, zamanla ayaqlaşan təhsil
sisteminin qurulması həmçinin zamanın tələbidir.
Bir şərtlə: beynəlxalq təcrübənin ən
yaxşısını, bizim milli xüsusiyyətlərimizə
yad olmayanı qəbul edək. Əlbəttə, şöhrət
dalınca qaçmaq, kampaniyaçılıq naminə
güruhçu hərəkata qoşulmağa lüzum yoxdur.
XX əsrin 70-ci illərində Almaniyada və Yaponiyada
maraqlı eksperiment aparılmışdır.
Sürücülük vəsiqəsi olan dinləyiciləri
iki qrupa bölüb imtahan qəbul etmişlər və qrupun
birindən müəllim, digərindən kompyuter, yəni
maşın imtahan qəbul etmişdir. Sosioloqlar hər iki
qrupun sürücülük fəaliyyəti ilə 3 il
maraqlanmış və sürücülərin özlərinin
xəbəri olmadan sosioloji tədqiqat aparmışlar. Nəticədə
məlum olmuşdur ki, üç il müddətində
müəllim qarşısında imtahan verənlərin cəmi
7 faizi, kompyuter vasitəsilə imtahan verib vəsiqə
alanların isə 38 faizi yol hərəkəti
qaydalarını pozuduqlarına görə cəza
almışdır. Odur ki, yeni təhsil dedikdə təkcə
kütləviləşən test imtahanları başa
düşülməməli, həmçinin təhsilə
yaradılan şəraitdən də
danışılmalıdır.
Peşəmizin universitet təhsil sistemi ilə əlaqədar
olduğunu nəzərə alaraq, ali təhsil sisteminə
münasibət bildirmək zərurətindəyik.
Ulu öndər Heydər Əliyevin
xatırlatdığı sovet təhsil sistemi dövründə
tələbə auditoriyada, mühazirə zamanı
mövzunun 80-90 faizini öyrənir və mühazirənin
yekununda müəllim keçilmiş dərs haqqında, verilən
biliyin möhkəmləndirilməsi məqsədilə
auditoriyaya müraciət edəndə - frontal sorğu aparanda
çəkdiyi zəhmətin bəhrəsini görür,
auditoriyanı qalib sərkərdə kimi tərk edirdi. Etiraf
etmək lazımdır ki, bu gün idraki-etik münasibət
çatışmır. Bax, bunu bərpa etmək
lazımdır. Yeni təhsil sistemində tələbənin
pedaqoji təsir obyekti olmaması, idraki fəaliyyət subyekti
olması irəli sürülür. Bu təsirin əsasında
insanın özünə bir mürəkkəb sistem kimi baxılması,
keçmişə deyil, gələcəyə
ünvanlanmış biliyə münasibətin dəyişməsi
durur, yeni təhsil modelinin reallaşdırılmasının
meyarı kimi qabaqlayıcı inikas, yaxud "gələcəyin
dərki" çıxış edir. Amma bütün
bunların vahid obyektiv sonluğu var. Bu da ondan ibarətdir ki,
müəllimlə tələbə arasında dialoq
münasibətləri tədris prosesinin, sadə dildə
fikrimizi ifadə etsək öyrədənlə öyrənənin
canlı ünsiyyətini formalaşdırır. Bu gün
çox iftixarla istinad etdiyimiz klassiklərin də
dövründə belə canlı ünsiyyət tədrisin əsas
forması olmuşdur.
Hazırkı şəraitdə elmin, təhsilin
inkişafı naminə yeni-yeni mütərəqqi addımlar
atılmaqdadır. 2009-cu il noyabrın 21-də Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasında prezident Administrasiyasının rəhbəri,
akademik Ramiz Mehdiyevin sədrliyi ilə ölkədə
humanitar elmlərlə məşğul olan alim və müəllimlər,
elm və təhsil ocaqlarının rəhbərləri, təhsil
naziri, Milli Elmlər Akademiyası Prezidentinin iştirak etdiyi
müşavirədə mövcud problemlərlə
bağlı çox geniş, prinsipial, demokratik fikir
mübadiləsi aparılmış və bildirilmişdir ki,
artıq Azərbaycanda elmin, təhsilin mövcüd vəziyyəti
ilə YUNESKO-nun baş direktorunun razılığı ilə
beynəlxalq ekspertlər yaxından məşğul olurlar.
Onlar Azərbaycan elminin idarə edilməsi, maliyyələşdirilməsi
və təşkilinə dair hazırlıq işləri
aparırlar. Deməli, Azərbaycan elminin inkişaf istiqamətlərini
beynəlxalq səviyyəyə uyğunlaşdırmaq, təhsilin
inkişafı məqsədilə millilikdən uzaqlaşmadan
yeni, daha mütərəqqi metodlara keçmək mərhələsi
başlanmaqdadır. Bununla yanaşı, Azərbaycanda
2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı üzrə milli
strategiyanın həyata keçirilməsi ilə bağlı
Dövlət Proqramının təsdiq edilməsi haqqında
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
imzaladığı 4 may 2009-cu il sərəncamı, eyni
zamanda, ölkə Prezidentinin 31 yanvar 2008-ci il tarixli "Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil müəssisələrinin
Avropa təhsil məkanına inteqrasiyası ilə
bağlı bəzi tədbirlər haqqında" sərəncamı,
2009-2013-cü illərdə Azərbaycan Respublikasının
ali təhsil sistemində islahatlar üzrə Dövlət
Proqramının təsdiq edilməsi haqqında 22 may 2009-cu il
tarixli sərəncamı, 2008-ci il ərzində 20-dən
çox qərar qəbul edilməsi dövlətçiliyimiz
tarixində müqayisəyəgəlməz tədbirlərdəndir,
Azərbaycanda elmin, təhsilin inkişaf perspektivlərinin
aydın şəkildə müəyyənləşdirilməsidir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin
2010-cu il 19 fevral tarixli fərmanı ilə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Elmin İnkişafı
Fondunun nizamnaməsinin təsdiq edilməsi elmə
qayğının yeni təzahürüdür. Odur ki,
yaranmış vəziyyətlə əlaqədar elmi və
intellektual elita qarşısında ciddi vəzifələr
durur. Bu vəzifələr və qarşıya qoyulan məqsəd
yaxın illərdə təhsildə, elmdə, ümumən
intellektual sahədə ciddi dönüş
yaradılmasından ibarətdir. İctimai elmlərin sosial
sifarişlərə çevik reaksiya verməsi, ətalətdən,
gözləmə və passiv seyirçi mövqedən
uzaqlaşması zamanın tələbidir. Bütün bunlar
Azərbaycan elminin əyalətçilikdən xilas olması,
dünya elm məkanına daha inamla inteqrasiya etməsinə
istiqamətlənməsi niyyətimizin ifadəsidir.
M.BALAYEV,
ADPU-nun fəlsəfə kafedrasının
müdiri, fəlsəfə
elmləri doktoru,
professor
Xalq qəzeti.- 2010.- 2 iyun.- S. 6.