Nəsillərə
yadigar qalan səs
Azərbaycanın musiqi akademiyası adlandırılan
Şuşa xalqımıza
nə qədər istedadlar bəxş edib. Onları sadalamaqla qurtaran deyil. Amma bir
neçələrinin adlarını
xatırlamasaq, yəqin
ki, qəbahət olar. Dahi Üzeyir
bəy, Xan Şuşinski, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Soltan Hacıbəyov, Süleyman Ələsgərov,
Rəşid Behbudov. Doğrudan da, elə bil bu
torpağı Tanrı
istedadlar yetişdirmək
üçün yaradıb.
Öz əvəzsiz səsi ilə uzun illər ürəkləri fəth
etmiş Cabbar Qaryağdıoğlu da bu torpağın yetirməsi idi.
Cabbar Qaryağdıoğlu XIX əsrin
II yarısında yetişən və musiqi tariximizdə ən
görkəmli rol oynayan sənətkarlardan biridir. Xalqın
içərisindən çıxmış bu sənətkar
özünün bütün mənalı həyatını
klassik Azərbaycan musiqisinin inkişafına həsr
etmişdir. Ömrünün 60 ilini xalqdan öyrəndiyi və
topladığı 500-dən artıq mahnını işləyib
Azərbaycanın xanəndəlik sənətini yaratmağa həsr
etmiş müğənni Zaqafqaziyada ən yaxşı xalq
ifaçısı şöhrətini qazanmışdır. Ölkə
Prezidenti İlham Əliyevin Cabbar Qaryağdıoğlunun 150 illik
yubileyinin keçirilməsi haqqında imzaladığı sərəncam
bu böyük sənətkarın
yaradıcılığına verilən yüksək qiymətdir.
Cabbar Qaryağdıoğlunu Azərbaycan
xalq musiqisinin canlı tarixi, ensiklopediyası
adlandırırdılar. Onun oxuduğu muğam və xalq
mahnıları indi də Azərbaycanın musiqi xəzinəsinin
ən qiymətli inciləridir. Şərqin vokal sənəti
tarixində, geniş xalq kütlələri arasında Cabbar
Qaryağdıoğlu ilə müqayisə edilə biləcək
ikinci bir müğənni yoxdur. Onun adı dünya vokal sənətinin
bir sıra görkəmli sənətkarlarının
adları ilə yanaşı çəkilir. O, 1861-ci ildə
Şuşada "Seyidli" məhəlləsində anadan
olmuşdur. Atası Məşədi İsmayıl kişi
boyaqçı idi. Bu sənəti Cabbara da öyrətmək
istəyirdi. Lakin oğlunun gözəl səsi, anadangəlmə
istedadı Cabbarı başqa bir sahəyə istiqamətləndirirdi.
Cabbargilin evi şəhərin ən səfalı yeri olan
Cıdır düzünə yaxın idi. Uşaqlıqdan məhəllədən
olan yaşıdları ilə "Qayabaşında",
"Qırxpilləkəndə", "Ağzıyastı
kahada" quzu otaran Cabbar saatlarla "Dəlikdaşın"
üstündə oturaraq zümzümə edərdi. Sonralar bu
zümzümələr XIX əsrin ən böyük xanəndəsinin
yetişməsinə səbəb oldu.
Cabbar Qaryağdıoğlunun səsi
güclü dramatik-tenor tipli səs idi. O, bu güclü və
əzəmətli səsi ilə son dərəcə
lirik-minor ruhlu muğam sayılan "Segah"ı olduqca həzin
və yumşaq, eyni zamanda, yanıqlı səsləndirməklə
adamda elə təsəvvür yaradırdı ki,
muğamı dramatik tenor yox, lirik tenor oxuyur. O, major
muğamları oxumaqda da mahir idi. Vokal ustalığı ilə
nəinki dinləyicini heyran qoyur, eyni zamanda təsiredici
ifaçılıq məharəti ilə onun fikrindən
ayırır, kədərini, qəmini unutdururdu.
Bu səs Tanrı vergisi idi. Onun "Heyratı"sını
dinləyəndə adam bunu aydın hiss edir. Xanəndə "Heyratı"nı qrammafon valına 1906-cı ildə
yazdırmışdır. Eyni zamanda
xanəndənin repertuarına
daxil olan "Ovşarı" muğamı
da yüksək ifaçılıq məharətindən
və onun səsinin qeyri-adi gücündən xəbər
verir. Təsadüfü deyildir ki, Cabbar Qaryağdıoğludan
sonra bu günə qədər həmin muğamı hələ heç kəs oxumağa cürət etməmişdir.
Onu
"Şərq musiqisinin
peyğəmbəri" adlandırırdılar.
Doğrudur, Cabbar Qaryağdıoğludan əvvəl
bizim musiqi tariximizdə Şahqulu, Mirzəhüseyn, Hacı Hüsü, Məşədi
İsi, Səttar, Mirzə Məmmədhəsən,
Əbdülbaqi, Bülbülcan
kimi klassik xanəndələrimiz olmuşdur.
Ancaq musiqişünasların fikrincə,
onların heç biri xalq musiqisini
Cabbar Qaryağdıoğlu
qədər dərindən
bilməmişdir.
Azərbaycanda opera sənətinin meydana gəlməsində
də Cabbarın rolu əvəzsizdür.
Opera səhnəmizin ilk aktyoru məhz Qaryağdıoğlu olmuşdur.
Cabbar Qaryağdıoğlu dəfələrlə İran
şahlarının, Türkiyə
sultanlarının məclislərinə
dəvət olunmuş,
öz gözəl ifası ilə onları məftun etmişdir. O, yaradıcı
sənətkar idi. Bir muğamı 2-3 saat, bəzən isə böyük məclislərdə
4 saat belə oxuyardı. O, həm
böyük sənətkar,
həm də qayğıkeş müəllim
idi. O, şagirdlərinin
qayğısına qalar,
onlara səslərini qorumağı tövsiyə
edərdi: "Səs
və gözəllik
Allah vergisidir. Gərək onların
qədrini biləsən.
Birinci növbədə səsini
qorumalısan. Yeməyinə, yatmağına fikir verməlisən. Xanəndə çox yeməməlidir.
Qarınqululuq oxumağın düşmənidir.
Gündə ən azı
10 saat yatmalıdır".
Deyilənə görə, Cabbar
Qaryağdıoğlu klassik
ədəbiyyatı gözəl
bilirmiş və deyirmiş ki, əruzu bilməyəndən
xanəndə olmaz.
Cabbar Qaryağdıoğlunun tələbələrindən
Xan Şuşinski həmişə fərəhlə
qeyd edərdi ki, xanəndə olmağım üçün
unudulmaz müəllimim
Cabbar Qaryağdıoğluna
minnətdaram. Seyid Şuşinski
kimi görkəmli muğam ustası da məhz Cabbar
Qaryağdıoğlunun tələbəsi
olmuşdur.
Cabbar Qaryağdıoğlunun böyük sənəti və zəngin səsi dünyanın bir çox bəstəkarlarının, musiqişünas
və mədəniyyət
xadimlərinin diqqətini
cəlb etmişdir.
Akademik Boris Astafyev,
professor Yevgeni Braudo, bəstəkarlardan M.İppolitov,
Vladimir Kor Georgixubov, Reynqold Qlier və başqaları Cabbar Qaryağdıoğlu
sənətinin vokal ustalığını yüksək
qiymətləndirmişlər.Bu gün Azərbaycanın musiqi tarixində Cabbar Qaryağdıoğlunun
adı böyük məhəbbətlə çəkilir.
Onun sənətinin sirləri gənc xanəndələrə
öyrədilir. Onun "Şahnaz"ı,
"
Cabbar Qaryağdıoğlu konservatoriyanın ilk təşkilatçılarından
biri olmuşdur. Şuşada
1906-ci ildə "Leyli
və Məcnun" tamaşasını səhnəyə
qoyublarmış. Məcnun rolunu
Cabbar Qaryağdıoğlu
oynayırmış. Deyirdilər o, başına quş yuvası qoyubmuş.
Yuvanın içində bülbül
varmış. Cabbar Qaryağdıoğlu
Leylinin qəbri üstündə hönkürəndə
bülbül uçub
gedibmiş.
1965-ci ildə Moskvada nəşr olunmuş "Pesnya i muzıka Azerbaydjana"
kitabında qeyd olunur ki, Cabbar
Qaryağdıoğlu 1906-cı ildə Varşavada konsert verib. Bu konsertdən toplanan
pul vəsaiti Zaqafqaziya müsəlman tələbələrinə paylanılıb.
Bu müdrik xanəndə
xeyriyyəçi kimi
də tanınırdı.
O, Mərdəkan qəsəbəsində
Yesenin və Şalyapinlə görüşmüşdü.
Aralarında müəyyən söhbət də olmuşdu. Cabbar Qaryağdıoğlunun zil və məlahətli
səsi, geniş səs diapazonu onları heyrətə salmışdı. Yesenin Cabbar
Qaryağdıoğlunu "Şərq musiqisinin peyğəmbəri" adlandırmış
və ona bir şeir həsr
etmişdi.
Cabbar Qaryağdıoğlunun şairliyi də vardı. Bəstəkar kimi mahnılar
da qoşurdu. Deyilənlərə görə o, bir
dəfə İrəvanda
bir toy məclisində
oxuyurmuş. Məclisin qızğın
vaxtında toy sahibi, daha doğrusu, qız atası xanəndədən xahiş
edir ki, gəlini tərifləyən
bir mahnı oxusun. O da həmin dəqiqə elə oradaca "İrəvanda xal qalmadı" adlı mahnı bəstələyib
oxuyur. Toy sahibi
çox razı qalır. Məclis xanəndəni alqışlayır...
XX yüzilliyin əvvəllərinədək Azərbaycan
xanəndələri farsdilli
şeirlərlə muğam
melodiyalarını ifa
etmək ənənəsinə
riayət edirdilər.
Bu ənənəyə görkəmli Azərbaycan
xanəndəsi Cabbar Qaryağdıoğlu son qoydu.
Onunla başlayaraq, muğamların
Azərbaycan dilində
ifası Azərbaycanda,
eləcə də Azərbaycan muğamlarının
çox geniş populyarlığa malik olduğu bütün Güney Qafqazda ənənəyə çevrildi.
Bu gün ölkəmizdə
muğama, bu sənəti yaşadan sənətkarlara böyük
diqqət və qayğı var. Son illər
Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, YUNESKO və İSESKO-nun xoşməramlı
səfiri, Milli Məclisin deputatı Mehriban xanım Əliyevanın bu sahəyə göstərdiyi
diqqət xalqımızın
zəngin mənəvi
xəzinəsi olan muğamın inkişafı
və təbliği üçün geniş imkanlar açmışdır.
Xalqımızın Cabbar Qaryağdıoğlunun
150 illik yubileyinə hazırlaşması da dövlətimizin, onun başçısı cənab
İlham Əliyevin bu sənətə göstərdiyi qayğının
nəticəsidir.
M.MÜKƏRRƏMOĞLU
Mədəniyyət.- 2010.- 10 iyun.-
S. 7.