“Pambıqçılıq
haqqında” Qanunun qəbul olunması bu strateji sahənin
inkişafına böyük ümidlər yaradır
Müsahibimiz “ÇTS-Aqro” MMC-nin baş direktoru Vahid
Hüseynovdur.
— Vahid müəllim, “Pambıqçılıq
haqqında” qanun layihəsi Milli Məclisdə birinci
oxunuşda müzakirə olunub. Hazırda müzakirələr
davam edir. Siz uzun müddətdir ki, pambıqçılıq
sahəsində çalışırsınız və demək
olar ki, kamil mütəxəssissiniz. Belə bir qanunun
yaranmasını necə qiymətləndirirsiniz?
— Mən
pambıqçılıq rayonunda, pambıqçı ailəsində
anadan olmuşam, ali təhsilli iqtisadçıyam. Sıravi
kolxozçudan pambıq emalı zavodunun direktoru vəzifəsinədək
yüksəlmişəm. Uzun müddət
pambıqçılıq sahəsində
çalışmağım nəticəsində bu sahənin
əsas inkişaf istiqamətlərini, məhsulun istehsalı,
emalı və satışı prinsiplərini, eləcə də
idarəetmə strukturunu mükəmməl bilirəm. Qeyd etmək
istəyirəm ki, ötən illərdə planlı təsərrüfat
sistemində digər sahələr kimi
pambıqçılıq sahəsi də stabil inkişaf
edirdi. Məhsulun sifarişçisi olan dövlət kolxoz və
sovxozları lazımi istehsal vasitələri ilə tam təmin
edirdi. Dövlət hesabına torpaqlarda meliorasiya işləri
aparılırdı və suvarma sistemi tələbatı tam
ödəyirdi. İstehsal olunan xam pambıq dövlətin
emal müəssisələrində vaxtında emal olunaraq, mərkəzləşdirilmiş
qaydada satılırdı. Bu zaman istehsalçı heç
bir risklə qarşılaşmadan məhsulun pulunu vaxtında
alırdı. Bildiyiniz kimi, müstəqilliyimizi qazandıqdan
sonra aqrar sahədə islahatlar aparılmışdır.
Pambıq istehsalçısı və emalçısı
sahibkar olaraq sərbəstləşdirilmişdir. Onlar
bütün fəaliyyətlərini respublikanın
qanunvericilik bazası əsasında tənzimləyirlər. Bu
baxımdan pambıqçılıq sahəsinin müasir
bazar iqtisadiyyatı sistemində idarə olunması
üçün “Pambıqçılıq haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Qanununa da ehtiyac yarandı. Bu qanunun məqsədi
dövlət proqramları əsasında ölkədə
pambıqçılığın, yüngül və yeyinti
sənayesinin inkişaf etdirilməsinə, pambıq
istehsalı ilə emalı arasında münasibətlərin
bazar iqtisadiyyatına uyğun tənzimlənməsinə,
regionlarda əhalinin məşğulluq səviyyəsinin
yüksəldilməsinə və torpaqdan səmərəli
istifadə olunmasına hüquqi, təşkilati və iqtisadi
zəmin yaratmaqdır. Hesab edirəm ki, bu qanunun qəbul
olunması və həyata keçirilməsi nəticəsində
pambıqçılıqda bir çox normativ-hüquqi sənədlər
yenidən işlənəcək, müvafiq dövlət
proqramları qəbul olunacaqdır.
Respublikada pambıq istehsalında əsas rol oynayan bir təşkilat kimi biz — “ÇTS-Aqro” MMC də bu qanunda nəzərdə tutulan “Pambıqçılıq sahəsində dövlət siyasətinin istiqamətləri” və “Pambıqçılıq sahəsində dövlətin vəzifələri” maddələrinə böyük ümidlə yanaşırıq. Bu baxımdan Milli Məclisin işçi qrupuna öz təkliflərimizi də təqdim etmişdik. Bir sahibkar kimi mən qeyd etmək istəyirəm ki, nə qədər özəl sektor çalışsa da, digər ölkələrdə olduğu kimi, aqrar sahənin inkişafına, dəstəklənməsinə və bu sahənin fəaliyyətinin tənzimlənməsinə dövlət himayəsi vacibdir. Ona görə də “Pambıqçılıq haqqında” Qanunun qəbul olunmasını müsbət qiymətləndirirəm.
— Pambıq strateji əhəmiyyətli məhsul hesab edilirdi. Respublikamız da, əhali də bu məhsulu əkib-yetişdirməklə böyük mənfəət, qazanc əldə edirdi. Birdən-birə niyə bu əhəmiyyətli məhsul gözdən düşdü?
— Bəli, pambıqçılıq strateji əhəmiyyətli, əməktutumlu və iqtisadi cəhətdən səmərəli istehsal sahəsidir. Azərbaycan dünyanın əsas pambıqçılıq ölkələrindən biridir. Pambıqçılığın tarixi isə çox qədimlərdən başlanır. Muğanda yaşamış bir çox ağsaqqalların, əmək adamlarının xatirələrində də bu bölgədə pambıq istehsal olunması, primitiv emalı və məhsulun Kür çayı — Xəzər dənizi vasitəsilə xaricə daşınması barədə məlumatlar hamıya bəllidir. Müasir dövrdə də bu sahə ənənəvi istehsal sahəsi kimi inkişaf etdirilmişdir. Rusiyada toxuculuq sənayesinin XIX əsrdən inkişafı və sonradan sovet dövləti sənayesinin inkişafı bu məhsula tələbatı artırmışdır.
Qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycanda pambıqçılığın elmi əsaslarla inkişafı bilavasitə ümummilli lider Heydər Əliyevin adı ilə bağlıdır. Məhz onun sayəsində keçən əsrin 70-ci illərində respublikamızda bu sahənin böyük sənaye potensialı yaradılmış, torpaqlarda geniş meliorativ tədbirlər görülmüş və irriqasiya sistemi qurulmuşdur. 1981-ci ildə ən yüksək nəticəyə nail olunaraq 1 milyon ton pambıq istehsal olunmuşdur. Azərbaycanın Muğan-Salyan, Mil-Qarabağ, Şirvan bölgələrində yaşayan insanlar məhz pambıqçılıqdan qazandıqları qazancla öz ailə- məişət problemlərini yüksək səviyyədə həll etmişlər. Pambıq əkini cərgələrarası becərilən sahə olduğu üçün bizim bölgədə buğda əkini üçün əvəzolunmaz sələfdir, onun çöpündən (quzapayı) məişətdə yanacaq kimi istifadə olunur. Torpaq sahəsi isə mədəni becərilməklə daha da münbitləşir, pambıq mahlıcı, əyiricilik, toxuculuq sənayesində ən əhəmiyyətli təbii xammaldır. Çiyid və ondan alınan məhsullar — yağ, bitki yağı kimi ərzaq üçün, jmıx isə heyvandarlıqda qüvvəli yem kimi istifadə olunur. Pambıq və pambıq məhsulları hər zaman xarici bazarlarda satıla bilir və ölkəyə valyuta gətirir.
— Pambıqçılığın inkişaf etdirilməsi işsizlik probleminin aradan qaldırılmasında hansı rol oynaya bilər? Bu sahənin daha da genişləndirilməsi ölkədə yeni sənaye müəssisələrinin, məsələn, toxuculuq və digər yüngül sənaye müəssisələrinin yaradılmasına kömək edə bilərmi? Axı, əvvəllər ölkəmizdə belə müəssisələrin sayı çox idi.
— Mən qeyd etdim ki, pambıqçılıq əməktutumlu istehsal sahəsidir. Bildiyimiz kimi, “Regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramının (2004-2008-ci illər)” qəbul olunması ilk növbədə ölkədə dinamik sosial-iqtisadi inkişafa nail olmaq və yeni iş yerlərini yaratmaq məqsədi daşıyırdı. Artıq böyük neft müqavilələrinin həyata keçirildiyi bir dövrdə ölkə rəhbərliyinin uzaqgörən siyasəti nəticəsində qeyri-neft sektorunun inkişafına təkan verildi. Bu məqsədlə aqrar sektorun aparıcı sahələrindən olan pambıqçılığın inkişafı da gündəmə gəldi. Məhz bu dövrdə 2004-cü ilin axırında ölkədə fəaliyyət göstərən pambıqçılıq şirkətləri və paralel olaraq “Şəki-İpək” ASC-nin nəzdində pambıq, tütün və ipək (“ÇTS-Aqro” MMC) şirkəti yaradıldı. Dövlətin dəstəyi ilə bu sahəyə böyük miqdarda investisiyalar yönəldildi. Qısa müddətdə ayrı-ayrı rayonlarda pambıq istehsalı və tədarükü məntəqələri, 5 pambıq emalı zavodu quruldu. Pambıq istehsalçıları ilə müvafiq müqavilələr bağlanıldı, onlara istehsal vasitələri ayrıldı, pambığın alış qiyməti qaldırıldı və torpaq mülkiyyətçiləri ilə müsbət və sağlam münasibətlər qurulmaqla yüksək nəticələr əldə olundu. İlk növbədə, respublikada pambıqçılıq sahəsində fəaliyyət göstərən şirkətlər arasında sağlam rəqabət yaradıldı və onların fəaliyyəti bərpa olundu. Həyata keçirilən bu tədbirlər yerli icra orqanları ilə birlikdə ölkə rəhbərliyinin qarşımızda qoyduğu yeni iş yerlərinin yaradılması istiqamətində tapşırıqlarına cavab olaraq yüzlərlə insanı işlə təmin etdik.
Xüsusən, kolxoz və sovxozların dağıdılmasından sonra işsiz qalmış mütəxəssislər işə cəlb olundu. Artıq 15 rayonda istehsalçılarla müqavilə bağlanılmaqla pambıq istehsal olunur. Lakin pambıqçılıq təkcə xam pambığın istehsalı, mahlıcın satışı ilə ölkəyə gəlir gətirə bilməz. Sovet dönəmində respublikada qurulmuş toxuculuq sənayesində hər il 30 min tondan çox mahlıc istifadə olunurdu. Bakı toxuculuq kombinatı, Gəncə və Mingəçevir əyiricilik-iplik müəssisələri və Sumqayıt toxuculuq-trikotaj kombinatı respublikanın pambıq və pambıq məmulatlarına olan tələbatının çox hissəsini təmin edirdi. Bildiyiniz kimi, artıq həmin müəssisələr iflasa uğramış və ya ləğv edilmişdir. “ÇTS-Aqro” MMC və respublikada fəaliyyət göstərən digər şirkətlər gələcəkdə dünya bazarından asılılığını qurtarmaq üçün müəyyən tədbirlər görməyə başlayıblar. Artıq Bakı, Sumqayıt şəhərlərində və Saatlı rayonunda bu istiqamətdə işlər görülür. Nəzərə almaq lazımdır ki, bu, geniş bir sahədir və yalnız ölkənin yüngül sənayesi sistemi daxilində dövlət və ya özəl sektorda həllini tapa bilər. Nəticədə çoxlu sayda iş yerləri yaranacaq və biz istehsal etdiyimiz mahlıcı daxildə satmaqla təkrar istehsalı genişləndirə bilərik. Bu istiqamətdə “Pambıqçılıq haqqında” qanun layihəsində müvafiq maddələr öz əksini tapmışdır.
— Pambıq məhsullarından həm də yeyinti sənayesində istifadə olunur. Bu barədə bir qədər ətraflı məlumat vermənizi xahiş edirik.
— Ölkənin
ərzaq təhlükəsizliyi həmişə dövlətin
nəzarətində saxlanılmaqla tənzimlənir. Bu
baxımdan “2008-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında əhalinin ərzaq məhsulları ilə
etibarlı təminatına dair Dövlət Proqramı” bizim də
qarşımızda böyük vəzifələr qoyur.
Bildiyiniz kimi, pambıq texniki bitki olsa da, onun toxumundan
(çiyid) emal olunmaqla ərzaq üçün pambıq
yağı və heyvandarlıq üçün qüvvəli
yem istehsal olunur. “ÇTS-Aqro” MMC 2006-2008-ci illərdə Gəncə
yağ-piy kombinatı ilə müqavilə bağlayaraq oranın
fəaliyyətini də bərpa etdi. 2008-ci ildə Şirvan
şəhərində müasir texnologiyalı çiyid
emalı zavodu istifadəyə verilmişdir. Burada yüksək
səviyyədə rafinə olunmuş pambıq yağı
istehsal edilir. İstehsal olunan bu məhsullar daxili və xarici
bazarlarda satılır.
— Taxılçılığa dövlət qayğısı gücləndirildikdən sonra bu sahədə əsaslı dönüş yarandı. Fermerlər taxıl əkini sahələrini artırdılar. Belə bir qayğı pambıqçılığa göstərilsə, bu strateji əhəmiyyətli məhsulun əkininin genişləndirilməsinə təsir edərmi? Konkret olaraq hansı dövlət dəstəyinin olmasını vacib hesab edirsiniz?
— “Azərbaycan Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı”nın müddəalarına uyğun olaraq pambığın sənaye üçün xammal və pambıqçılığın əməktutumlu istehsal sahəsi olmasını nəzərə alaraq istehsalçıların səylərinin pambıq əkini sahəsinin artırılmasına yox, hər hektardan məhsuldarlığın 2-3 dəfə yüksəldilməsinə yönəldilməsi vacibdir. Bu sahəyə rəhbərlik edən bir şəxs kimi bildirirəm ki, pambıq tədarükündə dəqiq uçotun aparılması mümkündür və tədarük olunan məhsul barədə Dövlət Statistika Komitəsinə rəsmi sənəd (PK-17) təqdim olunur. Bu il pambığın 1 tonunun alış qiyməti təqribən 380-400 manat nəzərdə tutulmuşdur. Əgər fermer hər hektardan 25-30 sentner və daha çox pambıq istehsal edərsə, onda 1 hektardan gəlir 1 200 manat təşkil edəcəkdir. Fermerin aqrotexniki qaydalara tam əməl etdiyi halda 1 hektarın maya dəyərinin təqribən 800 manat olmasını nəzərə aldıqda müəyyən rentabellik əldə olunur. Bununla yanaşı, dövlət tərəfindən istehsal olunmuş hər tona görə istehsalçıya əlavə 80-100 manat yardım edilərsə, bu sahəyə maraq artacaqdır. Hesablamalar göstərir ki, əkinə görə 40 manat subsidiyaların, zavod və müəssisələrin işləməsi nəticəsində vergi və sosial sığorta ayırmalarının dolayısı ilə büdcəyə qaytarılmasını və ən başlıcası isə yeni iş yerlərinin yaranacağını nəzərə alsaq, bu təklif effektli olacaq və dövlət büdcəsindən ayrılacaq subsidiyalar bir il ərzində büdcəyə qayıdar.
— “Pambıqçılıq haqqında” qanun layihəsində hansı maddələrin əks olunmasını təklif edirsiniz?
— “Pambıqçılıq haqqında” qanun layihəsinin bütün müddəlarının qəbul olunması pambıqçılıqda mövcud olan aşağıdakı problemlərin həllinə ümid verir:
* pambıq istehsalına dövlət dəstəyinin artırılması;
* istehsala güzəştli kreditlərin ayrılması;
* pambıqçılıq bölgələrində torpaqların meliorativ yaxşılaşdırılması, irriqasiya sisteminin bərpası;
* dövlət fondunun və eləcə də istifadəyə yararsız torpaqların müvəqqəti sahibkarların istifadəsinə verilməsi;
* aqrotexservis və aqrokimyəvi servis xidmətlərinin genişləndirilməsi;
* pambıqçılıq elminin, toxumçuluq işlərinin müasir tələblərə uyğunlaşdırılması;
* yerli toxuculuq sənayesinin bərpası;
* pambıq istehsalında kooperasiya sisteminin tətbiqinə nail olunması;
* pambıq əkininə deyil, istehsala görə dotasiyanın tətbiqi;
* pambıq istehsalı və emalı sahəsində kadr çatışmazlığının aradan qaldırılması.
Müsahibəni qələmə aldı: Əliqismət BƏDƏLOV
Xalq qəzeti.- 2010.- 2 mart.- S. 5.