Gələcəyi
düşünərək
Azərbaycanda təhsil, elm və mədəniyyət
daim dövlətin diqqət mərkəzindədir. Ölkə
başçısı cənab İlham Əliyevin qeyd etdiyi
kimi, “Azərbaycanın gələcəyi məsuliyyətli qərarlar
qəbul etməyə, milli mənafeləri qorumağa və
zamanın çağırışlarına cavab verməyə
qadir mütəxəssislərdən asılı olacaqdır.
Qloballaşan və sürətlə dəyişən
dünyanın reallıqları ən yeni texnologiyaların
sirlərini mənimsəməyi, onlardan çevik
faydalanmağı olduqca aktual edir”. Ölkə
başçısının digər bir göstərişində
ölkənin iqtisadi qüdrətinin onun intellektual
potensialına çevrilməsi məsələsi təhsil
sistemimizin əsas vəzifəsi kimi müəyyən edilir. Ona
görə də təhsil dövlət siyasətinin prioritet
istiqaməti elan olunmuşdur və göstərilən vəzifələrin
həyata keçirilməsi ölkədə təhsilin
yüksək səviyyəsini tələb edir.
Təhsilin və elmin inkişafı bir-biri ilə üzvi bağlı olduğundan bir qədər bundan əvvəl Azərbaycanda həm təhsilin, həm də elmin inkişafına dair müvafiq dövlət proqramları və Milli Strategiya qəbul olunmuşdur. Bu proqramlara uyğun olaraq müvafiq qurumların fəaliyyət planı tərtib edilmiş və icrasına başlanmışdır.
Bu gün öz tarixi inkişafının yeni mərhələsini yaşayan Azərbaycan dünyada və regional miqyasda bir sıra iqtisadi, siyasi və ictimai uğurlara imza atmışdır. Ölkə başçısı əsası ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən qoyulan inkişaf strategiyasını qətiyyətlə, yeni dövrün tələblərinə uyğun yaradıcılıqla inkişaf etdirərək daha böyük vüsətlə həyata keçirir. Azərbaycanın qısa müddətdə qazandığı uğurlar, möcüzə görünə bilənin reallığa çevirməsi bir tərəfdən Heydər Əliyev strategiyasının doğruluğunu sübut etdiyi kimi, digər tərəfdən Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin bu gün dünyanın siyasi nəhəngləri sırasında xüsusi mövqeyini, müstəsna liderlik məharətini, böyük dövlət idarəçilik bacarığını, həqiqi siyasi rəhbər təcrübəsinin olduğunu təsdiqləyir.
Azərbaycanın iqtisadi və siyasi uğurları onun elmdə, təhsildə də böyük uğurlar qazanması üçün şərait yaradır. Elmin və təhsilin inkişafı ümumi inkişafımızla yanaşı, siyasi qərarların, yüksək səviyyəli dövlət proqramlarının hazırlanması, elmi əsaslandırılması və həyata keçirilməsi üçün çox əhəmiyyətlidir. Ona görə də səbəbsiz deyil ki, Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri, görkəmli filosof, akademik Ramiz Mehdiyevin “İctimai və humanitar elmlər: Zaman kontekstində baxış” məqaləsi Azərbaycan cəmiyyətində böyük maraq doğurmuş və rəğbətlə qarşılanmışdır. Məqalədə müasir dövrdə Azərbaycanda ictimai və humanitar elmlərin inkişaf strategiyası ilə bağlı çox mühüm və aktual məsələlərə toxunulmuşdur. Əsl həqiqətdə bu məqalədə toxunulan məsələlər təkcə ictimai və humanitar elmlərə, onların inkişafına aid deyil, humanitar sahənin, o cümlədən təhsil, elm, ədəbiyyat və digər yaradıcı sahələrin fəaliyyətinə aiddir. Məqalədə haqlı olaraq qeyd olunur ki, XXI əsrin başlanğıcı dövrün xarakterik xüsusiyyətləri və yeni dünyagörüş, dəyişən meyarlar, həyatımızın bütün sahələrində: məişətdən tutmuş yüksək dövlət qərarlarına qədər bütün sahələrdə elm yükünün və intellektual amilin rolunun artması ilə səciyyəvidir. Bu məsələlərin həlli isə, sözsüz ki, bir-biri ilə sıx bağlı olan elmimiz və təhsilimizdən keçir.
Heydər Əliyevin çoxşaxəli dövlətçilik və ictimai-siyasi fəaliyyətinin əsasında onun təməlini qoymuş olduğu milli ideologiyamız durur. Heydər Əliyevin geniş dünyagörüşü və müstəsna fitri istedadı, dahiyanə siyasi uzaqgörənliyi və bacarığı, böyük və mükəmməl həyat təcrübəsi ona müxtəlif illərdə etdiyi çıxış, yazı və göstərişlərində elə fikirlər söyləməyə imkan vermişdir ki, bu fikirlərin məcmusu qısa bir müddətdə yeni dövr üçün milli ideologiyamızın formalaşmasına imkan vermişdir. Bu ideologiyanın düzgünlüyünü sonradan həyat Azərbaycanın davamlı inkişafının sabitlikdən başlayaraq iqtisadi və siyasi uğurlara gətirən nəticələrində bir daha sübut etmişdir. Heydər Əliyev tərəfindən yaradılan ideologiya elə möhkəm təməl olmuşdur ki, sonra ölkə başçısı cənab İlham Əliyev tərəfindən bu ideologiya uğurla tətbiq və davam etdirilərək yeni dövr üçün zənginləşdirildi və inkişaf etdirildi. Heydər Əliyevin yaratdığı milli ideologiya ölkə həyatının müxtəlif istiqamətlərində inkişafı üzvü şəkildə birləşdirdi və hər bir yeni situasiya üçün düzgün çıxış yolu göstərdi. Zənnimizcə, Heydər Əliyev ideologiyasının ana xəttini milli birlik ideyası təşkil edir ki, bu birlikdə xalqın məqsəd birliyi, onun milli dövlət zəminində birliyi özünü təcəssüm etdirir. Heydər Əliyev milli dövlətimizin ideya təməlini “Müstəqil Azərbaycan dövlətinin əsas ideyası azərbaycançılıqdır” kimi ifadə etmişdir. Azərbaycan Prezdenti cənab İlham Əliyevin “Mən hər bir Azərbaycan vətəndaşının Prezidentiyəm” fikri onun Heydər Əliyev ideologiyasına sadiqliyinin daha bir ifadəsidir.
Heydər Əliyev azərbaycançılıq məfkurəsini geniş mənada başa düşürdü. Heydər Əliyevə görə, “Azərbaycançılıq öz milli mənsubiyyətini, milli-mənəvi dəyərlərini qoruyub-saxlamaq, eyni zamanda onların ümumbəşəri dəyərlərlə sintezindən, inteqrasiyasından bəhrələnmək və hər bir insanın daima inkişafı deməkdir”. Heydər Əliyev azərbaycançılıq məfkurəsini dünya azərbaycanlılarının milli ideologiyasının əsasında qoymuşdur. Azərbaycançılıq coğrafi anlayış olmayıb, daha çox milli məfkurədir. Azərbaycançılıq məfkurəsi qüdrətli dövlət ideologiyası olmaqla yanaşı, həyatımızın mühüm ideologiyası kimi çox önəmlidir.
Heydər Əliyev dühasının bizə irs qoyduğu ən böyük ideyalarından biri də milli təhsil sisteminin inkişafı konsepsiyasıdır. Bu konsepsiya həyatımızın prioritet sahəsi olan təhsili formalaşdırır. Heydər Əliyevə görə, “Azərbaycanın təhsil sistemində islahatlar inqilabi yolla deyil, təkamül yolu ilə aparılmalı, xalqımızın milli-mənəvi dəyərlərinə söykənməli, ümumbəşəri dəyərlərdən bəhrələnməli, inkişaf etməli, dünya təhsil sisteminə inteqrasiya oluna bilməli və hər bir insanın daima inkişafını nəzərdə tutmalıdır”.
Heydər Əliyevin bu iki mükəmməl ideyası arasında çox sıx və üzvi əlaqə mövcuddur. Heydər Əliyev bu konsepsiyaların hər ikisinə müstəsna əhəmiyyət vermiş və onların həyata keçməsi üçün bütün həyatı boyu çalışmışdır. O, Azərbaycançılıq məfkurəsini məhz mükəmməl təhsil sistemi vasitəsilə qabaqcıl təhsil sistemindən, mədəniyyətdən, intellektual yüksəlişdən qaynaqlanaraq həyata keçirməyi nəzərdə tuturdu. Başqa sözlə, azərbaycançılıq məfkurəsi qabaqcıl milli təhsil sistemi və onunla sıx bağlı olan elm və mədəniyyət vasitəsilə təbii şəkildə həyata keçirilir, reallığa çevrilir.
Ona görə də xalqımızın milli sərvəti olan Heydər Əliyev irsi zaman-zaman ciddi öyrənilib tətbiq və təbliğ olunmalıdır. Heydər Əliyev irsinə belə ciddi yanaşmanı görkəmli filosof, akademik Ramiz Mehdiyevin bir sıra kitab, məqalə və çıxışlarında görmək olar. Bu istiqamətdə onun “Gələcəyin strategiyasını müəyyənləşdirərkən: Modernləşmə xətti”, “Milli məfkurə: Dövlətçilik, müstəqillik yolu ilə” (I, II cild), “Azərbaycan 2003-2008: Zaman haqqında düşünərkən”, “Yeni siyasət: inkişafa doğru”, “Zaman haqqında düşünərkən və elitanı transformasiya edərkən: Varislik və innovasiyalılıq” kimi kitab və məqalələri əvəzsiz əhəmiyyət kəsb edir.
Son zamanlar Azərbaycan ictimaiyyəti tərəfindən akademik Ramiz Mehdiyevin “Azərbaycan teleməkanında vəziyyətə dair” və “Humanitar və ictimai elmlər: Zaman kontekstində baxış” məqalələri öyrənilir və ciddi müzakirə olunur. Həqiqətən də bu gün təhsilin və elmin inkişafı üçün ciddi addımlar atılmışdır. İndi təhsil və elm müəssisələrinin həm məzmun, həm də formaca yeni səviyyədə, zamanın tələbinə uyğun qısa müddətdə qurulmasına böyük ehtiyac duyulur. Zamanla ayaqlaşmaq və zamanı qabaqlamaq təhsil sisteminin əsas vəzifəsidir. Belə ki, təhsil sisteminin hazırladığı insanlar gələcəyin daşıyıcıları və qurucularıdır, onlar gələcək zamanın dalğalarında getməlidirlər. Ona görə də göstərilən məqalədə haqlı olaraq, tələb olunur ki, elm və təhsil bugünkü real hadisələrin sonunda deyil, önündə getməlidir. İndiki zamanda bu günün düzgün izahına, sabahın əsaslanmış proqnozuna ehtiyac vardır. Həqiqətən də, çox yerdə yeni düşüncə tərzi və yeni yanaşma çatışmır. Azərbaycanın efir məkanı cəmiyyətdə savadlılığı, biliyi, həyati bacarıqları, elmi imici təbliğ etsə, bu cəmiyyətdə elm və təhsilə diqqəti artırar.
Azərbaycan elminin ən əsas vəzifəsi Azərbaycan dövlətinin və cəmiyyətinin, iqtisadiyyatının, sənayesinin, aqrar bölməsinin, sosial həyatının və respublika həyatının digər sahələrinin inkişafı problemlərinin həlli olmalı, cəmiyyətin ehtiyaclarına xidmət etməlidir. Biz elə bir super dövlət deyilik ki, fundamental və tətbiqi elmin bütün problemləri ilə məşğul olaq. Əsas qüvvələrimiz öz həyatımızın prinsipial məsələlərini, ölkənin strateji inkişaf problemlərini öyrənməyə cəlb olunmalıdır. Bir sözlə, tədqiqatlar Azərbaycan cəmiyyətinin, dövlətinin, bu gününün və gələcəyinin ən zəruri problemlərinə xidmət etməlidir. Alimin cəmiyyətdə məsuliyyəti və mövqeyi xüsusi əhəmiyyət və məna kəsb edir. Ölkə həyatının tələb etdiyi böyük elmi-texniki və digər dövlət əhəmiyyətli qərarlardan əvvəl, elmi təhlil aparılmalıdır. Ölkəmizdə mövcud olan böyük elmi, pedaqoji, texniki potensial ən böyük sərvətimizdir və bu sərvət effektiv istifadə olunmalıdır.
Universitet elm və təhsilin
üzvi vəhdətidir. Humanitar və texniki düşüncənin
zamanla səsləşən harmoniyası vahid elmi
düşüncəni, fəlsəfi
dünyagörüşü əmələ gətirir ki, gənc
nəsil bu sağlam düşüncəyə və həqiqi
vətənpərvərliyə məhz universitetdə yiyələnir.
Bakı Dövlət
Universitetinin 90 illik yubiley mərasimində Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
ölkəmizin iqtisadiyyatında keçid dövrünün
artıq başa çatdığını bəyan etməsi
həyatımızda yeni bir dövrün
başlandığını göstərməklə
yanaşı, elm və təhsil işçiləri
qarşısında ciddi və strateji əhəmiyyətli məsələlər
qoyur. Biz keçdiyimiz yolu düzgün təhlil etməli və
gələcəyin strategiyasını düzgün və elmi
əsaslarla proqnozlaşdırmalıyıq.
Son zamanlar təhsilin
inkişafı istiqamətində xeyli iş
görülmüşdür. Lakin göründüyü kimi,
bu hələ kifayət deyil, zaman daha tələbkardır.
Biz yeni dövrün tələblərinə cavab verməyə
hazır və qadir peşəkar mütəxəsislər və
əsl vətənpərvər vətəndaşlar yetirməliyik.
Hər yerdə yaradıcılıq işinə xüsusi dəstək
olmalıdır: dövlət dəstəyi, cəmiyyətin dəstəyi.
Bütün dövrlərdə
və ölkələrdə təhsil və elm o zaman
böyük uğurlar qazanmışdır ki, bu sahəyə
cəmiyyətin istedadlı gənclərinin axını
olmuşdur. Sovet dövründə də belə olmuşdur.
Digər ölkələrin və zamanların təcrübəsi
də bu halın doğru olduğunu sübut edir. Ona görə
də respublikamızda təhsil və elmi keyfiyyətcə
yeni səviyyəyə yüksəltmək üçün gənclərin
bu sahəyə cəlb olunması istiqamətində işlər
görülməlidir. İndi əksər hallarda istedadlı
gənclərin axını əmək haqqının dəfələrlə
yüksək olduğu banklara və bu tipli özəl təşkilatlaradır.
Ona görə də gənclərin xaricdə təhsilini dəstəkləməklə
yanaşı, istedadlı gənclərin təhsildə və
elmdə qalması üçün stimulun da olması müsbət
nəticələr verəcək. Bu işə yönəldilən
investisiya həqiqətən insan kapitalının
inkişafına yönələn investisiya olacaq və
qısa müddətdə özünü doğruldacaq.
Dövlətin gənclərin xaricdə qabaqcıl universitetlərdə
təhsilinə dair proqramı və bu işə ayrılan
böyük vəsait Azərbaycanın gələcək
inkişafına və intellektual potensialına qoyulan
ivestisiyadır. Bu imkandan effektiv istifadə olunmalıdır.
Bu yolla hazırlanan hər bir gəncin daha çox
özünə bənzər insanları hazırlaması
üçün onların əksəriyyəti təhsil və
elm sahəsinə qaytarılmalı, burada fəaliyyət
göstərməlidirlər. Onu da qeyd edək ki, bəzən
belə mütəxəssislərin Azərbaycana
qayıtmasına dair belə fikirlər söylənilir ki,
“onlar xaricdə qalsalar da faydalıdır”. Bu fikrin
yanlış olduğunu asanca görmək olar. Belə olan
halda bu “beyinlərin” xaricə axması kimi bir hadisə olub
dövlət vəsaitinin və istedadlı şəxslərin
itirilməsidir. Onlar harada işləyəcəklərsə əsas
faydanı o dövlət görəcək, biz həm vəsait,
həm də istedad itirmiş olarıq. Qabaqcıl ölkələr
bilir ki, cəmiyyəti istedadlar irəli aparır.
Zənnimcə, digər bir məsələ
gənc olmayan mütəxəsislərin yenidən
hazırlanması, böyük xidmətləri və
istedadı olan şəxslər üçün elmdə, təhsildə
və intellektual həyatın digər sahələrində
xüsusi şəraitin yaradılmasıdır. Bizim ölkəmizdə
xeyli yaxşı müəllimlər, mühəndislər və
digər sahə mütəxəssisləri var ki, onların
potensialı yeni sahələrin, müasir texnologiyaların
inkişafı üçün çox faydalı olar.
Qısaca desək, ölkəmizdə olan intellektual potensial
yenidən hazırlanma yolu ilə müasir məsələlərin
həllinə yönəldilə bilər.
Hamımızı narahat edən
digər bir məsələ ondan ibarətdir ki, dərslik,
elmi ədəbiyyat, elmi ictimai və digər tipli jurnallar və
intellektual sahəni formalaşdıran, inkişaf etdirən
bütün texniki vasitələr, o cümlədən
müasir informasiya texnologiyasının, disklərin və digər
elektron məmulatların istifadəsində dönüş
yaratmaq zərurəti yaranmışdır. Bu gün kitab
bazarı o qədər korlanmışdır ki, hətta kifayət
qədər təcrübəli və yüksək səviyyəli
mütəxəssislər üçün bu bazardan baş
açmaq, yalanı doğrudan seçmək çətindir.
Odur ki, ilk addımlarını intellekt işığına
doğru atan gənc səthilik və dayazlıqla
yanaşı səhvlərlə dolu həmin bazarın təsirinə
düşərək nəinki çaşqın qalır, hətta
tamamilə yanlış bir yola gedə bilir. Bir sıra
telekanallar bir tərəfdən ümumi intellektual səviyyəni
aşağı endirirsə, səviyyəsiz kitab bazarı bu
işi tamamlayır. Dərs vəsaiti adı ilə
buraxılan, səhflərlə dolu olan kitablar tələbələri
çaşdırır və öyrənmə prosesini
çətinləşdirir. Bu işdə müsbət təcrübə
mövcuddur. Azərbaycan Mətbuat Şurası dövlətin
dəstəyindən istifadə edərək qısa müddətdə
qətiyyətli addımlar atdı və reket jurnalistikaya demək
olar ki, son qoydu.
Son illərdə Azərbaycanın
təhsil sistemində mühüm keyfiyyət dəyişiklikləri
baş vermiş, yeni inkişaf mərhələsi
başlanmışdır. Təhsil müəssisələrinin
maddi-texniki bazası görünməz dərəcədə
dəyişilmiş, bu sahəyə heç zaman olmayan qədər
investisiya yönəlmişdir. Bu dəyişikliklər Lənkəran
Dövlət Universitetinin simasında da görünür.
Universitetin əsas tədris binası, inzibati bina və digər
binaları əsaslı təmir olunmuş, informasiya
texnologiyası üzrə 6 yeni kabinet açılmış,
digər laboratoriyaların və bölmələrin maddi-texniki
bazası əsaslı şəkildə dəyişmiş,
müasirləşmişdir. Eyni zamanda təhsilin və elmi tədqiqatların
səviyyəsi də yeni inkişaf mərhələsinə
daxil olmuş, müasir dövrün tələblərinə,
dünya səviyyəsinə uyğun olması istiqamətində
addımlar atılmışdır. İndi universitetin
bütün fakültələrində və kurslarında təhsil
kredit-çoxballı sistemlə aparılır. Universitetin
geniş beynəlxalq əlaqələri yaranmışdır.
Buraya 30-a qədər universitetlə müqavilələr, “Xəzəryanı
Dövlətlərin Universitetləri Assosiasiyası” və
Avrasiya Universitetləri Assosiasiyasına üzvlük,
İNTAS, NATO, “Açıq Cəmiyyət”, TEMPUS
qrantlarının icrası və digər çoxlu qrantlarda tərəfdaşlıq
və əməkdaşlıq müqavilələri daxildir.
Son 5 ildə universitetin beynəlxalq
video bağlantı ilə keçirdiyi 4 böyük beynəlxalq
elmi-praktik konfrans universitetin əsaslanmış elmi-pedaqoji,
texniki potensialını və güclü beynəlxalq əlaqələrinin
olduğunu sübut edir. Qarşıda daha məsuliyyətli vəzifələr
durur. Universitetin təhsili Avropa təhsilinə tam inteqrasiya
olunaraq, kredit sisteminin bütün halları daxilində
diplomların qarşılıqlı tanınması ilə
sabit, yüksək səviyyəli, keyfiyyətli təhsili təmin
edən əsl peşəkar və vətənpərvər vətəndaşları
yetişdirmək kimi məsuliyyətli vəzifələri həyata
keçirmək əzmindədir.
Təhsilimizin
inkişafının indiki mərhələsində onun keyfiyyəti
məsələsi çox önəmlidir. Çünki
keyfiyyətsiz təhsil hər bir ölkədə sadə əməyi
və bürokratiyanı bərqərar edir. Buradan isə cəmiyyətin
nöqsanları özünə yol açır. Sadə əmək
böyük iqtisadi itkilərə səbəb olur. Bəşər
tarixi mürəkkəb və sadə əməyin mübarizəsi
tarixidir. Bu mübarizədə sadə əmək
dayanıqlı inkişafı təmin edə bilmədiyindən
o, həmişə məğlub olur. Mürəkkəb əməyə
malik dövlətlər dayanıqlı inkişaflarını
təmin edib yeni mərhələdə dünya
sivilizasiyasına qovuşurlar. Dünyanın qabaqcıl
ölkələri tamamilə biliklərə və yeni
texnologiyalara əsaslanan cəmiyyət qurmaq mərhələsinə
daxil olmaqdadır. Səbəbsiz deyil ki, ulu öndər Heydər
Əliyev kimi möhtərəm Prezidentimiz cənab İlham Əliyev
də təhsilin yüksək səviyyəsinə, keyfiyyətinə
və yeni texnologiyaların tətbiqinə böyük önəm
verir. Məhz keyfiyyətli təhsil ölkəni yüksək
səviyyəli əmək və əhalinin intellekti vasitəsilə
dayanıqlı və daimi inkişafa qovuşduracaq. Ölkəmizdə
həyata keçirilən davamlı inkişaf strategiyası təhsil
və elmimizin məqsəd və vəzifələrini ölkənin
gələcəyini düşünərək
formalaşdırmağı tələb edir.
Asəf İSGƏNDƏROV,
Lənkəran Dövlət Universitetinin
rektoru, professor
Xalq qəzeti.- 2010.- 5 mart.- S. 5.