“Ürəyimdə
həsrət yükü...”
Dərd adamı şair eləyir. Həyatdan vaxtsız getmiş mərd və xeyirxah insan Nizami Məmmədcanlının
vəfatından bir müddət əvvəl işıq üzü görmüş “Yenidən
bir ömür yaşaya bilsəm” adlı kitabını vərəqlədikcə, buna
bir daha əmin olursan...
Nizami müəllim,
şübhəsiz, heç bir ədəbi iddiası olmayan
şəxsiyyət idi. Tanrı ona həssas ürək, kifayət
qədər güclü söz duyumu, fikirlərini sərrast
ifadə edə bilmək qabiliyyəti bəxş etsə də,
doğulub boya-başa çatdığı qədim
türk-oğuz yurdunda – Qərbi Azərbaycanda
yaşadığı çağlarda bəlkə heç
ağlına da gətirmirdi ki, haçansa qələmə əl
atacaq, görüb-duyduqlarını misralara düzəcək;
çünki o torpağın saz-söz mühiti bu incə qəlbli
insanın mənəvi ehtiyacını ödəyirdi və
Nizami müəllim öz ixtisasına uyğun qaynar ictimai-təsərrüfat
fəaliyyəti ilə məşğul olurdu. Amma... dövran
dəyişdi, fələyin çarxı çöndü və
Nizami Məmmədcanlı da yüz minlərlə
soydaşımız kimi doğma el-obasından didərgin
düşdü, Bakıya pənah gətirdi:
Taleyimə nəydi belə
bu çıxdı,
Şimşək
çaxdı, köhlənimi tez yıxdı...
Tam fərqli həyat
ritminə malik bir mühitə düşən, ömrün
sanki yarıda qırıldığını hiss edən, illər
ötdükcə yurd həsrəti ovunmayıb daha da şiddətlənən
Nizami müəllim istər-istəməz qəlb
çırpıntılarını poetik biçimdə ifadə
etməli oldu, sadəcə şeir yox, öz taleyini yazdı:
Didir ürəyimi həsrət
ilə qəm,
Tək-tənha
qalmışam qarda-sazaqda.
Bəzən gözlərimdə
qaralır aləm,
İsitmir canımı
od da, ocaq da –
Ağbabadan uzaqda.
Dəyişib elə bil
suların səsi,
Sanki özgələşib
ot da,
yarpaq da.
Səngiyib dağların
odlu nəfəsi,
Həsrətim göynəyir
ana torpaqda –
Ağbabadan uzaqda.
Həsrət göynərtisi, nisgil havası “Yenidən bir ömür yaşaya bilsəm” kitabında toplanmış
şeirlərin, demək
olar, hər bəndinə, hər misrasına hopmuşdur. Bu mənada, fikrimcə, kitabın bədii-estetik dəyərindən çox,
qismətinə qaçqınlıq
yazılmış insanın
duyğu və düşüncələrini əks
etdirməsi önəmlidir.
Ümumiyyətlə, son illər müxtəlif
janrlarda qələmə
alınmış mətnlərdən
ibarət bu tipli çoxsaylı kitablar nəşr olunur. Həmin kitabların başlıca
əhəmiyyəti yaşadığımız
faciələrin canlı
mənzərəsini yaratmaqla
yanaşı, qaçqın
soydaşlarımızda, xüsusən
onların artıq başqa mühitdə dünyaya göz açıb böyüyən
övladlarında Ermənistan
adlanan torpaqlarımıza
bağlılığın, o torpaqlara mənsubluq duyğusu və şüurunun qorunub-saxlanmasına
xidmət etməsindədir.
Nizami Məmmədcanlının kitabı
da bu qəbildəndir.
Kitaba ön söz yazmış filologiya elmləri doktoru, professor Buludxan Xəlilov onun ideya-mövzu dairəsini dəqiqliklə müəyyənləşdirmişdir:
“Nizami Məmmədcanlının
yaradıcılığını stimullaşdıran cəhətlər
bunlardır: vətən
dərdi, el-obaya bağlılıq, insanlara
qiymət, hər şeyin qədrini bilmək, duz-çörəyi
itirməmək, sədaqətli
və sadiq olmaq, sözünün ağası olmaq və s.”. Odur ki, mən Nizami müəllimin şeirlərində
mərkəzi yer tutan bir obraza
– dağ obrazına diqqəti yönəltmək
istəyirəm. Qədim
türk düşüncəsinin
əks-sədası olan
bu obrazda müəllifin yurd həsrəti, o yurda qayıtmaq ehtirası sıxılmış, rəmzləşmiş
inikasını tapmışdır:
Ziyarətdə yenə
qar qar üstədir,
Gözlərim yol çəkir, qulaq səsdədir.
Ürəyim gen düşüb sizdən,
xəstədir,
Yenə gəlib
sizi görəm, a dağlar.
Dağ obrazının
ən yüksək ifadəsini kəlbəcərli
şair Bəhmənə
həsr olunmuş şeirdə görürük.
Həmin şeirdə
müəllif özünün
dağa çevrilmək
istəyini dilə gətirir:
Dağlarımız qoşa-qoşa,
Könül oxu dəydi daşa,
Gəlsənə, verək
baş-başa,
Dönək dağa,
daşa, Bəhmən!
Fikrimcə, bu misralar müəllifin
doğma el-obasına,
onun hər daşına-qayasına, çayına,
gölünə, çəməninə...
hədsiz məhəbbətinin
təsirli poetik ifadəsi kimi dəyərləndirilə bilər.
Əlbəttə, Nizami Məmmədcanlının
vətən sevgisi ata-baba yurdu ilə məhdudlaşmır. Kitabda onun
Bakıya, Gəncəyə,
Naxçıvana, erməni
işğalında olan
Şuşaya həsr olunmuş şeirlərinə
rast gəlirik. Bu isə onun
Azərbaycanı bütöv
gördüyünün, bütöv
görmək istədiyinin
təzahürüdür. “Xocalıda qopan
haray” poeması ayrıca qeyd olunmalıdır. Burada
müəllifin Xocalı
qətliamını törədənlərə
hiddət və nifrəti emosional ifadəsini tapmışdır:
Xocalının harayı
Səs saldı yer üzünə.
Görəsən, bu dünyanın
Əyrisi nə, düzü nə?
Hanı insaf, ədalət?!..
Xocalı faciəsi
Tarixlərdən gələn
səs
Bu qanı,
bu qadanı
Heç kəs unuda bilməz.
Göründüyü kimi, Nizami Məmmədcanlı
özünün də
məruz qaldığı
tarixi ədalətsizliklərin
unudulmamasına çağırır
və çalışırdı. Bu mənada kitabda yer almış Ağbaba folklorundan nümunələr olduqca əlamətdardır. Müəllif Ağbaba mahalında geniş yayılmış
“Qaçaq Usuf” dastanını, əfsanə
və rəvayətləri,
inanc və sınamaları yazıya almaqla, etnik yaddaşımızın bir
parçasını itib-batmaqdan
xilas etmiş və buna görə
hələ sağ ikən rəhmət qazanmışdır.
Nizami Məmmədcanlı həyatının
son gününə qədər
bitib-tükənməyən bir şövq və ümidlə doğma torpağa qayıtmaq, yarımçıq
qalmış ömrü
yenidən yaşamaq istəyirdi.
Ürəyimdə həsrət
yükü,
Öz yurduma tələsirəm
– söyləyirdi.
Dönəcəyəm bir gün
pərvanə kimi
ocağının başına.
Dönəcəyəm, ana torpaq,
dağlarının qucağında,
yurdun ulu daşına
– deyirdi. Olmadı. Həssas ürəyi yurd
itkisindən doğan ağrılara, yuxusunu ərşə çəkən
fikirlərin ağırlığına
tab gətirmədi. 59 yaşında dünyasını
dəyişdi. Neyləmək olar?! Özü demişkən:
Qədər ki Allahdan gələr,
Kimə əvvəl, kimə sonra.
Allah rəhmət
eləsin...
Məsiağa MƏHƏMMƏDİ,
filologiya elmləri namizədi
Xalq qəzeti.- 2010.- 11 mart.- S. 6.