İngilis jurnalisti Skotland – Liddell erməni məkri
haqqında
Erməni məkri təkcə türk xalqlarına deyil,
ümumiyyətlə, bəşəriyyətə
qarşı xəyanətdir. Ermənilər istədiklərinə
nail olmaq üçün həmişə ən yaramaz
üsullara əl atmağa hazırdırlar. Təəssüflər
olsun ki, ermənilərin hiyləgərliyini olduğu kimi,
çılpaqlığı ilə anlamaq və başa
düşmək dünya xalqları üçün olduqca
çətindir. Həmişə bütün dünya
qarşısında ağlamaqla, yalvarmaqla və göz
yaşı tökməklə yazıq, zavallı imici
qazanmış ermənilərin imkan tapan kimi törətdikləri
qəddarlıqların da həddi-hüdudu yoxdur.
Onlar
başqalarını pulla, qiymətli hədiyyələrlə
ələ almağı da yaxşı bacarırlar. Lakin
bütün bunlara baxmayaraq müxtəlif dövrlərdə
Avropada və bütün dünyada erməni hiylələrinə
uymayan, ələ alına bilməyən, onların saxta
“göz yaşlarına” inanmayan tək-tük vicdanlı
insanlar da tapılır. Belə vicdanlı
insanlardan biri də Birinci dünya müharibəsi illərində
Şərq ölkələrində, xüsusilə Güney
Qafqazda fəaliyyət göstərmiş ingilis hərbi
müxbiri Skotland-Liddell idi. O, 1919-1920-ci illərdə
Bakıda və Tiflisdə yaşamış, hərbi
müxbir kimi Şuşaya, Zəngəzura getmiş, qaynar
nöqtələrdən reportajlar hazırlamış, məlumatlar
vermişdi. Azərbaycan Respublikasının
Dövlət Arxivində Cümhuriyyət hökuməti Xarici
İşlər Nazirliyinin sənədləri arasında
Skotland-Liddellin həmin illərdə yazdığı məqalələrin
ingilis və rus dillərində çoxlu surətləri
saxlanılır. Zaqafqaziyada siyasi və
millətlərarası münasibətlərə həsr
edilmiş məqalələrində o, azərbaycanlılarla
ermənilər arasında əlaqələr məsələlərinə
geniş yer vermişdir. Arxivdə onun “Erməni-tatar (azərbaycanlı
– A.P.) razılaşması – Qafqazda sülhün bərqərar
olunması”, “Qarabağ erməniləri”, “Müsəlmanlarla
müharibə... ermənilər yenə də hücum edirlər”,
“Müstəqil Ermənistana müttəfiqlərin mərhəməti
lazım deyil”, “Sovet Rusiyası və Zaqafqaziya bolşeviklərinin
Gürcüstan və Azərbaycana notaları”, “Tiflisdə
bolşevik bombaları”, “Azərbaycan sərbəst
buraxıldı. Bakıdan ingilis orduları
çıxarıldı”, “Bakıda faciə”, “Siyasət
lazımdır” və başqa məqalələri mühafizə
olunur.
Azərbaycan və Ermənistan
nümayəndə heyətləri arasında
aparılmış uzunmüddətli danışıqlar nəticəsində
1919-cu il noyabr ayının 23-də Tiflisdə Azərbaycan
hökuməti adından Baş nazir N.Yusifbəyov və Ermənistan
hökuməti adından A.Xatisov tərəfindən
imzalanmış müqaviləyə görə, hər iki tərəf
döyüşləri dayandırmaq və gələcəkdə
bir daha silaha əl atmadan mübahisəli ərazi və digər
məsələləri danışıqlar yolu ilə həll
etmək barədə razılığa gəlirlər.
“Erməni-tatar
(azərbaycanlı – A.P.) razılaşması – Qarabağda
sülhün yaranması” adlı məqaləsində S.Liddell
bu hadisəni ürəkdən alqışlayır. O, yazırdı ki, belə
müqavilələr üç Zaqafqaziya respublikası – Azərbaycan,
Gürcüstan və Ermənistanda tezliklə qayda
yaratmağa imkan verəcəkdir. Hazırda Azərbaycan
şəhərlərinin çoxunda xeyli erməni əhalisi
yaşayır və onlar yalnız erməni hakimiyyətinə
tabe olmaq istədiklərini bildirirlər. Ermənistanda
isə əhalinin çoxu müsəlmanlardı. Onlar da Ermənistanın qanunlarına tabe olmaq istəmirlər.
Belə olarsa, Qafqazda çoxlu kiçik
dövlətlər yarana bilər. Bu isə
çox çətin və mümkün olmayan məsələdi.
Daha sonra o yazırdı: “Bu
məsələlərdən ən çətini Yelizavetpol
quberniyasına daxil olan Qarabağ məsələsi idi. Bu yaxınlarda o məsələ də həll
olundu. Bakıda yığılan həm
müsəlman, həm də erməni nümayəndələri
qərara gəldilər ki, qılıncı qınına
qoysunlar. Hazırda Qarabağda sülh
hökm sürür. Sakinlərin dediyinə
görə, əvvəllər Qarabağda heç vaxt belə
sakitlik olmamışdır”.
S.Liddell
yazırdı ki, “öz coğrafi mövqeyinə görə
Qarabağ, həqiqətən də, ona iddia edən Azərbaycana
məxsus olmalıdır. Lakin Şuşada əhalinin
çoxu ermənilərdi və onlar müsəlmanlara tabe
olmaqdansa, ölümü üstün tutduqlarını
bildirirlər”.
Erməni liderlərinə
Paris Sülh Konfransının Qarabağda idarə
formasını müəyyən edəcəyi vaxta qədər
gözləməyi məsləhət gördükdə
onlarda bəyan edirlər ki, “müvəqqəti də olsa Azərbaycana
tabe olmaqdansa, ölmək daha yaxşıdır”.
Göründüyü
kimi, erməni həyasızlığının həddi-hüdudu
olmadığını S.Liddell də yaxşı başa
düşürdü. Ermənistan Respublikası ərazisində
olan azərbaycanlıları kütləvi surətdə
qırıb qovduqları bir zamanda Bakıda, Gəncədə,
Şuşada və Azərbaycanın digər şəhərlərində
yaşayan ermənilər Azərbaycana qarşı meydan
oxuyurdular.
Ermənilərin bu hərəkətlərini
dərindən dərk edən S.Liddell yazırdı: “Ermənilər
dünyanın ən yaxşı təbliğatçılarıdı”.
Onların bu qabiliyyəti son ayların işi
olmayıb, uzun illər apardıqları təbliğatın nəticəsidir.
“Ermənilərin bu ərazilərdəki “nüfuzundan” bəhs
edən S.Liddellin sözlərinə görə, “nə
Rusiyada, nə də Qafqazda elə bir adam
tapa bilməzsiniz ki, o, ermənilər haqqında hər
hansı yaxşı bir söz desin. Ruslar,
tatarlar (azərbaycanlılar – A.P.), gürcülər ermənilərə
nifrət edirlər və onları görən gözləri
yoxdur. Bu belədir ya yox, bunu mənim deməyim
lazım deyil, çünki burada ermənilər nifrət edilən
irqdi. Ancaq xaricdə onların təbliğatı
elə qurulmuşdur ki, Avropa və bütün dünya
onların tərəfindədir”.
Qafqazda və
Şərqi Anadoluda ermənilərə münasibətdən
bəhs edən S.Liddell yazırdı ki, “əlbəttə,
onlara çox əzab çəkmək lazım gəlib. Ancaq minlərlə
müsəlman kişi, qadın və uşaqları da onlardan
daha çox əzab görüblər”.
Öz məqalələrində
o, “azərbaycanlıların ermənilərlə müqayisədə
çox mərd və yüksəkdə dayanan bir millət”
olduğunu qeyd edirdi. O yazırdı ki, Qarabağ barəsindəki məsələni
dərindən öyrənərək mən belə qərara
gəlmişəm və tam qətiyyətlə deyə bilərəm
ki, bu qanunsuzluqların başlıca səbəbi qərəzli
erməni təbliğatıdır.
O yazırdı ki, əgər
erməni təbliğatçıları bu işə
qarışmasaydılar, hər iki xalq öz həyat
yollarını sülh şəraitində davam etdirməyə
hazır idilər. Erməni təbliğatçıları
öz vəzifələrini “vicdanla” yerinə yetirirlər.
Zaqafqaziyada onların fəaliyyəti, sadəcə
olaraq, təxribatdan ibarətdir və erməni mətbuatı
isə təbliğatçılar üçün yüksək
tribunadır. Məsələn, Tiflisdə
erməni dilində iki gündəlik qəzet çıxır.
İki-üç ay əvvəl erməni qəzetlərindən
birində Qarabağda, İranın şimalında, Azərbaycanla
sərhəddə erməni qırğını törədildiyi
və üç mindən yuxarı adamın
öldürüldüyü barədə məlumat
verilmişdi.
S.Liddell
yazırdı, bu məsələ ilə əlaqədar mən
arayış hazırlamağa başladım və həmin qəzetin
erməni naşiri ilə görüşərək məlumatı
haradan götürdüyünü soruşdum. O bildirdi: bir neçə
gün əvvəl bir nəfər erməni redaksiyamıza gələrək
bu haqda məlumat vermişdi. Həmin
qırğının harada və nə vaxt baş verdiyini
soruşduqda o, cavab verə bilmədi. Nəhayət,
uzun müddətli, gərgin axtarışdan sonra müəyyən
edə bildim ki, bu hadisə 1918-ci ilin noyabrında hələ
türklər Azərbaycanda olarkən baş veribmiş.
Hadisəyə səbəb isə ermənilərin
özləri olmuşlar. Ermənilər
türklərə qarşı partizan müharibəsi elan
ediblər, nəticədə də layiqli cavablarını
alıblar. Ancaq erməni qəzetinin
yazdığı kimi, ermənilər 3 min deyil, ən
çoxu 300-ə yaxın itki vermişlər.
S.Liddell yazırdı ki, elə
həmin həftə digər erməni qəzeti məlumatlarının
birində bildirirdi ki, İngilislər Qafqazı tərk edir və
Britaniya hökuməti ilə müqaviləyə əsasən
50 min türk britaniyalı əsgərləri əvəz edəcək.
Mən yenə də həmin qəzetin naşirləri ilə
görüşərək sual verdim: “Siz bu
ağlasığmaz məlumata inanırsınızmı?”. Onlar “yox” cavabını verdilər.
“Bəs onda nəyə görə dərc etmisiniz?”. Onlar cavab verdilər ki, xəbərlər az olduğu üçün müxbirlərimizdən
aldığımız bütün məlumatları dərc
etməyə məcburuq, əgər məlumat həqiqətə
uyğun olmursa, növbəti nömrəmizdə təkzib
veririk.
Təxminən
elə həmin vaxt qəzet guya, Gürcüstanın Baş
naziri N.Jordaniya və general V.Tomsonla aparılmış
müsahibəni dərc etmişdi. Həmin müsahibədə
deyilirdi: “General V.Tomson N.Jordaniyaya deyir ki, Sülh Konfransı
Gürcüstanı Rusiyaya qaytaracaq və yalnız Ermənistan
müstəqil dövlət olacaq”. Güya, bir
neçə dəqiqə nitqi tutulan N.Jordaniya heç bir
söz deyə bilməyib. Sonra isə o,
V.Tomsona yalvarmağa başlayıb ki, əhali arasında ciddi
qarışıqlıq yaranmaması üçün bu məlumatı
elan etməsin. Guya, general V.Tomson da söz
verir ki, bu xəbəri gizli saxlayacaq”.
S.Liddell
yazırdı ki, bu müsahibə başdan-ayağa uydurma idi
və növbəti nömrədə təkzib verilmişdi. Ancaq ermənilər istədiklərinə
nail olmuş, lazımi zərbəni artıq vurmuşdular. Onun sözlərinə görə erməni mətbuatının
uydurduqları belə yalanlardan çox gətirmək olar.
Erməni mətbuatı qırğın, qətl
və antitatar (azərbaycanlı – A.P.) təbliğatları
ilə doludur. Həmin qəzetlərdə
dərc olunan çoxlu təxribatlara görə, erməni mətbuatı
hazırda Qafqazda və Ermənistanda baş verən bir
çox millətlərarası mübahisələr
üçün tam məsuliyyət daşıyır.
S.Liddell yazırdı: “Mən
yanvarda (1919-cu il – A.P.) Şuşada olarkən
bir nəfər ingilis zabitinə Zəngəzur dairəsinə
getməyə hazırlaşdığımı bildirdim.
Orada ermənilər tərəfindən zərər
görmüş 40 minə yaxın müsəlman
qaçqınlarının vəziyyəti ilə
tanış olmaq istədiyimi dedim. Həm də bildirdim ki,
eşitmişəm bu vaxta qədər həmin yerlərdə
bir nəfər də olsun ingilis olmayıb... Mənim
Zəngəzura getməyimə bir gün qalmış zabit mənə
məsləhət gördü ki, ora getməyim. O, mənə
dedi: “heç bir ingilis zabiti ora tək gedə bilməz. Əgər yaxşı silahlanmış mühafizə
dəstəsi yoxdursa, bu, olduqca təhlükəlidir.
Deyirlər ki, Zəngəzurda müsəlmanlar ingilislərin əleyhinədirlər...”. Həmin zabitin erməni tərcüməçisi
onu belə başa salmışdı. Mən
qərara gəldim ki, gedəcəyəm və getdim də.
“Heç vaxt və heç yerdə mən Zəngəzur
müsəlmanlarının mənə göstərdiyi qonaqpərvərliyi
görməmişəm. Onlar məni
ingilis səfiri kimi qarşılayırdılar”.
Zəngəzura
səfəri zamanı dərc etdirdiyi yazısında o, erməni
təbliğatı nəticəsində bir-birinə
düşmən kəsilmiş sadə erməni və müsəlman
əhalisinin münasibətlərini də təsvir
etmişdi. Onu müşayət edən və əvvəlcə
bir-birindən qorxan sadə azərbaycanlılar və ermənilər
sonradan qısa bir vaxtda köhnə dostlar kimi
mehribanlaşırlar. Bununla o, əyani
şəkildə sübut edirdi ki, bu iki xalq arasında gərgin
münasibətlərin əsl səbəbkarı erməni rəhbərləri,
Daşnaksütyun liderləri və Andranik kimi başkəsənlərdir.
Skotland – Liddell
yazırdı ki, Zəngəzurdakı müsəlmanlarla
görüşəndən sonra, Şuşaya
qayıtdıqda yenidən eşitdim ki, ermənilər deyirlər
“yaxşısı budur ölək, amma tatarlara (azərbaycanlılara
– A.P.) tabe olmayaq”.
S.Liddell
yazırdı ki, 1919-cu ilin əvvəllərində Britaniya
hökuməti Qarabağın Azərbaycana birləşdirilməsi
barəsində qərar qəbul edir. Qarabağ Azərbaycanın
tərkib hissəsi elan edilir, X.Sultanov isə Qarabağ
general-qubernatoru təyin olunur. Azərbaycanla
Ermənistan arasında müqavilə bağlandıqdan sonra
isə Qarabağda sülh bərpa olunur.
S.Liddellin
yazdıqlarından görünür ki, öz daşnak rəhbərləri
tərəfindən qızışdırılaraq Azərbaycana
qarşı çıxış edən sadə ermənilər
də sülhə razı idilər. O, yazırdı: “Onlar (ermənilər)
mənə deyirdilər ki, əvvəllər Şuşada və
Qarabağda heç zaman bu qədər sakitlik və qayda-qanun
hökm sürməmişdi. Ermənilər sərbəstcə
şəhərin tatar (azərbaycanlı – A.P.) hissəsinə,
tatarlar (azərbaycanlılar – A.P.) isə heç bir qorxu hiss
etmədən şəhərin erməni hissəsinə gəlirlər”.
Lakin bu sülh
uzun sürmür, Daşnaksütyunun rəhbərlik etdiyi Ermənistan
hökuməti yenidən sülh müqaviləsini pozur. 1920-ci il
yanvarın 19-da Ermənistan hökumətinin silahlı
qüvvələri, silahlı erməni quldur dəstələrinin
iştirakı ilə Zəngəzur tərəfdən
Bununla əlaqədar S.Liddell
1920-ci il yanvarın 30-da “Müsəlmanlarla
müharibə... ermənilər yenə də hücum edirlər”
məqaləsini dərc etdirir. Məqalədə
yazırlır: “Cənubi Qafqazda yenə də sakitlik yoxdur. Üç ay əvvəl erməni və azərbaycanlı
orduları arasında vuruşma gedirdi. Bunun
ardınca noyabrın 23-də hər iki hökumət Tiflisdə
böyük dövlətlərin bu respublikaların sərhəd
məsələlərini həll edənə qədər
sülh şəraitində yaşamaq barəsində
müqavilə imzaladılar. Müqavilənin
bağlanılmasının ardınca Azərbaycan orduları
həmin ərazilərdən geri çəkilən kimi ermənilər
xaincəsinə Zəngəzur müsəlmanlarının
üzərinə gedərək 40-a yaxın müsəlman kəndini
dağıtmışlar. Azərbaycan
hökuməti bununla əlaqədar nota verir, erməni
hökuməti isə göstərilən faktları təkzib
edirdi”.
Məqalələrinin
məzmunlarından da görünür ki, S.Liddell erməni
psixologiyasını, ermənilərin Zaqafqaziyada və ona
qonşu ərazilərdə yeritdikləri şövinist millətçilik
və ərazi tutmaq siyasətinin mahiyyətini çox
yaxşı başa düşə bilmişdi. Beləki 1920-ci ilin
yanvarında Paris Sülh Konfransı dövlətləri tərəfindən
üç Zaqafqaziya Respublikasının müstəqilliyinin
de-fakto tanındığı bir vaxtda daşnak Ermənistan
hökumət ordusunun silahlı erməni quldur dəstələri
ilə birlikdə Qarabağa,
S.Liddell qeyd edirdi ki, Londonda
erməni bürosu var. Ermənilərin Fransada və Amerikada
da belə təşkilatları var. Onların sevimli
üsulları ucuz reklam xarakteri daşıyan “xristian”
faktorundan gen-bol istifadə etməkdir. “Ancaq orada
həqiqəti bilirlər. Əgər o,
ingilis ictimaiyyətinə məlum deyildirsə də, ingilis
nazirləri onu çox yaxşı bilirlər”.
S.Liddell yazırdı ki, bir
neçə il ərzində ermənilərlə
yaxından
Müəllif
yazırdı ki, Zaqafqaziya respublikalarının müstəqilliyinin
de-fakto tanınmasını Gürcüstan və Azərbaycan
sevinclə, müttəfiq ölkələrinə səmimi təşəkkür
etməklə qarşıladı. Lakin Ermənistanda
hakimiyyətdə olan Daşnaksütyun partiyası isə buna
nə öz razılığını, nə də təşəkkürünü
bildirdi.
Ermənilərin
ərazi əldə etmək hərisliyi, acgözlüyü
olduqca böyükdür, onlar daha çox torpaq tutmaq istəyirlər. Bu məqsədlə
də öz nizami ordularını Zəngəzur rayonunda
müsəlman kəndlərinin üzərinə göndərib,
sərhədlərini genişləndirmək üçün
yol boyu bütün evləri dağıdır və sakinlərini
isə qırırlar.
“Ermənilərə
müttəfiqlərin mərhəməti lazım deyil” məqaləsində
S.Liddell Daşnaksütyun partiyasınının Tiflisdəki
rəsmi orqanı olan “Aşkatavor” qəzetindən gətirdiyi
iqtibaslarla, yəni ermənilərin öz yazıları ilə
onların şovinist millətçilik, bütün
dünyaya açıqca meydan oxumaq cəhdlərini ifşa
edirdi. O
yazırdı ki, Daşnaksütyun partiyasının rəsmi
orqanı olan Tiflisdəki “Aşkatavor” qəzeti baş məqalə
dərc edərək orada Ermənistanın müstəqilliyinin
tanınmasını rişxəndlə ilə “müttəfiqlərin
gecikmiş mərhəməti” adlandırmışdı. “Aşkatavor” yazırdı ki, müttəfiq dövlətlərinin
bu aktının erməni zəhmətkeş xalqı
qarşısında qiyməti və əhəmiyyəti
tamamilə başadüşülməzdir”.
Məqalədə
ermənilərin şovinist-millətçi ideyalarını
ifşa edən S.Liddell qeyd edirdi ki, ermənilər yekəxanalıqla
müttəfiq dövlətləri nümayəndələrinin
dəfələrlə yüksək parlament kürsülərindən
erməni xalqını özlərinin “kiçik, lakin namuslu
müttəfiqləri” elan etdiklərini qeyd edirdilər”.
“Aşkatavor”
yazırdı ki, bu bəyanatlar haqq verir ki, erməni məsələsi
həmin dövlətlərin nəzərində əsas diqqətin
mövzusu olsun. Erməni əməkçi
xalqının dünya müharibəsinin bütün cəbhələrində
qəhrəmanlıqla iştirakı bizim bu
inamımızı daha da artırırdı. İndi müharibə qurtardıqdan sonra Versal Ali
Şurası özünün “qu quşunun son nəğməsi”
ilə erməni demokratiyasının əldə etdiklərini
heçə endirib. O, təkcə İrəvan hökumətini
tanıyır, yaddan çıxarır ki, bizim
üçün “paytaxtı İrəvan olan erməni
hökuməti” yoxdur. Yalnız birləşmiş
Ermənistan var, onun hökuməti və parlamenti artıq
çoxdandır ki, dövlət quruculuğu ilə məşğuldur
və heç bir tanınmaya da ehtiyacı yoxdur.
“Aşkatavor” yazırdı
ki, 28 may müstəqillik aktı ilə (1918-ci il Ermənistanın
İstiqlal bəyannaməsi nəzərdə tutulur – A.P.) zəhmətkeş
erməni xalqı özünün yenilməz iradəsini ifa
edərək birləşmiş Ermənistanın müstəqilliyini
elan etmiş və biz “güc” dünyasının Ermənistanı
iki yerə bölməsini heç cür başa
düşmürük. Bu cür diplomatik gedişlər ən
yaxşı halda yalnız zəhmətkeş erməni
xalqının dərin etirazına səbəb ola
bilər”.
Sonra qəzet
yazırdı ki, müttəfiq dövlətlər başa
düşməlidirlər ki, Ermənistanın müstəqilliyini
onlar deyil, yüz minlərlə erməninin qanı və
canı bahasına bu hüququ əldə etmiş erməni
xalqı özü əldə edəcək və onların
müttəfiq dövlətlərin mərhəmətinə
ehtiyacı yoxdur.
S.Liddell öz məqalələrində
Zaqafqaziyada yaşayan xalqları həmişə sülhə,
qarşılıqlı anlaşmaya çağırır,
Qarabağ və Zəngəzura səfərləri ilə
bağlı yazdığı iri həcmli məqalədə
göstərirdi ki, əgər Ermənistandakı və
Qarabağdakı erməni rəhbərləri imkan verərsə,
belə bir sülhün yaranmasına heç bir şübhə
etmirəm. Erməni saxtakarlığını kəskin şəkildə
ifşa edən S.Liddell 1920-ci il martın 30-da qələmə
aldığı “Qarabağ erməniləri” adlı məqaləsində
həmin il fevral ayının 21-də buraxılmış
“Qrafik” jurnalının redaktoruna ünvanladığı
etiraz məktubunda göstərirdi ki, Tiqran Nazaryan adlı
şəxs öz yazısında sülh konfransını
inandırmağa çalışır ki, Qarabağın
siyasi cəhətdən Ermənistana qatılmasını
sübut edən fakt odur ki, guya Qarabağdakı əhalinin 198
min nəfəri erməni, 80 min nəfəri isə müsəlmanlardı.
S.Liddell qeyd edirdi ki, bu, ağ yalandır.
Bu sahədə böyük nüfuz sahibi və dəqiq
hesablamalar müəllifi olan professor Şepotyevə görə,
Qarabağda 415 min müsəlman və 170 min erməni var.
Öz məqaləsində S.Liddell həmin il mart
ayının 22-də müsəlmanların ən əziz
Novruz bayramı günü bütün Qarabağda ermənilərin
qaldırdıqları qiyam və qəfil hücumları bir
daha erməni xəyanətinə bariz nümunə olduğunu
qeyd edirdi. O yazırdı ki, bütün erməni təbliğatına
baxmayaraq “Biz Zaqafqaziyadakı həqiqətləri bilirik. Sözsüz artıq vaxtdır ki, onu İngiltərə
cəmiyyəti də bilsin”.
Burada S.Liddellin
bir məlumatını da xatırlatmaq maraqlı olardı. Belə ki, o, 1920-ci il mart
ayının 21-də Bakıda “Müsəlman respublikası
de-yure tanındı” adlı xəbərində bildirirdi ki,
İranla-Azərbaycan hökumətləri arasında
müqavilə bağlandıqdan sonra təşkil edilmiş rəsmi
mərasimdə İran nümayəndə heyətinin rəhbəri
ağayi Təbətəbai bəyan etmişdir ki, İran
hökuməti Azərbaycan Cümhuriyyətini de-yure
tanıyır. Öz məqalələrində
o, 1920-ci ilin əvvəllərində Bakı,
Ataxan PAŞAYEV,
tarix elmləri doktoru
Xalq qəzeti.- 2010.- 12 mart.- S. 6.