Adil İsgəndərov-100
Korifeylər unudulmur
Bir əsr bundan əvvəl –
mayın 5-də böyük Nizaminin doğulduğu şəhərdə
dünyaya bir uşaq göz açdı. Adını Adil
qoydular onun. Deyəsən, valideynləri onu ədalətli
görmək arzusu ilə bu adı vermişdilər ona.
Valideynləri, qonşuları və qohumları bu körpəni
Ədil deyə çağırırdılar. Elə sonralar
da ona Ədil müəllim deyə müraciət edirdilər.
Adil İsgəndərov
uşaqlıq və gənclik illərini doğulduğu Gəncə
şəhərində keçirdi. Bu şəhərin zəngin
mədəni mühiti onun daxilində özgə bir ovqat
formalaşdırmışdı. Xüsusilə teatra
güclü həvəsi onu Teatr Texnikumuna gətirdi. Sonra isə
A.V. Lunaçarski adına Moskva Dövlət Teatr Sənəti
İnstitutu... Moskva Bədaye teatrında isə sənət təcrübəsi
keçdi.
Adil müəllimin
teatra hədsiz həvəsi təsadüfən yaranmamışdı.
Azərbaycanda teatr bir sənət kimi çoxdan
yaranmışdı. Bizim teatrlarda nəhəng aktyorlar,
rejissorlar yetişməyə başlamışdı. Adil
İsgəndərov isə bu axına qoşularaq, milli
teatrımıza öz töhfəsini vermək
üçün bütün həyatını ona həsr etməyi
qərarlaşdırmışdı. Və o, öz teatr məktəbini
yaratmaq kimi mühüm bir missiyanı böyük şərəflə
yerinə yetirdi.
Adil İsgəndərov
sənət fəaliyyətinə Akademik Dram Teatrından
başladı. Bu teatrda iyirmi beş ilə yaxın
görünməmiş dirçəlişə, yüksəlişə
nail oldu. Burada rejissor kimi fəaliyyətə başlayan bu gənc
sənətçi çox keçmədi ki, teatrın
baş rejissoru, sonra isə həm də direktoru oldu. “Polad
qartal” tamaşası ilə çox uğurlu rejissor
debütü edən Adil müəllimin
yaradıcılığına teatr mühitinə maraq
yarandı. Aydın
hiss olunurdu ki, Azərbaycan teatrına yeni bir istedad gəlmişdir.
Aktyorlarla işləməyində, dekorların qurulmasında,
mizan-səhnələrin yaradılmasında, bir sözlə,
tamaşanın ərsəyə gəlməsində yeni bir
üslub yaratdı. Onun rejissoru olduğu tamaşalarda
müasirlik aydın hiss olunurdu. Adil müəllim klassik ənənələrlə
müasirliyi olduqca bitkin formada birləşdirir, yeni teatr
yaradırdı.
“Polad qartal”, “Həyat”
tamaşaları dövrün ən çox baxılan səhnə
əsərləri idi. Amma “Vaqif” tamaşası ilə
yaradıcılığının şah əsərini
tamaşaçılara təqdim etdi. Bu tamaşa haqqında
çox yazılıb. Onun milli teatr tariximizdəki yeri dəqiq
müəyyənləşdirilib. Tamaşada baş rolun
ifaçısı Ələsgər Ələkbərovun necə
böyük sənətkarlıq nümayiş etdirdiyini o
dövrün tamaşaçıları yaxşı
xatırlayır. Nə yaxşı ki, Vaqif haqqında çəkilmiş
sənədli filmdə həmin tamaşadan bir parça
canlı olaraq əks etdirilib. Bu tamaşanın Moskvada necə
böyük təmtəraqla nümayiş etdirilməsi
yaddaşlardan silinməyib.
Adil isgəndərov bu teatrda
işlədiyi illərdə onun fəaliyyəti xeyli
genişləndi. O dövrün aktyorları
xatırlayırlar ki, teatr səhnəsinə ən
istedadlı aktyorlar dəvət olunur, ən gözəl əsərlər
tamaşaya qoyulurdu. Burada işləmək böyük şərəf
hesab olunurdu. Səhnəyə qoyulan əsərlər öz
monumentallığı ilə seçilirdi. Çox
maraqlı repertuar hazırlanmışdı. “Xanlar”, “Fərhad
və Şirin”, “Aydın”, “1905-ci ildə”, “Dumanlı Təbriz”,
“Şərqin səhəri”, “Otello”, “Türkiyədə” və
s. tamaşalar o dövrün böyük maraqla baxılan səhnə
əsərləri idi.
Güclü təşkilatçılıq
bacarığı, kollektivlə dil tapa bilməsi, ünsiyyət
mədəniyyəti onu ətrafındakılara sevdirirdi. Adil
müəllim həm də tələbkar insan idi. O, istəyirdi
ki, Azərbaycan teatrı yüksəlsin, xalqın mənəvi
inkişafına yardımçı olsun. Ona görə də
Qərbin və Şərqin teatr ənənələrini səhnəmizə
gətirməyə, milli klassik teatrımızın zənginləşməsinə
can atırdı. Bunun nəticəsidir ki, keçən əsrin
50-60-cı illərində Azərbaycan teatrında yeni yüksəliş
dövrü başlandı. Teatrlarımızın səhnəsinə
yeni, müasir əsərlər gətirildi. Bu teatrın elə
günü olmurdu ki, Azərbaycan ziyalıları, müxtəlif
peşə adamları oraya axışmasınlar.
O, C. Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm”
kinostuduyasına direktor (1966-1974) təyin olunduğu dövrə
qədər bu teatrda böyük arzularını həyata
keçirdi. 1966-cı ilə qədər Adil müəllim
kinoda yalnız aktyor kimi işləmişdi. İlk dəfə
Hüseyn Seyidzadə Adil İsgəndərova “O olmasın, bu
olsun” filmində qoçu rolunu vermişdi. Əslində bu
çox kiçik, epizodik bir roldur və filmdə biz onu bircə
dəfə görürük. Bazar səhnəsində onun
görünməsi ilə filmə xüsusi bir ovqat gəlir.
Onun aktyor ifaçılığında bir bütövlük
var. Oynadığı rollar həmişə öz koloriti ilə
diqqəti çəkir.
1958-ci ildə “Uzaq sahillərdə”
(rej. Tofiq Tağızadə) filmində sahibkar Rosselininin rolunu
böyük istedadla yaradıb. Bu obraz da o qədər
böyük deyil, ancaq nədənsə tamaşaçı
bu epizodu həmişə səbirsizliklə gözləyir.
“Qara daşlar”, “Məhəbbət dastanı” filmlərində
də onun ifa etdiyi qəhrəmanlar öz milli koloriti ilə
tamaşaçı diqqətindən yayınmır.
Kinostudiyaya rəhbər təyin edildiyi ilk ildə Ə.
İbrahimovun “26 Bakı komissarı” filmndə çəkildi.
Ancaq kinoda aktyor kimi onun ən
uğurlu işi “Axırıncı aşırım” filmində
yaratdığı Kərbəlayı İsmayıl idi. Bu
obraz mürəkkəb tarixi dövrün qəhrəmanı
idi. Sovet hakimiyyətinin qələbəsindən sonra Azərbaycanın
ucqar əyalətində baş verən dəhşətli
hadisələrin mərkəzində dayanan Kərbəlayı
hər şeyini itirmək təhlükəsi ilə üzləşib.
Torpaqları, var-dövləti ilə yanaşı, ləyaqətinə,
şəxsiyyətinə də təcavüz edilən Kərbəlayı
yeni cəmiyyətə müharibə elan edir. Abbasqulu bəyin
“elçi” kimi onu barışığa
çağırması belə, Kərbəlayı İsmayılı
bu yoldan döndərə bilmir. O, yeni cəmiyyətlə
barışmaq istəmir. Nəticə isə çox
acınacaqlı olur. Nə qədər insanlar tələf
olur, evlər, ailələr dağılır. Bu rolda da, o,
bütövdür, obrazın bütün
çalarlarını tamaşaçıya ustalıqla
çatdırır və əsl azərbaycanlı kişi
obrazı yaradır. Bu obrazı bütün film boyu
tamaşaçının gözündə ucaldır. O əyilmir
hətta, ən ağır anlarda belə öz kişilik
qürurunu saxlamağı bacarır. Kərbəlayı
haqq-salamı itirən adam da deyil. Qəmlonun
şıltaqlıqları belə onu öz yolundan döndərə
bilmir.
Adil İsgəndərov bu
rola görə Ümumitifaq kinofestivalının “kişi
rolunun ən yaxşı ifasına görə”
nominasiyasının qalibi olmuşdu. Bu aktyorun
yaratdığı obrazlar içərisində “Qanun naminə”
filmindəki Kamilov xüsusi qeyd edilməlidir. Kamilov rayonda
İcraiyyə Komitəsinin sədridir. Əslində mənfi
tipdir. Adil İsgəndərov bu rolu o qədər təbii, o
qədər səmimi ifa edir ki, tamaşaçı onun
istedadına valeh olur. Eyni sözləri “Dərviş Parisi
partladır” filmindəki Hatəmxan ağa obrazı
haqqında da demək olar.
“Arxadan vurulan zərbə”
filmindəki prokuror Dadaşlı rolu bu aktyorun böyük
istedad sahibi olduğunu bir daha təsdiqlədi. Bu, onun kinoda son
aktyor işi idi.
Adil İsgəndərovun
kino aktyorluğunda çox aydın sezilən bir səmimiyyət
var. Onu tamaşaçıya sevdirən də elə istedadla səmimiyyətin
vəhdətidir.
Adil İsgəndərovun
portretində bir mühüm ştrix də
unudulmamalıdır. Bu da onun kinorejissor kimi fəaliyyətidir.
“Əhməd haradadır?” bu böyük sənətkarın
quruluş verdiyi yeganə filmdir. Bu filmdə isə o, rejissor
kimi səmimidir. Tamaşaçı onun səmimiyyətini hər
kadrda duyur. O istəyirdi ki, azərbaycanlılar öz
obrazlarını kinoda da olduğu kimi görsünlər. O, təbiətcə
kosmopolitlikdən çox-çox uzaq idi. Film boyu
tamaşaçını xoş bir ovqat müşayiət
edir. Onun qəhrəmanları əsl azərbaycanlılardır.
Hadisələr çox məzəli bir süjet üzərində
qurulmuşdur və tamaşaçı film boyu bu insanların
taleyini maraqla izləyir. Adil müəllim burada da çox
maraqlı aktyor ansamblı yarada bilib. Azərbaycan aktyorluq sənətinin
Mustafa Mərdanov, Nəcibə Məlikova, Lütfəli Abdullayev,
Məmmədrza Şeyxzamanov, Bəşir Səfəroğlu
kimi korifeyləri filmdə maraqlı rollarda çəkilmiş
və ona xüsusi təravət gətirmişlər.
Adil İsgəndərovun
yaradıcı irsi, doğrudan da, əsl məktəbdir. Və
bu məktəbin yetirmələri hələ neçə-neçə
illər kinomuzu, teatrımızı yaşatmaq qüdrətinə
malikdirlər.
68 illik ömrünün 42
ilini sənətə həsr etmiş bu qüdrətli sənətkarın
xatirəsi bizim üçün həmişə əziz və
doğmadır.
M. MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2010.- 14 mart.- S. 8.