Heydər Əliyev Azərbaycanın
siyasi və iqtisadi müstəqilliyinin banisidir
Müasir dövr qloballaşma proseslərinin sürətlənməsi,
dövlətlərarası inteqrativ əlaqələrin
genişlənməsi və ayrı-ayrı ölkələrdə
bu və ya digər dərəcədə iqtisadi
böhranın baş verməsi ilə xarakterizə olunur. Müşahidələr
göstərir ki, ayrı-ayrı milli təsərrüfatların
beynəlxalq aləmə sürətlə inteqrasiya etdiyi və
bu təsərrüfatların vahid dünya iqtisadi orqanizmi
şəklində formalaşdığı bir dövrdə zəngin
təbii və iqtisadi sərvətlərə malik olan ölkələrdə
müstəqillıyin qorunub saxlanılması bəzən
onun əldə edilməsindən daha çətin və
mürəkkəbdir. Təcavüzə məruz qalmış
Azərbaycan Respublikasında isə bu daha da çətin idi.
Müstəqilliyin ilk illərinə nəzər saldıqda
aydın olur ki, ölkəmiz yalnız dövlət müstəqilliyini
itirmək təhlükəsi ilə deyil, eyni zamanda, real olaraq
onun ərazi bütövlüyünə qəsd edilmiş və
üstəlik, daxildən də parçalanmaq təhlükəsi
ilə qarşı-qarşıya qalmışdı.
Bu vəziyyəti
SSRİ-nin dağılmasından sonrakı iqtisadi çətinliklər
daha da ağırlaşdırmış, xalqımız
iqtisadi sarsıntılar, çətinliklər girdabına
düşmüşdü. Bir tərəfdən, istehsal olunan
məhsullar tələbata cavab vermədiyi üçün
anbarlarda yığılıb qalır, digər tərəfdən
strateji məhsullar blokada vəziyyətində olduğumuz
üçün xarici bazarlara böyük çətinliklə
çıxarılırdı. Həm valyuta
çatışmazlığı, həm də yolların təhlükəli
olması ilə əlaqədar mal idxalı da böyük
çətinliklə həyata keçirilirdi. Sanki ölkə
əhalisi açıq-aşkar aclıq imtahanına çəkilirdi.
Ərzaq anbarları boşalmış, gündəlik tələbat
mallarının istehsalı təhlükəli dərəcədə
azalmışdı. Hətta elə vaxt olurdu ki,
Qazaxıstandan yola salınmış un gecə Bakıya
çatmasaydı, səhəri gün şəhərdə
aclıq baş verə bilərdi. Ona görə də
dövlət orqanlarının bütün gücü həmin
unun Bakıya vaxtında çatdırılmasına yönəldilirdi.
Bəzi məsuliyyətsiz vəzifəli şəxslər isə
bu çətinlikdən ciblərini doldurmaq üçün
istifadə edir, öz maraqlarını milli və dövlətçilik
maraqlarından üstün tuturdular. Ölkə xarici
yardımlardan asılı vəziyyətə
düşmüşdü. 1992-ci ilin qışında Avropa
Birliyindən alınan 300 min ton, 1993-cü ilin
qışında isə Türkiyənin verdiyi 300 min ton əvəzsiz
un və taxıl yardımı buna misal ola bilər. Məhz
belə bir sosial-iqtisadi və siyasi çətinliklər
dövründə Azərbaycan dövlətinin və
xalqının əsl xilaskarı 1993-cü ildə yenidən
hakimiyyətə gələn ümummilli lider Heydər Əliyev
olmuşdur.
Bu gün Azərbaycan
beynəlxalq aləmə sürətlə inteqrasiya edən,
dinamik iqtisadi inkişafını və etibarlı siyasi
stabilliyini təmin etmiş müstəqil bir dövlətdir. Artıq
dövlətimiz mötəbər kürsülərdən
öz sözünü deməyə, öz haqlı
mövqeyini bildirməyə və qorumağa qadir, zəngin
iqtisadi potensiala malik bir dövlətdir. Müstəqilliyin ilk
illərində məlum səbəblərdən bərbad hala
düşmüş Azərbaycan iqtisadiyyatında tərəqqiyə
nail olunmasına, çox kövrək və zəif dövlət
siyasətinin güclü və aparıcı mövqeyə
yüksəlməsinə, qədim tarixi və çoxəsrlik
zəngin mədəniyyəti olan uca millətimizin
bütün dünyada tanıdılması istiqamətində
yorulmaz fəaliyyətinin nəticələrinə görə,hələ
uzun illər öncədən xalqımızın qəlbində
əvəzsiz dövlət xadimi kimi dəyərli qiymətini
almışdır. Dünya təcrübəsindən məlumdur
ki, dövlət başçısı ölkənin
inkişaf tələblərini və xalqın mənafeyini dəqiqliklə
qiymətləndirməyə qadir olan, ölkənin mədəni,
iqtisadi və təbii resurslarını, potensialını əhalinin
rifahı və dövlətçiliyin inkişafına
yönəltməyi bacaran şəxs olmalıdır. Bu mənada
Azərbaycan xalqı xoşbəxtdir ki, tarix xalqımıza
Heydər Əliyev kimi dünya miqyaslı şəxsiyyətin
simasında əsl ümummilli liderə xas olan parametrlərə
tam cavab verən, eləcə də xalqımızın və
dövlətimizin qarşısında duran çətinlikləri
aradan qaldırmaqla Azərbaycan dövlətini qısa zamanda
hüquqi, dünyəvi, demokratik inkişaf yoluna
çıxarmağa qadir olan dövlət
başçısı, ümummilli lider bəxş
etmişdir.
Ölkəmizdə
müstəqil, demokratik, hüquqi dövlətin möhkəm
təməli ümummilli lider Heydər Əliyevin
memarlığı ilə 1995-ci ildə qəbul edilmiş Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası ilə qoyuldu. Konstitusiyanın
qəbulu ilə bütün dünyaya bir daha bəyan edildi
ki, sərbəst və müstəqil öz müqəddəratını
həll etmək və öz idarəetmə formasını
müəyyən etmək dövlət hakimiyyətinin yeganə
mənbəyi olan Azərbaycan xalqının suveren
hüququdur; insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının təmin edilməsi dövlətin ali məqsədidir.
Müstəqillik əldə
etmiş dövlətlərin təcrübəsi göstərir
ki, suveren sosial-iqtisadi inkişafın müvəffəqiyyəti,
ilk növbədə, iqtisadi müstəqilliyin təmin
olunmasından və köhnə iqtisadi sistemin
düşünülmüş şəkildə yenisi ilə
əvəz olunmasından asılıdır. Ona görə də
Konstitusiyada birmənalı şəkildə təsbit
edilmişdir ki, təbii ehtiyatlar hər hansı fiziki və ya
hüquqi şəxslərin hüquqlarına və mənafelərinə
xələl gətirmədən Azərbaycan Respublikasına
malikdir; Azərbaycan Respublikasında iqtisadiyyatın
inkişafı müxtəlif mülkiyyət növlərinə
əsaslanaraq xalqın rifahının yüksəldilməsinə
xidmət edir; Azərbaycan dövləti bazar münasibətləri
əsasında iqtisadiyyatın inkişafına şərait
yaradır, azad sahibkarlığa təminat verir, iqtisadi
münasibətlərdə inhisarçılığa və
haqsız rəqabətə yol vermir. Bütün bunlar əsasında
Azərbaycan dövləti xalqın və hər hansı bir vətəndaşın
rifahının yüksəldilməsi, onun sosial müdafiəsi
və layiqli həyat səviyyəsi qayğısına
qalır; mədəniyyətin, təhsilin, səhiyyənin,
elmin, incəsənətin inkişafına yardım göstərir,
ölkənin təbiətini, xalqın tarixi, maddi və mənəvi
irsini qoruyur.
Təbii ki, Azərbaycan
dövlətinin qarşısında duran ali məqsədə
nail olunması, ilk növbədə iqtisadi sabitliyin də təmin
olunmasını tələb edirdi. Çünki
1992-1994-cü illərdə mövcud olmuş hiperinflyasiya
iqtisadiyyatın əsaslarını sarsıdır, əhalinin
maddi və sosial vəziyyətini getdikcə
ağırlaşdırırdı. Birmənalı şəkildə
aydın idi ki, həyata keçirilən iqtisadi siyasətin
müvəffəqiyyəti genişmiqyaslı sabitləşdirmə
tədbirləri ilə inflyasiyanın cilovlanmasından və
makroiqtisadi səviyyədə maliyyə sabitliyinin təmin
olunmasından asılıdır. Həyat bütün kəskinliyi
ilə iqtisadi islahatların da sürətləndirilməsini
tələb edirdi. Ona görə də ölkə
iqtisadiyyatında bazar prinsiplərinin bərqərar
olmasını təmin etmək məqsədilə
liberallaşdırılma istiqamətində radikal
addımların atılması bazar iqtisadiyyatı münasibətlərindən
doğan bir zərurət idi. Məhz bu baxımdan 1994-1995-ci
illərdə xarici ticarət əməliyyatlarının
liberallaşdırılmasına başlanmış və
açıq qapı siyasətinə uyğun olaraq müvafiq
sahələrdə liberallaşdırma tədbirləri önə
çəkilmişdir. Bütün bunlar isə öz növbəsində
qiymət islahatlarının da radikal şəkildə davam
etdirilməsini tələb edirdi. Bununla əlaqədar olaraq
1995-1996-cı illərdə qiymətlərin
formalaşması prosesinin inzıbati-amirlik sisteminin
qalıqlarından azad olunması başa
çatdırıldı. Bazar iqtisadiyyatının əsas
prinsiplərindən birinin, yəni qiymətlərin bazarda sərbəst
şəkildə tələb və təklif amillərinin
qarşılıqlı təsiri altında formalaşması
prosesinin başlanması üçün yol
açılmış oldu. Bu proses bazar iqtisadiyyatının
digər vacib elementi olan valyuta rejiminin sərbəstləşdirilməsi
prosesi ilə tamamlandı.
Heydər Əliyevin rəhbərliyi
ilə həyata keçirilən qətiyyətli iqtisadi
islahatlar az bir zamanda geniş beynəlxalq dəstək
aldı. Beynəlxalq Valyuta Fondu və Dünya Bankı həmin
islahatlara dəstək verməyə başladılar. Onlar Azərbaycanda
iqtisadi islahatlar haqqında xüsusi proqram hazırladılar və
ölkəmizə maliyyə yardımı göstərdilər.
Həmin təşkilatlarla sıx əməkdaşlıq
şəraitində hazırlanmış sabitləşdirmə
proqramına uyğun olaraq iqtisadiyyatın
liberallaşdırılmasına yönələn radikal
islahatlar dönməz xarakter aldı. Sərt və çevik
pul-kredit, büdcə, vergi gömrük siyasətinin
aparılması, qiymətlərin, xarici iqtisadi fəaliyyətin
və valyuta bazarının liberallaşdırılması və
xarici kapitalın cəlb olunması nəticəsində
qısa zamanda (1995-1996-cı illər) ölkədə
makroiqtisadi səviyyədə maliyyə sabitliyinin təmin
edilməsinə nail olundu. Əgər 1994-cü ildə
inflyasiya tempi 1800%-ə, manatın ABŞ dollarına nisbətən
dəyərsizləşməsi 1200%-ə
çatmışdırsa, artıq 1995-ci ildə vəziyyət
əsaslı dəyişməyə başlamış və
həmin göstəricilər uyğun olaraq 84, 6% və 3, 6%
olmuşdur. Sonrakı illərdə bu göstəricilər
daha da yaxşılaşmış, 1996-cı ildə inflyasiya
6, 8%-ə enmiş, manatın ABŞ dollarına nisbətən
məzənnəsi 8% möhkəmlənmişdir. 1997-ci ildə
inflyasıya tempi minimuma enərək cəmi 0, 4% təşkil
etmiş, manatın dəyəri isə 5,1% möhkəmlənmişdir.
Bu sabitlik dünya maliyyə bazarlarında baş vermiş
maliyyə böhranına baxmayaraq 1998-ci ildə də qorunub
saxlanılmış, 7,6% səviyyəsində deflyasiya
baş vermiş, manatın ABŞ dollarına nisbətən məzənnəsi
isə devalvasiyaya uğramamış, sabit olaraq
qalmışdır.
1995-96-cı illərdə
yaranmış əlverişli makroiqtisadi sabitlik şəraitindən
istifadə edərək 1997-1998-ci illərdə ölkədə
iqtisadi islahatların yeni mürəkkəb mərhələsinə
- struktur islahatlar mərhələsinə başlandı. Xüsusi
dövlət proqramına uyğun olaraq ölkədə
genişmiqyaslı özəlləşdirməyə
başlanmış, iqtisadiyyatın əsas sahələrindən
olan aqrar sferada torpağın xüsusi mülkiyyətə
verilməsi istiqamətində radikal islahatlar
aparılmış, yeni iqtisadi tələblərə cavab verən
maliyyə sektorunun, onun vacib hissəsi olan bank sisteminin
formalaşdırılması, dövlət banklarının
yenidən qurulması istiqamətində radikal addımlar
atılmışdır.
İqtisadi
islahatların mühüm istiqamətləri kimi ölkədə
özəlləşdirmə proqramının həyata
keçirilməsi azad sahibkarlığın və şəxsi
təşəbbüskarlığın inkişafına şərait
yaratmışdır. Qeyd etmək lazımdır ki, 1998-ci ilə
qədər 28 mindən çox kiçik müəssisə
özəlləşmiş və demək olar ki, kiçik
özəlləşdirmə başa
çatmışdır. 1997-ci ildən başlayaraq özəlləşdirmədə
həlledici mərhələ olan böyük özəlləşdirməyə
- orta və iri dövlət müəssisələrinin səhmdar
cəmiyyətlərinə çevrilməsi prosesinə
başlanmışdır. Təkcə 1998-ci ildə 800-dən
çox orta və iri dövlət müəssisələri səhmdar
cəmiyyətlərə çevrilmişdir.
Beləliklə, ölkədə
makromaliyyə sabitliyinin təmin edilməsinin, bazar münasibətlərinin
formalaşdırılmasının əsas şərti olan
iqtisadiyyatın idarə olunmasının bütün istiqamətlərdə
liberallaşdırılmasının, bazar
iqtisadiyyatının bütün atributlarının yetişməsinə
iqtisadi və hüquqi islahatlar aparılması yolu ilə zəruri
mühitin yaradılmasının və əsaslı struktur
islahatlarının aparılmasının məntiqi nəticəsi
olaraq 1989-cu ildən sonra davam edən iqtisadi tənəzzül
dayandırıldı və ümumi daxili məhsulun həcminin
aşağı düşməsinin qarşısı
alındı.
Qeyd olunduğu kimi, Azərbaycan
dövlətini və ölkə iqtisadiyyatını labüd
fəlakətdən, hərc-mərclikdən xilas edən dahi
rəhbər ölkənin iqtisadi yüksəlişi
üçün təcili tədbirlər görməyə
başladı. İttifaq səviyyəsində mövcud olan
iqtisadi əlaqələr dağıldıqdan sonra milli
iqtisadiyyatın dirçəldilməsi üçün
ölkənin malik olduğu təbii resurslardan istifadə edilməsi
və milli məhsulların xarici bazarlara
çıxışının təmin edilməsi
mühüm əhəmiyyət kəsb edirdi. Məhz belə
bir dövrdə, Azərbaycanın zəngin neft
ehtiyatlarının mövcudluğunu nəzərə alan
ümummilli lider Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və uzaqgörənliyi sayəsində Azərbaycanın
dinamik inkişafının təməli sayılan beynəlxalq
müqavilə – “Əsrin müqaviləsi” imzalandı. Bununla
da yeni neft strategiyası uğurla həyata keçirilməyə
başlandı. Bağlanmış müqavilələr Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclısi tərəfindən təsdiq
edildi və 12 dekabr 1994-cü ildə qüvvəyə mindi. Ölkəmizin
iqtisadi inkişafında əvəzsiz rol oynayan “Əsrin
müqaviləsi” üzrə ilkin neft 12 noyabr 1997-ci ildə
hasil edilməyə başlandı. Təqribən 730 milyon ton
neft və 200 milyard kubmetrə yaxın təbii qaz
ehtiyatına malik olan yataqlarda görüləcək işlərə
12-14 milyard ABŞ dollarına yaxın investisiya qoyuluşu nəzərdə
tutulurdu ki, bu da müstəqilliyini yenicə əldə
etmiş Azərbaycan Respublikası üçün çox
vacib məsələ idi. Təkcə bir faktı qeyd edək
ki, 1995-ci ildən başlayaraq ölkə iqtisadiyyatında
sabitlik yarandıqdan sonra ölkəmizə xarici investisiya
qoyuluşu sürətlə artaraq 10 milyard dollara
çatmışdır ki, bunun da 60 %-dən çoxu (6,1
milyard dollar) xarici kapitalın payına düşür. 1996-2001-ci
illərdə ölkədə fəaliyyət göstərən
xarici investisiyalı müəssisələrin sayı 717-dən
1974-ə, müəssisələrdə
çalışanların sayı təxminən 15 min nəfərdən
25 min nəfərə çatmışdır. Göstərilən
müddətdə, eyni zamanda, xarici investisiyalı müəssisələrin
ödədiyi vergilərin payı, cəmi vergi
daxilolmalarında 9,3 faizdən 19,7 faizə yüksəlmişdir.
Ümumilikdə isə 1996-2001-ci illərdə həmin müəssisələr
vergi və sosial ayırma şəklində büdcəyə,
təqribən 600 milyon dollar, sosial fondlara isə 400 milyon
dollara yaxın vəsait ödəmişlər.
“Əsrin müqaviləsi”
üzrə hasil edilən Azərbaycan neftinin dünya
bazarlarına ixracı üçün ilkin dövrlərdə
buraxıcılıq qabiliyyətləri ildə 5 milyon ton olan
Bakı-Novorossiysk və Bakı-Supsa neft boru kəmərlərindən
istifadə olunurdu. Lakin yaxın illərdə müqaviləyə
daxil olan yataqlar üzrə illik hasilatın 50 milyon tona
çatdırılacağını nəzərə alan Azərbaycan
Prezidenti ümummilli lider Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə daha böyük nəqletmə imkanına malik ixrac
marşrutları araşdırıldı və optimal variant
kimi Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac boru kəməri
seçildi. Məhz buna görə də layihənin həyata
keçirilməsində fenomen siyasətçi Heydər Əliyevin
əvəzsiz xidmətlərini nəzərə alan layihə
iştirakçıları 2004-cü ildə BTC əsas ixrac
boru kəmərinə Heydər Əliyevin adının verilməsi
barədə qərar qəbul etdilər. Beləliklə,
“Üç dənizin əfsanəsi” adlanan BTC layihəsi
reallığa çevrilərək xalqımızın maddi
rifah halının yaxşılaşdırılması və
doğma Azərbaycanın qüdrətli dövlət
olmasına öz töhfəsini verməkdədir.
Ümumilikdə neft
strategiyası ilə sürət götürən inkişaf
dinamikası sonrakı illərdə daha genişmiqyaslı
formada davam etdirildi. 1995-1998-ci illər əsasən müvafiq
normativ hüquqi bazanın yaradılması ilə yadda qalsa
da, bu dövr həm də dövlət mülkiyyətinin
özəlləşdirilməsi, kiçik və orta
sahibkarlığın dəstəklənməsi və s.
istiqamətlərdə dövlət proqramları qəbul
edilmişdir. Bazar iqtisadiyyatı şəraitində iqtisadi
inkişafın əsas amilinin özəl mülkiyyət və
sahibkarlığın müxtəlif formalarının təşəkkül
tapması olduğunu çox düzgün qiymətləndirən
dahi şəxsiyyət Heydər Əliyev ölkədə
stabilliyə nail olunan kimi sahibkarlığın inkişaf
etdirilməsinə xidmət edən qərarlar qəbul etdi. Bu
sahədə görülən işlərin əsl mahiyyətini
qiymətləndirmək üçün ümummilli lider Heydər
Əliyevin hələ 1996-cı ildə söylədiyi bir
fikri yada salmaq məqsədəuyğun olardı: “Bir Prezident
kimi, mən iqtisadiyyatda dövlət siyasətini artıq
müəyyən etmişəm. Bu, islahatlar yoludur, islahatlar
vasitəsilə istehsalın artırılması, inkişaf
etdirilməsi, mülkiyyətin özəlləşdırilməsi,
özəl bölmənin inkişafına geniş yer verilməsi,
bazar iqtisadiyyatı, insanlara bərabərlik verilməsi,
sahibkarlığa, təşəbbüskarlığa şərait
yaradılması zəruridir”.
Məhz bu diqqət və
qayğının nəticəsidir ki, ölkədə yerli
sahibkarlıq fəaliyyəti ilbəil genişlənir,
möhkəmlənir və dövlət büdcəsinin əsas
gəlir mənbələrindən birinə çevrilir. Artıq
başlıca məqsəd bu mühüm sahənin
inkişafını genişləndirməklə ölkənin
sosial-iqtisadi inkişafında əhəmiyyətini
artırmaqdan ibarətdir. Bu məqsədə nail olmaq
üçün dövlət başçısı möhtərəm
Heydər Əliyev hələ 2002-ci ilin avqust-sentyabr
aylarında altı mühüm fərman imzalamışdır.
Bu tarixi fərmanların qəbul edilməsi mahiyyət
etibarı ilə ölkəmizin sosial-iqtisadi durumunun keyfiyyətcə
yeni inkişaf mərhələsinə qalxmasında
böyük potensiala malik milli sahibkarlığın
qarşısında konkret vəzifələr qoyaraq onun həlledici
rolunu daha da gücləndirdi. Məhz həmin dövrdə məqsədyönümlü
formada həyata keçirilən ardıcıl tədbirlərin
nəticəsidir ki, artıq sahibkarlıq iqtisadiyyatın
aparıcı sahələrindən birinə çevrilərək
istər məşğulluğun təmin olunması, istərsə
də büdcə gəlirlərinin artırılması istiqamətində
öz bəhrəsini verməkdədir.
Bütün bunlarla
yanaşı, ölkə rəhbərliyi, çox
düzgün olaraq geniş çeşidli təbii-iqtisadi
resurslarla zəngin olan Azərbaycan Respublikasının təkcə
neft ölkəsi kimi tanınması ilə
razılaşmır, milli istehsalın beynəlxalq bazara
çıxarılması üçün mütəmadi tədbirlər
görürdülər. Ümummilli lıderin
özünün də dəfələrlə qeyd etdiyi kimi,
yalnız bu halda hər bir ölkə öz sərvətlərinin
müstəqil sahibi olduğunu sübut edə bilər. Məhz
bu baxımdan da iqtisadi islahatların daha da dərinləşməsi
prosesində xarici ticarətin və xarici iqtisadi əlaqələrin
səmərəliliyinin artırılması, xarici ticarət
mexanizminin təkmilləşdirilməsi, xaricə məhsul
satışında müəssisələrin fəaliyyətinin
sərbəstləşdirilməsi respublikanın valyuta
ehtiyatlarının və ixracat potensialının
artırılmasında onların marağının gücləndirilməsi
iqtisadi sahədə dövlət siyasətinin əsas xəttini
təşkil etməyə başladı.
Qeyd etmək
lazımdır ki, müstəqillik əldə edildikdən
sonra xarici iqtisadi, o cümlədən ticarət siyasətinin
formalaşması və inkişafı, respublikamız
üçün tamamilə yeni olan bu sahədə həyata
keçirilən islahatlar bazar islahatlarının mühüm
və ayrılmaz tərkib hissəsıni təşkil edirdi. Həyata
keçirilən kompleks tədbirlər nəticəsində hələ
islahatların start mərhələsində xarici iqtisadi, ticarət
və valyuta əməliyyatları üzərində
mövcud olan dövlət inhisarı ləğv edilmişdir.
Nəticədə müasir mərhələdə xarici ticarət
əlaqələrinin böyük əksəriyyəti
qeyri-dövlət sektoruna məxsus olan subyektlər tərəfindən
aparılır. İxrac-idxal və valyuta əməliyyatları
üzərində mövcud olan hərtərəfli dövlət
nəzarəti xarici iqtisadi münasibətlərin dövlət
tənzimlənməsi sistemi ilə əvəz edilmiş, tənzimləmə
sistemində xarici iqtisadi fəaliyyət göstərən
müəssisə və firmaların böyük sərbəstliyi
təmin edilmişdir.
Azərbaycanda müstəqil
dövlət quruculuğu, onun bazar iqtisadiyyatı prinsipləri
əsasında həyata keçirilməsi və ölkəmizin
beynəlxalq münasibətlər sisteminin bərabərhüquqlu
üzvünə çevrilməsi respublikamızda xarici ticarətin
tənzimlənməsi sistemi qarşısında da, təbii
ki, olduqca mühüm və tamamilə yeni vəzifələr
qoyurdu. Xarici ticarət siyasəti hər şeydən əvvəl,
yuxarıda qeyd edildiyi kimi, Azərbaycan Respublikasının
öz təbii sərvətləri üzərində
suverenliyi prinsiplərini reallaşdırmağa xidmət edir. Bu
məqsədlə xarici ticarət siyasəti ölkəmizin
beynəlxalq iqtisadi və maliyyə mühitinə cəlb
edilməsi və inkişaf etmiş ölkələrin bazar
strukturuna yaxınlaşdırılmasını, onun sərbəst
və müstəqil xarici iqtisadi fəaliyyətinin həyata
keçirilməsində və tənzimlənməsində
müstəsna hüququnu təmin etməli, daxili və xarici
iqtisadi sahibkarlığın azadlığı prinsipinə əsaslanmalı,
təsərrüfat subyektləri arasında
ayrı-seçkiliyə yol vermədən onların hüquq
bərabərliyi fəaliyyətinə nail olmalı və
qanunun aliliyini təmin etməlidir.
“Hər şeyi kadrlar həll
edir” prinsipinə əsaslanaraq ixtisaslı və
bacarıqlı kadrların yetişdirilməsi, eləcə də
bir komanda halında səfərbər edilməsi xüsusi idarəçilik
qabiliyyəti tələb edir. Hal-hazırda Azərbaycan
dövlətinin möhkəmlənməsi, inkişaf etməsi
və dünyada nüfuzlu söz sahibinə çevrilməsi
istiqamətində ölkə başçısı cənab
İlham Əliyevin rəhbərliyi altında fəaliyyət
göstərən, hökumətin müxtəlif
strukturlarına rəhbərlik edən insanların əksəriyyəti
1960-70-ci illərdə məhz Azərbaycan xalqının
ümummilli lideri, dahi şəxsiyyət Heydər Əliyevin
qayğısı sayəsində dünyanın aparıcı
universitetlərində dərin biliyə, geniş dünya
görüşünə və zəngin idarəçilik
qabiliyyətinə yiyələnmiş insanlardır.
Azərbaycan xalqı
ümummilli lider Heydər Əliyevə həm də ona
görə minnətdar olmalıdır ki, o, özündən
sonrakı Azərbaycanı təsadüflərin ixtiyarına
buraxmadı, xalqı və dövləti idarəetməyə
qadir olan gənc lideri – İlham Əliyevi yetişdirdi. Məhz
ulu öndərin uzaqgörənliyi sayəsində bu gün
ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyev öz
komandası ilə Azərbaycan dövlətini inkişaf
etmiş ölkələrin səviyyəsinə
çatdırmaq və bu inkişafı davamlı inkişafa
çevirmək istiqamətində kompleks tədbirlər həyata
keçirir. Bu bir həqiqətdir ki, aparılan
islahatların, həyata keçirilən daxili və xarici
siyasətin uğurlarında, ölkənin sosial-iqtisadi
inkişafında dövlət idarəçiliyində
çalışan kadrların hər birinin öz xidmətləri
və məsuliyyəti vardır. Eyni zamanda, onu da qeyd etmək
lazımdır ki, belə idarəetməni və onu həyata
keçirmək üçün komandanı, təbii ki,
yalnız dahi Heydər Əliyev məktəbini
keçmiş, ondan tərbiyə almış və zəngin
idarəetmə qabiliyyətinə malik olan möhtərəm
İlham Əliyev formalaşdıra bilərdi.
Hazırda isə dövlətimizin sosial-iqtisadi və digər istiqamətlərdə əldə etdiyi uğurlar dünya siyasətçisi, Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyev kimi dahi şəxsiyyətdən idarəetmə sahəsində zəngin təcrübə toplamış cənab İlham Əliyevin yüksək idarəçilik keyfiyyətləri ilə bağlıdır. Bütün bunları 2003-2008-ci illərin statistik göstəriciləri də təsdiq edir. Belə ki, möhtərəm İlham Əliyevin ilk prezidentlik dövrünü əhatə edən 2003-2008-ci illərin yekununun statistik mənzərədən başqa, simvolik mənası da vardır. Qarşıya qoyulan hər bir məqsəd, hər bir söz layihə və dövlət proqramları kimi praktik fəaliyyətdə həyata keçirilmiş, həm də son dərəcə qısa müddətdə gerçəkliyə çevrilmişdir. Belə ki, 2003-cü ilin avqust ayından keçən beş il ərzində ölkənin əsas makroiqtisadi göstəricisi olan ümumi daxili məhsulun həcmi 2003-cü ildəki 3,1 milyard manatdan 2008-ci ildə 18,5 milyard manata çatmışdır ki, bu da müqayisəli qiymətlərlə 2,7 dəfə artım deməkdir. İqtisadiyyatın dinamik inkişafında mühüm rol oynayan uğurlu fiskal siyasətin həyata keçirilməsi nəticəsində ötən beş il ərzində qeyri-neft sektoru üzrə büdcə gəlirləri 5,3 dəfə, onun ümumi daxili məhsulda xüsusi çəkisi isə 7,7 faiz artmışdır. Bu illər ərzində ölkədə vergi ödəyicilərinin sayı 2 dəfə artaraq 184 minə, onların ticarət dövriyyəsi isə 4,7 dəfə artaraq 16 milyard manata çatmışdır. Bu müddətdə Azərbaycan Respublikasının dünya iqtisadi sisteminə inteqrasiyası daha da sürətlənmiş, ticarət əlaqələri genişlənmişdir ki, bunun nəticəsində də xarici ticarət dövriyyəsi 9,9 dəfə, o cümlədən ixrac 17,5 dəfə artmışdır. Son 5 ildə əhalinin sosial rifahını xarakterizə edən göstəricilərdə də yüksək artım dinamikası müşahidə edilmişdir. Belə ki, 2003-2008-ci illərdə orta aylıq əmək haqqı 3,3 dəfə artaraq 75 manatdan 250 manata, təyin olunmuş aylıq pensiyanın orta məbləği 3,4 dəfə artaraq 24 manatdan 80 manata, əhalinin pul gəlirləri 4,1 dəfə artaraq 9,4 milyard manata, adambaşına düşən pul gəlirləri isə 3,9 dəfə artaraq 272 manatdan 1060 manata çatmışdır. Eyni zamanda, bu illər ərzində ölkədə minimum əmək haqqı 10,9 dəfə artaraq 5,5 manatdan 60 manata bərabər olmuş, tələbələrin təqaüdləri 10 dəfə artmış, dövlət büdcəsi üzrə əməyin ödənişi fondunun məbləği 3,9 dəfə artaraq 191 milyon manatdan 741 milyon manata, əsas sosial müavinətlərə yönəldilən vəsaitlərin məbləği isə 1,6 dəfə artaraq 76,2 milyon manatdan 128 milyon manata çatdırılmışdır.
Həyata keçirilən ardıcıl tədbirlərin nəticəsidir ki, bütün dünyanı bürüyən böhran Azərbaycanda inkişaf dinamikasına ciddi təsir etməmiş və müvafiq artımlar dinamik olaraq davam etməkdədir. Dünyanın nəhəng transmilli kompaniyalarında həyata keçirilən kütləvi ixtısarlar, inkişaf etmiş dövlətlərin aparıcı firmalarının fəaliyyətini dayandırması və ya məhdudlaşdırması, beynəlxalq maliyyə təşkilatları tərəfindən reallaşdırılan bəzi layihələrin təxirə salınması və s. kimi çoxsaylı faktlar, doğurdan da son illəri böhran dövrü kimi xarakterizə etməyə tam əsas verir. Bütün bunlara rəğmən istər 2008-ci, istərsə də 2009-cu illər Azərbaycan Respublikası, milli iqtisadiyyatımız üçün nəzərəçarpacaq uğurlarla başa çatmış, ölkə iqtisadiyyatının böhran “küləyindən” məharətlə qorunması, artıq dünyanın nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlarını, aparıcı dünya universitetlərinin iqtisadçı alimlərini təəccübləndirmişdir. Artıq bu alimlər və təşkilatlar Azərbaycan Respublikasının iqtisadi inkişaf modelini öyrənmək və digər ölkələrdə də tətbiq etmək istiqamətində müəyyən işlər görürlər. Əlbəttə, bütün bunlar, hörmətli akademik Ramiz Mehdiyevin də qeyd etdiyi kimi, azərbaycanlı alimlər qarşısında da mühüm vəzifələr yaradır. İlk növbədə ölkəmizin iqtisadi inkişaf modeli, bu modelin formalaşdırılması “alqoritmi”, səciyyəvi xüsusiyyətləri, gələcək təkmilləşdirmə imkanları və s. ətraflı şəkildə araşdırılmalı, elmi cəhətdən əsaslandırılmalı və dünyaya təqdim edilməlidir.
Azərbaycan Respublikasının müstəqillik tarixinə, iqtisadi inkişaf dinamikasına, ölkədə cərəyan edən sosial-iqtisadi və siyasi proseslərin xronologiyasına nəzər saldıqda hazırkı inkişaf modelini, tərəddüdsüz olaraq - HEYDƏR ƏLİYEV MODELİ adlandırmaq olar. Ona görə ki, əldə edilən bütün uğurlarımızın başlıca səbəbi xalqımızın dahi oğlu, ümummilli lideri Heydər Əliyevin ölkəyə rəhbərlik etdiyi bir dövrə təsadüf edir və bütün uğurlar, məhz bu unudulmaz insanın əvəzsiz zəhməti və təşəbbüsü ilə reallaşdırılan beynəlxalq müqavilələrin, sosial-iqtisadi və siyasi arenada yüksək iradə və qətiyyətlə həyata keçirilən islahatların nəticələridir. Bu gün isə inamla həyata keçirilən Heydər Əliyev strategiyasının nəticəsi olaraq Azərbaycan Respublikası müstəqilliyin möhkəmləndirilməsi, ölkədə tarazlı inkişafın təmin edilməsi istiqamətində atılan addımlar və analoqu olmayan iqtisadi uğurlar ilə beynəlxalq aləmdə nüfuzlu söz sahibinə çevrilmişdir. Azərbaycan Respublikası beynəlxalq aləmə sürətlə inteqrasiya edən, dinamik iqtisadi inkişafını və siyasi stabilliyini təmin etmiş müstəqil bir dövlətdir. Artıq ana vətənimiz Azərbaycan mötəbər kürsülərdən öz sözünü deməyə, öz haqlı mövqeyini bildirməyə və qorumağa qadir olan, zəngin iqtisadi potensiala malik bir dövlətdir. Müstəqilliyin ilk illərində məlum səbəblərdən bərbad hala düşmüş ölkə iqtisadiyyatında tərəqqiyə nail olunmasına, çox kövrək, zəif və xaotik dövlət siyasətinin güclü və aparıcı mövqeyə yüksəlməsinə, eləcə də vahid məqsədə xidmət etməsinə, qədim tarixi və çoxəsrlik zəngin mədəniyyəti olan uca millətimizin bütün dünyada tanıdılması istiqamətində yorulmaz fəaliyyətinin nəticələrinə, eləcə də ana vətənə, heç kəsə nəsib olmayan, uzunmüddətli məharətlə başçılıq etdiyinə görə hələ uzun illər öncədən qədirbilən xalqımızın qəlbində əvəzsiz dövlət xadimi qiymətini almış ümummilli lider Heydər Əliyevin Azərbaycana rəhbərlik etdiyi müxtəlif dövrlərdə müəyyənləşdirdiyi və həyata keçirdiyi strategiya bütün sahələrdə əldə edilən uğurlarımızın əsasını təşkil edir.
İSA ALIYEV,
AMEA İqtisadiyyat İnstitutunun
direktoru, iqtisad elmləri
doktoru,
professor AQİL ƏSƏDOV,
İqtisadiyyat
İnstitutunun şöbə müdiri, iqtisad elmləri
namizədi
Xalq qəzeti.- 2010.- 6 may.- S. 3.