Qələbə-65
Qələbənin layiqli varisləri...
Yaxud “Şahinlər
döyüşkən olurlar”
İkinci Dünya müharibəsinin əsas
baiskarı olan faşizm taunu üzərində qazanılan
ümumbəşəri Qələbənin gerçəkləşməsində
dünyanın əksər xalqları və millətləri
bu və digər formada iştirak ediblər. Lakin Qələbə
naminə Azərbaycan xalqının məruz
qaldığı məhrumiyyətlər sayagəlməzdir.
Çətin olsa da etiraf etməliyik ki, keçmiş
SSRİ məkanında “Böyük Vətən müharibəsi”
adı ilə məşhurlaşan bu qovğada Azərbaycanın
və azərbaycanlıların verdiyi itkilər lazımi qiymətini
almayıb. Yumşaq desək, bu sahədə müəyyən
ədalətsizliklərlə
qarşılaşmışıq. Çünki biz müharibəyə
təkcə canımızı verməmişik. Həm də ağzımızın çörəyini,
sandığımızın “yatırını”, boynumuzun
“babaxanısını”, son qramınadək qara və ağ
“qızılımızı”, yorğan-döşəyimizin
yununu, əynimizin qalınçasını (hansını
deyim?!), nəhayət, saçlarımızın
qarasını, qəlbimizin sevincini vermişik.
Amma qiymətimiz nə
olub? Bakı nefti ilə faşizmin belini sındıran,
düşmən üzərində qələbəni təmin
edənlər Bakının qəhrəmanlığını
bu günədək etiraf etməyiblər. Nəisə, mənası
məzmunundan çox-çox yüksəkdə dayanan bu
mövzunu “giley-güzar” üstündə kökləmək
istəməzdim...
Tədqiqatçıların araşdırmalarına görə, adıçəkilən müharibədə 600 mindən çox Azərbaycan vətəndaşı döyüşüb. Onların yarıdan çoxu bir daha geriyə dönməyib. Qayıdanlar isə yarımcan qayıdıblar. İstər ön cəbhədə, istərsə də arxa cəbhədə döyüşən azərbaycanlıların cərgəsində hərbi təyyarəçilərimizin, aviatorlarımızın, hərbi və mülki aviasiya sənayesində çalışan mütəxəssislərimizin xüsusi yeri olub.
Müharibə dövründə Azərbaycan əsl cəbbəxanaya çevrilmişdi. Amansız müharibə qanunları Azərbaycan aviasiya sənayesi müəssisələri qarşısında çətin və təxirəsalınmaz vəzifələr qoymuşdu. Əvvəla, həmin illərdə Azərbaycan Sovet İttifaqının əsas neft bazası hesab olunurdu. Cəbhəyə lazım olan neftin və neft məhsullarının dörddə üç hissəsi burada istehsal edilirdi. Yüksək oktanlı aviasiya yanacağının 75 faizini Bakı zavodları verirdi. Bununla yanaşı, Azərbaycan “acgöz” müharibənin təkcə neft-benzin təminatçısı deyildi...
Ölkə rəhbərliyinin təkidli tələbinə əsasən, hərbi təyyarələrin, o cümlədən təyyarələr üçün ehtiyat hissələrinin istehsalına və təmirinə ciddi fikir verilirdi. İşğal zonalarından “ucqarlara” köçürülən aviamüəssisələrin təcili bərpası ilə yanaşı, yenilərinin də tikilib, istifadəyə verilməsi gündəlikdə duran əsas tələblərdən idi. Bakı aviatorları bu çətin vəzifəni şərəflə yerinə yetirirdilər.
Bakının Keşlə qəsəbəsində kodlaşdırılmış adları “168” və “458” olan iki aviazavod fəaliyyət gəstərirdi. Fasiləsiz işləyən bu müəssisələrdə “UTİ-4” və “YAK-3” tipli qırıcı təyyarələr, habelə hidrotəyyarələr üçün xizəklər istehsal edilirdi. Düşmənin başına od ələyən və müharibənin sonunadək “sirrini” qoruyub saxlaya bilən əfsanəvi “Katyuşa”nın raket-mərmiləri də Bakıda hazırlanırdı.
Bu zaman Gəncə şəhərində iri tutumlu aviatəmir zavodu fəaliyyət göstərirdi. Müharibə illərində bu müəssisədə ümumi sayı 782 olan müxtəlif tipli təyyarələr, habelə 1550-dən çox təyyarə mühərriki və digər aviahissələr vaxtında təmir edilərək, cəbhəyə göndərilmişdi. Gəncə aviatəmir zavodu indi də fəaliyyətini davam etdirməkdədir...
Məlum olduğu kimi, Hitler Almaniyası Bakı neftinə sahib olmaq üçün xüsusi plan hazırlamışdı və bu məqsədlə Bakının işğalını tezləşdirmək üçün hərbi sənayenin bütün imkanlarından istifadə edirdi. Lakin SSRİ-nin əsas cəbbəxanalarından olan Bakının müdafiəsi də etibarlı əllərdə idi. Şəhərin havadan müdafiəsi xüsusi təlim keçmiş qırıcı aviadəstələrin hesabına daha da gücləndirilmişdi. Bu dəstələrdə azərbaycanlı təyyarəçilər, hətta cəsur qızlarımız da uçurdular. Onlardan Ziba Dadaşovanın, Zərifə Qasımovanın adlarını öyünclə çəkmək olar.
Müharibə tarixinin yaddaqalan hadisələrindən olduğu üçün belə bir faktı da xatılatmaq yerinə düşər : 1942-ci il avqustun 14-də Bakı üzərində ilk faşist təyyarəsi vurulmuşdur. Azərbaycan övladları müharibə alovunun bürüdüyü müxtəlif cəbhələrdə faşistlərə qarşı igidliklə vuruşurdular. Onların arasında təyyarəçilərimiz də az deyildi. Onlar kəşfiyyat, bombardımançı, qırıcı və hərbi nəqliyyat uçuşlarını yerinə yetirməklə yanaşı, fövqəladə dövlət tapşırıqlarının həyata keçirilməsində də fəal iştirak edirdilər...
Böyük Vətən müharibəsində rəşadətli döyüş yolu keçmiş Adil Hüseyn oğlu Quliyev Sovet İttifaqı Qəhrəmanı adına layiq görülmüş ilk azərbaycanlı hərbi təyyarəçi idi. Bakı aeroklubunun və Stalinqrad hərbi-hava məktəbinin məzunu olan A. Quliyev müharibənin yeddi cəbhəsində 265 döyüş uçuşu keçirmiş, 64 “əlbəyaxa” döyüşdə düşmənin 18 təyyarəsini vurmuşdu. Bu da önəmlidir ki, Adilin məharətlə idarə etdiyi və hər döyüşdən sonra salamat yerə endirdiyi “YAK-9” qırıcı təyyarəsi başqa bir həmyerlimizin, avisiya mühəndisi İbrahim Seyidovun çalışdığı Novosibirsk zavodunda hazırlanmışdı. Tanınmış aviakonstruktor Yakovlev cəbhə xatirələrində yazırdı ki, “Stalinin xüsusi tapşırığı ilə cəbhəni sürətli və davamlı “YAK”larla təmin etmək üçün İbrahim Seyidovun xidmətləri əvəzsiz idi...”
Züleyxa Həbib qızı Seyidməmmədova azərbaycanlı qadınlar arasında ilk hərbi təyyarəçi kimi adını tarixə yazdırmışdır. O, 1934-1938-ci illərdə Azərbaycan Sənaye İnstitutunda təhsil almaqla yanaşı, Bakı aeroklubunda ilkin uçuş vərdişləri qazanmışdır. 1941-ci ildə isə Cukovski adına Moskva Hərbi-Hava Akademiyasının şturman fakultəsini bitirərək, kiçik leytenant rütbəsi almışdı. Z. Seyidməmmədova Böyük Vətən müharibəsi illərində əsasən gecələr hücum edən və düşmən tərəfindən “gecə şeytanları” adı qazanan qırıcı qadın aviasiya alayının komandir müavini olmuş, 500-ə qədər döyüş əməliyyatında iştirak etmişdi. İkinci dərəcəli “Böyük Vətən müharibəsi” və “Alman faşizmi üzərində qələbəyə görə” ordenləri ilə təltif edilmişdi. Ordudan aviasiya kapitanı rütbəsi ilə tərxis olunan Z. Seyidməmmədova ömrünün qalan hissəsini doğma Azərbaycanın inkişafına sərf etmişdi...
Azərbaycanın
xalq şairi Məmməd Rahimin hələ məktəb
kitablarından oxuduğumuz “Leninqrad göylərində”
poemasının qəhrəmanı Hüseynbalanın prototipi
kim olmuşdur? Bu gün cavanlarımızın bir çoxu bu
sual qarşısında aciz qalır. Hüseynbala oğlu Əliyev
Bakı aeoklubunun yetışdirməsi və Yeysk Hərbi Dəniz
Aviasiya Məktəbinin məzunu olmuşdu. O, böyük
müharibədə cəmi 27 gün iştirak etmişdi. Bu az müddətdə 49 hərbi uçuş
keçirmiş, onlarca düşmən təyyarəsini ya məhv
etmiş, ya da “yaralayaraq” Leninqrad səmasından qovub
çıxarmışdı. Döyüşlərin birində
düşmənin 3 “Yunkers-88” tipli qırıcı təyyarəsi
ilə üzbəüz qalan Hüseyn onlardan ikisini
vurmuş, digərini qaçmağa məcbur etmişdir. Lakin
bu döyüş Hüseynbalanın özü
üçün də sonuncu olmuşdur. Ölümcül
yaralanmasına baxmayaraq, təyyarəsini salamat yerə endirə
bilmiş, bir neçə dəqiqədən sonra isə
dünyasını dəyişmişdi. Leytenant H.Əliyev ölümündən
sonra Lenin ordeni ilə təltif edilmişdi...
“Əziz ata, mən vətənin
bu ağır günlərində arxa cəbhədə
rahatlıq tapa bilmərəm... Xahiş edirəm
mənim ön cəbhəyə göndərilməyimi
sürətləndirəsiniz”. Bu cümlələr
təyyarəçi Vladimir-Cahangir Mir Cəfər oğlu
Bağırovun öz atasına, Azərbaycanın o vaxtkı
rəhbəri Mir Cəfər Abbas oğlu Bağırova
yazdığı məktubdandır. Davamlı və
inadlı xahişlərdən sonra ön cəbhəyə “vəsiqə”
alan Vladimir-Cahangir qırıcı
eskadrilyanın tərkibində vuruşmuş, olduqca cəsarətli
uçuşlar keçirmişdi. Təyyarəçi
dostları onu “taran ustası” adlandırırdılar. Elə özü də belə təhlükəli
uçuşların qurbanı olmuşdu. 1943-cü
ildə növbəti döyüşlərdən birində təyyarəsini
düşmən təyyarəsinə çırparaq onu məhv
etmiş, özü də həlak olmuşdur.
Vladimir-Cahangir Bağırov ölümündən sonra Lenin
ordeni ilə təltif edilmişdi...
Qeyri-adi
şücaət sahibi olan hərbi təyyarəçilərimizdən
biri də Məzahir Həmid oğlu Abbasov olmuşdu. Çətin hava
döyüşündə düşmənin bir təyyarəsini
vurmuş, digərini zədələyərək
, qaçmağa məcbur etmişdi. Həmin
döyüşdə ciddi zədə almış təyyarəsini
böyük ustalıqla suya endirmişdi. Bununla da Məzahir
uçuş heyətini faşistlərin caynağından
xilas etməklə yanaşı, başqa bir fədakarlıq
da göstərmişdir: O, yoldaşları ilə birlikdə
6 gün soyuq dənizdə ac-susuz qalmalı olmuşdu. Digər döyüşlərin birində Məzahirin
idarə etdiyi təyyarə vurularaq, alovlanmışdır.
Özünün də alova
büründüyü şəraitdə yanan təyyarəni
yerə endirə bimişdir.
Müharibədən
sonra Məzahir Abbasov tarixçi alim kimi fəaliyyət
göstərmişdir. O, Azərbaycanın müharibə tarixınə
işıq saçan qiymətli əsərlər
yaratmışdı...
* * *
Milli Aviasiya
Akademiyasının Mülki Aviasiya Muzeyinin əməkdaşları
“Azərbaycan aviatorları Böyük Vətən Müharibəsində”
adlı kataloq buraxmışlar. Azərbaycan və rus
dillərində nəşr olunmuş bu kitabçada öz
igidlikləri ilə Qələbə gününü
yaxınlaşdıran 40 təyyarəçimiz haqqında məlumat
və foto-şəkil toplanmışdır. Bu
yazımda onlardan yalnız bir neçəsini sizlərə təqdim
edə bildim...
Yusif KƏRİMOV,
yazıçı-publisistmuxbir uzvu
Xalq qəzeti.- 2010.- 12 may.- S. 9.