Müstəqil Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası genişmiqyaslı
islahatların hüquqi bazasıdır
Konstitusiya latın sözü
olmaqla, "quruluş, təsisat" mənasını verir.
Konstitusiya hər hansı ölkənin ictimai və iqtisadi
quruluşunun əsasını, idarəetmə
formasını və dövlət quruluşunun
formasını, şəxsiyyətin hüquqi vəziyyətini,
mərkəzdə və yerlərdə hakimiyyət və idarəetmə
orqanlarının təşkili qaydasını və səlahiyyətini,
ədalət mühakiməsinin, seçki sisteminin təşkilini,
əsas prinsiplərini və digər bu kimi məsələləri
müəyyənləşdirən dövlətin ən
yüksək hüquqi qüvvəyə malik qanunudur.
Dövlətin
əsaslarını, əsas insan və vətəndaş
hüquqlarını, vəzifələrini, qanunvericilik, icra və
məhkəmə hakimiyyətini, dövlət quruluşunu,
mülkiyyət formalarını və dövlət həyatının
digər bu kimi məsələlərini müəyyənləşdirən
Konstitusiyanın qəbul edilməsi hər bir dövlətin həyatında
mühüm ictimai-siyasi hadisədir.
Azərbaycanda
konstitusiya tarixi milli dövlətçiliyin dirçəldilməsi
prosesindən qaynaqlanır və 90 illik bir dövrü əhatə
edir. Zaqafqaziyada Rusiyanın Müəssislər Məclisinə
seçilmiş və 7 noyabr 1917-ci ildə baş vermiş
Oktyabr çevrilişindən sonra Azərbaycandan olan Dövlət
Duması deputatları 28 may 1918-ci ildə Tiflisdə Qafqaz
canişininin iqamətgahında toplaşaraq, məmləkətin
idarə olunmasını öz üzərlərinə
götürmək məqsədilə doktor Həsən bəy
Ağayevin sədrliyi ilə Azərbaycan Milli İslam
Şurasının yaradıldığını elan
etmişlər. Elə həmin gün bitərəf deputat Fətəli
Xan Xoyski başda olmaqla "Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
ilk müvəqqəti hökuməti" yaradılmışdır.
Bu, Şərqdə ilk parlamentli respublika idi. Ümummilli lider
Heydər Əliyev demişdir: "Bu tarixi gün Azərbaycan
xalqının həyatına böyük və əlamətdar
hadisə kimi daxil olmuşdur. Şərqdə ilk demokratik
dövlət quruluşunu yaratmış Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti istiqlaliyyətimizi elan edərək,
xalqımızın müstəqillik əzmini nümayiş
etdirmişdir.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti ölkənin daxilində və xaricində
yaranmış gərgin və mürəkkəb ictimai-siyasi
şəraitdə fəaliyyət göstərmişdir. Bu
dövlətin qısa bir müddətdə həyata
keçirdiyi tədbirlər xalqımızın tarixində
böyük iz buraxmışdır".
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin 17
ayda 145 iclası keçirilmişdir. İlk iclas 1918-ci il dekabrın 7-də,
son iclas isə 1920-ci il aprelin 27-də olmuşdur. Fəaliyyəti dövründə Azərbaycan
Cümhuriyyəti Parlamentinin müzakirəsinə 270-dən
yuxarı qanun layihəsi çıxarılmışdır
ki, onlardan da 230-a yaxını təsdiq edilmişdir. Lakin Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə
müstəqil respublikanın konstitusiyasını qəbul etmək
mümkün olmamışdı. O dövrdə
konstitusiya xarakteri daşıyan bəzi aktlar, qərarlar qəbul
edilmiş və milli hökumət onların əsasında
işləmişdir. Ona görə də bu sənədləri,
müəyyən mənada, konstitusiya quruculuğunun
başlanğıcı kimi qiymətləndirmək olar.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin Nazirlər Şurası 27 iyun 1918-ci
ildə dövlət dili haqqında, 9 noyabr 1918-ci il tarixdə isə dövlətin zəruri
atributu olan dövlət bayrağı (yaşıl,
qırmızı və mavi rənglərdən, ağ aypara və
səkkizbucaq ulduzdan ibarət) haqqında qərarlar qəbul
etmişdir. Göründüyü kimi, parlament
6 ay sonra yaradıldığından dövlət dili, dövlət
bayrağı haqqında qərarları bu arada hökumət
qəbul etmişdir.
Çox təəssüflər olsun ki, Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti cəmi 23 ay yaşamışdır. Belə ki, 1920-ci il aprelin
27-28-də bolşevik Rusiyası beynəlxalq hüquq
normalarını kobudcasına pozaraq, müharibə elan etmədən
öz silahlı qüvvələrini Azərbaycana yeritmiş,
suveren Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ərazisini
işğal etmişdir. Bununla qanuni
seçilmiş hakimiyyət orqanlarını
qırmızı imperiya zorakılıqla devirərək Azərbaycan
xalqının çox böyük qurbanlar bahasına
qazandığı dövlət müstəqilliyinə son
qoymuşdur. Sovet dövründə daxili
idarəçiliyi tənzimləyən bir neçə
Konstitusiya qəbul edilmişdi. Bunlar
suverenliyi əks etdirmirdi.
Azərbaycan xalqı yalnız 18 oktyabr 1991-ci ildə
öz tarixi dövlət müstəqilliyini bərpa etdikdən
sonra ilk həqiqi Konstitusiyasını qəbul etmək
imkanı əldə etdi. Bundan sonra konstitusiya layihəsini
hazırlamaq üçün 2 komissiya
yaradılsa da, faktiki olaraq, heç bir iş
görülməmişdi.
Yalnız ümummilli lider Heydər Əliyevin 15 iyun
1993-cü ildə hakimiyyətə qayıdışından
sonra konstitusiya quruculuğu sahəsində də böyük
işlər görülmüşdür. Ulu öndərin
sədrliyilə layihəsi hazırlanmış və 12 noyabr
1995-ci ildə ümumxalq səsverməsi (referendum) yolu ilə
qəbul edilmiş müstəqil Azərbaycan dövlətinin
ilk konstitusiyası xalqımızın tarixində ən parlaq
səhifələrdən biri olmuşdur.
Konstitusiyanın 158 maddəsindən 48-i, başqa
sözlə, üçdə biri insan və vətəndaş
hüquqları və azadlıqlarına həsr edilmişdir. Müstəqil dövlətimizin
ilk konstitusiyasının 1-ci maddəsinin I bəndində bəyan
edilir: "Azərbaycan Respublikasında dövlət hakimiyyətinin
yeganə mənbəyi Azərbaycan xalqıdır". Konstitusiyanın 4-cü maddəsində isə
göstərilir ki, xalqın seçdiyi səlahiyyətli
nümayəndələrindən başqa, heç kəsin
xalqı təmsil etmək, xalqın adından danışmaq
və xalqın adından müraciət etmək hüququ
yoxdur.
Müstəqil Azərbaycan dövlətinin ilk
konstitusiyası respublikamızın əvvəlki, Sovet
dövründə qəbul edilmiş konstitusiyalarından
prinsipcə köklü surətdə fərqlənir. Əlbəttə,
bu tamamilə təbiidir. Belə ki,
sosializm quruluşu konstitusiyalarda suverenlik və sivil dövlət
quruculuğunda əsas institut olan hakimiyyətin
bölgüsü prinsipindən imtina edilmişdir. Lakin yeni konstitusiyada bu tarixi və metodoloji səhv
aradan qaldırılmış, ilk dəfə dövlət
hakimiyyətin qanunverici, icra və məhkəmə hakimiyyətindən
ibarət bölgüsü aparılmışdır.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 7-ci maddəsinin
IV hissəsində göstərilir ki, konstitusiyanın müddəalarına
əsasən, qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyətləri
qarşılıqlı fəaliyyət göstərir və
öz səlahiyyətləri çərçivəsində
müstəqildirlər.
Konstitusiya ən yüksək hüquqi qüvvəyə
malik olmaqla, Azərbaycan Respublikasında birbaşa hüquqi
qüvvədədir və bütün qanunvericilik aktları
onun müddəalarına uyğun qəbul edilməlidir. Lakin
Konstitusiyaya ehkam kimi baxmaq olmaz və heç bir qanun doqma kimi
qəbul edilməməlidir. Dünya təcrübəsi
göstərir ki, konstitusiya, bir qayda olaraq, uzun müddət
üçün qəbul olunur. Lakin həyatın irəli
sürdüyü tələblər, ictimai-siyasi münasibətlərin
inkişafı yeni-yeni məsələlərin tənzimlənməsi
üçün hər bir qanunvericilikdə, o cümlədən
ölkəmizin ali qanunu olan konstitusiyada da
dəyişiklikləri zəruri edir. Amerika Birləşmiş
Ştatlarının Konstitusiyasını götürək.
Bu Konstitusiya 223 il bundan əvvəl qəbul
olunub və bugünədək 27 dəyişiklik
edilmişdir.
Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin "Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında dəyişikliklər
edilməsi məqsədi ilə ümumxalq səsverməsi
(referendum) keçirilməsi haqqında" 22 iyun 2002-ci il tarixli fərmanı ilə 24 avqust 2002-cü
il tarixdə keçirilmiş referendum nəticəsində
Konstitusiyanın 24 maddəsinə 38 əlavə və dəyişiklik
edilmişdir. Ölkə başçısı İlham Əliyev
bu inkişafa və dəyişiklik zərurətinə
toxunaraq demişdir: "Azərbaycan artıq müasir ölkədir.
Ancaq müasirləşmə prosesinin limiti,
hüdudları yoxdur. Bu əbədi bir
prosesdir. Bu gün Azərbaycan demokratik
ölkədir. Amma demokratiyanın da sonu
yoxdur. Bu sonsuz bir prosesdir. Biz növbəti illərdə ölkəmizin
müasirləşməsi ilə bağlı əlavə tədbirlər
görəcəyik".
Sonrakı
dövrdə Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi
26 dekabr 2008-ci il tarixdə "Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına əlavələr və
dəyişikliklər edilməsinə dair ümumxalq səsverməsinin
(referendumun) keçirilməsi haqqında" qərar qəbul
etmiş və 2009-cu il martın 18-də referendum
keçirilmişdir. Referendum aktına əsasən,
konstitusiyanın 29 maddəsinə 11 dəyişiklik, 39 əlavə
edilmişdir.
Heç
də təsadüfi deyil ki, bunlardan müvafiq olaraq, 5 dəyişiklik
və 22 əlavə konstitusiyanın III fəslinə - Əsas
insan və vətəndaş hüquqları və
azadlıqları fəslinə aid olmuşdur.
Hazırda müstəqil Azərbaycan
Respublikasının əsas problemlərindən biri qondarma
Dağlıq Qarabağ məsələsidir. Belə ki, Azərbaycan
torpaqlarının 20 faizi bədnam qonşumuz Ermənistan
Respublikasının silahlı qüvvələri tərəfindən
işğal olunmuşdur. Respublikamıza
münaqişə və müharibə gedişində təxminən
60 milyard ABŞ dollarından artıq məbləğində
ziyan dəymişdir. Xalqımızın belə bir el misalı da var: "Qılınc yarası
sağalar söz yarası sağalmaz". Bəli,
ölkəmizin Ermənistan tərəfindən vurulmuş
maddi ziyandan mənəvi ziyan daha böyükdür.
Ümummilli lider Heydər Əliyev 15 iyun 1993-cü ildə
hakimiyyətə qayıdışından sonra bütün fəaliyyəti
boyu qondarma Dağlıq Qarabağ məsələsini sülh
yolu ilə, beynəlxalq hüquq normalarına uyğun ədalətli
həllinə çalışmışdır. Lakin heç
kəsdən gizli deyildir ki, dünyada ikili standartlar
mövcuddur.
Baxmayaraq
ki, konstitusiyaya əsasən, Azərbaycan Respublikası
dünyəvi dövlətdir, lakin dünyanın bir sıra
xristian dövlətlərinin nəzərində o, islam dövləti kimi səciyyələndirilir.
Əgər belə olmasaydı, dünyanın 191 ölkəsinin
daxil olduğu Birləşmiş Millətlər Təşkilatı
Təhlükəsizlik Şurasının işğal
olunmuş Azərbaycan ərazilərindən
işğalçı erməni silahlı qüvvələrinin
dərhal çıxarılması barədə 4 qətnaməsi
çoxdan icra olunardı.
Ümummilli lider Heydər Əliyev 15 iyun 1993-cü ildə
ölkə rəhbərliyinə qayıdışından
sonra xaricə bütün səfərlərində Qarabağ
həqiqətlərini bütün dünya ictimaiyyətinə
olduğu kimi çatdırmaq üçün var qüvvəsi
ilə çalışmışdır. Ümummilli lider bu səfərlərdə,
istər dövlət başçıları ilə, istərsə
də həmin ölkələrdə olan Azərbaycan
diasporunun nümayəndələri ilə, iş adamları
ilə, qeyri-hökumət təşkilatlarının
nümayəndələri ilə, bir sözlə,
bütün auditoriyalarda görüşlərdə
Dağlıq Qarabağın Azərbaycan Respublikasının
ayrılmaz tərkib hissəsi olduğunu əsaslandırmış
və hətta düşmənləri də inandırmağa
nail olmuşdur. Ulu öndərin və onun layiqli
davamçısı Prezident İlham Əliyevin apardığı
belə ardıcıl, qətiyyətli mübarizənin nəticəsidir
ki, BMT Baş Məclisinin 6 sentyabr 2006-cı il tarixli "Azərbaycanın
işğal olunmuş ərazilərində vəziyyət"
adlı qətnaməsində Azərbaycanın işğal
edilmiş ərazilərində baş verən
yanğınlardan və onun vurduğu böyük ekoloji
ziyandan ciddi narahatlığı vurğulanmışdır .
Ölkə
başçısı İlham Əliyev
çıxışlarında dəfələrlə bəyan
etmişdir ki, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
yalnız və yalnız Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü çərçivəsində həll
edilə bilər: "Dağlıq Qarabağ əzəli Azərbaycan
torpağıdır və biz Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünün bərpa olunması
üçün bütün səyləri göstərəcəyik.
Həm siyasi, həm diplomatik və lazım gələrsə,
hərbi üsullardan da istifadə etmək olar. Bu haqq bizdə var. Beynəlxalq hüquq bunu təmin
edir". Azərbaycanın ayrılmaz hissəsi
olan Dağlıq Qarabağın, beynəlxalq hüquq
normalarına müvafiq olaraq, dinc yolla erməni
işğalından azad edilməsi mümkün olmazsa, bu
torpaqların silah gücünə azad edilməsi bizim təbii,
ayrılmaz, konstitusiya hüququmuzdur.
Sonda bir məqamı qeyd etməyi vacib hesab edirik. Ümummilli lider Heydər Əliyevin
idarəçilik məktəbinin layiqli davamçısı,
onun müdrik, uzaqgörən və çevik xarici və
daxili siyasətini özünün siyasi kursu elan etmiş Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev bu yüksək
dövlət vəzifəsində dövlətimizin möhkəmləndirilməsi,
ərazi bütövlüyünün bərpa edilməsi və
əhalinin sosial rifahının daha da yüksəldilməsi
yolunda səmərəli fəaliyyətində daim ölkəmizin
ilk demokratik konstitusiyasının müddəa və prinsiplərinə
əsaslanır, onun verdiyi hüquqların reallaşmasına
çalışır. Konstitusiyamız hərtərəfli
islahatların, modernləşmə xəttinin hüquqi
bazası olaraq xalqımıza və dövlətimizə xidmət
edir.
İlham ABBASOV,
Ədliyyə Nazirliyi Ədliyyə
Akademiyasının
prorektoru, hüquq üzrə fəlsəfə doktoru,
baş ədliyyə müşaviri,
prokurorluğun fəxri işçisi
Xalq qəzeti.- 2010.- 14 noyabr.- S. 5.