Milli maraqlara əsaslanan
enerji diplomatiyası
Tarixi təcrübə sübut
edir ki, hər bir dövlətin inkişaf
səviyyəsini müəyyən edən başlıca amillərdən
biri də məhz milli
lider amilidir. Milli lider fenomeninin elmi əsaslar üzərində müəyyənləşdirdiyi
mükəmməl strategiya istər
ölkənin iqtisadi inkişaf
potensialının hərəkətə gətirilməsinə,
istərsə də mövcud təbii sərvətlərin
hər bir vətəndaşın mənafeyinə
uyğun realizə edilməsinə ciddi əsaslar formalaşdırır. XX əsr dünya tarixinin parlaq şəxsiyyətlərindən
biri olaraq Azərbaycan
xalqının müstəqillik arzusunu konkret dövlət modelində gerçəkliyə
çevirərək milyonların qəlbində özü üçün
əzəmətli abidə ucaldan ümummilli lider Heydər Əliyev
bu gün həm də
müstəqil respublikamızın yeni
neft strategiyasının müəllifi kimi böyük ehtiramla anılır.
Əsrlər
boyu zəngin təbii sərvətləri ilə bütün
dünyada tanınan, ən müxtəlif dövlətlərin
iqtisadi maraq dairəsinə daxil olan Azərbaycan məhz, Heydər
Əliyev dühasının müəyyən etdiyi praqmatik
konsepsiya əsasında təbii sərvətlərinə sahiblik
hüququnu təsdiqləmişdir. Hələ 70-80-ci illərdə
- respublikamızın müəyyən təkamül yolu
keçmiş neft sənayesinin dirçəlişi və
müasir texnologiyalar əsasında inkişafı
üçün bir sıra zəruri tədbirlər həyata
keçirən, bu sahədə elmi tədqiqatları
stimullaşdırmaqla Bakını "neft
akademiyası"na çevirən Heydər Əliyev müstəqil
Azərbaycana rəhbərliyi illərində bu uğurlu
bünövrə üzərində yeni neft
strategiyasını reallaşdırmağa müvəffəq
olmuşdur.
Respublikamızda
son dərəcə ağır və böhranlı
ictimai-siyasi vəziyyətin hökm sürdüyü zamanda -
1993-cü ilin iyununda xalqın təkidli tələbi və
arzusu ilə ölkə rəhbərliyinə qayıdan ulu
öndər Heydər Əliyev müdrik siyasətçi kimi
yaxşı bilirdi ki, Azərbaycanın dünya miqyasında
layiqli yerini tutması və dinamik iqtisadi inkışafı
heç də sırf təbii sərvətlərin zənginliyinə
söykənmir. Böyük strateq
çıxışlarında daim vurğulamışdır
ki, tarixdə neftlə zəngin bir çox dövlətlərin
uğursuz siyasətin nəticəsi kimi müstəqilliklərini
itirərək metropoliyaya çevrilməsi, qeyri-stabillik şəraitində
yaşaması, ağır sosial-iqtisadi problemlərlə,
aclıq və səfalətlə üzləşməsi ilə
bağlı çoxsaylı misallar mövcuddur. Dünya təcrübəsində
iqtisadiyyatın yalnız neft amili üzərində
qurulması və neft gəlirlərinə güvənməyin
nəticəsində iqtisadi sistemi iflic edən "Holland
sindromu" kimi mənfi presedent də var.
Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin ilk illərində neft
diplomatiyası sahəsində yürüdülən
naşı və yarıtmaz siyasətin fəsadlı nəticələri
bu qənaətin həqiqiliyini bir daha təsdiqləyir.
SSRİ-nin süqutundan sonra iqtisadi potensialına görə
müstəqil yaşamaq imkanına malik üç
respublikadan biri sayılan Azərbaycan müstəqillik əldə
etdikdən sonra təbii sərvətlərinə sahib
çıxmaq, Xəzərin özünə aid sektorunda
siyasi-iqtisadi mənafeyini təmin etmək baxımından əsaslı
problemlərlə üzləşmişdi. 1991-1993-cü illərdə
hakimiyyətdə olmuş AXC-Müsavat rəhbərliyinin
apardığı uğursuz siyasət nəticəsində
daxildə ictimai-siyasi sabitliyin pozulması, xaos və anarxiya
mühitinin formalaşması, iqtisadi tənəzzül
prosesinin dərinləşməsi Qərbin nüfuzlu neft
şirkətlərini Azərbaycanla əməkdaşlıqdan
çəkindirirdi. Bir illik hakimiyyəti dövründə
AXC-Müsavat iqtidarının apardığı uğursuz
danışıqların nəticəsi kimi
hazırlanmış layihə isə dövlətin və
xalqın mənafelərinə qətiyyən cavab vermirdi. Bu
qüvvələr qısamüddətli hakimiyyətləri
dövründə hazırladıqları ilk neft müqaviləsində
ümumi payın düz 60 faizini yalnız bir şirkətə
- Böyük Britaniyanın "BP" şirkətinə
verilməsini nəzərdə tutmuşdular. Saziş layihəsində
bir tərəfdən Azərbaycanın payı yolverilməz dərəcədə
aşağı həddə göstərilmiş, eyni zamanda
hasil olunacaq səmt qazının respublikamıza
satışı nəzərdə tutulmuşdu. Cənab
İlham Əliyev 1999-cu ilin sentyabrında "Əsrin
müqaviləsi"nin imzalanmasının beşinci
ildönümü ilə bağlı keçirilən mərasimdəki
çıxışında bu məsələ ilə
bağlı demişdir: "1993-cü ilin yazında Azərbaycanın
əvvəlki rəhbərliyi tərəfindən elə bir
müqavilə variantı hazırlanmışdı ki, əgər
o imzalansaydı, ölkə iqtisadiyyatına böyük zərər
gətirmiş olardı. Xalq Cəbhəsi rejimi öz
acınacaqlı vəziyyətini heç olmasa, bir qədər
yaxşılaşdırmaq üçün müqaviləni hər
cür şərtlərlə, ən yararsız, hətta milli
mənafeyə zidd olan şərtlərlə imzalamağa
hazır idi. Onlar anlamırdılar, heç anlamaq belə istəmirdilər
ki, müqavilənin şərtləri Azərbaycanın
iqtisadi inkişafı üçün nə deməkdir".
1993-cü
ilin iyunundan etibarən ümummilli lider Heydər Əliyevin
ciddi səyləri nəticəsində daxildə möhkəm
təməllərə əsaslanan ictimai-siyasi sabitliyin bərqərar
olunması, qanunçuluğun möhkəmləndirilməsi,
xarici sərmayələrə dövlət təminatının
verilməsi xarici investorların respublikamıza münasibətinin
əsaslı surətdə dəyişməsinə gətirib
çıxardı. Heydər Əliyev Azərbaycanın
güclü və qüdrətli dövlətə
çevrilməsi üçün ölkənin malik
olduğu zəngin karbohidrogen ehtiyatlarından səmərəli
istifadəni vacib sayaraq ilk gündən yeni neft
strategiyasının işlənib hazırlanması və
uğurla həyata keçirilməsi üçün əzmlə
çalışmağa başladı. İqtisadi problemlər
məngənəsində sıxılan Azərbaycanın məhdud
maliyyə imkanları ilə zəngin neft-qaz
yataqlarının mənimsənilməsinin, bu əvəzsiz təbii
sərvətin dünya bazarlarına
çıxarılmasının
qeyri-mümkünlüyünü düzgün qiymətləndirən
Heydər Əliyev çıxış yolunu Qərb şirkətləri
ilə milli maraqlara söykənən əməkdaşlığın
qurulmasında görürdü. AXC-Müsavat hakimiyyəti
dövründə hazırlanmış müqavilə siyasi və
iqtisadi baxımdan Azərbaycanın deyil, Qərbin neft şirkətlərinin
maraqlarına daha çox cavab verdiyindən, ulu öndərimiz
böyük diplomatik məharət və prinsipiallıq nəticəsində
bu istiqamətdə aparılan danışıqların məcrasını
dəyişməyə müvəffəq oldu.
1994-cü
ilin aprelində diplomatiya sahəsində zəngin bilikləri
olan, biznes mühitinin incəliklərini dərindən mənimsəyən
cənab İlham Əliyevin Azərbaycan Respublikası Dövlət
Neft Şirkətinin beynəlxalq əlaqələr üzrə
vitse-prezidenti təyin edilməsi isə xalq və dövlət
naminə düzgün seçim olmaqla, ulu öndərin Qərb
şirkətləri ilə aparılacaq danışıqlara
necə böyük əhəmiyyət verməsinin əyani
göstəricisi idi. Səlahiyyətlərinin icrasına
inamla başlayan cənab İlham Əliyev Azərbaycanın mənafeyini
əks etdirən yeni neft strategiyasının
hazırlanması prosesində ulu öndərin ən
etibarlı, işgüzar və bacarıqlı köməkçisinə
çevrildi. Onun üzərinə bütün mövcud
çətinliklərin öhdəsindən gəlmək, neft
müqavilələrində Azərbaycanın milli mənafelərinin
maksimum səviyyədə qorunmasına nail olmaq kimi tarixi
missiya düşmüşdü. Bu vəzifəyə təyinatından
cəmi iki həftə sonra neft müqaviləsi layihəsınin
hazırlanması məqsədilə əvvəl Türkiyəyə,
daha sonra isə ABŞ-ın Hyuston şəhərinə yola
düşən cənab İlham Əliyev diplomatik
bacarığını yüksək səviyyədə
nümayiş etdirərək, Qərb şirkətlərində
inam və etimad formalaşdırmağa nail oldu. Bu hadisə
bir daha təsdiqlədi ki, cənab İlham Əliyev ən
çətin, mürəkkəb situasıyalarda belə
ölkənin milli mənafelərini layiqincə müdafiə
etmək əzmindədir.
Azərbaycan
rəhbərliyi həmin illərdə həqiqətən də
heç bir səhvə yol vermədən aparıcı Qərb
şirkətləri ilə aparılan
danışıqların uğurlu məntiqi sonluqla
yekunlaşmasına nail oldu. 1994-cü ilin 20 sentyabrında
Bakıda dünyanın 11 transmilli neft şirkətinin
iştirakı ilə çağdaş tariximizə "Əsrin
müqaviləsi" adı ilə düşmüş qlobal
neft müqaviləsinin təntənəli imzalanma mərasimi
keçirildi. Bununla da Azərbaycan MDB məkanında Qərbin
iri neft şirkətləri ilə iri miqyaslı saziş
imzalayan ilk dövlət olmaqla, Xəzər dənizində
beynəlxalq əməkdaşlığın bünövrəsini
qoydu. Ulu öndər Heydər Əliyev o dövrün
böhranlı sosial-iqtisadi şəraitində növbəti
dəfə böyük siyasi iradə, dəqiq iqtisadi hesablama
və müdriklik nümayiş etdirərək, müstəqil
Azərbaycanın yeni neft strategiyasını irəli
sürmüş, buna qarşı yönəlmiş
bütün maneələri mətinliklə dəf
etmişdir. Xəzərin Azərbaycan sektorunda yerləşən
"Azəri", "Çıraq", "Günəşli"
yataqlarının birgə mənimsənilməsini nəzərdə
tutan bu sazışin reallaşması təkcə
respublikamız üçün deyil, Qərbin bir sıra
aparıcı dövlətləri, habelə Cənubi Qafqaz və
Orta Asiya regionu üçün strateji əhəmiyyət
daşıyırdı. Regionda beynəlxalq əməkdaşlığın
təməlini qoymuş bu qlobal enerji müqaviləsi eyni
zamanda Azərbaycanın müstəqil dövlət olaraq
öz təbii sərvətlərinə sahib çıxmaq,
milli mənafelərini, iqtisadi və strateji maraqlarını
sonadək müdafiə etmək əzmində olduğunu təsdiqlədi.
Regionda digər qlobal enerji və kommunıkasiya layihələrinin
gerçəkləşdirilməsi anlamında da müsbət
presedent yarandı, Azərbaycanın Qərb dövlətləri
ilə münasibətləri strateji müstəvidə
inkişaf etməyə başladı. "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanması ilə Xəzərdə maraqları təmin
olunmuş bəzi aparıcı Qərb dövlətlərinin,
o cümlədən ABŞ-ın Azərbaycanla bütün
sahələrdə genişmiqyaslı əməkdaşlığa
marağı artdı, beynəlxalq maliyyə qurumları ilə
əməkdaşlıq sahəsində tamamilə yeni mərhələnin
başlanğıcı qoyuldu. Bu müqavilə
respublikamızın dövlət müstəqilliyinin
mühüm təminatına çevrilməklə, azad
iqtisadi mexanizmlərin tətbiqini və dünya
iqtisadiyyatına dinamik inteqrasiyasını təmin etdi. Yeni
neft strategiyasının uğurları Azərbaycanın
Avratlantik məkana inteqrasiya prosesini sürətləndirdi,
respublikamıza sərmayə qoyulması sahəsində ciddi
dönüş yaratdı.
"Əsrin
müqaviləsi"nin imzalanmasından sonra dünyada əsas
enerji mənbələrinə nəzarət uğrunda
mübarizənin kəskinləşməsi sözügedən
müqavilə çərçivəsində hasil olunacaq
milyonlarla ton xam neftin hansı əsas marşrutla Qərb
bazarlarına nəql ediləcəyi məsələsini də
başlıca mübahisə predmetinə çevirmişdi. Bu
məsələ ilə bağlı fərqli təklif və
ideyalar təkcə layihənin iştirakçısı olan
dövlətlərin iqtisadi deyil, həm də təhlükəsizlik
maraqlarından irəli gəlirdi. Mümkün marşrutlar
içərisində hansının siyasi, kommersiya,
iqtısadi, ekoloji və təhlükəsizlik
baxımından daha əlverişli olması uzun müddət
dünya siyasətinin aparıcı mövzusuna çevrildi.
Lakin ulu öndər Heydər Əliyevin iradəsi, prinsipial və
qətiyyətli mövqeyi, habelə o zaman ARDNŞ-in birinci
vitse-prezidenti vəzifəsində çalışan cənab
İlham Əliyevin danışıqlar prosesində
nümayiş etdirdiyi diplomatik məharət, tərəfdaşı
inandırmaq bacarığı sayəsində Azərbaycan
neftinin nəqli marşrutları barədə optimal qərarlar
qəbul edildi.
1996-cı
ilin yanvar ayında "Azərbaycan neftinin Bakı-Novorossiysk
marşrutu ilə nəql edilməsi haqqında" Rusiya
Federasiyası ilə Azərbaycan Respublikası arasında
hökumətlərarası saziş imzalandı, 1997-ci ilin
oktyabr ayında həmin xətt istıfadəyə verildi.
1997-ci ildə Azərbaycan və Gürcüstan hökumətləri
arasında neftin Qara dənizə çıxarılması
üçün Bakı-Tbilisi-Supsa marşrutu ilə nəqli
nəzərdə tutan saziş imzalandı. 1999-cu ilin 17
aprelində müstəqil respublikamızın tarixində daha
bir əlamətdar hadisə yaşandı - Azərbaycan,
Gürcüstan və Ukrayna Prezidentlərinin iştirakı ilə
uzunluğu 850 km, illik buraxılış qabiliyyəti isə
5 milyon ton olan Bakı-Supsa neft kəməri və
Gürcüstanın Qara dəniz sahilindəki Supsa ixrac
terminalı istismara verildi.
Bununla
belə, həmin kəmərlər də Azərbaycanın
getdikcə artan ehtiyaclarını tam ödəmək
iqtidarında deyildi. "Əsrin müqaviləsi" çərçivəsində
neft hasilatının çoxalması əsas ixrac boru kəmərinin
qısa zamanda inşasını da zərurətə
çevirdi. Ulu öndər Heydər Əliyev bununla
bağlı müdrik və uzaqgörən qərarını
hələ ötən əsrin 90-cı illərinin
ortalarında vermiş, Bakı-Tbilisi-Ceyhan (BTC) neft kəməri
ideyasını ilk dəfə olaraq gündəmə gətirmişdi.
Azərbaycan xalqının mənafelərini daim uca tutan ulu
öndər Heydər Əliyev sonrakı mərhələdə
də böyük diplomatik ustalıqla həmin kəmərin
alternativsizliyini "Əsrin müqaviləsi"ndə
iştirak edən şirkətlərə, habelə onların
təmsilçisi olan dövlətlərə qəbul etdirə
bilmişdi.
1998-ci
ilin 29 oktyabrında ümummilli liderin təşəbbüsü
ilə Azərbaycan, Türkiyə və Gürcüstan
Prezidentləri BTC-nin tikintisi ilə bağlı "Ankara bəyannaməsi"
imzaladılar. BTC-nin reallaşması "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanmasından sonra Azərbaycan üçün ikinci
mühüm tarixi əhəmiyyət kəsb edən hadisə
oldu. 2002-ci ilin sentyabr ayının 18-də Səngəçal
terminalında Azərbaycan, Türkiyə və
Gürcüstan prezidentlərinin iştirakı ilə
Bakı-Tbilisi-Ceyhan Əsas İxrac Boru Kəmərinin təməlqoyma
mərasimi keçirildi. 2006-cı il mayın 28-də Azərbaycan
nefti Ceyhan limanına çatmış, bu hadisə
ümummilli lider Heydər Əliyevin yeni neft
strategiyasının əməli nəticəsi olmaqla, bu
strategiyanı uğurla davam etdirən Prezıdent İlham Əliyevin
əfsanənin reallığa çevrilməsində göstərdiyi
fədakarlığın məntiqi nəticəsi oldu. Nəhayət,
2006-cı il iyulun 13-də Türkiyənin Ceyhan terminalında
hər üç dövlətin prezidentlərinin
iştirakı ilə BTC-nin tam istismara verilməsi ilə
bağlı təntənəli tədbir təşkil olundu. Beləliklə,
kimlərinsə bir vaxtlar əfsanə hesab etdiyi bu strateji
layihə "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanmasının 12-ci ildönümü ərəfəsində
gerçəkliyə çevrildi!
Əgər
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərinin vaxtında tikintisinə
başlanmasaydı, bu gün Azərbaycan və "Əsrin
müqasiləsi"nin digər iştirakçıları
çıxılmaz vəziyyətə düşə bilərdilər.
Çünki mövcud olan Bakı-Novorossiysk və
Bakı-Supsa neft kəmərlərinin buraxılış
imkanları yalnız ildə 10 milyon ton həcmindədir. Bu
baxımdan istismara verilmiş BTC Azərbaycanın istehsal
etdiyi milyonlarla ton neftin dünya bazarlarına
çıxarılması baxımından əvəzsiz rol
oynayır.
2010-cu
ildə Azərbaycanda neft hasilatının 50 milyon tona
çatacağı proqnozlaşdırılır. Müqayisə
üçün bildirək ki, Azərbaycan sovet ittifaqı
dövründə - yalnız 1941-ci ildə 23,5 milyon ton neft
hasil etmişdi. Bakı-Tbilisi-Ceyhan kəmərinin tam istifadəyə
verilməsi bütün bunlarla yanaşı, Xəzərdə
zəngin ehtiyatlara malik Qazaxıstan neftinin Qərb
bazarlarına nəqli baxımından da müstəsna əhəmiyyət
daşıyır.
Bakı-Tbilisi-Ceyhan
neft, Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəmərlərinin istifadəyə
verilməsi Azərbaycanın müasir Avropanın və
dünyanın enerji təhlükəsizliyindəki rolunu da əhəmiyyətli
dərəcədə artırmışdır. Son 3 ildə
Polşada, Ukraynada, Gürcüstanda, Litvada, Bakıda
keçirilən enerji sammitlərində Azərbaycanın
qlobal enerji təhlükəsizliyindəki müstəsna rolu və
imkanları bir daha vurğulanmışdır. Bu günlərdə
Azərbaycan, Gürcüstan, Rumıniya prezidentlərinin,
habelə Macarıstanın Baş nazırınin
iştirakı ilə AGRİ ("Azerbaijan-Georgia-Romania
Interconnector") layihəsi ilə bağlı anlaşma
memorandumunun imzalanması da respublikamızın neft və qaz kəmərlərinin
şaxələndirilməsi sahəsində ardıcıl və
məqsədyönlü siyasət yeritdiyini göstərir. Məlumat
üçün bildirək ki, Azərbaycan, Gürcüstan və
Rumıniya arasında AGRİ layihəsinin reallaşması ilə
bağlı anlaşma memorandumu 2010-cu il aprelin 13-də
Buxarestdə imzalanmışdır. Sentyabrın 15-də isə
Bakıda Azərbaycan, Gürcüstan və Rumıniya
arasında AGRİ layihəsi çərçivəsində
birgə müəssisənin yaradılmasına dair anlaşma
memorandumu və yeni şirkətin nizamnaməsinin layihəsi
imzalanmışdır. AGRİ layihəsi çərçivəsində
gələcəkdə Azərbaycan təbii qazının Qara
dəniz sahillərinə nəql olunması, burada xüsusi
terminalda sıxılması, Qara dəniz vasitəsilə
tankerlə Rumıniyanın Konstansa limanındakı terminala
çatdırılması, daha sonra isə yenidən bu
ölkənin ərazisində mövcud qaz infrastrukturu şəbəkəsi
ilə Rumıniya və digər Avropa ölkələrinin tələbatlarının
ödənilməsinə yönəldilməsi
planlaşdırılır. Gələcəkdə Azərbaycan
qazını Avropa Birliyinə üzv ölkələrə
ixrac etmək üçün Konstansadan Bolqarıstan və
Macarıstana iki ayrı boru kəməri çəkilməsi
də nəzərdə tutulur. Layihə çərçivəsində
Konstansa (Rumıniya) və Kulevi (Gürcüstan)
limanlarında maye qaz terminalları yaradılacaqdır.
Dövlət
başçısı İlham Əliyev AGRİ layihəsi ilə
bağlı keçirilən sammitdəki dərin məzmunlu
nitqində imzalanan anlaşma memorandumunu yüksək dəyərləndirmişdir:
"...Bu gün biz Gürcüstan, Rumıniya və
Macarıstandan gələn qonaqların iştirakını nəzərə
alaraq, Qara dəniz-Xəzər dənizi əməkdaşlığından
ciddi danışa bilərik. Biz bu layihəyə bir neçə
il bundan əvvəl Bakıdan Supsaya, Qara dənizin
Gürcüstan sahilinə uzanan boru kəmərinin tikintisi ilə
başladıq. Bir qədər əvvəl qeyd etdiyim kimi, biz
Xəzər dənizinin və Qara dənizin hövzələrini
birləşdirdik. Əminəm ki, bu görüşün nəticəsi
olaraq bu marşrutun genişləndirilməsi və yeni layihələr
yeni imkanlar açacaq, ölkələrimiz arasında daha
sıx əlaqələrin yaranmasına şərait
yaradacaqdır".
İstehsal
etdiyi xam nefti Qərb bazarlarına ixrac edən Azərbaycan
2006-cı ildən böyük iqtisadi dividendlərə nail
olmuşdur. Neft gəlirlərinin iqtisadiyyatın digər vacib
sahələrinə, xüsusən də qeyri-neft sektoruna,
istehsal sahibkarlığına yönəldilməsi, yeni
müəssisələrin açılması yolu ilə
işsizlik probleminin aradan qaldırılması, bir sözlə,
əhalinin sosial müdafiə tədbirlərinin gücləndirilməsi
Prezident İlham Əliyevin ilk gündən hökumət
qarşısında müəyyənləşdirdiyi
mühüm vəzifələrdəndir. Dövlət
başçısının işlək mexanizmlər üzərində
gerçəkləşdirdiyi uğurlu sosial-iqtisadi
islahatların nəticəsi olaraq bu gün Azərbaycan
dünyanın ən sürətlə inkişaf edən
ölkələrindən birinə çevrilmişdir. 2010-cu
ildə dövlət büdcəsinin 2003-cü ildəki 1,3
milyard dollardan 15 milyard dollara yüksəlməsi,
respublikamızın valyuta ehtiyatlarının Dövlət
Neft Fondunda toplanan vəsaitlərlə birgə 24,4 milyard
dollara çatması ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
bünövrəsi qoyulmuş sosial-iqtisadi inkişaf
strategiyasının uğurlu nəticələri kimi dəyərləndirilməlidir.
Azərbaycan
Prezidenti iqtisadiyyatın birqütblü inkişafını
yolverilməz sayaraq, 2003-cü ildən respublikanın neft gəlirlərindən
asılılığının aradan qaldırılması
istiqamətində ardıcıl tədbirlər həyata
keçirir. Dövlət başçısı iqtisadi
inkişafa yalnız neft amili hesabına nail olmağı məqbul
saymır, tarazlı və davamlı tərəqqi naminə
qeyri-neft sektoruna xüsusi diqqət yetirilməsinin vacibliyini
önə çəkir: "Biz öz siyasətimizi elə
aparmalıyıq ki, guya Azərbaycanda neft yoxdur.
İqtisadiyyatın bütün sahələrində və ilk
növbədə, qeyri-neft sektorunda mövcud strukturlar
inkişaf etdirilməlidir. Biz yalnız bu yolla Azərbaycanı
hərtərəfli inkişaf etmiş dövlətə
çevirə bilərik" - deyən dövlət
başçısı neft gəlirlərini digər strateji
sahələrə yönəltməklə, qeyri-neft sektorunun,
istehsal sahibkarlığının, sənayenin
inkişafına, infrastrukturun müasirləşməsinə
çalışır. Bu siyasət neftdən
asılılığı azaltmaqla ölkədəki dinamik
iqtisadi inkişaf tempini sabit saxlamağa imkan verən fundamental
əsasların yaradılmasını nəzərdə tutur.
Prezident İlham Əliyev bu əvəzsiz təbii sərvətin
ixracından qazanılan böyük vəsaitlərin, ilk
növbədə, insan faktorunun inkişafına yönəldilməsini,
elmi-texniki tərəqqinin son nailiyyətlərinin tətbiqi
yolu ilə dayanıqlı milli inkişafın təmin edilməsini
zəruri sayır.
Böyük Britaniyanın mədən və hasilat sənayesində şəffaflıq təşəbbüsünə qoşulmuş Azərbaycanda eyni zamanda neft-qaz sənayesində gəlirlərin idarə olunması üzrə uzunmüddətli strategiya işlənib hazırlanmışdır. Neft Fondunda toplanmış gəlirlərdən səmərəli istifadə olunmasına dövlət tərəfindən göstərilən həssas münasibətin təzahürü kimi, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin 27 sentyabr 2004-cü il tarixli fərmanı ilə təsdiq edilmiş "Neft və qaz gəlirlərinin istifadə olunması üzrə uzunmüddətli strategiya"nın əhəmiyyətini xüsusi vurğulamaq lazımdır. Bu strategiyada vəsaitlərin qeyri-neft sektorunda, regionların, kiçik və orta sahibkarlığın inkişafında, infrastruktur sahələrinin genişmiqyaslı inkişafında, yoxsulluğun azaldılması üzrə tədbirlərin həyata keçirilməsində, "insan kapitalı"nın formalaşmasında, ölkənin müdafiə qabiliyyətinin gücləndirilməsində və digər bu kimi istiqamətlərdə istifadə olunması nəzərdə tutulmuşdur.
Neft strategiyasının uğurları bu gün artıq hər bir vətəndaşın həyatında qabarıq hiss edilir və Azərbaycanın davamlı yüksəlişinə geniş imkanlar açır. Neft strategiyasının uğurlu göstəricilərindən biri də 2010-cu ilin iyun ayında dövlət büdcəsinin mədaxil və məxaric hissəsində nəzərəçarpacaq dəyişiklıyin edilməsidir. Büdcəyə dəyişiklik nəticəsində sosial xərclərlə yanaşı, dövlət əsaslı kapital qoyuluşlarının həcminin artırılması da iqtisadiyyatın davamlı və tarazlı inkişafı məqsədinə yönəlmişdir. Dövlət büdcəsində sosialyönümlü xərclərin ildən-ilə artması da neft gəlirlərinin sosial rifah amilinə xidmət etdiyini göstərir.
Məlumat üçün bildirək ki, 2009-cu ilin müvafiq dövrünə nisbətən bu ilin altı ayında dövlət büdcəsindən sosial müdafiə və sosial təmıinat xərclərinə 14,8 faiz çox vəsait yönəldilmişdir. Eyni zamanda ötən müddətdə icra olunmuş dövlət büdcəsi xərclərinin 1 milyard 363 milyon manatı və ya 27,7 faizi sosialyönümlü tədbirlərin (elm, təhsil, səhiyyə, sosial təminat, mədəniyyət xərcləri) maliyyə təminatına yönəldilmişdir. Bu da 2009-cu ilin eyni dövrü ilə müqayisədə 83 milyon manat və ya 6,5 faiz çoxdur. Hesabat dövründə dövlət büdcəsi hesabına nəzərdə tutulan bütün sosial proqram və tədbirlərin, əmək haqlarının, pensiyaların, təqaüdlərin stabil maliyyələşməsi təmin edilmişdir. Eyni zamanda ölkə başçısının cari ilin sentyabr ayında imzaladığı sərəncamlarla təhsil, səhiyyə işçilərinin əmək haqları, yaşa görə əmək pensiyalarının baza hissəsi orta hesabla 10 faiz artırılmışdır. Bundan başqa, ali məktəblərin tələbə və doktorantlarına, peşə məktəblərinin şagirdlərinə verilən aylıq təqaüdlərin əhəmiyyətli dərəcədə artması da sosial siyasətin səmərəliliyini əyani surətdə əks etdirir.
Sosial sahədə həyata keçirilən siyasətin effektivliyi özünü həm də yoxsulluğun səviyyəsinin ildən-ilə azalmasında göstərir. Əgər 2003-cü ildə ölkə əhalisinin yarısı yoxsul vəziyyətdə yaşayırdısa, hazırda bu kateqoriyadan olan vətəndaşlar 11 faiz təşkil edir. Prezident İlham Əliyev Nazirlər Kabinetinin son iclasındakı çıxışında yoxsulluğun, işsizliyin səviyyəsinin aşağı salınmasının hökumət üçün strateji əhəmiyyətli məsələ olduğunu bir daha vurğulamışdır: "...Bildiyiniz kimi, biz vaxtaşırı bu məsələlərə baxırıq və pensiyaların, əmək haqlarının minımum məbləğini qaldırırıq. Hesab edirəm ki, növbəti aylarda biz yenə də bu məsələyə baxmalıyıq, Azərbaycanda minimum əmək haqqı və pensiya qaldırılmalıdır. Azərbaycan dövlətinin imkanları var və biz elə etməliyik ki, insanlar ildən-ilə daha da yaxşı yaşasınlar".
Neftdən qazanılan vəsaitlərin müəyyən qisminin infrastruktur layihələrinin maliyyələşdirilməsinə yönəldilməsi həm də respublikamızın milli inkişaf modelinin mahiyyətindən irəli gəlir. İnfrastrukturun yeniləşdirilməsi insanların firavan və rahat yaşayışı, sahibkarlığın dinamik inkişafı məsələləri ilə yanaşı, bu gün həm də ölkənin milli təhlükəsizliyi ilə bağlı məsələdir. Təsadüfi deyildir ki, 2010-cu ildə də büdcə xərclərinin əsas istiqamətləri sırasında birinci yeri yenə də dövlət əsaslı vəsait qoyuluşları tutur. Bu da kifayət qədər çətin bir mərhələdə büdcənin investisiya yönümlüyünün qorunub saxlanıldığını göstərir. Dövlət başçısı İlham Əliyevin hökumətin son iclasında vurğuladığı kimi, məhz bu kimi vacib layihələrin həyata keçirilməsi Azərbaycanı qlobal böhranın mənfi təsirlərindən hifz etmişdir: "...Biz bu böhrandan məhz ona görə uğurla çıxdıq ki, qeyri-neft sektoru hesabına iş yerləri açıldı, yerli istehsal işə başladı, idxaldan asılılıq azaldı. Biz demək olar ki, ərzaq məhsulları ilə özümüzü maksimum dərəcədə təmin edirik. Əgər kreditləri verməsəydik, infrastruktur layihələrini həyata keçirməsəydik, yolları çəkməsəydik, elektrik stansiyaları tikməsəydik, qazlaşdırma aparılmasaydı, onda bunların heç biri də olmazdı. Bizim indi bəlkə də 24 yox, 30, ya 28 milyard pulumuz olacaqdı, ancaq ölkədə proseslər mənfi istiqamətdə gedəcəkdi. Məhz o vaxt biz bax bu "Holland xəstəliyi" ilə üzləşə bilərdik. Amma biz öz yolumuzu seçdik. Biz ehtiyatları da yığdıq - bax bu il artan valyuta ehtiyatlarımız onu göstərir ki, bu artım gedir - eyni zamanda, lazım olan sahələrə investisiyaları böyük həcmdə yönəldə bildik".
2010-cu ildə Oğuz-Qəbələ-Bakı su kəməri, Taxtakörpü su anbarı, Samur-Abşeron su kanalı, Şəmkirçay su anbarı, Bakı məişət tullantıları zavodu, Sumqayıt texnoparkı, "Cənub" Elektrik Stansiyası kimi qlobal layihələrin maliyyələşdirilməsi diqqət mərkəzindədir. "Ekologiya ili" çərçivəsində Bakıda ekoloji mühitin yaxşılaşdırılması, paytaxtda yeni körpülərin, yolötürücülərin, piyada keçidlərinin tikintisi, respublika əhəmiyyətli yollarda əsaslı yenidənqurma işlərinin aparılması, yeni təhsil, səhiyyə, mədəniyyət, olimpiya-idman komplekslərinin inşası da nəzərdə tutulan işlər sırasındadır.
Azərbaycanı zəngin və qüdrətli dövlətə çevirməyi qarşısına məqsəd qoyan Prezident İlham Əliyev neft gəlirlərindən səmərəli istifadə etməklə, iqtisadi sahədə böyük uğurların qazanılmasını təmin etməklə verdiyi hər bir vədini əməli işilə doğruldur. Ulu öndər bu gün aramızda olmasa da, onun layiqli davamçısı - cənab İlham Əliyevin böyük əzmkarlıqla həyata keçirdiyi iqtisadi siyasətlə təsəlli tapır, gələcəyə böyük qürur və əminliklə baxırıq. Həm də ona görə ki, ulu öndər Heydər Əliyevin formalaşdırdığı unikal dövlətçilik modelini yeni ştrixlərlə zənginləşdirən, onu müasir dünyanın gerçəkliklərinə uyğun inamla davam etdirən qətiyyətli liderimiz var. Prezident İlham Əliyevin yeritdiyi uğurlu enerji siyasəti nəticəsində mövcud problemlərin tədricən aradan qalxması vətəndaşlarda ölkədəki mövcud siyasi kursa inam və rəğbəti daha da artırır. Hər bir vətəndaş ürəkdən əmindir ki, həyata keçirilən məqsədyönlü iqtisadi siyasət yaxın illərdə onun həyatında əhəmiyyətli dəyişikliklərin baş verməsinə, bir sözlə, insan amilinin yüksəlişinə xidmət edir.
Rafael CƏBRAYILOV,
Milli Məclisin deputatı
Xalq qəzeti.- 2010.- 21 sentyabr.- S.
4.