Azərbaycan Yazıçılar
Birliyi – 75
Yaşamaq – yanmaqdır...
“Dünyada özünü tam dərk edən insan yəqin
ki, tapılmaz, çünki daxilimizdə gəzdirdiyimiz gizli
imkanlar haçansa üzə çıxır,
aşkarlanır. Bəlkə də belə halların nəticəsidir
ki, bəzən insanın fəaliyyəti çoxsahəli
qurulur. Mən də öz həyatımda dəfələrlə
bunun şahidi olmuşam”. Pedaqoji institutda oxuduğum zaman
Bakının 176 saylı orta məktəbində
keçdiyimiz praktika kursunun rəhbəri olan Azərbaycanın
əməkdar müəllimi Z.H.Səfərova ilk dərsimə
yüksək qiymət verərək gələcəkdə
böyük pedaqoq olacağıma öz inamını
bildirmişdi. Lakin dilə və ədəbiyyata olan meyl və
həvəsim hər şeydən üstün olduğu
üçün filologiya sahəsini seçdim”.
Müsahibim filologiya elmləri
doktoru Aida Feyzullayeva söhbətimizə belə bir ilıq
notla başladı.
– Aida xanım, artıq 40 ildir ki, AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda işləyirsiniz. Xatirələrlə dolu ötən illər ərzində nələr yazıb-yaratdınız? Yaradıcılığınızla yeni nəslə daha nələri ərmağan edirsiniz?
– Mən hər zaman Nizaminin adını daşıyan elm ocağında çalışmağımla fəxr etmiş və bir elmi işçi kimi bütün fəaliyyətimdə bu dahi şəxsiyyətin yüksək adına layiq olmağa çalışmışam. Özümə qarşı hər zaman son dərəcə tələbkar olmuş və bütün gördüyüm işlərə və əməllərimə kənardan nəzər salmağa bir növ adət etmişəm. Yaradıcılıq fəaliyyətimdə bu xüsusiyyətin böyük təkanverici qüvvəsini dərk edərək daim axtarışda olmuşam. Görünür, bütün suallar, tərəddüdlər və həqiqət axtarışları insanın intellekt və mənəviyyatının zənginləşməsini, inkişafını təmin edən əsas amildir.
– Təhsiliniz rus dilində olduğu üçün işlək diliniz də rus dili olmuşdur.
– Bəli, bu, belədir. Lakin Azərbaycan dilini mükəmməl öyrənməyi özümə borc bilir, tələbələrimə də bu hissləri təlqin edərək məhəbbətlə və böyük həvəslə onlara Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi üzrə dərs deyirəm. Pedaqoji təcrübəmin nəticəsində belə bir qənaətə gəldim ki, tələbələrimizin maariflənməsinə böyük ehtiyac var və bu məqsədlə “Azərbaycan korifeyləri” adlı dərs vəsaiti hazırladım. Tələbə - filoloqlara ünvanlanmış bu topludan indi geniş və səmərəli istifadə olunur. Bu vəsaitdə görkəmli Azərbaycan mütəfəkkirləri və şairlərinin (N.Tusi, A.Bakıxanov, M.F.Axundzadə, H.Cavid və M.Hadi) yaradıcılığını səciyyələndirən dünyəvi problemlər öz həllini tapmışdır.
– Sonralar elə bil bu silsilənin davamı kimi, lakin daha dərin və əhatəli şəkildə, sistemli bir elmi - tədqiqat predmetinə çevrilən “XX əsr Azərbaycan yazıçılarının dünyagörüşündə Şərq və Qərb amili” mövzusunda yeni bir əsər yazdınız.
– Burada qoyulan problemlər
çox ciddi və aktualdır. Əsərdə XX əsr Azərbaycan
yazıçı və mütəfəkkirlərin (Ə.Hüseynzadə,
Ə.Ağaoğlu, H.Cavid, M.Hadi, M.S.Ordubadi, Y.V.Çəmənzəminli)
timsalında hər birinin dünyagörüşünü
istiqamətləndirən Şərq və Qərb amilləri
izlənilir və yeni prizmadan, yəni əsərlərinin
tekstoloji təhlil əsasında bədii-estetik dəyərləri
öyrənilir, həmçinin dünyamiqyaslı sənətkarlarımızın
ideya-mənəvi axtarışları və mənəvi təkamülü
öz təzahürünü tapır və ətraflı tədqiq
edilir.
Burada milli ənənələrin
varisliyi, millətçilik və qərbçilik məsələləri
ön plana çəkilmişdir. Təfəkkürün
qloballığı H.Cavidin dramaturgiyasında bəşəri
problemlərin həlli əsasında, M.Hadinin fəlsəfi-poetik
əsərlərindəki Şərq və Qərb
tendensiyalarının müşahidə olunması yolu ilə
aşkarlanır. XX əsr Azərbaycan
yazıçılarının konsepsiyasında Şərq və
Qərbin sintezi Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndəsi, milli tarixi romanın patriarxı
M.S.Ordubadinin və onun müasiri olan yazıçı-alim
Y.V.Çəmənzəminlinin dünyagörüşlərində
öz əksini tapır, ətraflı təhlil və şərh
olunaraq öyrənilir.
– Belə deyək ki,
filologiya elmləri doktoru A.Feyzullayeva elmi-tədqiqat fəaliyyətini
əsasən ədəbi əlaqələr istiqamətində
qurduğu üçün çalışıb ki, ilk
növbədə milli ədəbiyyatımızın
özünəməxsusluğunu və onun milli xüsusiyyətlərini
dərindən öyrənib üzə çıxarsın və
dəyərləndirsin.
– AMEA Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun adlı-sanlı, nüfuzlu alimlərinin, indi
xatirələrdə yaşayan Ə.Mirəhmədovun alicənab
siması, elmi səriştəsi, filoloq - alim M.Seyidovun elmi
polemikaları və ehtiraslı mühakimələri, A.Hacıyevin
dəyərli məsləhətləri, müntəzəm
mütaliənin və ritmik çalışmanın əhəmiyyəti
və zəruriliyi barədə tövsiyyələri mənim
üçün bir təcrübə məktəbinə
çevrilmişdir. Düşündüyümə görə
onların ruhunda yazıb-yaradan insan səhv edə bilməz,
çünki yaradıcılıqlarının əsası və
təməl daşı zəhmətkeşlik üzərində
qoyulmuşdur.
Yalnız zəhmətsevərliyin
nəticəsində insan öz məqsədinə nail ola bilər.
Elmdə çox zaman bu yol uzanır, böyük təmkin və
iradə tədəb edir. Məhz çətin sınaqlardan
keçən yaradıcı insanın uğurları ürəyəyatan
və sevindirici olur. Ədəbi əlaqələr və milli
ədəbiyyatların inkişaf problemləri hər zaman diqqət
mərkəzində olub. Təsadüfi deyil ki, Moskvada
Dünya Ədəbiyyatı İnstitutundan aldığım
və rus klassik ədəbiyyatı şöbəsinin sədri
professor L.Qromova tərəfindən imzalanmış rəydə
doktorluq dissertasiyama yüksək qiymət verilmiş və hər
şeydən əvvəl onu düzgün, ənənəvi
tendensiyalı münasibətdən fərqli olaraq, obyektiv dəyərləndirilmişdi.
Bu çox əlamətdar və sevindirici faktdır.
Doktorluq dissertasiyamda
böyük tarixi materialın əsasında – XIX əsrin
40-cı – XX əsrin 30-cu illərini əhatə edən bir əsrlik
Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafı – olduqca
mürəkkəb və mühüm problem qoyulur və öz
həllini tapır: milli ədəbiyyatın inkişafında
qarşılıqlı əlaqələrin rolu. Onların
çoxu Rusiyada təhsil almış, bəziləri isə
Avropada olmuş və işləmişlər, Avropa mədəniyyətinə
yiyələnmişlər. Bütün bunlar milli sənəti
zənginləşdirirdi, lakin onun özünəməxsusluğu,
Şərq ənənələrinə
bağlılığı qətiyyən zəifləmirdi. Bu
əsər ilə belə bir nəzəri postulat, mühakimələr
tam sübuta yetirilmişdir ki, məhz bu yolla hər bir milli ədəbiyyatın
dünya ədəbiyyatına gətirdiyi zənginlik daha
aydın görünür, inkişafın
qanunauyğunluqları aşkar edilir.
– “Azərbaycan
yazıçıları Rusiyada” həmin monoqrafik əsər
idi.
– Sonralar daha ciddi bir
mövzuya müraciət etdim: “Rus türkologiyasının
inkişaf mərhələləri və problemləri”. Məsələni
öyrənərkən rus türkologiyasının
“dönüş dövrünə” qədər gəlib
çatdım. Bu tarixi mərhələ daha çox rusdilli
qazax şairi və tədqiqatçısı Oljas Suleymenovun
adı ilə bağlı olduğu üçün onun
çoxsahəli fəaliyyəti ilə daha dərindən, ətraflı
tanış olmalı və öyrənməli oldum.
– İllər ötdükcə
bu maraq artırdı, axtarışlar davam edirdi və tədqiqat
yavaş-yavaş sistem şəklini alırdı... .
– O. Suleymenovun poetik dünyasını
əks etdirən fəslə sonra elmi
yaradıcılığını, ictimai-publisistik fəaliyyətini
və Azərbaycanla əlaqəsini əlavə etdim. Nəhayət,
2004-cü ildə O.Suleymenovun yaradıcılığına həsr
olunmuş kitabım nəşr olundu. Bakıda olanda kitab
görkəmli yazıçıya çatdırıldı,
lakin imkan olmadığına görə görüşə
bilmədik. 1-2 gün keçəndən sonra o, Parisdən mənə
zəng edib öz təşəkkürünü bildirdi:
“Böyük zəhmət çəkmisiniz, amma mən istərdim
ki, siz bu işi davam etdirəsiniz”. Çox çəkmədi
ki, Bakıya növbəti səfəri zamanı o, öz yeni
kitabını mənə təqdim etdi. Bu əsər yeni təfəkkürlü
alim-türkoloqun əvvəlki kitablarının davamı kimi
onun konseptual elmi görüşləri barədə
bütöv təsəvvür yaradır. Türkoloji problemlərin
tədqiqində bir koordinasiya yaratmaq məqsədilə
O.Suleymenovun qədim sivilizasiyaların qarşılıqlı
əlaqələr tarixində türk amillərinin
iştirakı və rolunu sübuta yetirən konsepsiyasına
yaxın olan Azərbaycan alimlərinin elmi nailiyyətləri
ilə yaxından tanış olaraq diqqət etmişdim ki,
2-ci nəşrdə onlar öz əksini tapsın və həmin
istəyimə nail ola bilmişdim.
– Fəaliyyətinizlə
bağlı daha nələri diqqətə yetirmək istərdiniz?
– Elmi fəaliyyətimin bir
sahəsi də 15 il müddətində (1991-2006) AMEA-nın nəzdində
yaranan Azərbaycanşünasların Müstəqil Birliyinin
(AMB) idarə heyətinin üzvü, sədr müavini
olduğum dövrlə bağlıdır. 1991-ci ilin sentyabr
ayında gənc tarixçilərin I Respublika elmi konfransı
təşkil olunur və beləliklə, gələcək
AMB-nin əsası qoyulur. Təşkilatın sədri Rafiq Rəcəbov
alim-həmvətənlərilə birlikdə 15 il müddətində
inamla və səylə çalışdı, can
yandırdı və bu illər ərzində AMB-in
gördüyü işlər səmərəli nəticəsini
verdi: 4 beynəlxalq elmi simpozium, 2 beynəlxalq elmi konfrans, 3
respublika elmi konfransı, A.Bakıxanovun anadan olmasının
205 illiyinə həsr olunmuş elmi konfrans, gənc alimlərin
iştirakı ilə 4 respublika elmi konfransı. Mən də
bu elmi forumlarda məruzələrlə çıxış
etmiş, 11 məruzələr məcmuəsinin nəşr
işlərində, materialların tərcüməsində,
redaktəsində və s. işlərdə
çalışmışam.
Həyat təcrübəsi
göstərir ki, əgər bir işə can yandırmasan,
istədiyin nəticəni əldə edə bilməzsən. Şairin
fikri də bunu təsdiq edir: “yaşamaq – yanmaqdır, yanasan gərək”.
Söhbəti qələmə aldı: Almaz ÜLVİ
Xalq qəzeti.- 2010.- 10 yanvar.- S. 7.