ŞÜUR
İnsan cəmiyyəti haqqında yazdığım
məqalələri bir daha nəzərdən keçirdikdə
mənə aydın oldu ki, institutda oxuduğum zaman fəlsəfənin
ikinci hissəsi kimi öyrəndiyimiz, ancaq qeyri-elmi
saydığım “Tarixi materializm”in əsas aspektləri elmi
olaraq bu məqalələrdə şərh edilmişdir. Ömür
boyu elmlər elmi olan fəlsəfənin “Dialektik materializm”
hissəsinin vurğunu olmuşam. Onun qanun və
kateqoriyalarının köməyi ilə həyatın
maraqlı hadisə və proseslərini saf-çürük
edir, dialektik materializmdən fərqli olaraq o vaxt öyrənməyə
çalışdığım “Tarixi materializm” məndə
özünə qarşı inam oyada bilmir, onun saxta olduğu
nəzərə çarpırdı.
XVII-XIX əsrlərdə
dialektik materializm bir elm kimi formalaşdığı zaman
tarixi materializmi də formalaşdırmağa cəhdlər
göstərilirdi. Bu sahədə Marks, Engels, Leninin irəli
sürdükləri əsl elmdən uzaq olan müddəalar bəşəriyyəti
bir əsrə qədər çaş-baş saldı.
Bu müddət ərzində Qərbin filosofları bütün güclərini Marksizm-Leninizmin tarixi materializm kimi ortaya qoyduğu konsepsiyanın düzgün olmadığını sübut etməyə çalışsalar da, onların nəzəriyyələrinin səhv olduğunu həyat özü sübut etdi. Əfsus ki, tarixi materializmi bir elm kimi bizim günlərə qədər formalaşdırmaq mümkün olmadı və kor-koranə yaşayan bəşəriyyət Marksizm-Leninizmin günahı üzündən XX əsrin əvvəlində iki cəbhəyə parçalandı. Nəticədə insan artımı və ətraf mühitin qorunması kimi vacib problemlər diqqətdən kənarda qaldı. Bu gün sivilizasiya real məhv olma təhlükəsi ilə üz-üzədir. Təqdim olunan “Həyati oçerklər”də tarixi materializmin əsas aspektləri öz həllini tapmışdır. İrəli sürülən müddəalar dünya elmi tərəfindən bir gün də vaxt itirmədən saf-çürük edilməli və qəbul edilərsə təcili surətdə icrasına başlanmalıdır.
Qeyd etmək lazımdır ki, fəlsəfə elmini “Dialektik materializm” və “Tarixi materializm” kimi iki hissəyə bölmək o qədər də düzgün fikir deyil. Əslində, fəlsəfə elmlər elmi olmaqla kainatda baş verən bütün hadisə və prosesləri materializm zəminində, dialektik metodla öyrənir. İki misal:
Kelvin şkalası ilə 0 dərəcədən 273 dərəcəyə qədər buz şəklində olan suyun daha mütəhərrik, daha enerjili, ona görə də ali olan maye halı 2730-da buz halını inkar edir. İstiliyin artması ilə deyilən keyfiyyətlər güclənir və 373 dərəcədə daha ali forma olan buxar halı maye halını inkar edir. Qeyd etmək gərəkdir ki, bu proseslərdə suyun molekul quruluşu dəyişməz qalır. Bu təbiət hadisəsi, əslində, istilik və soyuğun vəhdəti və mübarizəsi fonunda baş verir və hər iki istiqamətdə işlənməsi ilə maraqlıdır. İstiliyin artması nəticəsində maye halı buz halını, daha sonra isə buxar halı maye halını inkar edirsə, soyuğun təsirindən, əksinə, əvvəl maye halı buxar halını, daha sonra isə buz halı maye halını inkar edir.
Məlumdur ki, musiqi səsləri
do, re, mi, fa, sol, lya, si sırasına malikdir. Səslərin
bir-birinə keçməsi, əslində zillə bəmin vəhdəti,
mübarizəsi və bir-birini inkar etməsi deməkdir.
Do səsindən re səsinə keçid do-nun re tərəfindən
inkar edilməsi yox, zillin mövqeyinin möhkəmlənməsi,
kəmiyyət dəyişməsidir. Bu proses səslərin
sonrakı sırasında davam edib si səsində son həddə
çatır və nəticədə daha zil tona malik olan
növbəti do səsi, 7 səs əvvəlki bəm do səsini
inkar etmiş olur. Bu proses eyni qayda ilə re və başqa səslərə
də aiddir.
Deməli, biz
insan cəmiyyətinin mahiyyətini dialektikanın
qanunlarının köməyi ilə aça bilsək, fəlsəfə
elmi qarşısında duran çox vacib bir məsələni
də həll etmiş olar və “bəşər hara gedir”
sualını cavablandıra bilərik.
“Bəşəriyyət”
məqaləsində insan cəmiyyətinin fəlsəfi
formulasını, “insan cəmiyyəti ədalət və ədalətsizliyin
vəhdəti və mübarizəsi şəraitində
mövcudluq tapır” kimi xarakterizə etmişdim. Ancaq, hiss
edirdim ki, bu formula insan cəmiyyətinin fəlsəfi mənasını
tam ifadə etmir. Düşünürdüm
ki, insan cəmiyyətinin bu günü, xüsusən də gələcəyi
şüurdan asılıdır. Ona
görə də şüur haqqında daha ətraflı
düşünməyi qərara aldım.
* * *
Məlumdur ki,
şüur baş beyinin fəaliyyətinin məhsuludur. Bu, o deməkdir ki,
şüur az və ya çox dərəcədə
baş beyinə malik olan bütün canlılara xas olan bir
qabiliyyət hesab edilməlidir. Məsələn,
ölmüş heyvanın leşi ilə qidalanan
yırtıcı quşlar heyvanın hər hansı səbəbdən
qırılmış sümüklərinin içərisində
ilik olduğunu “başa düşəndən” sonra,
sınmamış sümükləri də göyə
qaldırıb oradan qayalara çırpıb
qırmasını və ilik çıxarmasını
şüurun ilk qığılcımları hesab etməmək
olmaz.
Şübhəsizdir
ki, ayrı-ayrı canlıların şüur imkanı
onların xromosom quruluşu ilə təyin edilir. Deməli,
insanın şüur imkanı da, birinci növbədə onun
xromosom quruluşundan asılıdır. Bu,
hər şeydən əvvəl, baş beyin çəkisinin
ümumi bədənin çəkisinə nisbətində
öz əksini tapır. Həmin nisbətə
görə, insan canlılar arasında birinci yerdədir və
ona görə də onun şüur imkanları yüksəkdir.
İnsanın xromosomunun quruluşundan
asılı olan bədən quruluşunun, xüsusən də
əllərin quruluşunun, şüurun imkanlarının
üzə çıxarılmasında (məsələn, əmək
alətlərinin yaradılması zamanı) xüsusi rolu
vardır. Deməli, delfin nə qədər
“ağıllı” olsa da və bundan sonra nə qədər
zaman mövcudluq tapsa belə, əlləri olmadığı
üçün, həm də bu səbəbdən əqli
imkanlarına görə insan səviyyəsinə yüksələ
bilməz. Yəqin ki, insana ən yaxın
olan meymunların da, baş beyinlərinin nisbi kiçikliyi
üzündən, şüur imkanları məhduddur.
“Canlılıq”
məqaləsində qeyd etdiyimiz kimi, tərkibin sabitlik qanunu
canlıların hər birinin özünəməxsus
quruluşa malik olan xromosomlarına da aiddir. Kainatın hər
hansı nöqtəsində bu xromosomların hər hansı
birinin yaranması üçün şərait meydana gələn
kimi müvafiq olan canlı varlıq orada mövcudluq tapır.
Bu fikrin həqiqət olmasına şübhə yeri qalmır
və o, Ç.Darvinin uydurma təkamül nəzəriyyəsinin
tabutuna vurulan axırıncı mismar hesab edilə bilər.
Maraqlıdır
ki, insanın Yer üzərində hansı yolla mövcudluq
tapmasından asılı olmayaraq, o, mövcud olduğu
zamanın əksəriyyətini instinktiv olaraq, yarıvəhşi
formada yaşamış, əqli imkanları təsəvvürəgəlməz
surətdə yavaş inkişaf etmişdir. İnsan bu gün öz
baş beyninin imkanından 3-5 faiz istifadə edə bilirsə,
milyon illər bundan əvvəl bu imkan, yəqin ki, bundan
çox-çox az, faizin mində — biri qədər
olmuşdur. Milyon illər boyu insan qəbilələri əsasən
instinkt əsasında yaşasa da, qəbilə həyatında
şüurun rolu az qala yox dərəcəsində
olsa da, şəksizdir ki, yavaş-yavaş da olsa şüurun
rolu daim artırdı.
İnsan bir
bioloji varlıq olmaqla həyat səhnəsinə
çıxan kimi öz xromosom quruluşunun diktəsi ilə
instinktiv olaraq, icma, qəbilə halında yaşamağa
başladı.
İnstinktiv olaraq qida axtaran qəbilə
üzvü, məsələn, çoxlu meyvə olan bir sahə
taparkən, instinktiv olaraq əvvəl öz qarnını
doyurur, yalnız bundan sonra tapıntı haqqında xəbər
vermək üçün düşərgəyə
qaçırdı. Şüur
aşağı səviyyədə olduğu
üçün, o yeri gizlin saxlayıb hər gün öz
qarnını doyurmaq onun heç ağlına da gəlmirdi.
Nə qədər ki, hər bir qəbilə
üzvü həm öz qeydinə, həm də qəbilənin
qeydinə instinktiv olaraq qalırdı, ibtidai icma dövrü
də mövcudluğunda idi. Hər bir qəbilə
üzvü yaşamaq üçün, instinktiv olaraq, qəbilənin
yaşaması üçün də
çalışırdı. Ancaq, qəbilənin
yaşamasının onun özünün yaşaması
üçün vacib olduğunu qətiyyən başa
düşmürdü.
Ən çoxu iyirmi min il bundan əvvəl insan həyatının
idarə olunmasında şüur instinkti üstələməyə
başladı və bu yekun nəticədə sonralar
quldarlıq adlandırılan dövrün meydana gəlməsinə
səbəb oldu. Şüurun kifayət qədər yüksək
olmaması səbəbindən qəbilələrdə
hökm sürən, demək olar ki, mütləq ədalət
az qala mütləq ədalətsizliklə
əvəz olundu. Bəşər həyatının
qəbilə dövrü, “qızıl dövrü” bitdi, onun
ən ağır dövrü “insan insanın
canavarıdır” prinsipinin tüğyan etdiyi dövr
başlandı. Lakin bəşər həyatını
cəhənnəmə döndərən şüurun
özü də onu bu vəziyyətdən qurtarmağa məhkum
idi. Odur ki, şüur artdıqca insan cəmiyyətindəki
ədalətin itirilmiş mövqeləri yavaş-yavaş (əslində,
insan həyatının keçmiş milyon illəri ilə
müqayisədə çox böyük sürətlə)
quldarlıq, feodalizm, kapitalizm keçidində özünə
qayıdırdı. Bu proses dönməzdir və
şüurun köməyi ilə ədalətin az qala mütləq dərəcədə bərqərar
olmasına qədər davam edəcəkdir (ekoloji fəlakətdən
yan keçə bilsək).
Bu gün
insanların çoxu öz xeyrini əsasən şüurlu
surətdə qoruyur və başa düşür ki, onun
mövcudluğu cəmiyyətin mövcudluğundan
asılıdır. Ona görə də, öz xeyrindən
çox, cəmiyyətin xeyri üçün
çalışan yüksək şüura malik insanlar
vardır və zaman keçdikcə onların sayı daim
artacaqdır. Yəqindir ki, instinkt hər
bir fərdə, əsasən, “özün yaşamalısan”
deyirsə, ondan fərqli olaraq şüur “biz yaşamalıyıq
fikrini irəli çəkir.
Deyilənlər
əsasında insan cəmiyyətinin fəlsəfi formulunu dəqiqləşdirmək
olar; insan cəmiyyəti instinkt ilə şüurun vəhdəti
və mübarizəsi fonunda mövcudluq tapır. Lakin qeyd etmək
gərəkdir ki, gələcək inkişaf dövründə
heç zaman instinktin payı sıfıra qədər azala,
şüurun rolu isə yüz faizə qədər arta bilməz.
Bu proses insan cəmiyyətinin həyatında instinktin zəifləməsi,
şüurun rolunun artması yolu ilə əbədiyyətə
qədər uzanacaqdır. Göründüyü kimi, insan cəmiyyətinin
İbtidai icma fazasından başlamış və əbədiyyətə
qədər uzanmaq imkanına malik olan ali
icma fazası boyunca İnkarı-inkar qanunu tam mənasında
fəaliyyət göstərə bilməz, yəni,
şüurun instinkti tam inkar etməsindən söhbət gedə
bilməz.
Deməli,
kainatda olan bütün hadisə və proseslərin təkamülündə
olan sadədən mürəkkəbə, ibtidaidən aliyə
prinsipləri insan cəmiyyətinə də aiddir. Yəni, bəşəriyyət
öz inkişafının instinktlə idarə olunan
İbtidai icma dövrünü arxada qoymuşdur, keçid
dövrünü bitirmək üzrədir və mütləq
şüurun idarə etdiyi Ali icma fazasına keçməlidir.
Pənah QURBANOV,
kimya elmləri doktoru,
şair
Xalq qəzeti.- 2010.- 17 yanvar.- S. 8.