Alimə də, elmə də
münasibət dəyişməlidir
Azərbaycan dövlət
müstəqilliyini qazanandan sonra elmdə islahatların
gerçəkləşdirilməsi üçün əlverişli
şərait yaranmasına baxmayaraq, elmin ümumi vəziyyəti
təhlil edilməmiş və onun ölkənin müasir tələblərinə
uyğun istiqamətləri müəyyən
olunmamışdır. Bu səbəbdən də keçən
müddət ərzində aparılan elmi tədqiqatlar səviyyə
etibarı ilə respublikanın davamlı yüksəlməkdə
olan inkişaf tempindən geri qalır.
İlham ƏLİYEV,
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti
Elmi ictimaiyyət
artıq xeyli müddətdir ki, Prezident
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin Azərbaycanda
ictimai və humanitar elmlərin mövcud durumundan bəhs edən
çox əhatəli və dərin təhlilə əsaslanan
məqaləsi ətrafında müzakirələr aparmaqda
davam edir. Əminəm ki, bu müzakirələr hələ çox davam edəcəkdir.
Ona görə ki, məqalədə həqiqətən Azərbaycan
elminin çox ağrılı problemlərinə toxunulub. O
problemlərə ki, onlar uzun illərdir elmi ictimaiyyəti
düşündürür, narahat edir. O problemlər ki,
onların aradan qaldırılması üçün
çoxsaylı digər amillərlə bərabər, həm
də zamana ehtiyac var.
Elm həm keçmişimizdir, həm də gələcəyimiz
Elm hər bir millətin
və dövlətin həm keçmişidir, həm də gələcəyi.
Bütün svilizasiyaların və ən yeni texnologiaların
açarı həmişə alimlərin əlində olub və
bundan sonra da daim onların əlində qalmaqda davam edəcəkdir.
Vaxtında bu sadə həqiqəti dərk edən xalqlar indi
hər sahədə, sözün əsl mənasında
dünyaya meydan oxuyurlar. Azərbaycan xalqı fəxr edə
bilər ki, onun nümayəndələri də zaman-zaman
dünya elminə olduqca sanballı töhfələr,
böyük dühalar bəxş edib. Prezident İlham Əliyevin
təbirincə desək, “bəşəriyyətin fəlsəfi,
mədəni və elmi irsinin, Şərqlə Qərb
arasında varislik əlaqələrinin qorunub saxlanmasında
azərbaycanlı alimlər yaxından iştirak etmişlər.
Onlar elmi təfəkkürün ən müxtəlif sahələrində
sanballı əsərlər meydana gətirməklə
İslam aləminin mədəni intibahında müstəsna
xidmətlər göstərmişlər”. Etiraf edək ki, elə
bu günün özündə də Azərbaycan elminin
dünyanın ən uzaq nöqtələrindən belə çox
aydın görünən parlaq ulduzları az deyildir. Amma
bunlar bizi qane edirmi? Gəlin, razılaşaq ki, Azərbaycan
elminin, o cümlədən ictimai və humanitar elmlərin
bugünkü vəziyyəti ölkəmizin ümumi
inkişaf dinamikasından çox geri qalır. Bunun da əslində
heç bir obyektiv səbəbi yoxdur. Azərbaycanda elmin
inkişaf tempinə təsir edən, daha doğrusu, mane olan
amillərin hamısı birbaşa subyektiv amillərdir. Bəri
başdan deyim ki, elmin, xüsusən də ictimai və
humanitar elmlərin günümüzün reallıqları səviyyəsində
inkişafına nail olmaq üçün həm akademiya, həm
də ali təhsil sistemində çox ciddi islahatlar
aparılmalıdır.
Ali təhsili köhnə stereotiplərdən xilas etməli
Bir sıra
ali məktəblərimiz hələ də keçən əsrin
50-60-cı illəri səviyyəsində qalmaqdadır. Elə
alim var ki, 40-50 ildir hansısa kafedraya “rəhbərlik”edir. Həmin
alimlərin 40-50 il bundan əvvəl haradansa
köçürmüş olduğu saralmış vərəqlərdən
höccələyə-höccəlləyə oxuduğu
mühazirələrdən tələbə nə öyrənsin?!
Son 20-30 il ərzində təmsil etdiyi elmin müasir problemlərindən
bəhs edən bir ədəd məqalə belə yazmayan
alimin hansısa kafedraya başçılıq etməyə nə
dərəcədə mənəvi haqqı var? Bu vəzifələrin
hər birinin çox böyük yükü və məsuliyyəti
var. Elə
insanlar var ki, eyni zamanda bir neçə vəzifə tutur. Ümumiyyətlə, bir adam eyni zamanda bir sıra vəzifələri
tutursa təbiidir ki, nə məsuliyyətdən, nə də
hansısa uğurlu nəticədən danışmağa dəyər.
Mən
yaşlı nəslin nümayəndəsi olan professor-müəllim
heyətinə qarşı hər cür hörmətsizliyin və
diqqətsizliyin də qəti əleyhinəyəm. Onların məsləhət
və tövsiyələrinə hər birimizin, özü də
hər zaman çox ehtiyacımız var. Belə insanları
gündəlik olaraq kifayət qədər gərgin əməli
fəallıq tələb edən məsul vəzifələrdə
saxlamaqla, əslində onlara hörmətsizlik edilir. Olmazmı ki, Azərbaycan elminin inkişafında həqiqətən
xidmətləri olan həmin insanlar ömürlərinin
ixtiyar çağında bu qədər yüklənməsin.
Mən demirəm, Amerika kəşf edək.
Yetər ki, bu sahədəki dünya təcrübəsindən
yaranaraq. Məsələn, qonşu Rusiyada
və bir çox başqa ölkələrdə
yaşlaşmış alimlər normal əmək haqqı
verilmək şərti ilə illər boyu
çalışdıqları müəssisə, kafedra və
ya şöbədə məsləhətçi kimi
saxlanılır. Onların yerini isə
daha enerjili, daha çevik və daha perspektivli kadrlar tutur.
Bu halda təbiidir ki, həm elm qazanır, həm
də elm adamları. Etiraf edək ki, vəzifəsini
itirmək xofu ilə yaşayan bir çox şöbə və
kafedra müdirləri istedadlı və perspektivli alimlərin
irəli çıxmasına hər vasitə ilə mane
olurlar. Nə qədər acınacaqlı olsa belə bu
gün ali məktəblərimizdə
çalışan dosent və professor heyətinin
böyük bir qismi dissertasiyasını pulla ona-buna
yazdıran insanlardır. Onların diplom alan
kimi dərhal ali məktəblərə qaçmasının
səbəbləri də hər kəsə yaxşı bəllidir.
Əlbəttə, belələrinin Azərbaycan elminin
inkişafı naminə nəsə bir iş görəcəyini
düşünmək sadəlövhlük olardı.
Ali məktəblərin
adının dəyişdirilməsi, bir neçə pillədən
ibarət təhsil sisteminə keçilməsi,
aspiranturanın doktoranturaya çevrilməsi və bu kimi
kosmetik dəyişiklikləri elmdə aparılan əsaslı
islahat kimi başa düşmək düzgün olmazdı. Yəni,
dünənə kimi ateizmdən mühazirə oxuyan professor
bu gün ilahiyyat fənnini tədris edir. Bəlkə
ateizm və ilahiyyat eyni şeylərdir?! Sual
olunur, həmin müəllim bir günün içərisində
necə dəyişdi, harada kurs keçdi?! Cümhuriyyət tarixinin tədqiqi ilə məşğul
olan insana Albaniya tarixindən, ən yeni dövr tarixi ilə məşğul
olana isə qədim dünya tarixindən mühazirə oxumaq
həvalə olunur. Arxeologiya, etnoqrafiya,
epiqrafika, numizmatika, antropologiya, paleontologiya kimi spesifik fənləri
də əksər hallarda mütəxəssis olmayan insanlar tədris
edirlər. Halbuki, bu insanlar özləri tədris
etdikləri fənni nəinki orta, heç kafi səviyyədə
bilmirlər. Belə olan halda onlardan dərs alan tələbələrdən nə umaq?
Bax, bu səbəbdəndir ki, ali məktəblərimizin
bir çoxunda hətta intizamlı və yaxşı oxuyan tələbələr
belə başdansovdu mühazirələrdə oturmaq istəmirlər.
Elə etmək
lazımdır ki, ali məktəb sistemində
aparılan islahatlar birbaşa təhsilin keyfiyyətinə təsir
etsin. Fikrimcə, vəziyyəti dəyişmək
üçün, hər şeydən öncə, tədris
prosesinin özünü əsaslı şəkildə təkmilləşdirmək
tələb olunur. Bunun üçün birinci növbədə
ali məktəblərin qapıları
yüksək ixtisaslı mütəxəssislərin
üzünə geniş açılmalıdır. Ətalət və mühafizəkarlığın
daşıyıcısı olan passiv və köhnə təfəkkürlü
kafedra müdiri və dekan korpusu fəal və işgüzar
kadrlarla əvəzlənməlidir. Tədris
planları əsaslı şəkildə təzələnməlidir.
Nuh əyyamından qalmış
sovetsayağı tədris planları zibil qutularına
atılmalıdır. Ayrı-ayrı fənlər
üzrə xüsusi kursların çəkisi
artırılmalıdır. Bu kursların
tədrisi isə bilavasitə həmin problemin tədqiqi ilə
məşğul olan görkəmli mütəxəssislərə
həvalə olunmalıdır. Bu yolla da kafedra müdiri
və dekanlar istisna olmaqla ştatlı işçilərin
sayı ciddi şəkildə azaldılmalı, əvəzində
ən nüfuzlu mütəxəssislər müqavilə yolu
ilə ali məktəblərə cəlb
olunmalıdır. Belə olarsa, tələbələr
bu və ya digər elm sahəsində çalışan ən
nüfuzlu alim və mütəxəssislərlə birbaşa
təmasda olar. Məgər pis olar ki,
Albaniya tarixinə dair mühazirələr bilavasitə
tanınmış albanşünaslara, Naxçıvan tarixinə
dair mühazirələr isə bu diyarın tarixini öyrənmək
sahəsində xüsusi xidmətləri olan alimlərə həvalə
edilsin?! Digər mövzu və problemlər
də həmçinin.
Sirr deyil ki, ali
məktəblərimizin hamısında olmasa da, bir qismində
yoxlama işi, kurs işi və diplom işlərinə dair
mövzuların verilməsi və icrası
bütünlüklə təmənna üzərində
qurulub. Əgər istəyiriksə ali məktəblərdə
mənəvi-psixoloji mühit sağlamlaşsın, tələbələr
elmi axtarışlara meyl etsin, onda bu cür neqativ halların
kökü birdəfəlik kəsilməlidir. Belə
olarsa, tələbə məcburən kitaba və kitabxanaya
üz tutar.
Akademiya elminin
vəziyyəti barədə də nikbinliklə
danışmaq çətindir. Azərbaycan elmində
islahatların aparılması ilə bağlı Prezident sərəncamında
deyildiyi kimi, “akademik qurumlarda elə şöbə, mərkəz
və laboratoriyalar mövcuddur ki, onların illərdən bəri
köhnəlmiş qayda və metodlarla davam etdirdikləri tədqiqatlar
yeni dövrün standartlarına cavab vermir. Müasir dövrün tələbləri ilə
ayaqlaşmaq iqtidarında olan kollektivlər isə maddi-texniki
bazanın zəifliyi və maliyyə
çatışmazlığı səbəbindən öz
elmi laiyhələrini gerçəkləşdirməkdə
çətinliklə üzləşirlər”.
Fikrimizcə,
akademiya sistemində islahatlara başlamaq üçün
birinci və ən təxirəsalınmaz vəzifə kimi
institutların, şöbə, laboratoriya və bölmələrin
strukturu təkmilləşdirilməlidir. Büdcəyə
yük olan paralel strukturlar ixtisar edilməli, perspektivi olmayan
bölmə və strukturların “fəaliyyəti”
dayandırılmalıdır. Ştatda
oturanların yarıdan çoxu, əslində elmə
aidiyyatı olmayan insanlardır. Lakin həyatını
bütünlüklə elmə həsr edən, bu sahədə
xüsusi xidmətləri olan insanlar da az
deyildir. Düzünü bilmək istəsəniz 40-50 il akademiya divarları içərisində
oturub sırf elmlə məşğul olmağın
özü də bir fədakarlıqdır, qəhrəmanlıqdır.
Təbiidir ki, yaş həddi ilə
bağlı işləmək imkanları məhdudlaşmış
bu insanları elmdən kənarlaşdırmaq ədalətsizlik
olardı. Fikrimizcə, bu kateqoriyadan olan
alimləri normal əmək haqqı vermək şərti ilə
elə çalışdıqları şöbə və ya
laboratoriyalarda məsləhətçi ştatına
keçirərək, gənc və perspektivli kadrların elmə
cəlb olunması üçün şərait
yaradılmalıdır. Əlbəttə,
əmək haqqı sistemini qaydaya salmadan bu sahədə
heç bir uğur qazanmaq olmaz.
Biz bazar
iqtisadiyyatı şəraitində yaşayırıq. Bazarda isə
dəyərə uyğun qiymət formalaşır. Akademiya sistemində isə bu meyar hələ ki,
özünü göstərmir. Sual olunur: İndiki halda
hansı intellektli gənc 100 -120 manat məvaciblə elm sahəsində
çalışmağa razı olar?! Elmimizin gələcəyi
üçün son dərəcə gərəkli olan
hansısa istedadlı gənc əslində gündəlik
olaraq işlətdiyi kağıza, qələmə və
kitab-dəftərə yetməyən bu məvaciblə necə
yaşasın, necə ailə qursun, necə mənzil
alsın?! Axı, bu gənclər də
yaxşı geyinmək, yaxşı istirahət etmək, ən
azı normal dolanmaq istəyirlər.
Xatırladaq
ki, bu gün akademiya sistemində şöbə müdiri və
elmlər doktorunun aylıq məvacibi təqribən 220-250
manat təşkil edir. Ehtiyac üzündən bu adamların bir çoxu
gündəlik olaraq elmlə bağlı
tapşırıqları bir təhər yola verib çörək
dalınca ora-bura qaçır, repetitorluq edir və s. Nəzərə
alaq ki, həmin insanların əksəriyyətinin Azərbaycan
elminin inkişafında bu və ya digər dərəcədə
xidmətləri var. Elə isə onlar niyə dövlət
qulluqçusu hesab edilməsin?! Aidiyyatı
orqanlar ən azı Azərbaycan elminin maraqları naminə bu
sahədəki uyğunsuzluqların aradan
qaldırılması barədə düşünməlidirlər.
Müğənnilərin
əksəriyyəti gecə-gündüz toy və şənliklərdə
“pul qırır”. Halal xoşları olsun. Buna sözümüz yoxdur. Bəs
onlara verilən fəxri adlar, yüksək dövlət
mükafatları, fərdi təqaüd və mənzillər
necə? Onu da unutmayaq ki, Azərbaycanda alimlərin
sayı müğənnilərin sayından qat-qat çoxdur.
Onların vətən və xalq qarşısındakı xidmətləri
də müğənnilərin xidmətindən az deyil. Bu günlərdə telekanallardan birində
yüksək təltifləri və fəxri adları olan, ayda
1000 manat Prezident təqaüdü alan (bu, akademiyada
çalışan elmlər doktorunun aylıq əmək
haqqından 4 dəfə artıq məbləğdir),
özünün dediyinə görə bir neçə yerdə
evi və villası olduğu halda, dövlət tərəfindən
daha bir mənzil bağışlanan müğənnilərdən
birinin guya çətin dolandığı barədə
giley-güzarını eşitməsəydim, bəlkə belə
bir müqayisə də yadıma düşməzdi. Halbuki, belə müqayisələrə ehtiyac var.
İstərdik ki, akademiyanın rəhbərliyi və elm sahəsinə
birbaşa nəzarəti olan qurumlar da bu barədə
düşünsünlər.
Elm daha
çox zəka sahiblərinin meydanıdır. Bir sıra
hallarda stimullaşdırıcı mühit
olmadığından zəka sahibləri başqa sahələrə
qaçırlar. Elmi isə diletantların
ümidinə buraxmaq olmaz. Bu cür yanaşmanın
ağır nəticələri ola bilər.
Alimlərin bütünlüklə
özünü elmə həsr etməsi və istedadlı gənclərin
elmə cəlb olunması üçün çox ciddi
stimullaşdırıcı tədbirlər görülməlidir.
Bunun üçün təkcə dövlətin
qayğısı azdır. Yaxşı
olar ki, imkanlı insanlar da elmin və alimin problemlərinə
biganə qalmasınlar. Qoy, hər kəs həzrəti
Peyğəmbərimizin (s) “Alimin mürəkkəbi şəhidin
qanından əfzəldir” kəlamından irəli gələn
borc və vəzifəsini icra etməyə tələssin.
Bir daha dissertasiyalar barədə
Akademiya
sistemində təxirəsalınmadan görülməli olan tədbirlərdən
biri də ayrı-ayrı elm sahələrində prioritet
istiqamətlərin müəyyən olunması və tədqiqatların
daha çox məhz həmin istiqamətlərə yönəldilməsidir. İndiki halda
institutlarda da, şöbə və laboratoriyalarda da tədqiqatlar
daha çox xaotik məcrada gedir. Uyğun
elm sahələrinin və problemlərin koordinasiyası əvəzinə
paralelçilik baş alıb gedir. Bütün
bunlar isə nəticə etibarı ilə tədqiqatların
yetərincə səmərə verməməsinə gətirib
çıxarır. Elmdə xaltura və
plagiatçılığın da miqyası genişlənib.
Ötən il
akademiya xətti ilə ictimai və humanitar elmlər üzrə
120 nəfərə yaxın gənc aspiranturaya qəbul olunub.
Onlara verilən mövzular təbiidir ki,
müvafiq şöbə və elmi şuralarda, daha sonra isə
akademiyanın ictimai elmlər bölməsində və Rəyasət
Heyətində müzakirə edilərək təsdiq
olunmuşdur. Həmin müzakirələrin
son iki mərhələsində mən də iştirak edirdim.
O zaman bir-iki nəfər istisna olmaqla qalan hamı təqdim
olunan mövzulara “amin” dedi. Halbuki, həmin
mövzuların yarıdan çoxu son dərəcə bəsit
və aktual olmayan mövzular idi. Təbiidir
ki, bu cür mövzularda kimi desəniz “alim” etmək olar, amma
Azərbaycan elmini inkişaf etdirmək olmaz.
Hesab edirik ki,
şöbələrin, elmi şuraların, dissertasiya
şuralarının, aparıcı müəssisələrin,
rəsmi opponentlərin və ekspertlərin müdafiəyə
təqdim olunan əsərlərə daha tələbkarlıqla
yanaşmaları üçün təsirli tədbirlər
görülməlidir. Vəzifə borcunun məsuliyyətini dərk
etməyənlər, prinsipsizlik göstərənlər, bilərəkdən
saxtakarlıq və ya himayədarlıq edənlər ciddi surətdə
cəzalandırılmalıdır. Təsəvvür
edin, bir doktorluq işini oxuyub ona rəy yazmaq üçün
ən azı 20-25 gün vaxt tələb olunur. Bir adam il ərzində bəzən 6-7 iş
oxumalı olur. Bunun ödənişi
olmamalıdırmı?! İndi hansı zəmanədir
ki, günlərlə, həftələrlə başqaları
üçün müftə işləyəsən?
“Dövlət
dili haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanunu var. Əgər
alimlər və elmi idarələr də bu qanunun tələblərini
pozursa, onda başqalarına nə deyəsən? Halbuki bəzi
dissertasiya şuralarında hələ də müdafiələrin
rus dilində aparıldığının şahidi oluruq.
Fikrimizcə, bu və ya digər elmi kəşf
və yenilikləri özündə ehtiva edən
dissertasiyaların ilkin olaraq məhz dövlət dilində bəyan
olunmasının prinsipial məsələ olduğunu izah etməyə
ehtiyac yoxdur.
Yeri gəlmişkən
daha bir anlaşılmaz məqama toxunmaq istərdik. Məsələn,
elə tədqiqatçı vardır ki, onun dissertasiyası və
avtoreferatı Azərbaycan dilində olsa da, rəsmi opponenti Azərbaycan
dilini bilməyən əcnəbi alimdir. Maraqlıdır,
bu halda həmin opponent “təqdim” olunan əsəri oxyub ona necə
rəy yazır?
Çap məsələsi
elm adamları üçün çox ciddi problemə
çevrilib.
Alimlər illər boyu üzərində işlədiyi
monoqrafiyanı çap etdirə bilmir. Zarafat
deyil, 30-35 çap vərəqi həcmində əsəri
kiçik bir tirajla çap etdirmək üçün ən
azı bir neçə min manat xərcləməlisən.
Ayda 180-200 manat əmək haqqı alan alim
bu məbləği haradan tapsın?! Yaxşı
olardı ki, heç olmasa, elmi tədqiqat müəssisələrinin
plan işi üzrə yazılmış əsərlərin
dövlət vəsaiti hesabına çapı təmin
olunsun. Özü də bu zaman hökumətdə,
parlamentdə və akademiya rəhbərliyində təmsil
olunan yüksək maaşlı alimlərlə müqayisədə
aztəminatlı kateqoriyaya üstünlük verilməsi ədalətli
olardı.
Uğurlar bizimdir, gəlin, problemlər barədə
düşünək
Biz Azərbaycan
elminin, daha doğrusu, ictimai və humanitar elmlərin problemləri
ilə bağlı yalnız bəzi məqamlara toxunduq. Düşünməyin
ki, elmimizin və elm adamlarının başqa problemləri
yoxdur. Digər problemlər də var.
Problemlərin çoxluğu əlbəttə ki,
yaxşı hal deyil. Amma bu qorxulu hal da
deyil. Qorxulu onda olar ki, onları görməyək,
həlli yolları barədə düşünməyək.
Əslində, elmin özü mahiyyət
etibarı ilə problemli sahədir və onun ətrafında
çoxsaylı digər problemlərin olması da
anlaşılandır.
Elmimizin
inkişafını əngəlləyən problemlər barədə
geniş bəhs etməyimiz oxucuda elə təəssürat
yaratmasın ki, Azərbaycan elmi bütünlüklə
problemlər içərisindədir və onun heç bir
uğuru yoxdur.
Bu cür düşünənlərə bildirmək istərdim
ki, Azərbaycan ərazisində insanların hələ iki
milyon il öncə məskunlaşdıqlarını
elmi cəhətdən sübut edərək dünyaya bəyan
edən Azərbaycan alimləri deyilmi?! Bütövlükdə
Qafqazda, Avropada, Yaxın və Orta Şərq ərazisində
qeydə alınan ən qədim insan məskənlərindən
hesab edilən neçə-neçə nadir abidənin
aşkara çıxarılması və kompleks şəkildə
tədqiq olunması Azərbaycan alimlərinin çox
böyük uğuru kimi dəyərləndirilməlidir.
Daha bir
mühüm faktı yada salmaq istərdim. Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 5 fevral 2008-ci il tarixli sərəncamı
ilə AMEA-nın Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutu tərəfindən
2008-2009-cu illərdə aparılan arxeoloji ekspedisiyaların
maliyyələşdirilməsi məqsədilə bir milyon
manat əlavə vəsait ayrılmışdı. Hansı
ki, həmin vəsait hesabına arxeoloqlar iki il
ərzində son 30 ildə olduğundan daha çox abidədə
tədqiqat axtarışları aparmaqla bir çox sanballı
elmi nailiyyətlər əldə etdilər. Ədalət
naminə onu da etiraf etmək lazımdır ki, Azərbaycanın
tarixçi alimləri son illər tariximizin müxtəlif
problemlərinə dair bir sıra çox mühüm və
sanballı tədqiqat əsərləri ortaya qoyublar. İndinin özündə də bu istiqamətdə
çox ciddi işlər görülməkdədir. İndi gəlin görək, Vətənin,
xalqın ən azı iki milyon illik tarixini layiqincə tədqiq
edib ortaya qoymuş insanlar üçün aidiyyətı
orqanlar nə edib?
Əgər desək
ki, elm adamları, o cümlədən tarixçilər öz
üzərlərinə düşən vəzifəni tam mənada
icra ediblər, bu da doğru olmaz. Görüləsi
işlər, həlli vacib olan problemlər həddən
artıq çoxdur. Nəzərə almaq
lazımdır ki, tarix elmi sözün müəyyən mənasında
həm də siyasi elmdir. Odur ki, sovet rejimi şəraitində
və marksist-leninçi ideologiya ruhunda yazılmış
tarix müstəqillik məfkurəsi ilə həmahəng ola bilməzdi. Deməli,
tariximizin yenidən, həm də daha ədalətli və daha
sistemli şəkildə işlənməsi gündəmdə
qalmaqda davam edir.
Bu günlərdə
təsadüfən yolum AMEA İnformasiya Texnologiyaları
İnstitutuna düşmüşdü. Elm adamı
üçün arzu etdiklərimin, demək olar ki,
hamısını əyani şəkildə orada
gördüm. Orada elə bir mənəvi-psixoloji
mühit yaradılıb ki, sadəcə olaraq yaxşı
işləməmək mümkün deyil. Təsəvvür
edin, elə elmi işçi var ki, ayda qonorarla birlikdə 1,5-2 min manat əmək haqqı alır. Belə
şəraitdə kim işləməz?! Bax, bunun nəticəsidir ki, İnformasiya
Texnologiyaları İnstitutu orada aparılan tədqiqatların
miqyası və əhəmiyyəti baxımından nəinki
MDB məkanında, bütövlükdə Avropada ön
mövqelərdə duran qabaqcıl elm ocaqları ilə eyni
sırada addımlayır. Amma “bir güllə
bahar olmaz”, – deyiblər. İstərdik
akademiya sistemində bu cür nümunələr artsın.
Bu gün Azərbaycan
regionun lider dövlətidir. Bir sıra elm sahələri
üzrə də liderlik məhz Azərbaycana məxsusdur.
Amma ikinci, üçüncü, hətta daha
aşağı sıralarda qərarlaşan elm sahələrinin
olduğuna da göz yummaq olmaz. Deməli,
haradasa səriştəsizlik, haradasa biganəlik, haradasa ətalət
və süstlük var.
Başqalarından
fərqli olaraq elm adamları adətən giley-güzar etməyi
deyil, daha çox işləməyi, yazıb-yaratmağı
xoşlayırlar. Onların başlıca amalı odur ki,
millətimiz həmrəy, Vətənimiz, dövlətimiz qüdrətli
olsun. Bütün bunlar isə xeyli dərəcədə
Azərbaycan elminin inkişaf səviyyəsindən
asılıdır. Bu yerdə Prezident İlham Əliyevin
10 aprel 2008-ci il tarixli sərəncamına
əsasən hazırlanmış 2010-2015-ci illər
üçün elmin inkişafı üzrə Milli Strategiya
və həmin strategiyanın həyata keçirilməsinə
dair Dövlət Proqramının əhəmiyyətini
xüsusi olaraq qeyd etmək istərdim. Hansı
ki, həmin sənəddə yuxarıda barəsində bəhs
etdiyimiz ağrılı problemlər, o cümlədən
“elmi qurumların strukturunun müəyyənləşdirilməsi,
tədqiqatların müasir standartlar səviyyəsində
aparılması və maliyyələşdirilməsi, ölkənin
elmi kadr potenisialının artırılması və onun
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi,
bütövlükdə Azərbaycan elminin beynəlxalq elm məkanına
interqrasiyasının sürətləndirilməsi” məsələləri
öz əksini tapıb. Elm adamları
ölkə Prezidentinə inanır və ümid edirlər ki,
onun tapşırığı ilə hazırlanmış
Dövlət Proqramından irəli gələn bütün vəzifələr
aidiyyətı orqanlar tərəfindən layiqincə həyata
keçiriləcəkdir. Bu isə nəticə
etibarı ilə Azərbaycan cəmiyyətində alimin də,
elmin də özünə layiq mərtəbədə
olmasına gətirib çıxaracaqdır.
Qafar CƏBİYEV,
tarix elmləri doktoru
Xalq qəzeti.- 2010.- 15 yanvar.- S. 5.