Zəlimxan YAQUB –60
“Sazla havalıyam, sözlə
diriyəm!”
Sənin nə ki, sazın-sözün, özün də,
Şeirsən, məna var hər bir sözündə.
Hacı Sədrəddin
“Dərələrdən
sel kimi, təpələrdən yel kimi!”
Postmodernizmin görkəmli nümayəndələrindən biri C.Delyoz nitqin “axınından” danışır və bunu “idarə olunmayan diskurs” kimi izah edir. Yəni dil fikrə tabe olmur, onun arxasınca getmir, əksinə, onu öz arxasınca aparır.
Dilin
(sözün) qüdrəti də bu zaman üzə
çıxır.
O, Səməd Vurğundur ki, sözün köhlən atına minib çapır...
O, Zəlimxan Yaqubdur ki, sözü seldən güc, yeldən qanad alır:
Keçilməz dərələr keçilməsəydi,
Aşılmaz zirvələr aşılmasaydı,
Yeldən qanad alıb, seldən güc alıb,
Ruhum küləklərə qoşulmasaydı,
Mən hardan
bilərdim şairlik nədir?
Şairə ilham sözün közünü üfürmək üçün lazımdır (Əbu Turxan). Elə ki, söz alışdı, dilin daxili enerjisi işə düşür və bundan sonra şairə bir iş qalmır; meydanda olan, meydan oxuyan dilin özüdür.
Gözlərim qarşısında ucu-bucağı olmayan çöllər, çəmənlər, dağlar-dərələr canlanır. Təbiətin qarlı zirvələrdən yaşıl çəmənlərə qədər dəyişən al-əlvan mənzərəsi! Bu müxtəlifliyi, bu dəyişkənliyi, rəngarəngliyi ifadə edə bilmək üçün yeganə vasitə yüksək pafos və ilhamdır. Sürət çox böyükdür. Şair bu gözəlliyi sanki bir anda udmaq, ciyərlərinə çəkmək, gözünə təpmək istəyir: yüksək pafos, ipə-sapa yatmayan, iti dağ çayı kimi axıb keçən, köpüklənən, aşıb daşan bir ilham!
Ucsuz-bucaqsız bir şeriyyət ucsuz-bucaqsız bir gözəlliyi öz qoynuna alır. Gah təbiətin gözəlliyi, gah ruhun gözəlliyi söz mülkünün qonağı olur, hərə özünə bir pay götürür...
Bəli, söz özü səni aparır...
Söz axını, sözün seli və selə düşüb axmaq...
Təsadüfi deyil ki, Zəlimxan Yaqub “çox əlləşib sellər məni apara”, – deyir. Amma Zəlimxan bəzən könüllü söz selinə düşüb axır. Bəzən də özündən asılı olmadan selin axarına düşür.
Buna poeziyanın vüsəti demək olar, sözün qüdrəti demək olar. Burada irəlidə gedən, yön verən, aparıcı olan söz özüdür, dildir, - fikir deyil.
Burada sadəcə dilin gözəlliyi və zənginliyi üzə çıxmır, həm də dilin iradəsi, iddiası, subyekt olmaq istəyi, tərkindəkini götürüb qaçmaq xisləti üzə çıxır...
Sözün köhlən atı hara aparır?
Bəs fikir qanadlarında necə, uçmaq mümkündürmü? Harayacan?
“Gənc Verterin iztirabları”nda Göte öz qəhrəmanlarının hisslərini təsvir edir. Bəli, bu məhz təsvirdir. Məktublar qəhrəmanın öz duyğularını ifadə etmək cəhdidir. Təbii ki, Götenin qələmində alman dilinin bütün qüdrəti işə düşür, sözlər muncuq kimi düzülüb duyğuların bütün rənglərini, çalarlarını ifadə etməyə çalışır.
Və müəllif buna xeyli dərəcədə nail da olur...
Bu üslub bir şərqli olaraq bizə çox yaxındır, yaxşı tanışdır.
Böyük Füzuli kimi, Səməd Vurğun kimi Zəlimxan Yaqub da öz poeziyasında sözü böyük quruculuq işinin, poetik dünya düzəninin elementi kimi götürür, sözdən saraylar tikir və bununla həm də dilimizin yaradıcılıq qüdrətini bir daha nümayiş etdirir.
Sistem-struktur təhlil
metodunun əsas ünsürləri element, struktur və alt
sistemlərdir.
Müasir strukturalizm isə məhz strukturu, ahəngi önə
çəkir: yəni nədən düzəlmək yox, necə,
hansı qayda üzrə düzəlmək daha önəmli
sayılır.
Diqqətlə
izlədikdə məlum olur ki, Zəlimxan Yaqub
üçün də “söz” artıq müəyyən bir
ahəng üzrə düzülmüş, nizamlanmış
sözdür.
Yəni əslində burada aparıcı olan - söz yox,
“havadır”: saz havası!
Təzədən oyanar
dünya səsimdə,
Alışar zilimdə, yanar
pəsimdə,
Bir hava dinləsəm son nəfəsimdə,
Qalmaz nə
amanım, nə ahım mənim.
Onun silahı
da misri qılınc yox, “misri”dir, cəngi də cəng
özü yox, dava yox, “cəngi”dir.
Və nəhayət, şair
söz və havanın, milli ruh və amalın da universal rəmzi
olaraq sazı tərənnüm edir:
Qəlbim kövrələndə,
gözüm dolanda,
Sazdı
ümid yerim, pənahım mənim.
“Sazla havalıyam, sözlə
diriyəm”, - deyən şairin bütün
yaradıcılığı saz havasından havalanır,
sözlə nəfəs alıb yaşayır.
Şair nəfəsiylə,
şair sözüylə
Ölmüş
duyğular da dirilməlidir.
Şairin söz səltənəti!
Burada saraylar da, yollar da, şaxtalar da, qarlar da,
qidalar da, qadalar da, hamısı sözdən, misralardan
yapılmışdır.
Açsın gülün,
yağsın qarın,
Fikir kövrək,
misra narın.
Misra isə
daha yalnız söz deyil, həm də sözlərin
düzülüşü, ahəngi və havasıdır. Bədahətən
yazan şairin əsas işi bu havada köklənməkdir.
Psixologiya elmi
insanın ruhi-mənəvi vəziyyətinin öncədən
yönlənməsini ifadə etmək üçün uzun
müddət müvafiq bir termin axtarmışdır. Bu mətləbin
ən dolğun ifadəsi üçün məşhur rus
psixoloqu L.S.Vıqotski “ustanovka” anlayışından istifadə
etmişdir. Bu anlayışın dilimizə
tərcüməsində çətinlik çəkən
psixoloqlar onu çox vaxt elə rus dilində səsləndiyi
kimi istifadə etmişlər. Halbuki
Vıqotskidən də çox-çox əvvəl Azərbaycan
dilində “köklənmə” sözü istifadə
edilmişdir. Sadəcə olaraq, musiqi alətləri
kontekstində. “Sazın köklənməsi”
və “kökdən düşməsi”, yaxud müəyyən
bir musiqi havası üstündə köklənmək. Milli poeziyamızda bu anlayış insanın
ruhi-psixik durumu, müəyyən bir əhval, ovqat üzərində
köklənmə kimi də, yəni daha geniş mənada
istifadə olunmuşdur.
Zəlimxan
Yaqub sadəcə sazını kökləmir, özü də
köklənir.
Öldürür adamı səsin,
avazın,
Niyə qəm
üstündə köklənib sazın?
Təsadüfi deyildir ki,
Elçin Əfəndiyev Zəlimxan Yaqub poeziyasında
“poema-dastan” janrının yaranmasını “muğam-opera”,
“muğam-simfoniya”, “qəzəl-romans” kimi milli musiqi
janrlarının yaranması ilə müqayisə edir, Şərq
və Qərbin, ənənə ilə müasirliyin vəhdəti
kimi baxır.
Haqqa gedən yol gözəllikdən
keçir
Eşqim - Allah
işığı.
Z.Yaqub
Şairə
ilham verən nədir? Təbiətdə gözəlliyin min bir
təzahürü, qaranlıqları yarıb keçən
işıq şölələri, yoxsa insanın öz qəlb
dünyası, onun gizli guşələrinin qat-qat
açılması, ülvi duyğular?
Əvvəla, xarici gözəlliklər
insanın iç dünyasındakı gözəlliklərlə
çulğalaşır. Haqq-ədalət,
gözəllik, xeyir də həm təbiətin, həm cəmiyyətin,
həm də mənəvi aləmin əlamətləri olur.
Təbiət insaniləşir, insan təbiətin
ahəngi ilə kamilləşir.
Lakin başqa
bir cavab da vardır. Vergi Allah vergisidir. Bu,
qəlb evinin gizli xəzinəsidir, – üzə
çıxır. Bir insan qəlbinin xarici
təsirlərə həssas münasibəti,
reaksiyasıdır. Bu, təsirlənmək,
duyğulanmaq və bu təəssüratın
qığılcımlarını üfürüb
alovlandırmaq, bu alovun istisinə isinmək,
işığına işıqlanmaq və öz hərarəti
ilə başqalarını da hənirləndirmək, öz
işığı ilə başqa qəlbləri də
işıqlandırmaq əzmidir.
Lakin əslində
mühüm olan bu iki ilham mənbəyinin eyniyyətini dərk
etməkdir. Təbiətin
özündə və öz təbiətində haqqı
bulmaq, haqqın gözəlliyini vəsf etmək, bu gözəlliyin
əsiri olmaq, heyrətlənmək!
Platon və
Aristotel fəlsəfəyə vaqif olmağın yolunu heyrət
hissində axtarırdılar. Gözəllik
qarşısında, dünyanın təkrarolunmaz ahəngi
qarşısında heyrətlənməyi bacarmayan insan
dünyaya fəlsəfi münasibət bəsləyə bilməz,
onun hikmətinə qovuşa bilməz. İlahi
ruh və dünyanın ahənginin ekvivalentliyindən
çıxış etdikdə haqqında söhbət
açılan heyrət və sevgi duyğularının da əslində
eyni bir mənanı ifadə etdiyi aşkar olur.
Amma
dünyanı sadəcə seyr etmək və heyrətlənmək
hələ azdır.
Zəlimxan Yaqub Azərbaycan
poeziyasında heyrət duyğusunun qeyrət duyğusu ilə
birləşərək yeni mahiyyət və yeni üslub
yaratdığını çox gözəl tərənnüm
edir:
Heyrət ilə qeyrəti
yoğurdular, yapdılar,
Və ölümlü
dünyada bir ölməzlik tapdılar!..
Həqiqi biliklərin
sadəcə hissi aləmin qavranılması nəticəsində
deyil, həm də və daha yüksək səviyyədə
ilham, vəcd və vəhy məqamlarında könül
qapılarının açılması və insanın
kosmik şüurla əlaqəyə girməsi sayəsində
əldə edilməsi qənaəti sufizmin istinad etdiyi əsas
prinsiplərdən biridir. Təsəvvüf fəlsəfəsinin
bütün nümayəndələri həqiqətə
çatmaq üçün hissi dünyanın bilgilərindən
və qayğılarından azad olaraq qəlbin hökmünə,
insanın öz təbiətinə və təbiətin
insani, ruhani siqlətinə istinad edirlər.
“Təbiət Allahın
şah əsəridi!”, – deyir Zəlimxan. Burada biz neçə yüz illər ərzində
poetik fikirdə kök atmış “İnsan yer
üzünün əşrəfidir” fikirinə sanki bir
alternativlə rastlaşırıq. İnsanı
önə çəkərkən təbiəti unutmaq, arxa
plana keçirmək islami düşüncə tarixində ən
zəif məqamlardan biridir. Məhz buna görə də
Z.Yaqubun bu misrada ifadə etdiyi böyük bir həqiqət təkcə
poetik təfəkkürə deyil, islam fəlsəfəsinə
də Məhəmməd İqbalın bərpa etdiyi daha
düzgün metodoloji təməl üzərində
baxılması zərurətinə tən gəlir. Bu başqa məsələ ki, sirli-sehrli təbiət
kitabını da ancaq insan oxuya bilər. Təbiət
insan ruhunun hənirtisi ilə canlanır və öz bətnindəki
sirləri bilavasitə (yəni hansı isə hiss orqanları
vasitəsi ilə deyil, insan ruhu ilə birbaşa əlaqədə)
bəyan edir.
Bəli, təbiət
mükəmməl əsərdir. İnsanın kamilləşməsi
və bütövləşməsi yolu da təbiətin mənimsənilməsindən
keçir.
Zəlimxan da söz yolunda
şam ola,
Hər kəlməsi sevgi
dolu cam ola,
Təbiətin özü
kimi tam ola,
Əsillənə,
nəsillənə, soylana.
İnsan ilə
təbiət fərqli görünsə də, insanın ruhu
ilə təbiətin ruhu eyni qəbildəndir. Universal kosmik
ruh isə müxtəlif fəlsəfi təlimlərdə və
dinlərdə müxtəlif terminlərlə ifadə
olunmasına baxmayaraq, mahiyyət eynidir. İslam
fəlsəfəsində və sufizmdə buna ilahi ruh deyilir.
İnsanın da ali məqsədi cismani
bağlardan qoparaq öz ruhani təbiətinə
sığınmaq, fəna mərtəbəsindəki vəhdətlə
bəqa mərtəbəsindəki vəhdəti birləşdirmək,
ilahi ruha qovuşmaqdır.
Bu məqama
çatmağın da iki yolu var. Birincisi, pillə-pillə
yüksələrək görünən dünyanın dərkindən
adi gözlə görünməyən mətləblərin dərkinə
doğru çətin bir yol keçmək. İkincisi, Allah vergisi! Ustad ozanlardan dərs alıb aşıqlıqdan
aşiqliyə yüksəlmək və buta verilməklə
“haqq aşığı” olmaq.
Zəlimxan
Yaquba yuxusunda buta verilibmi, verilməyibmi, – deyə bilmərəm. Amma onun
yaradıcılığı, bir tərəfdən, “haqq
aşığı” institutu ilə sovet aşıq məktəbinin,
digər tərəfdən də, folklorla klassik Azərbaycan
poeziyasının sanki bir sintezidir. Hərçənd
bir sıra əsərlərinin dini-fəlsəfi, yaxud siyasi-fəlsəfi
yönü və mündəricəsi var, bütövlükdə
baxanda Zəlimxan Yaqub daha çox saz və folklor üzərində
köklənib.
Babamız Füzuli “Məndə
Məcnundan füzun aşiqlik istedadı var...”,
– deyirdi. Bu istedadı klassik şeir ənənələrindən
sosial-mədəni genetika yolu ilə əxz edən Z.Yaqub onu
daha yaxın keçmişdən gələn və həm də
bioloji və psixoloji genetika səviyyəsində bilavasitə
mənimsədiyi, uşaqlıqdan oduna isindiyi, havasına
“havalandığı” ozan-aşıq məktəbindən gələn
“aşiqlik istedadı” ilə birləşdirdi. Əslində,
biz bunların yerini dəyişik dedik; Zəlimxan
üçün aşıq havası təməldir, klassik
poeziyadan mənimsədikləri isə daha çox dərəcədə
üst qatların inşasında istifadə olunur. Amma poeziyanın arxitektonikası var və alt qatla
üst qat bəzən yerini dəyişə bilərmiş
deyə, biz də yazdığımıza düzəliş
vermirik.
Beləliklə,
Zəlimxan Yaqub eşqin daha geniş interpretasiyasına meydan
açan sintetik bir yaradıcılıq yolu keçmişdir.
Sevgi sözü əqidədi,
inamdı,
Sevən kəslər
peyğəmbərdi, imamdı.
“Altmışıma
”Peyğəmbər"lə gəlmişəm"
Zəlimxan
Yaqubun “Peyğəmbər” yazmaq arzusu çoxdan var idi. Bu arzunu
dost-tanışla bölüşməzdən hələ
neçə illər öncə qəlbində gəzdirirdi.
Amma heç şübhəsiz, bu arzu və qərarın
özünə ayan olduğu vaxtdan da çox-çox əvvəl
bu yaradıcılıq əzmini qazanmaq üçün o,
daxilən hazırlanırdı. İçindəki
“Haqq aşiqliyi”ndən pay gec-tez onu bu qərara sövq edəcəkdi.
Amma Zəlimxan Yaqub “Peyğəmbər” yazmaq
sinninə asanlıqla gəlib çatmadı.
Zəlimxan
Yaqub artıq çoxdan şeirlərdən dastanlara, poemalara
keçmiş, böyük hadisələri tərənnüm
etmək üçün epik janrın imkanlarından bəhrələnmiş,
neçə-neçə mürəkkəb süjetləri nəzmə
çəkmişdi. Dastan qoşan ustad aşıqların həyatını
dastanlara salmış, milli poeziyamızın salnaməsini
yaratmaq istiqamətində ciddi addımlar atmışdı.
Son illərdə isə şair ictimai-siyasi həyatın
mürəkkəb labirintlərinə daxil olmuş, fərdi təəssürat
və şəxsi həyat miqyasından milli və ümumbəşəri
miqyasa keçərək, bir tərəfdən, milli problemlərimizi,
xalqımızın düçar olduğu faciələri
bütün ağrı-acısı ilə qələmə
almış, digər tərəfdən, ictimai-iqtisadi quruculuq
sahələrində əldə olunan uğurları, həyatımızın
parlaq səhifələrini özünəməxsus
ustalıqla tərənnüm etmişdir.
Ulu öndər
Heydər Əliyevin həyat və fəaliyyətini təcəssüm
etdirən “Əbədiyyət dastanı” yüksək poetik
pafosun unikal nümunələrindən biri sayıla bilər. Şübhəsiz
ki, belə möhtəşəm sənət abidəsinin
yaradılması təkcə bədii təxəyyülün
və şeriyyətin gücü ilə ərsəyə gələ
bilməzdi. Şair sanki bu gələcək
missiyasını nəzərə alaraq, özü də
ictimai-siyasi həyatın iştirakçısına
çevrilmiş, həm də sadəcə millət vəkilinin
fəaliyyət dairəsi ilə kifayətlənməyərək,
bir çox səfərlərdə və görüşlərdə
Prezidenti müşayiət etmiş, böyük tarixi hadisələrin
bilavasitə şahidi olmuşdu. Maraqlıdır
ki, bu, təkcə Zəlimxan Yaqubun iradəsi ilə baş
tuta bilməzdi. Ulu öndər sanki
özü müasir tariximizin dastanlaşmasına imkan və
şərait hazırlayırdı. Şair qəlbi də
ona verilən bu şansı sezməyə bilməzdi:
Varlığıma qiymət
verdin,
sözlərimə zinət verdin:
“Məkkədən bir
xoş xəbər var,
Zəlimxanı tapın!”
dedin.
“Çin səddinə bir səfər
var,
Zəlimxanı tapın!”
dedin.
Öz əlinlə sən
adımı
başdan yazdın, başa
yazdın...
Böyük
şəxsiyyətin həyat yolunu qələmə almaq
şairin özünü də böyüdür və bu
dünyaya daha geniş bir diapazonda baxmaq vərdişi
yaradır.
Bax, Zəlimxan “Peyğəmbər”in yazılmasına qədər
belə bir möhtəşəm yaradıcılıq yolu
keçib gəlmişdi. Amma bununla bərabər, öz vətənində
baş verən və şahidi olduğu hadisələri,
müasiri olduğu bir şəxsiyyətin həyat və fəaliyyətini
işıqlandırmaq bir şeydir, uzaq tarixi keçmişin
aurasını bərpa etmək, yeni bir dünya dininin
yaradılış prosesini izləmək, müqəddəslik
duyğusunun sirli-sehrli məqamlarını tərənnüm
etmək başqa şeydir.
“Peyğəmbər”i yazmaq
üçün bir şair kimi püxtələşmək hələ
az idi. Həcc ziyarəti ilə
mənən təmizlənmək, təzələnmək də
yetərli deyildi. Mənəvi kamillik və
ustad şairlik məqamından ziyadə, bu mövzu, necə
deyərlər, ixtisaslaşmış bilik də tələb
edirdi. Və şair Zəlimxan “Peyğəmbər”
yazmaq üçün dizini yerə qoyub bir neçə il ilahiyyat və din tarixi üzrə
qalın-qalın kitablar oxumalı oldu. Hekayətlər,
rəvayətlər, hədislər az-çox dərəcədə
ona doğma janrda idisə də, dini-elmi kitabların mənimsənilməsi
əlavə səy tələb edirdi. Zəlimxan
Yaqub buna da qatlaşdı.
Düzdür,
bütün bu zəhmətlər, intellektual səylər, əzm
və iradə şairin bu mövzuya necə böyük məsuliyyət
və həssaslıqla yanaşdığını göstərir. Amma bir şey
də var ki, ilhamla intellektin, bədahətlə zəhmətin
bu sintezi ənənəvi Zəlimxan Yaqubdan xeyli fərqli
görünür. Ona görə də bu əsəri
ancaq poetik baxımdan dəyərləndirmək düzgün
olmazdı. Əsər islam tarixi və
ümumiyyətlə islamşünaslıq baxımından da
dəyərlidir. Bu artıq Zəlimxan Yaqubun bir şair
olmaqdan daha çox, bir din maarifçisi kimi böyük xidmətidir.
Əsərin
yazılması ərəfəsində şair mənimlə
söhbətlərində Cavidin və Cübranın “Peyğəmbər”ləri
haqqında da söhbət açırdı. Görünür,
mövzuya köklənmək və gələcək
müqayisələrə öncədən hazır olmaq
üçün bunlar da lazım idi. Lakin
Zəlimxan Yaqubun “Peyğəmbəri” həm janr və forma,
həm də məzmun baxımından xeyli fərqlidir.
Poema nəzmlə
yazılmış bir islam tarixi olmaqla
yanaşı, çoxlu sayda lirik ricətlərlə
müşayiət olunur ki, ənənəvi şair Zəlimxan
da əsasən bu ricətlərdə özünü
büruzə verir. Mövzunun özü şairə ən
yüksək notlarda yazmağa, ən ali
hissləri tərənnüm etməyə, ilahi sevgi və
müqəddəslik duyğusundan bəhs etməyə meydan
açır. Pafos üçün də meydan
genişdir. Amma ən maraqlısı dini
kontekstdə yeni ideyalarla zənginləşən Zəlimxan
Yaqub məhz bunun sayəsində bir neçə gözəl
fəlsəfi lirika nümunələri yarada bilir.
O, “Peyğəmbər”də
nur, nurlanma ideyasına ənənəvi dini münasibəti
böyük məharətlə poetik müstəviyə
keçirir. Zəlimxan Yaqub
işığın məhz qaranlığın bətnindən
doğula bilməsi imkanını önə çəkir və
bununla qaranlığın dialektikasını ifadə edir.
Dünyanın ən parlaq,
gur işıqları
Çox vaxt zülmətlərin
içindən çıxır.
İçinizdəki
zülmət ilahi qüdrət, nurlanma, poetik ilham sayəsində
hər an işıqlana bilər və onun heç də bir
boşluq olmadığı, nə qədər böyük
bir yük daşıdığı üzə çıxar.
Məlum
olduğu kimi Jan Pol Sartrın şah əsəri “Varlıq və
heçlik” adlanır. Filosof “heçliyin” fəlsəfi mahiyyətini
açmaq üçün altı yüz səhifəlik bir
kitab yazmışdır. Biz heç də
bunu demək istəmirik ki, Zəlimxan Yaqub bu böyük mətləbləri
elə bir bənddə ifadə edə bilmişdir. Amma bu bir bənddəki ideya həqiqətən də
varlıq və heçlik arasındakı münasibəti
çox gözəl ifadə edir.
Zəlimxan
Yaqub yəqin ki, M.Haydeggerin şah əsəri olan “Varlıq və
zaman” kitabını da oxumamışdır. Amma yenə də cəmi
bir bənddə bu məsələnin mahiyyətinə
nüfuz edə bilir:
Zamanın bətnində,
vaxtın canında
Bir işıq, bir ziya
hazırlanırdı.
Doğrudan da, hər
şeyin heçdən və ya qaranlıqdan yaranması
fikrini zaman axarında bir proses kimi dəyərləndirəndə,
indi məhz keçmişin davamı kimi götürüləndə
varlıq həm də zamanın dərinliklərindən
çıxırmış kimi görünür.
Nə Şərq, nə də
Qərb poeziyasında heç kim
varlığı, yaxud onun işraqilik təlimində
ekvivalenti olan işığı zaman kontekstində tərənnüm
etməmişdir. Daha doğrusu, mənə belə
bir nümunə məlum deyil.
Şərq
poeziyasında ənənəvi olaraq işıq-qaranlıq
antinomiyasından istifadə olunur. Didaktik kontekstdə
işıq - xeyrin, qaranlıq - şərin timsalı kimi
götürülür. Bəzən hətta şərdən
də betər mənada: “Gecənin xeyrindən sabahın
şəri yaxşıdır”. Şər–qaranlığa
qarşı Qərb klassik poeziyasında da məhz nur
dayanır. Məsələn, Şekspir 125-ci sonetində
yazır:
Ey iblis, şərini
artırma nahaq,
Zülmət
çoxaldıqca, nurlanar çıraq.
Bu məsələnin
daha təfərrüatlı araşdırılmasını
biz poeziyanın fəlsəfəsi ilə məşğul
olan tədqiqatçıların ixtiyarına buraxırıq. Amma bir şey
qəti şəkildə aydındır ki, Zəlimxan Yaqubun hərdən-bir
belə dərin mətləblərə baş vurması ancaq
onun dini-fəlsəfi mövzuda köklənməsi sayəsində
mümkün olmuşdur. Çünki bu
cür nümunələrə yalnız “Peyğəmbər”də
rast gəlmək mümkündür.
Digər tərəfdən,
şair dünyanın yaradılma səbəbi, eşqin
kosmoqonik missiyası və universal təbiəti haqqında
klassik Şərq poeziyasında qərarlaşmış fəlsəfi
mündəricəni gözəl mənimsəməklə bərabər,
bu ənənəvi mövzuya yeni bədii çalarlar gətirir.
Qurani Kərimin məlum ayəsində
Peyğəmbərin missiyası haqqında Allah-Təalanın
kəlamı şairin dilində belə səslənir:
Allah sevgisiylə daşan
qaynayan,
Bir bəşər
ürəyi gərəkdir mənə.
Bəs bu bəşər
övladının missiyası nədən ibarətdir?
Sevginin üstündə
qurub həyatı,
Nur ilə doldurub bu
kainatı,
Ürəkdə Haqq odu
qalamaq üçün,
Sevgini sevgiyə calamaq
üçün...
Bununla da Zəlimxan Yaqub din fəlsəfəsinə
gedən yola qatılmış olur. Düzdür,
Zəlimxan sevgiyə münasibətini dəyişmək və
onu başqa rakursda səciyyələndirmək
üçün uzaq Çinə gedib çıxmalı
olur. Amma bu ancaq başlanğıc idi:
Mən indi başa
düşdüm,
Niyə Füzuli babam
Sevgiyə din deyirmiş!
Dinə
münasibətdə başqa vəznə və başqa havaya
keçə bilmək üçün isə şair təkcə
Məkkə ziyarətinə getməklə kifayətlənmir,
Yəsəvi, Mövlana və Yunus dünyalarına da baş
çəkməli olur və təsəvvüfün lap
astanasında gəlib dayanır.
Təsəvvüf və
ozanlıq
Desək ki, Zəlimxan
Yaqub təsəvvüf fəlsəfəsinin dərinliklərinə
gedir və bu sahədə nə isə yeni fikirlər söyləyir,
əlbəttə, yanlış olardı. Amma önəmli
olan budur ki, təsəvvüfün ruhu Zəlimxana yad deyil, hətta
bir sıra məqamlarda onun dedikləri təsəvvüf
notlarında köklənmişdir. Böyük sufi şairi Yunis İmrəni o dərəcədə
sevən və ona bütöv bir dastan qoşan Zəlimxan
Yaqub sufizmə biganə qala bilməzdi. Özünün
təbiri ilə desək, sazdan doğulan şair zaman
keçdikcə qopuzlanmış, tarımlanmış, sənətin
ilham pərisi ilə izdivac qurmuş, meydən bihuş
olmuş, neydən vəcdə gəlmişdir.
Doğrudan danışan,
düzdən oxuyan,
Ən nurlu kəlmədən,
sözdən oxuyan,
Odur ürəyimi gözdən
oxuyan,
Gizli nöqtələrdən
agahım mənim.
Mövlana kimi, Yunus İmrə
kimi, Nəsimi kimi böyük sufi şairlərindən
sonra təsəvvüf meydanında at oynatmaq
naşılıq olardı. Zəlimxanın
ustalığı ondadır ki, o, ədəbi-bədii irsə
bağlılıqla yanaşı, hansı isə bir poetik yolu
genişləndirməklə məşğul olmayıb,
öz zamanının və öz mühitinin səviyyəsindən,
düşüncə tərzindən və hətta ruhundan
çıxış edir. Mövlananı
hikmət müstəvisində inkişaf etdirmək xülyasına
düşməkdənsə, eyni ideya xəttinin zəmanə
çalarlarını arayıb tapmaq daha çox yerinə
düşür. Zəlimxan bu mənada
keçmişimizdən miras qalan ideya xəzinəsi ilə
bugünkü ictimai şüur gerçəkliyi arasında
bir körpü rolunu oynayır. Ola bilsin
ki, çoxları üçün Zəlimxanı oxumadan
Yunus İmrəni anlamaq çətin olar. Məsələ burasındadır ki, Yunus İmrə
dil baxımından bizim üçün aydın olduğu qədər
də, məna baxımından anlaşılmazdır. Bugünkü ictimai şüur səviyyəsində
anlaşılmazdır; çünki tarixin təkəri tərsinə
fırlanmış, ictimai-iqtisadi yürüşlərdə
fikir əmanətləri geridə buraxılmışdır.
Körpülərə həqiqətən ehtiyac var. Həm də
bunu etmək üçün heç olmasa forma
baxımından Yunus İmrəyə tən gəlmək,
onun qədər aydan arı, sudan duru, saf və təmiz bir
dildə yazmaq gərək idisə, bu işi Zəlimxandan daha
yaxşı kim görə bilərdi?!
Zəlimxan
böyük bir xəzinənin üstündə oturmuşdur. O, məhz dilimizdə yatan xəzinənin
xiridarıdır. Hansı isə ideyanı, cərəyanı,
təriqəti bilavasitə mənimsəmək və ifadə
etmək bir şeydir (bu, filosofların işidir), dilin
yaddaşında yatan fəlsəfəni üzə
çıxarmaq başqa şeydir.
Sanki təbiətin
özü də şair Zəlimxanı əzizləmiş, bəsləmiş,
onu “çiçəkdə şeh”, “çəməndə
meh” etmişdir:
Uçuş yeri
üfüqlərdi,
bəzədiyi şəfəqlərdi,
Bir nəğmədi, bir əsərdi,
hər çırpınan anda ruhum.
“Könlü
bu dünyanın gülüşündə gül açan”
şair təbiətin ahəng dünyasından, harmoniyadan
qida alır, ruhlanır və insan ruhunu təbiətin
stixiyası ilə sinxronlaşdırır.
Çiçəklərin ətrindədi,
sevənlərin xətrindədi,
Şeirimin hər sətrindədi,
xalis baldı şanda ruhum.
Cübran Xəlil Cübran
yazır: “Mən şairəm, mən həyatın nəsrlə
yazdığını şeirlərimlə vəsf edirəm
və həyatın şeirə düzdüklərini nəsrlə
qələmə alıram”. Zəlimxan Yaqub təbiətin
kitabını da şeirlə oxuyur və şeirlə
yazır. Çünki Zəlimxan şeirdən
fərqli bir dil bilmir. O, təbiətin, ictimai və mənəvi
həyatın ancaq nizamlı tərəfini görür və
onu birbaşa nəzmlə oxuyur. Hətta eybəcərliyi
də, faciəni də eklektik, qarmaqarışıq bir
şey kimi deyil, tərsinə düzülmüş bir nizam
kimi, şeirin antitezi kimi görür və onun nitqində
bunlar hamısı poetik dildə səslənir. Zəlimxan
hətta həyatın qəm-kədər üzünü də,
dərd-sərini də elə gözəl poetik dildə ifadə
edir ki, oxucu gerçəyin çirkabını unudub, təsvirin
gözəlliyindən vəcdə gəlir:
Yenə gözündə
yaş, qəlbində kədər
Gəlişin
hədərmiş, gedişin hədər.
Sənin ki dərdin var bir Təbriz
qədər
Niyə yaşayırsan,
öl, ay Zəlimxan!
Ümumiyyətlə,
dərd mövzusu şairin yaradıcılığında
aparıcı mövzulardan biridir. Və bu da təsadüfi
deyil. 20 Yanvarı, Xocalı faciəsi,
Qarabağ problemi, Borçalı, Göyçə, Dərbənd
nisgili, bu qədər qaçqınları,
köçkünləri ola-ola şair necə də dərddən
yazmasın, yaxud dərdin bədii obrazını yaratmasın?
Zaman-zaman necə çəkib
bu dərdi,
Danışdıqca
köz-köz olub közərdi.
Bir tərəfdən gəlsə
idi dözərdi,
Ağrı-azar
dörd bir yandan çıxırdı.
Şair poeziyada minillik
tarixçəsi olan dərd obrazı ilə bağlı yeni
tapıntıları əhatə edən sonrakı bənddə
belə deyir:
Qoca aşıq bir dumanlı
dağıydı,
Bu da bir cür
dövranıydı, çağıydı,
Bəxti qara,
üstü-başı ağıydı,
Dərd
üyüdüb dəyirmandan çıxırdı.
Bəli, Zəlimxan dərddən yazır. Dərdin də öz şeriyyəti, öz ahəngi var. Dərddən də ancaq onun ahəngini düzgün duymaqla çıxmaq olar.
Bəli, əsas məsələ ahəngi duymaq, insan, cəmiyyət və təbiətin vəhdətindən çıxış etməkdir. Şairin qəlbi dünyanın ahəngi ilə eyni ritmdə vurur. Əsas məsələ şeirə, musiqiyə, ülvi duyğulara, haqqa-həqiqətə və gözəlliyə köklənməkdir.
Səlahəddin XƏLİLOV,
AMEA-nın müxbir üzvü
Xalq qəzeti.- 2010.- 21 yanvar.- S. 7.